Verschil monstercrosser en gravelbike

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
depadenopdelanenin
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 15:45

Wat is het verschil tussen een monstercrosser en een gravelbike?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Om een lang verhaal kort te maken: De breedte van de banden en de geometrie. Een monstercrosser is meer een dropbar mtb.

Vroegah, voor de afdeling marketing zich erop stortte werden cyclocross fietsen al gebruikt om mee door het bos en/of over onverharde wegen te cruisen. Als 'gravelbikes' dus. Merken als Surly en Kona speelden daar op met CX bikes met een minder wedstrijd gerichte geometrie. Ook de dropbar mountainbike draait al jaren mee en mensen knutselen zelf ook heel wat af, ter inspiratie: https://forums.mtbr.com/29er-bikes/i-be ... nstercross
depadenopdelanenin
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 15:45

Ok, maar vanaf welke bandenbreedte/geometrie spreek je dan van een monstercrosser ipv gravelbike? De link die jij me stuurt heeft het over minder dan 2.0 inch bandenbreedte. Dat klinkt alsof het over hetzelfde type fiets gaat.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Die termen zijn constant aan evolutie onderhevig.
Het topic dat George deelt is uit 2007, dus voor de gravelbike mainstream werd. Toen was 2.0" in een dropbar bike breed.
De mainstream gravelbike begon met 38mm banden en is de laatste jaren gegroeid tot varianten met 50-55 mm.
Dus de gravelbike van nu lijkt qua bandbreedte op de monstercrosser van toen.
De monstercross van nu gaat vaak dik over die 2.0" heen, kijk hier maar: https://bikepacking.com/index/650b-gravel-bikes/
Het grappige van die niches is dat ze constant evolueren.
Er zijn nu gravelbikes met een 60mm voorvork en 2.0" banden, zelfde veerweg en bandbreedte als toen de voorvorken gemeengoed werden op de MTB rond '95.
Er zijn ook al gravelbikes met een recht stuur, en dan is de cirkel helemaal rond.
Die vullen gewoon het gat dat ontstaat doordat de XC bikes slacker worden, meer veerweg en bredere velgen / banden krijgen.
Don't belive the hype, it's a sequal. :wink:
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Jamis Diablo schreef: za 7 november 2020, 13:17 De monstercross van nu gaat vaak dik over die 2.0" heen, kijk hier maar: https://bikepacking.com/index/650b-gravel-bikes/
En dan hebben ze ook nog dit lijstje: https://bikepacking.com/index/drop-bar- ... ikes-29er/

Zit toch wel wat overlap tussen.

Beide lijstjes is lekker kwijlen overigens ;)
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
depadenopdelanenin
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 15:45

Jamis Diablo schreef: za 7 november 2020, 13:17 Die termen zijn constant aan evolutie onderhevig.
Het topic dat George deelt is uit 2007, dus voor de gravelbike mainstream werd. Toen was 2.0" in een dropbar bike breed.
De mainstream gravelbike begon met 38mm banden en is de laatste jaren gegroeid tot varianten met 50-55 mm.
Dus de gravelbike van nu lijkt qua bandbreedte op de monstercrosser van toen.
De monstercross van nu gaat vaak dik over die 2.0" heen, kijk hier maar: https://bikepacking.com/index/650b-gravel-bikes/
Het grappige van die niches is dat ze constant evolueren.
Er zijn nu gravelbikes met een 60mm voorvork en 2.0" banden, zelfde veerweg en bandbreedte als toen de voorvorken gemeengoed werden op de MTB rond '95.
Er zijn ook al gravelbikes met een recht stuur, en dan is de cirkel helemaal rond.
Die vullen gewoon het gat dat ontstaat doordat de XC bikes slacker worden, meer veerweg en bredere velgen / banden krijgen.
Don't belive the hype, it's a sequal. :wink:
Helder, bedankt!
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Inderdaad de banden.

Mijn Soma Wolverine gravelbike kan max 45mm banden herbergen, en mijn Genesis Vagabond achter 2.4 en voor 3.0. Dus meer een MBT met krom stuur, maar met Supermoto's 2.35 ook lekker over de weg. Heb er al meerdere malen de Roparun mee gereden.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Een monster .... Dan denk je aan iets idioots. Iets waarin samenkomt wat eigenlijk, in de 'normale wereld', niet samen gaat.

Iets als dit:
Afbeelding


Ik deed het omdat het kon, voor de gekkigheid er van .... maar eigenlijk sloeg het nergens op. Als het terrein zo heftig is dat het die banden rechtvaardigt, dan geeft een dropbar veel te weinig controle.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

PaneVino schreef: do 12 november 2020, 10:47 Een monster .... Dan denk je aan iets idioots. Iets waarin samenkomt wat eigenlijk, in de 'normale wereld', niet samen gaat.

Iets als dit:
Afbeelding


Ik deed het omdat het kon, voor de gekkigheid er van .... maar eigenlijk sloeg het nergens op. Als het terrein zo heftig is dat het die banden rechtvaardigt, dan geeft een dropbar veel te weinig controle.
Minions :o :lol:
Waar woke is, is vuur
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Kan het nog letterlijker?

Naja, vast wel.

Bij deze mijn ooit opgebouwde Cube Bullshark.
Afbeelding



De Fat front is allang verkocht en de bike doet al een paar jaar dienst als Zwift bike.
Over de vraag of de Acryl verf goed blijft zitten. Jep, goei spul. Reageert niet op zweet enzo.
En dus idd. De fiets is geschilderd met penseeltje. Elke schub met de hand aangebracht... Pfff, wa'n werk was da. Maar resultaat van het frame mag er zijn (in mijn ogen) ;)
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Lekkere paintjob. wat voor acrylverf? Handig om te weten als ik een (handgeschilderde) camoprint op mijn frame wil hebben. En hoe heb je het frame voorbehandeld?

Wat voor stuur zat er op trouwens? Ziet er relatief breed uit.

[edit]: al veel info gevonden :) viewtopic.php?f=14&t=126051
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Plaats reactie