Gravel en powermeter

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Ondertussen is de racefiets verkocht en heb ik alleen nog terreinfietsen.
Omdat mijn wegritjes nu ook met de gravelbike zijn, ben ik benieuwd of er mensen zijn die met een powermeter rijden. En zo ja, met welke en waarom dan deze en niet een van de vele opties.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Twix
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 22:36

Sinds kort een 4iii 105 crank op mijn gravelfiets zitten. Leuk om de 'data' nu te hebben en ik gebruik het misschien heel af en toe als ik met mijn gravelbike intervallen rij ipv wegfiets. Maar in kort: lastiger om vermogen te trappen als je over de weg stuiterd, verder afhankelijk van de route coast je veel meer dan op de weg, dus vergelijk loopt daarin ook mank. Als ik naar mijn normalized kijk en vergelijk met de weg is dat ook laag, terwijl je gebrokener van de fiets stapt. Dit ook vooral omdat bij gravelen je veel actiever met hele lichaam aan het fietsen bent, dus ondanks dat je niet zoveel vermogen trapt, je toch wel moe wordt. Maar, leuk om eens wat waardes te vergelijken, en soms op klimmetjes of tussen stukjes op de weg is het wel leuk.
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Heb je een crank of een crankstel?
Het zou voor mij ook aleen voor de wegritjes zijn,
.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Hier een Xpower Xcadey van Aliexpress.
Dit is een spider op een XX1 dub crank.

Doet het gewoon perfect, normale waardes batterij gaat lang mee.
Niks op aan te merken.

Halve prijs van een vergelijkbare van 1 van de bekende merken.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

tiewrap schreef: wo 4 november 2020, 07:53 Hier een Xpower Xcadey van Aliexpress.
Dit is een spider op een XX1 dub crank.

Doet het gewoon perfect, normale waardes batterij gaat lang mee.
Niks op aan te merken.

Halve prijs van een vergelijkbare van 1 van de bekende merken.
thnx voor de tip :-q
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Vraagje: blijf je 1x11 rijden of stap je over op 2x11 icm powermeter als wegfiets? ivm cadans / kleinere stapjes bedoel ik.
Twix
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 22:36

dorretje schreef: di 3 november 2020, 21:22 Heb je een crank of een crankstel?
Het zou voor mij ook aleen voor de wegritjes zijn,
.
Had Ultegra crankset, hierop een 1x blad gemonteerd, linker crankarm vervangen door 105 4iiii. Single sided power, is meer dan voldoende voor mijn doel.
Twix
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 22:36

tiewrap schreef: wo 4 november 2020, 07:53 Hier een Xpower Xcadey van Aliexpress.
Dit is een spider op een XX1 dub crank.

Doet het gewoon perfect, normale waardes batterij gaat lang mee.
Niks op aan te merken.

Halve prijs van een vergelijkbare van 1 van de bekende merken.
Heb je iets van validatie gedaan op deze set? bv. door je fiets op een smart trainer te zetten? Ik ken deze partij niet.
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

MonkeyRider schreef: wo 4 november 2020, 08:43 Vraagje: blijf je 1x11 rijden of stap je over op 2x11 icm powermeter als wegfiets? ivm cadans / kleinere stapjes bedoel ik.
Ik blijf 1 x 11 rijden, wel ga ik van het voorjaar de cassette aanpassen, want een 42 is niet nodig op een gravelgrinder
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Twix schreef: wo 4 november 2020, 13:34
tiewrap schreef: wo 4 november 2020, 07:53 Hier een Xpower Xcadey van Aliexpress.
Dit is een spider op een XX1 dub crank.

Doet het gewoon perfect, normale waardes batterij gaat lang mee.
Niks op aan te merken.

Halve prijs van een vergelijkbare van 1 van de bekende merken.
Heb je iets van validatie gedaan op deze set? bv. door je fiets op een smart trainer te zetten? Ik ken deze partij niet.
Nee, nog niet.
Waarschijnlijk binnenkort wel.
Alleen hoe weet ik of mijn Wahoo Kickr klopt ? :winkie:

Ik heb een spider genomen omdat je dan ook 2 kanten meet.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

tiewrap schreef: wo 4 november 2020, 14:17 Nee, nog niet.
Waarschijnlijk binnenkort wel.
Alleen hoe weet ik of mijn Wahoo Kickr klopt ? :winkie:

Ik heb een spider genomen omdat je dan ook 2 kanten meet.
Ben wel benieuwd of de waardes een beetje overeenkomen.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
Nico78
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: do 7 mei 2020, 21:04
Mijn mountainbike: Canyon Grail SLX 8.0 DI2 - Scott Spark RC

tiewrap schreef: wo 4 november 2020, 14:17
Twix schreef: wo 4 november 2020, 13:34
Heb je iets van validatie gedaan op deze set? bv. door je fiets op een smart trainer te zetten? Ik ken deze partij niet.
Nee, nog niet.
Waarschijnlijk binnenkort wel.
Alleen hoe weet ik of mijn Wahoo Kickr klopt ? :winkie:

Ik heb een spider genomen omdat je dan ook 2 kanten meet.
Als je protocol volgt van de kickr, zijnde 15tal minuutjes de kickr inrijden en dan een spindown zou dat vrij correct moeten zijn...
Waarom nemen mensen eigenlijk langs 2 kanten vraag ik mij altijd af. De redenen waarom dubbelzijdige meting belang heeft wegen niet op tegen de meerprijs. In jouw aliexpress geval was het misschien niet zo duur.
Maar ik sta dan ook vrij sceptisch tegenover de accurate meting. Ben heel benieuwd moest die vergeleken worden met andere in verschillende tests a la DC Rainmaker...
Gebruikersavatar
Nico78
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: do 7 mei 2020, 21:04
Mijn mountainbike: Canyon Grail SLX 8.0 DI2 - Scott Spark RC

Even de powermeter gegoogled :D

2 review filmpjes gevonden met DC Rainmakers manier van testen en voor en nadelen van de powermeter.
Na dit te bekijken zou ik er toch afblijven. Ik train al bijna 8j met powermeters, verschillende manieren en merken. Ze werken nooit allemaal perfect en een degelijk bedrijf is dan toch handig om mee te communiceren...

Als het gewoon is zoals de meeste hun hs meters gebruiken; gewoon naar de cijfertjes kijken en meer niet. Of de 220 - leeftijd voor max hs en daar je zones vanaf leiden... tja dan moet er al niet verder gediscussieerd worden. Je hebt dan een duur gadget op je fiets en ziet nummertjes maar daar stopt het dan ook. En dan hoeft het allemaal niet super consistent of betrouwbaar te zijn.

De topicstarter zijn vraag was powermeters en eventueel welke...
Ik zou nooit voor dubbelzijdig gaan. Drijft de prijs enorm op en dit wordt enkel gebruikt voor volgende redenen.
* je hebt een zware links rechts kracht afwijking. Maar dan moet dat gecorrigeerd worden off the bike. 48/52 is bv compleet normaal...
* je hebt een zware blessure waardoor je 'onbewust' je gezond been zou overbelasten. Natuurlijk zou dat moeten " off the bike" bijgewerkt worden bij de kine voor je doorgedreven trainingen terug op de fiets doet. Maar om tijdens recovery ritten na blessure je verhouding onder controle te houden gebruiken ze dus dubbelzijdige vermogenmeters.

Geld genoeg? De SRM spd vermogenmeter. Was eerst 999€ door corona prijs verhoogd naar 1299€
Prijs kwaliteit? Rij je met sram? Quark
Shimano? 4iiii GRX of de Stages GRX

https://youtu.be/vX8KvQcH_K0


https://youtu.be/2gLgB98FP7M
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Nico78 schreef: do 5 november 2020, 15:28.
Geld genoeg? De SRM spd vermogenmeter. Was eerst 999€ door corona prijs verhoogd naar 1299€
En door diezelfde Corona niet of nauwelijks te krijgen, en onderdelen heen- en weer moeten sturen bij problemen (of voor onderhoud!) is ook niet handig in deze tijden. Is sowieso al niet handig natuurlijk.

Ik wil SPD pedalen met krachtmeting, zodat ik zonder al te veel moeite op al m’n fietsen beide benen kan checken.

Ik las laatst ergens dat andere merken ook met SPD opties gaan komen, al zal dat door Corona ook wel wat langer duren..
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
Nico78
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: do 7 mei 2020, 21:04
Mijn mountainbike: Canyon Grail SLX 8.0 DI2 - Scott Spark RC

Qprs schreef: do 5 november 2020, 16:12
Nico78 schreef: do 5 november 2020, 15:28.
Geld genoeg? De SRM spd vermogenmeter. Was eerst 999€ door corona prijs verhoogd naar 1299€
En door diezelfde Corona niet of nauwelijks te krijgen, en onderdelen heen- en weer moeten sturen bij problemen (of voor onderhoud!) is ook niet handig in deze tijden. Is sowieso al niet handig natuurlijk.

Ik wil SPD pedalen met krachtmeting, zodat ik zonder al te veel moeite op al m’n fietsen beide benen kan checken.

Ik las laatst ergens dat andere merken ook met SPD opties gaan komen, al zal dat door Corona ook wel wat langer duren..

Ik heb een beetje schrik van de power meters in pedalen voor offroad. Als je ziet hoe mijn pedalen al slijtage hebben van stenen in afdalingen of agressief bochtenwerk.
Nu zag ik wel dat de volledige body van de SRM spd makkelijk te vervangen was. Maar toch vind ik het veel geld. Natuurlijk een vermogens meter met die pedigree en op enkele minuten over te zetten tussen uw offroad machienes lijkt me wel zalig...
Plaats reactie