Van 46-30 met 11-34 naar 46-34/36 met 11-40

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
depadenopdelanenin
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 15:45

Momenteel heb ik een 46-30 GRX crankstel met een 11-34 cassette. Ik overweeg om naar een 46-34/36 te gaan met een 11-40 cassette.

Op de mtb-routes zit ik m.n. op het kleine blad. Op die manier kan ik op het kleine blad meer snelheid maken terwijl ik ongeveer hetzelfde bereik houdt. Dan hoef ik voor niet te schakelen of heb ik een minder schuine kettinglijn op de snellere stukken.

Dat een 11-40 cassette kan met de RX810 achterderailleur ik reeds ontdekt:
https://www.youtube.com/watch?v=wNeYYM9 ... e=emb_logo

Maar is het ook mogelijk om het GRX 30 voorblad te vervangen voor een 34 of 36 voorblad? Zo ja, waar en welke? :-D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gebruik je het 46 blad wel regelmatig?
Anders zou je zelfs kunnen overwegen voor naar een enkel blad te gaan (en dan hou je de 30/46 voor bijvoorbeeld vakanties in de bergen).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
depadenopdelanenin
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 15:45

Hoi Kermit, ik gebruik het 46 blad voor on-road en gravel. Voor mtb-routes gebruik ik het 30 blad.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dan is het inderdaad handiger een dubbel te houden.
Vroeger zou ik gezegd hebben, knal er een 34 of 36 op en gaan met die banaan... maar tegenwoordig is het aantal "standaards" voor bevestiging van een kettingblad belachelijk groot.

Dus het is goed opletten:
- de steekcirkel (BCD) moet kloppen, als ik het goed zie is de bcd voor het binnenblad 80mm asymmetrisch.
- GRX gebruikt in vergelijking met een standaard racecrank een kettinglijn die iets verder naar buiten ligt. Ik weet niet of ze dat bereiken door de crank zelf, of door een offset in de bladen. In het laatste geval moet je daar ook op letten.

Het beste is googlen op bladen waarbij specifiek de GRX crank genoemd wordt, dan weet je iig zeker dat het past.

Quote van Bikerumor:
"Even though Shimano already used a 110 BCD with asymmetric bolt placement for their road cranks, GRX chainrings use a different offset and a different tab layout. That means another chainring design had to be created by Wolftooth Components in order to fit the new gravel cranks from Shimano."


Dit soort zaken zijn wel waarom ik een hekel heb aan al die specifieke "standaards". Ik zit zelf een beetje naar een dubbel crank te kijken, een van de criteria daarvoor is dus dat er een redelijk gangbare bevestiging voor de bladen op zit...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Vroeger was 46--36 een klassiek cyclocross verzet, zal niet zonder redenen zijn geweest. Zou je ook met standaard wegcrankset kunnen maken, door grote 50 of 52 blad te vervangen door 46.
"Echte" gravelcranksets zijn ontwikkeld om kleinere bladen als 34 te kunnen gebruiken.
depadenopdelanenin
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 15:45

Bedankt voor het meedenken. De compatibiliteit van de GRX dubbel crankset met andere voorbladen lijkt tegen te vallen.
Het valt verder me op dat mtb's vaak met een 32 voorblad en 10-50 cassette worden geleverd. Dan heb je de eerste 9/10 tandwielen op de cassette ongeveer dezelfde situatie en kettinglijn als 30 voorblad en 11-34 achter.
Een stapje groter voor is op zich dan zo gek nog niet, echter zou 30 dan ook wel moeten voldoen voor de mtb-routes. Misschien nog wat meer km's maken en opnieuw een oordeel vellen. Het is i.i.g. een leuke optie dat een 11-40 cassette achter tot de mogelijkheden behoort voor flink steile lange beklimmingen met obstakels.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Wat jij beschrijft is voor mij de reden toch maar met enkel 42t blad voor en 11-46 achter te rijden. Dan pak je alles zonder wissel voorblad.
depadenopdelanenin
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 15:45

Goed punt. 42 voor en 11-46 achter lijkt wel erg op 46 voor en 11-40 achter.
30 voor en 40 achter geeft wel een ratio van 0.75. 42 voor en 46 achter een ratio van 0.91. Daar zit nog wel een aardig verschil, dat zich mogelijk uit op technische lange steile stukken omhoog, wat denk ik met 30-40 net wat soepeler zal gaan.
tkmp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 18 januari 2015, 15:20

binnenkort zullen er wel meer kettingblad fabricanten, GRX bladen gaan maken.
het lijkt erop dat de ultegra bladen niet op GRX passen?
en de GRX offset zit niet in de crank maar in het kettingblad?

hoe dan ook, de trend van twee kettingbladen met groot verschil is niet altijd lekker. en is begonnen bij de compact 50-34 =16tanden verschil, GRX met een 48-31 en 46-30 met 16 en 17 tanden verschil, het zorgt ervoor dat bij afschakelen van 48 naar 31 je achter kleiner moet van de 20T naar 13T moet om niet in het lucht ledige te trappen of iig het ~zelfde verzet te bereiken.
met hollandse klimmetjes is het lekker om druk op je pedalen te houden,

op mn koersfiets rijd ik liever met 48-36 wat prima schakelt.
op mn crosser 46-36 voor vlak holland.
nu we in Zuid-limburg zijn gaan wonen, komt er op de crosser ooit een andere combinatie op de crank.

voor jou ook er zijn werkende en bewezen cross combinaties als:
46-39 (MVDP)
46-36
46-34
44-34
42-34 ( https://www.cxmagazine.com/pro-bike-pro ... k-crockett)
er is misschien wat meer overlap, dat is soms welkom omdat je dat prima opvangt met off- naar on road overgangen.
een 1x is ook geschikt, maar voor mij persoonlijk niet echt voor een gravel bike.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik ben zelf een beetje aan het brainstormen over 30/40...
Dat kan met een Middleburn crank en spider met kleine steekcirkel. Op de vijf-arm 110 bcd crank die ik nu heb past geen kleiner blad als 33, en de 40 bladen die ik vind voor 110 bcd zijn bedoeld als binnenblad en hebben dus geen of andere schakelhulpjes als buitenbladen.

Ik wil wel een klimverzet, maar geen enorme cassette met te grote stappen.
En het spul moet natuurlijk op mijn eh, niet al te imposante vermogens afgestemd zijn :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie