Single of double crankset op gravelbike ?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Denk dat alle voor en nadelen van 2x of 1x al zijn genoemd.

Voor mij geldt: 1x lekker eenvoudig qua opzet en onderhoud. Hier omgeving Arnhem heb je best pittige klimmetjes van 10procent (soms plus), maar ze zijn natuurlijk maar kort dus mijn 40 voor en 11-42 achter brengt me overal boven en op het vlakke kan ik er prima mee vooruit. Buitenland gebruik ik mijn racefiets of mtb en rijd op de gravel zonder bepakking.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Op de racefiets met dubbel gebruikte ik het grote blad nagenoeg nooit.
De 34 had ik al door een 39 vervangen, maar die had voor mij iets groter gemogen.

Vandaar dus 1x op de gravelracer die ook als racefiets wordt ingezet.

Voorheen wisselde ik een voorblad en cassette voor de Alpen, nu alleen een cassette. Er gaat dan een 11-46 op in plaats van een 12-25

Tijdens een rit in de Ardennen laatst viel het me op dat ik voor het eerst de hele cassette ook echt gebruikte.
Nog een voordeel is dat ik zo meer in het midden van de cassette zit.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

tiewrap schreef: za 7 november 2020, 23:05 Op de racefiets met dubbel gebruikte ik het grote blad nagenoeg nooit.
De 34 had ik al door een 39 vervangen, maar die had voor mij iets groter gemogen.

Vandaar dus 1x op de gravelracer die ook als racefiets wordt ingezet.

Voorheen wisselde ik een voorblad en cassette voor de Alpen, nu alleen een cassette. Er gaat dan een 11-46 op in plaats van een 12-25

Tijdens een rit in de Ardennen laatst viel het me op dat ik voor het eerst de hele cassette ook echt gebruikte.
Nog een voordeel is dat ik zo meer in het midden van de cassette zit.
Waar rijdt jij meestal met 39 en 12-25 als racefiets? Hoeveel groter zou je de 39t willen?
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik was weer wat vaag denk.

Mijn oude racefiets had een dubbel.
In NL reed ik met 50/39 aan de voorkant en 11-28 aan de achterkant.
Voor klimwerk een 34 voor, en een 11-32 cassette.

Nu met de gravelracer een 42 voor en 11-46 of 12-25 cassette.

De 12-25 is voor Nederland, en dan met name Noord-Holland.
De 11-46 met klimmen voelt als valsspelen :) (wij mogen graag alle hufters van België op zoeken of stevige ritjes in de Alpen)

Die setup is voor mij dus perfect op maat.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Bedankt :-q
Vroeg me al af of je met 39-12 niet wat te kort kwam wind mee.
Ik rijdt nu 42t en 11-32 als race fiets, maar zat te denken om eens een 12-25 uit te proberen. Het is hier regio Breda ook vrijwel vlak.
depadenopdelanenin
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 15:45

Binnen dit thema; is het normaal dat je met het kleinste voorblad dat bij de laatste 3 kleine tandwielen achter, de ketting aanloopt tegen de voorderailleur? M.a.w. dat je alleen de eerste 8 vrij kunt gebruiken? Of is dat een kwestie van verkeerde afstelling voorderailleur?
(Even los van hoe scheef je kettinglijn mag zijn)
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Als je een trimfunctie op je voorderailleur hebt zitten, zou hij niet mogen aanlopen...
...het laatste kransje (de lichtste of zwaarste, afh. van binnen- of buitenblad) probeer ik meestal wel over te slaan, maar staat daar verder los van.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Kwestie van afstellen inderdaad. Normaal gesproken zou het goed moeten gaan over de hele range, maar in ieder geval moeten met het grote blad voor de kleinste kransjes vrij lopen. De grootste kransjes moeten vrijlopen op het kleine blad voor.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Interessant topic. Ik rijdt nu 1x11 maar kijk naar een nieuwe gravelracer en wil dan weer naar 2x11 denk ik.
Op dit moment heb ik een 42T voor en een 11-42 achter met wegbanden en een 11-46 met gravelbanden. Als ik in het buitenland rijdt met kindertrailer monteer ik een 32T voor dus dan heb ik 46-32, MTB verzetje.. 1x is ideaal offroad en in de heuvels.

