Surly Midnight Special: rijklaar

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Intussen kwam er een doos binnen en kon ik de eerste spullen erop schroeven. Nu zit het 650B achterwiel er in. Er komt nog een 700C wielsetje aan. De rest van de onderdelen is ook nog onderweg.

Mooie donkerrode kleur......en nokjes voor buisverstellers :-D hoe "klassiek" wil je het hebben.
Het zou met een klassieke polished racegroep en TRP spyre ook een verdomd mooi fietsje kunnen worden. Ik houd het voorlopig op zwart.



Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

MonkeyRider schreef: ma 14 december 2020, 19:51 Afbeelding
Handig frontrack op deze. Wat is de bron van de foto?
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Geen idee? Waarschijnlijk google. Blackburn en Surly hebben zo'n rekj.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik gok op Nitto maar er zijn talloze frappucinometskinnedkamelenmelk merken die rekjes aanbieden voor de prijs van een leuke vijfdehands VW Golf ;)
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Echt prachtig!!
Ride like you stole it
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

George schreef: wo 16 december 2020, 19:25 Ik gok op Nitto maar er zijn talloze frappucinometskinnedkamelenmelk merken die rekjes aanbieden voor de prijs van een leuke vijfdehands VW Golf ;)
haha prachtig, ik moest dat woord even een paar keer in slow motion lezen :D

En frame is uiteraard ook prachtig :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nice hoor!
Ben wel benieuwd naar de echte kleur, hoe donker (of niet) die uitvalt. En natuurlijk naar het totaalplaatje straks.

Wel zwart stuurlint erop hè ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kalfonske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 10 juli 2009, 22:29

Fastcruiser schreef: wo 16 december 2020, 17:57
MonkeyRider schreef: ma 14 december 2020, 19:51 Afbeelding
Handig frontrack op deze. Wat is de bron van de foto?
https://www.reddit.com/r/Surlybikefans/ ... onversion/

What rack is that?

Rawland Raidoverks Rando v2. My bro had it lying about and gave to me.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik heb nog nooit zo traag een fiets opgebouwd als deze Midnight Special. De meeste spullen kwamen vrij snel binnen, maar door onbekendheid met road-flatmount discbrake standards was ik vergeten een 140-160 schijfadapter achter te bestellen en ik miste nog wat kleinigheden...........en dan duurt het ff met een lock-down :-{ . Voorraden zijn ook nog eens dramatisch, maar uiteindelijk kon ik via het web in Tilburg afgelopen zaterdag nog wat klein spul afhalen ( opgestuurd kon dat wel eens ruim na het weekend arriveren) .

Zo staat ie er nu dus bij in zijn "Road-plus" set-up met 650B x 47mm banden

Afbeelding


En zo als "Endurance" racer met 700C x 32mm banden...............als we hem tenminste in een hokje willen plaatsen.


Afbeelding


Opbouw is zoals al gezegd een mix van Shimano en FSA met GRX400 remmen en 2x10 schakelgrepen,
Tiagra derries en cassettes, FSA supercompact 46-30 crankset en Sram ketting. Gewoon goed bewezen spul, betaalbaar en leverbaar.
Ik heb het nieuw geleverde FSA stuurtje niet gebruikt, die viel erg smal uit en daar zit nu een 44cm Bontrager stuur op dat ik nog had liggen. Headset is per ongeluk een mix van gebruikte Canecreeck external ondercup en FSA bovencup. De meegeleverde FSA ondercup was internal en daarmee raakte ik te veel "stack" kwijt. ( fiets wordt compleet ook met ext cups geleverd) .
FSA Vision team 30 wielset is 19mm inwendig en zeer betaalbaar, maar ook gewoon goed. Ik heb de non-disc versie een paar jaar gebruikt op de racer en die draait nu nog steeds op een fiets van een kennis.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Nice!

Met dikke banden nog net wat mooier :)
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Surly, staal, altijd goed.

Mooie kleur ook, doet het wel beter met een zonnetje denk ik.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Nog een paar details:
De 31mm Vittoria CX speed banden gaan vervangen worden door "echte" road banden; Conti 4S in 32mm
Curana light spatborden zijn nog onderweg.

Gewicht:
In principe kijken Surly riders niet op een weegschaal..........maar ik wel ......dus:
Frame maat 58 incl (stalen) zadelpenklem en alle boutjes 2.5 kg
Vork met lange buis 1.3 kg
Fiets totaal rijklaar met 700C wielset ( zoals op foto's) 11.5 kg
Met 650B wielset en Vittoria Terreno Dry 47mm komt daar 0.5 kg bij, dus 12.0 kg.
NB deze 11.5 kg voor een stalen Endurance disc racer valt me niet tegen. bv een Trek Domane AL4 ( alu-tiagra model met 32mm banden) in maat 56 is vlgs Trek 10.5 kg ex pedalen/bidonhouder en gaat dus richting 11kg rijklaar. Dat scheelt dus maar zo'n 1/2 kg . Als ik bv een carbon vork in de Surly zet ben ik dat gewichtsverschil al helemaal kwijt........als ik dat zou willen

Kleurtje is vrij donker rood en lijkt eigenlijk feller op de foto's. Zeker een mooi, beetje "klassiek" kleurtje, maar niet erg opvallend.
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op wo 6 januari 2021, 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Erg mooi zo! Ik ben erg benieuwd hoe het rijdt. Ik vind een gravelbike in vergelijking met een zelfs een endurance racer toch echt behoorlijk anders aanvoelen. Ik vraag me dan af of dat met name te wijten is aan de geo, het gewicht of de banden. Ws een combinatie, maar ik ben benieuwd of je daar iets over kan zeggen op basis van hoe deze rijdt.

Wat ik me daarnaast afvraag n.a.v. de plaatjes op de Surly site en jouw foto's: als ik de geo vergelijk met mijn gravelfiets dan is de stack zo'n 30mm lager. Een behoorlijk verschil, wat ik normaal gesproken niet zou overwegen. Ik zie echter op de Surly site behoorlijke hoeveelheden spacers en ook op jouw fiets zitten er best wat. Is de enige reden dat er niet gekozen wordt voor een langere balhoofdbuis dan het behoud van de klassieke horizontale bovenbuis, of heeft dat ook nog invloed op de handling van de fiets?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

klaast schreef: ma 21 december 2020, 00:50 Erg mooi zo! Ik ben erg benieuwd hoe het rijdt. Ik vind een gravelbike in vergelijking met een zelfs een endurance racer toch echt behoorlijk anders aanvoelen. Ik vraag me dan af of dat met name te wijten is aan de geo, het gewicht of de banden. Ws een combinatie, maar ik ben benieuwd of je daar iets over kan zeggen op basis van hoe deze rijdt.

Wat ik me daarnaast afvraag n.a.v. de plaatjes op de Surly site en jouw foto's: als ik de geo vergelijk met mijn gravelfiets dan is de stack zo'n 30mm lager. Een behoorlijk verschil, wat ik normaal gesproken niet zou overwegen. Ik zie echter op de Surly site behoorlijke hoeveelheden spacers en ook op jouw fiets zitten er best wat. Is de enige reden dat er niet gekozen wordt voor een langere balhoofdbuis dan het behoud van de klassieke horizontale bovenbuis, of heeft dat ook nog invloed op de handling van de fiets?
Ik heb er gisteren nog een uurtje op de weg mee gereden om alles een beetje af te stellen. Met de Vision 700C wielset en 32mm "file-thread" bandjes. Het rijdt en zit inderdaad gewoon als een weg racer/endurance bike. Lijkt kwa sturen bv op mijn Emonda, vlot maar niks extreems. Wel merk je gelijk dat ie comfortabeler is door het stalen frame en natuurlijk de 32mm banden rond 4 bar.
Ik heb hem voornamelijk gekocht als winter roadbike met net wat meer comfort/grip en mogelijkheden spatborden en dat lijkt ie perfect te gaan doen. Ik vind hem lekkerder sturen en vlotter aanvoelen als bv een Trek Domane, maar dat is natuurlijk puur smaak.
Ik leg er binnenkort een paar 32mm Conti 4S banden op en smalle spatborden.

Die spacertoren is inderdaad typisch Surly. Het idee achter die korte balhoofdbuizen is vlgs mij dat je dan met diverse frame-maten altijd diep genoeg kunt zitten en met voldoende spacers altijd omhoog kunt. De filosofie is dat iedereen een oud Surlyframe weer moet kunnen opbouwen met restonderdelen tot passende fiets.....niet gestoord door vooroordelen over looks, trends of gewicht. Hun "Sunrize" bar; moto-style 820mm brede, 85mm rizer is ook zo'n voorbeeld waarmee je een oude racy mtb met (te) kort afgezaagde stuurbuis weer ombouwd tot bruikbare trailbike.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Jammer genoeg ogen die enorme spacertorens (bij jouw fiets is het nog niet enorm ;-)) minder mooi, en constructief gezien zou het frame torsiestijver zijn als je de balhoofdbuis langer maakt en de bovenbuis hoger op de balhoofdbuis aansluit.

Maar terug naar jouw Midnight Special: leuke fiets. Ik heb ook zo het idee dat de kleur wat pittiger is irl, een goede camera en fotograferen in wat helderder lichtomstandigheden zou dat wel in beeld moeten kunnen brengen.
Qua looks vind ik de "dikkere" 650b setup meestal iets mooier dan met smalle 700c banden, maar die keus maak je als het goed is niet op uiterlijkheden maar op inzetgebied.

Gewicht valt mij alleszins mee, een grove weging van mijn Vitus (op goede personenweegschaal met en zonder fiets) gaf ook ongeveer die 11,5kg aan.
Wat mij wel altijd tegenvalt is het gewicht van die stalen voorvorken. Waarschijnlijk omdat ze bombproof gemaakt worden (terreingebruik & bagage) want de gesoldeerde stalen vork uit mijn Grandis racer woog niet heel veel meer dan 7 ons.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie