Single of double crankset op gravelbike ?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Om maar eens een leuke (?) en / of lange (?) discussie op te starten :
Wie rijdt met welke aandrijving en welke verzetten op zijn gravelbike .....en waarom ?

Ik zal zelf maar aftrappen: ik ben nog steeds aan het twijfelen :oops:

Op mijn mtb rijd ik zonder enige twijfel met een 1x aandrijving. Grotere tussenstapjes zijn niet zo'n probleem en voor de rest zijn clutch derrie, simpelheid en minder chainstuck doorslaggevende voordelen.
Op de racer rijd ik "compact" met 50-34 crankset en 12-25 cassette in vlak Nederland en gaat er een 11-34 op (tweede wielset) zodra ik naar gebieden ga waar ik klimwerk kan verwachten ( bv Limburg en op vakantie buitenland)

Op mijn gravelbike zit nu een 1x11 ( Sram Rival) aandrijving met 42t voorblad en wisselende cassettes achter.
Voor klimwerk en in de bergen heb ik veel gereden met een 11-46 achter (grotendeels zelfde kransjes als 11-42 met als bonus de 46 ipv 42) en daarmee kom ik eigenlijk niks te kort. Met 42-46 kom ik eigenlijk alle fietsbare weggetjes en cols wel omhoog en met 42-11 kan ik ook in afdalingen nog voldoende meetrappen voor mijn (relaxte) manier van fietsen. De wat grotere stappen zijn zodra het op en neer gaat voor mij niet storend.

Offroad in vlak Nederland vind ik deze 1x11 icm 11-46 ( of 11-42 ) ook nog redelijk te doen, maar op asfalt beginnen de grotere stappen me toch te ergeren.
Voor op asfalt (en offroad vlak Nederland) heb ik er nu een 11--32 Sram cassette op liggen en dat werkt icm met 42t voor heel behoorlijk. Ik heb dan feitelijk een vergelijkbaar klimverzet als op mijn racefiets met 50-34 en 12-25 cassette en dat is zonder serieuze heuvels/bergen voldoende.
Ik zit nog te denken aan een 40t of zelfs 38t voorblad zodat ik nog iets meer de hele range van de 11-32 kan gebruiken en de tussenstapjes nog iets gunstiger zijn. ..........Nadeel is dan natuurlijk dat ik voorblad en cassette moet wisselen voor een dagje "klim" werk.

Andere optie is een "supercompact" crankstel met 46-30 bladen. Dan heb ik icm dezelfde 11--32 cassette ineens wel voldoende klim bereik ( 30-32 is vergelijkbaar met 42-46 ) en kleinere stapjes maar wel het nadeel (?) van voorderrie, wat extra gewicht en een wat minder mudproof set-up.

Kort samengevat: 1x11 met 38 of 42t voor en 11-32 of 11-46 achter........of 2x11 met 46-30 voor en 11-32 achter.......that's the question ?

Omdat ik waarschijnlijk niet de enige ben met dit "probleem" :winkie: ...........wat rijden en vinden jullie ????
NB het gaat wel om gravelaars, laten we mountainbikes hier buiten de discussie houden.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15565
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Een dubbel past imho het beste bij een breed inzetbare gravelbike.
Gebruikersavatar
bluebird
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 26 oktober 2010, 22:13
Mijn mountainbike: Bianchi Ethanol 27.1 SX

Eens, het inzetbereik zal bepalend zijn.
Zelf ben ik recent van 50/38 (Campa race crankstel) overgestapt naar een 38 NW. Voor mijn inzetbereik (regio 't Gooi: GNR/LV/HV eo) bevalt dat nu prima, in combinatie met de 13-26 cassette. Van de week wat off-road gedaan (zowel Lage als Hoge Vuursche) dat ging prima. Een wat meer gravelrondje (of asfalt) gaat ook prima. Bijkomend voordeel is dat door het relatieve lichtere verzet ik meer train op souplesse (hoger RPM). Ook vind ik het fijn dat ik af ben van de vuilophoping op de voorderrie...
Same shit, different day :winkie:
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Hier een 1x11 Shimano GRX setup met 40T op de crank en een XT 11-40 cassette.
Bevalt prima, zowel onroad als offroad.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ik rij een 2x. 28-42 met een 10sp 11-36.

Met 'gewoon' gravel alleen op de 42. Als ik ook MTB parcours pak meer op de 28.
Rij ik bepakt ... met flink wat tassen, dan ben je helemaal blij met de 28 voor. Dan kan zelfs de 28-36 combi zwaar zijn nog.

Ik zou zeggen:
2x
- rij je met groepjes langere ritten en je wil kleinere stapjes
- bredere inzetbaarheid van de fiets qua functie
- bredere inzetbaarheid van de fiets qua terrein

1x
- de rest ... aangezien 1x een veel stabielere drivetrain, zeker op het onverharde, oplevert dan een 2x
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik heb een 50-34 crank icm 11-42 cassette.
Dat werkt perfect voor mij, genoeg bereik, niet te grote stappen.
Standaard zit er een 11-32 op, maar die vind ik met 34 voor een te klein verzet voor de omgeving waar ik woon.
Op de MTB vind ik 1x wel prettig, omdat je (ik iig wel) daar veel vaker van klein naar groot schakelt en dan niet voor hoeft te schakelen. Al was ik daar wel aan gewend en had er nooit problemen mee, kom uit het 3x7 tijdperk. :)
Op de gravel heb ik veel langere klimmen (rijd daarmee geen MTB routes) en veel minder snel afwisselend terrein en dan is voor kunnen schakelen wel erg prettig.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Op zich is het wel duidelijk dat je (net als op een mtb) met een double crank een groter bereik kunt combineren met mooie stapjes op de cassette. Eigenlijk een alles-in-een drivetrain zoals we dat altijd gewend waren tot de single ring hype roet in het eten gooide ;-)

En ook weer net als op de mtb moet je bij een enkel voorblad dus compromissen sluiten: je levert bereik in en/of krijgt grotere sprongen op je cassette. Een enkel voorblad is gewoon voor een specifiekere inzet bedoeld.

Voor mij is die inzet: race/toerwerk op voornamelijk vlakke wegen en paden.
Daar komt bij dat ik niet zo sterk ben, bladen die dik over de 40 tandjes gaan hebben voor mij geen zin. Toen ik nog wat jonger (en sterker) was en met een 52/42/30 triple op mijn racefiets reed schakelde ik ook pas naar de 52 bij snelheden boven de (+/-) 35km/h. Aangezien ik dat soort snelheden niet meer kruis kom ik nu dus prima weg met een kleiner blad.

Lang verhaal, maar daarom heb ik een enkel voorblad van 36 tandjes, icm met een 11-speed drivetrain en een 11-32 cassette.
Voor mij genoeg om de snelheden te rijden die ik aan kan, en met stapjes zonder grote gaten op de cassette. Vorig jaar in Limburg gingen de (asfalt)klims ook nog heel behoorlijk met deze setup, al moet het niet steiler/langer worden dan de Gulpenerberg (15%?) want dat lukte me nog maar net met 36-32 als lichtste...

Als ik dus eens serieuzer ga klimmen moet ik dus wel wat lichters monteren. Twee opties liggen voor het grijpen in de voorraadbak, waarvan een 30/46 FSA crank voor vierkante as het meest voor de hand ligt (de andere optie is een mtb-crank). De vraag is alleen of ik dan met de kettinglengte nog uit kom (waarschijnlijk wordt het dan sowieso een nieuwe ketting + cassette gezien de km's die de huidige drivetrain erop heeft zitten).

Mijn tweede (budget/winter) gravelaartje komt helemaal nooit in de heuvels, dus daar kan het nog specifieker en heb ik een single 38 voorblad met een 12-26 racecassette gecombineerd. Omdat daar maar een 9-speed drivetrain op ligt wordt een 11-32 cassette me al te grof qua sprongen.
Daar zou de 30/46 crank ook zo op terug kunnen, en dan een 11-32 mtb cassette erop en dan kun je ook lichter dan 1:1 omhoog (dit was dus ook de originele setup van Vitus :)).

Overigens, eerlijk gezegd is voor mij de enige reden om single ring te rijden op welke fiets dan ook dat je de boel veel makkelijker schoon krijgt dan met die extra onderdelen rond je bracketpot :D
Maar voor de Genesis twijfel ik weleens om toch naar een dubbel crank te gaan, die ziet geen slecht weer en dan kan hij zonder aanpassingen mee naar Limburg of op vakantie naar de bergen. Een 40/28 mtb-crank lijkt me ideaal voor mijn gebruik.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Nijkerkbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 4 oktober 2017, 11:56

Call me crazy;
Oorspronkelijk mijn fiets opgebouwd met een 1x11 SRAM Rival combi; 42t voor, 11-42 achter.

Nadat ik tot de conclusie kwam dat ik tijdens mijn gebruikelijke rondjes vrijwel alleen op de kleinste helft van de cassette reed heb ik een shortcage SRAM Force derraileur icm met een 11-28 cassette gemonteerd. Nog steeds in combi met het 42t. NW-blad. Draait als een zonnetje en met name de kleinere stapjes in de cassette vind ik prettig.

Voordeel is dat het in het midden van het land alles vrij plat is en ik dus makkelijk met dit verzet weg kom. Mocht ik naar heuvelachtig gebied trekken dan zou de 11-42 cassette en Rival derrailleur weer terug geplaatst moeten worden..

Voor een gravelbike lijkt me een 1x setup in relatief vlak terrein ideaal, mocht er echt de bergen in gegaan worden dan is een 2x setup onvermijdelijk denk ik.
SantaCruz Tallboy V2 CC '16 / Ritchey SwissCross Disc ‘19
depadenopdelanenin
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 15:45

Leuk topic! Ik zat er ook over na te denken. Interessante reacties ook hierboven.
Goed filmpje van GCN over dit onderwerp vind ik: https://www.youtube.com/watch?v=QFTLBSz2P5k
Ik rijd met 2x11. Voor 46/30 en achter 11/34. Ik zie de volgende plussen en minnen van beide systemen.

1by
+ Eenvoudigere techniek; kan minder kapot/minder onderhoud nodig (handig off-road of bij lange reizen)
+ Simpeler schakelen/minder nadenken (handig off-road als je letterlijk en figuurlijk snel moet schakelen)
+ Esthetisch mooi (clean look)
+ Lager gewicht (altijd handig)
+ (Soms) goedkoper
+ Makkelijker schoonhouden (handig off-road)
+ Mogelijk bredere banden monteren door afwezigheid voorderailleur (handig off-road) (overigens was er bij mijn fiets geen verschil in bandbreedte bij 1by en 2by)
+ Je hebt een shifter vrij voor een dropper-post :o (handig off-road)
- Grotere stappen tussen de verzetten OF minder breed bereik.
- Wil je dezelfde voordelen als 2by (m.u.v. de get out of jail free card) moet je cassette en/of voorblad wisselen passen bij hoe je de fiets wilt inzetten. Dat kan dus wel, blijkt ook uit de reacties hierboven.

2by
+ Standaard groot bereik.
+ Standaard kleine stappen tussen de verzetten voor passende cadans bij de omstandigheden
+ Standaard brede inzetbaarheid: off-road en on-road. Zelf gebruik ik het kleine blad voor als een soort 'lage-gearing' bij moeilijkere mtb-route-stukken. Het grote blad vooral op verharde wegen en lichte gravelwegen/bospaden/mtb-stukken.
+ 'Get out of jail free card'; als je ineens voor een stijle klim of afdaling komt te staan (of een stoplicht, of andere stop), kun je met 1x schakelen met je voorderailleur een groot verschil maken.
- Ingewikkelder techniek; kan meer kapot/meer onderhoud nodig
- Complexer schakelen/meer nadenken
- Esthetisch iets minder mooi
- Iets meer gewicht
- (Soms) duurder
- Iets meer schoonmaken
- Mogelijk minder brede banden monteren
- Continu spelen met je voorderailleur zodat hij niet aanloopt op de ketting (vind ik best een groot nadeel)

Onder aan de streep is 1by denk ik geschikt voor mensen die m.n. (divers en uitdagend) off-road rijden, of die dit om een andere (hierboven genoemde) redenen 1by erg aantrekt (bijv. eenvoud/esthetiek) en die bereid zijn de nadelen voor lief te nemen.

2by is denk ik een standaard veilige instapkeuze, waarbij je mogelijk naar verloop van km's/tijd/gebruik (als je hebt ontdekt hoe je jouw gravelbike het liefste inzet) voor een volgende fiets, of als je drivetrain versleten is misschien bij 1by uitkomt, of juist bij 2by blijft. Zelf heb ik het ei nog niet gelegd.

Interessant in dit kader vind ik dat Canyon net de Grail 7.0 1by heeft uitgebracht en dat bij Cube naast diverse andere gravelmodellen ook het gravel topmodel met 1by komt. Kennelijk zien ook de fabrikanten daar de vraag/het nut/de trend in.
Laatst gewijzigd door depadenopdelanenin op vr 6 november 2020, 20:16, 5 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, of ze bieden gewoon aan waar vraag naar is ;-)

Bij mountainbikes is het volgens mij niet altijd en voor iedereen de betere keuze om met een single ring te rijden, maar toch is het aanbod wel enorm op die 1by drivetrains gericht.

Maar ik zie weleens vaker voordelen waar veel fabrikanten andere zaken aanbieden.
Een voorbeeldje: de bracketpot met schroefdraad ipv pressfit. Inmiddels gaan sommige merken daar ook (deels) naar terug...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Ik heb 2x11 en die 2 heb ik wel nodig. Qua bereik zou 1x12 wel kunnen, maar ik vind het wel fijn dat de stappen tussen de versnellingen wat kleiner zijn.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Je ziet veel nieuwe gravelbikes komen met 1x setup inderdaad; simpel, licht, ziet er strak uit en iets goedkopere groep. Genoeg redenen denk ik.

Het werkt ook gewoon goed, maar vlgs mij moet je toch wel minimaal cassettes aanpassen aan je rijgebied ( en evt zelfs voorblad?)
Op zich is een cassette wisselen niet veel werk, ik gebruik bij de 11-32 dezelfde derrailleur en ketting als bij een 11-46 cassette en dat gaat goed. B-schroef stel ik soms iets bij, maar dat hoeft niet.
Eigenlijk doe ik op mijn racefiets met compact hetzelfde; ik gebruik de 11-34 alleen als ik een klimgebied in ga, anders ligt er een 12-25 op. Ook daar met dezelfde ketting en derrie. Toevallig heb ik daar een tweede wielset bij, dus wisselt het ook nog heel snel.

Als ik bv bij Nijmegen/Arnhem of Limburg zou wonen bleef ik 1x11 met 11-42 ( of 46) cassette rijden, maar hier in vlak west-brabant zijn kleinere stapjes tegen de wind in toch wel lekkerder.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ik rij 1x9, sinds gisteren 36/11-28. Benieuwd of ik de 32 ga missen (ik weet niet eens of ik die gebruikte..). Voor fietsvakantie avonturen komt er nog een voorderailleur op.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

2x. Ik sluit me geheel bij Kermit aan. Die 1x-hype is een daverend marketingsucces van SRAM.
Vorsprung durch Pedantik.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

50-34 voor met 11-34 achter. Mijn gravelfiets is ook mijn wegfiets dus ik vind die 2x setup wel fijn. Als ik alleen grotendeels off-road zou rijden dan zou een 1x ook prima zijn.
Plaats reactie