Ik woon echter in de polder en gebruik de fiets het meest als racefiets. Ik mis zeker met wind mee gewoon echt wat stappen. Een 14 zou vaak fijn zijn bijvoorbeeld. De nieuwe Shimano gravel groepen lijken veel beter te werken met een voorderailleur dan de oplossing met een road-groep die je 2 jaar geleden nog veel zag. Er is ook met de dubbel een clutch en reviews zijn positief. Ik ben er nog niet zeker van (en het zal ook van het frame en de beschikbare afmontage afhangen) maar neig nu dus toch naar een dubbel.
Waar woke is, is vuur
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@ makkelijk: je zou eens een 11-32 of zelfs 11-30 , 11-28 moeten proberen in de polder ( als je roadcassettes kunt monteren op je wielset) Kleine stapjes en eigenlijk kom je niks te kort.
Ik had mijn Sram 11-32 er alvast op gezet , toen ik mijn fiets weer met dubbel voor wilde uitvoeren ( mijn fiets was omgebouwd van Rival 22 2x11 naar Rival1 1x11) . Bleek icm met 42t voor eigenlijk heel goed te werken en een heuveltje of dijk kom je met 42tx32 best goed op.
Ik vraag me intussen dus af of ik er nog wel een dubbel op wil hebben? Cassette wisselen voor een dagje klimmen of vakantie is ook geen megaklus.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik gebruik een 12-25 road cassette die op een mtb body past :bier:
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

MonkeyRider schreef: zo 8 november 2020, 16:52 @ makkelijk: je zou eens een 11-32 of zelfs 11-30 , 11-28 moeten proberen in de polder ( als je roadcassettes kunt monteren op je wielset) Kleine stapjes en eigenlijk kom je niks te kort.
Ik had mijn Sram 11-32 er alvast op gezet , toen ik mijn fiets weer met dubbel voor wilde uitvoeren ( mijn fiets was omgebouwd van Rival 22 2x11 naar Rival1 1x11) . Bleek icm met 42t voor eigenlijk heel goed te werken en een heuveltje of dijk kom je met 42tx32 best goed op.
Ik vraag me intussen dus af of ik er nog wel een dubbel op wil hebben? Cassette wisselen voor een dagje klimmen of vakantie is ook geen megaklus.
Probleem is dat ik ook in polderrondjes weleens met trailer fiets. 42 heb ik dan niet nodig maar 32 kan op een viaduct met wind tegen een probleem zijn. Nouja misschien ook wel niet en gewoon even beuken. Alleen ik wil een nieuwe gravelracer compleet kopen ivm woon-werk verkeer dus dan denk ik nu toch: zijn die nieuwe dubbels niet gewoon de oplossing? Zijn die nadelen er met shimano grx écht nog?
Waar woke is, is vuur
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik heb ook weer een gravelbike aangeschaft met 2*11 GRX en het valt me eigenlijk 110% mee hoe soepel het werkt.. (ik was wat sceptisch over de voorderailleur afstel ellende enz).

Nu vraag ik me dus af waarom 1* met dure cassettes etc?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik was van plan een 46-30 crankset te monteren ( FSA Omega, ligt al thuis) icm 11-34 cassette. Lijkt ideaal....maar de kleinste 6 kransjes ( 11 tm 21 ) zijn exact hetzelfde als op een 11-42 of 11-46 cassette. Ik schiet er dus op de vlakke weg niks mee op, het wordt zelfs een tikje slechter omdat ik nu met 42t voor rijd en dan met 46t. Het wordt iets beter met een 11-30 cassette, maar dan wordt je klimbereik niet beter als 1:1 ( 30 voor, 30 achter) . Uiteindelijk ga ik dan toch cassettes wisselen, net zoals op de racefiets ( daar ligt 11-25 op en in de vakantie 11-34 ) .
Vandaar mijn twijfel: als ik dan toch cassettes wissel tussen vlak thuisgebied en klimwerk, dan toch maar liever KISS zonder voorderrie en twee bladen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

MonkeyRider schreef: zo 8 november 2020, 20:05 Ik was van plan een 46-30 crankset te monteren ( FSA Omega, ligt al thuis) icm 11-34 cassette. Lijkt ideaal....maar de kleinste 6 kransjes ( 11 tm 21 ) zijn exact hetzelfde als op een 11-42 of 11-46 cassette. Ik schiet er dus op de vlakke weg niks mee op, het wordt zelfs een tikje slechter omdat ik nu met 42t voor rijd en dan met 46t.
Daar heb je een goed punt. De 11-34 cassettes die Canyon bijvoorbeeld levert zijn eigenlijk "zinloos" t.o.v. een 11-46. Ik wil juist die "11,12,14,14,15" maar dan kom je eigenlijk op een 11-30 uit. Dan kom ik ook weer op het punt dat ik waarschijnlijk een 11-28 monteer en cassettes ga wisselen naar het buitenland. Maar is dat nou zo fijn... moet ik niet leren accepteren dat de ideale cadans op de weg niet altijd haalbaar is.
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie