lichter schakelen 2x11 shimano 105

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
tikeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:29
Mijn mountainbike: Giant Anthem 27.5 1 2016

Ik heb een Ridley X-trail met shimano 105.
Voor zit er een 50-34 op en achter een 11-32.

Ik rij er met name in NL mee en dan de gravelpaden en soms een licht mtb-route. Wat ik merk is dat ik met name op het binnenblad rij en niet vaak op de grote plaat voor. Bij heuvels/berg op merk ik dat ik te snel niet meer verder kan schakelen (34-32). Ik zou graag nog een paar tandjes kleiner kunnen schakelen om op souplesse boven te komen.

Nu lees ik overal dat 34-32 al klein is, maar de beentjes hebben nu eenmaal niet zoveel power.

Wat ik op internet vind is dat bij een compact crankstel 50-34 al de max is. Kleiner kan niet. Bij een tripel ga ja max naar 30 als binnenblad.

Vraag: Zou ik van een tripel crankstel het binnenblad en het middelste blad op mijn dubbel kunnen zetten? Dan zou ik m.i. de juiste verhouding hebben.

Een andere cassette van shimano is er niet dacht ik (niet met deze derailleur althans) en er een mtb cassette+ derailleur opzetten gaat me iets te ver aangezien ik maar af en toe op de Ridley zit en meestal op de mtb.

Wie heeft advies?
Soms is iets mooi van ver, maar ver van mooi!
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Je zou een grx crank met 46-30 of iedere andere supercompact kunnen steken.
Achter is inderdaad weinig meer te halen qua derailleur capaciteit. Of je zou naar een roadlink met mtb cassette moeten gaan.
Ride like you stole it
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Waarschijnlijk heeft je huidige crank een steek waarbij je er geen 30 blad op kunt monteren. Dus dan moet je inderdaad naar een crank met steek waar dat wel kan, 46/30 is dan een goed verkrijgbare optie.

Volgens mij hebben de GRX groepen wel een andere kettinglijn dan normale road/gravelcranks, iets verder naar buiten. Ik weet niet of je huidige voorderailleur (ook 105?) ver genoeg naar buiten kan, zo niet zou je ook naar een GRX voorderailleur moeten. Of je zoekt een 30/46 crank van een ander merk met de gebruikelijke kettinglijn, op mijn pas aangeschafte Vitus zat een FSA crank met die bladen (voor een vierkante as).

Wil je nog kleiner dan 34 zou je een double mtb-crank kunnen overwegen, maar die komt sowieso iets verder naar buiten omdat de as langer is. Mtb cranks moeten namelijk ook in 73mm brede brackets passen, terwijl schroefdraad-brackets bij racefietsen altijd 68mm zijn. Bij een 68mm bracket wordt de overgebleven ruimte opgevuld met spacers zodat de totale breedte hetzelfde wordt als bij een 73mm frame.

Je kunt dan wel een mooi klim verzetje kiezen want dat soort cranks zijn er in bijvoorbeeld 28/40 of 26/38. En tenzij je continu >35km/h knalt op asfalt kom je met een 40 blad prima weg.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Je kunt sowieso een 11--34 cassette ( 105/ultegra) gebruiken op jouw derrailleur, dat scheelt al iets ( is merkbaar).
Met een zg "roadlink" tussen derrailleur en hanger ( kost weinig) kun je een 11-40 mtb cassette gebruiken.
GRX 46-30 crankset gaat vlgs mij niet werken met je 105 voorderrie, dan zul je ook een GRX voorderrie moeten monteren ( dat kan met 105 schifters)
FSA heeft een betaalbare Omega 46-30 crankset die wel werkt met jouw 105 voorderrie, maar dan moet je ook je bottumbracket lager vervangen door FSA.
Voordeel van andere crankset is dat je kleinere stapjes houdt tussen de versnellingen.
Voordeel van 11-40 icm roadlink is dat het simpeler is te monteren en goedkoper is.
Filmpje hierover https://youtu.be/-8gsZuTcffQ

Keuzes....keuzes....keuzes...... :winkie:

NB: er is niks geks aan het feit dat je met 34-32 op een gravelbike niet lekker boven komt ( tov racer) ; de paden zijn vaak steiler en je wieldiameter met 40mm banden een tikje groter als met 25mm
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

Je zou ook 46 / 30 ovale tandwielen erop kunnen zetten. Passen zo op je 105 crank.

https://absoluteblack.cc/oval-road-chai ... -110-4bcd/
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

R&DY schreef: ma 2 november 2020, 12:50 Je zou ook 46 / 30 ovale tandwielen erop kunnen zetten. Passen zo op je 105 crank.

https://absoluteblack.cc/oval-road-chai ... -110-4bcd/
Voor dat totaalbedrag aan bladen koop je 2x een grx 600 crank incl bladen.
Een grx heeft een 2.5mm offset tov de gewone road cranks, maar gaat ook goed samen met road voor deri. Niet perse nodig om ook de grx voorderailleur te kopen.
https://m.youtube.com/watch?v=_rQQjCEkbPU
Ride like you stole it
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

Goeie Tip!

ik rij nu een 50/34 ovaal op mijn gravel racer. DIt had ik nog liggen.
Maar wil in de toekomst ook naar een kleinere bladen. Dan is de grx crank een hele goede oplossing.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

tikeman schreef: ma 2 november 2020, 09:49 Nu lees ik overal dat 34-32 al klein is, maar de beentjes hebben nu eenmaal niet zoveel power.
tikeman schreef: ma 2 november 2020, 09:49 Wie heeft advies?
Een sporttest incl. trainingsadvies is waarschijnlijk goedkoper dat een ander crankstel. Is dat een optie?
Het is hier geen ponykamp!
tikeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:29
Mijn mountainbike: Giant Anthem 27.5 1 2016

Qprs schreef: ma 2 november 2020, 21:08
tikeman schreef: ma 2 november 2020, 09:49 Nu lees ik overal dat 34-32 al klein is, maar de beentjes hebben nu eenmaal niet zoveel power.
tikeman schreef: ma 2 november 2020, 09:49 Wie heeft advies?
Een sporttest incl. trainingsadvies is waarschijnlijk goedkoper dat een ander crankstel. Is dat een optie?
Is geen optie. Het is echt vreemd dat je bij een gravelracer die net zo licht is (lees: even zwaar) als een lichte hardtail mtb en waar je dezelfde tracks mee rijdt, veel minder licht kunt schakelen. 32 of 34 voor bij een mtb met 42 of 46 (bij 1x11) achter is gangbaar. Niet voor niets dat Shimano met de GRX groep is gekomen waarmee je beduidend kleiner kunt schakelen. Meer trainen is dus niet de oplossing. Dan kan ik net zo goed singespeed gaan rijden... 8)
Soms is iets mooi van ver, maar ver van mooi!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ga even met een singlespeeder praten en fietsen, dat relativeert. :bier:
En ga spelen met de ritzelrechner voordat je geld uitgeeft. :-q

Op mn starre stalen 29" mtb een tijd rondgereden met 34 voor en 12-28 (10 speed) achter.
Daar kwam ik echt overal mee boven.
(maar dat kwam ik met singlespeed 34:18 ook)

Jij vindt het vreemd dat je op je gravelbike niet zo licht kunt schakelen als op je mtb.
Ik vind het vreemd dat je met je mtb de 1e versnelling nodig hebt. :wink:
(waardoor ik toch denk dat je de oplossing bij jezelf kunt vinden)
Maar iedereen is anders, dus even terug naar jouw vraag.
Ik zou dan de cassette veranderen, niet de crank.
Technisch is het ook beter om grotere tandwielen te gebruiken (v en a) dan kleine.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
tikeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:29
Mijn mountainbike: Giant Anthem 27.5 1 2016

Ik heb nu eerst een roadlink van Sunrace gemonteerd. Hiermee kan ik de shimano XT-casette 11-42 die ik nog had liggen gebruiken met de bestaande derailleur. Dit lijkt te werken.

Er zijn nog wel wat aandachtspunten:
  • Moet ik een andere ketting gebruiken? Huidige ketting lijkt het ook te doen
  • Delen van de XT-cassette zitten niet niet mooi vast (zit wat speling op de verschillende tandwielen. Alles is gemonteerd met de tussenliggende ringen en aangedraaid conform aanhaalmoment. Maar nog rammelt het een beetje. Bij een ander wielset moest ik eerst een vulring op de body doen en dan pas de cassette,maar zou dat hier ook moeten? De road-cassette die erop zat had dit niet.
Tips zijn welkom.
Soms is iets mooi van ver, maar ver van mooi!
Gebruikersavatar
hoodoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: do 8 november 2007, 16:27
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei, Evil Offering, Canyon Grizl, Scott Addict

Je hebt waarschijnlijk wel die ring nodig
Weet niet welke wielen je hebt
Bij Shimano 11 speed is er een verschil in cassette en body als het gaat om MTB en Race.
Om een 11 speed MTB cassette op een wegnaaf te monteren moet je dezelfde spacer gebruiken als die voor 9- en 10 speed cassettes op een 11 speed race achternaaf
Remember to do things which are right rather than things that are easy
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Je hebt zeker een 1.8mm ring nodig als je een mtb-cassette op een road wiel gebruikt.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Je kunt een cassette met 34 tanden gebruiken. Dat past zonder morren, op voorwaarde dat je een lange slag derailleur gebruikt. Welke type heb jij? SS, GS, SGS?

Met een Sunrace cassette 11-40 kun je ook rijden, maar dan moet er een Wolftooth verlenger tussen je derailleur en je frame
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Deze toevallig gespot op MP.
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
Is misschien de moeite waard om eens te proberen.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Plaats reactie