aanschaf gravelbike naast racefiets

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Batistoeten
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 15 december 2020, 20:34

Beste mensen,

Vraagje aan de experts van dit forum. Ik ben in het bezit van een MTB, maar ga verhuizen naar een omgeving op een redelijke afstand van leuke singletracks. Bovendien kan de MTB voor een redelijke prijs verkopen. De kans dat ik deze met regelmaat ga fietsen is vrij klein, ik ben dus op zoek naar een gravelbike. Naast mijn MTB heb ik een racefiets die ik het grootst deel van het jaar gebruik.

Ik wil onder de €1000 blijven en stuitte daarbij op de Kona Rove AL 650. Ook ben ik uiteraard de Triban RC520 tegengekomen, deze behoort ook tot de mogelijkheden. Ik vind de Kona Rova in Canyon green er wel heel tof uitzien. Heeft iemand ervaringen met een van deze fietsen? En, iemand nog tips in deze budgetrange?

Alvast bedankt voor de hulp!
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Verwacht je de gravelbike wel te gaan gebruiken, als je al een racefiets hebt?

Optie is uiteraard om de racefiets te verkopen en dat geld voor een gravelbike te gebruiken ;)
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Dat zou ook mijn advies zijn, een beetje vlotte gravelbike doet met snelle bandjes niet onder voor een 'echte' racefiets en zal voor veel mensen waarschijnlijk zelfs een betere keuze zijn. Tweede set wielen met gravelbanden en je bent er helemaal klaar voor .
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

George schreef: di 15 december 2020, 23:03 Dat zou ook mijn advies zijn, een beetje vlotte gravelbike doet met snelle bandjes niet onder voor een 'echte' racefiets en zal voor veel mensen waarschijnlijk zelfs een betere keuze zijn. Tweede set wielen met gravelbanden en je bent er helemaal klaar voor .
Sterker nog: ik rij met mijn Superior Xroad Team Issue op de weg op ALLE segmenten met minder inspanning vlotter rond dan met een Trek Madone SLR van 8k. Past ook 40mm in (had de comp carbon versie voor gravel, dat ging ook top en ik heb spijt vd verkoop)
De nieuwe 3T exploro die ik inmiddels voor gravel heb gekocht staat inmiddels met 28mm banden te wachten op de lunchride van vandaag. Benieuwd wat dat geeft. Enige beperking kan zijn de 44t oval vooraan.

Je moet alleen goed kijken naar je bereik in verzet. De meeste gravelbikes komen met een 1x setup, terwijl je wellicht beter af gaat zijn met een compact of cross compact als je combi weg/gravel met 1 bike doet.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Batistoeten
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 15 december 2020, 20:34

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb onlangs een nieuwe racefiets aangeschaft, deze wil ik graag goed houden. Als je er op gravelt slijt het spul toch veel sneller? Ik ben een liefhebber van de racefiets, maar ook zeker van de offroad gravelpaadjes en MTB..Ik ga er zeker gebruik van maken, in de herfst/winter met regenachtig weer en incidenteel in de lente/zomer. Maar als ik jullie zo hoor zouden jullie voor dat geld geen extra fiets aanschaffen...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Da's persoonlijk natuurlijk, een extra fiets is imo altijd leuk ;-)

Maar ik zou wel goed afwegen of je 'm daadwerkelijk regelmatig denkt te gaan gebruiken.
Als je inderdaad vrij zeker bent dat je de mtb niet meer gaat pakken maar wel af en toe met de gravelaar wat paadjes mee wilt pikken, waarom niet...

Toevallig heb ik recentelijk zelf een gravelbike in de prijsklasse die je noemt gekocht:
https://vitusbikes.com/collections/subs ... -bike-sora
Die bevalt me heel goed, maar is op dit moment niet leverbaar (er schijnt in januari weer beperkt voorraad te komen...)
Dat leverbaar zijn zou overigens weleens een probleem kunnen zijn met meerdere fietsen.

Voordat ik de Vitus kocht heb ik ook gekeken naar Merlin bikes. Die hadden ook een leuk budgetfietsje, maar leveren ivm de coronacrisis tijdelijk niet naar NL. Dus dat viel af.
Al surfend kwam ik de Aventon Kijote tegen, staal en ook best een leuk fietsje, maar wel iets minder afgemonteerd dan de fiets die ik nu heb.

Britse merken/shops hebben wel een aardig aanbod in betaalbare gravelbikes, daar zou ik zeker eens wat rondkijken. Of het allemaal leverbaar is, en naar NL, is wel de vraag.

Vitus is tegenwoordig het "huismerk" van Wiggle/Chainreactioncycles en alleen bij hen verkrijgbaar.
Pinnacle kun je bij Evans vinden, hebben ook een prima prijs/kwaliteitverhouding.
Misschien zijn de alu bikes van Genesis interessant, drie stuks onder de 1.000GBP:
https://www.genesisbikes.co.uk/bikes/cda

Wat ik zelf ook een fietsje met hele mooie specs voor het geld vind is de Cube Nuroad Pro:
https://www.12gobiking.nl/cube-nuroad-pro-2021

Maar die Kona is natuurlijk ook een leuke fiets, zeker niet uitsluiten.

Blijft nog de vraag, 700c of 650b wielen ;-)
Als topsnelheden op de weg niet belangrijk zijn kom je met beiden goed weg. Profiel en bandenspanning zijn wel belangrijk voor de rolweerstand, als je zowel weg als onverhard in één rit wilt rijden kom je altijd op een compromis uit.
In grote lijnen zijn bredere 650b banden wat meer terreingericht, en de 700c wielen komen op straat net iets beter uit de verf. Maar zoals gezegd, als je net als ik alleen rijdt (dus geen competitie met een groepje aan hoeft te gaan :-)) en topsnelheden minder van belang zijn kun je met beiden prima vooruit.

Des te sneller voelt je echte racer als je die weer eens van stal haalt :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Mijn carbonnen racer komt het voorjaar van zolder en gaat eind herfst weer in winterslaap. Heb bewust een Gravelaar gekocht, naast mijn MTB.

Afgelopen jaren toen er nog geen gravelbike was ging ik in de herfst/winter op de mtb. Alleen er zijn perioden dat het zo nat is in het bos, dat of de mtb-singletrails (waarvan er steeds meer zijn) 1 grote modder poel is of afgesloten om ze niet allemaal kapot te rijden. Dan blijven de brede paden goed begaanbaar en open. Ook mag je op veel plekken na zonsondergang niet in de bossen komen. Dan is het heel fijn dat ik een gravelbike heb waarmee ik prima mee op straat kan (pomp dan de bandjes wat harder op van ca. 2 naar ca 3 bar) en kan dan daardoor toch lekker buiten fietsen. Sommige mensen stappen liever op een tacx, maar dat is niet mijn ding, na een half uur ben ik er dan al klaar mee.
In de zomer maanden gebruiken ik hem minder, en rijd ik vooral met de racer. Hoewel ik hem voor de afwisseling ook wel pak.

Kortom wat ik zo prettig vind, dat ik kan kiezen. Ik vind het nl niks om met nat wegen in de zomer of lente de racefiets te pakken. Vind MTB-en ook heel leuk, doe ik ook graag. Maar zo'n gravel-bike valt er zo mooi tussen in waar je alle kanten mee op kan. Zowel op straat als op het zand/bos/gravel. Heb daarom voor de gravel ook een relatief instapper gekocht, alu, geen fancy groep of wielen. Zit niks duurs op, kan weinig aan kapot en 'spaar' daarmee mijn mtb op de slechte dagen en dat scheelt een boel knaken aan onderhoud.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik denk dat een "budget" gravelbike naast je racer helemaal geen gek idee is. Die kun je dan inderdaad als winterfiets of offroad gebruiken en je racer "sparen" voor beter weer en asfalt . Ik heb zelf recent nog een Pinnacle Arkose gehad en die is zeker geschikt, maar met een Kona Rove, Cube Nuroad oid kun je vlgs mij ook goed uit de voeten. Staar je niet dood op groepset of hydrolische remmen, met TRP Spyre en bv Tiagra of Sora kun je al uitstekend uit de voeten. Ik zou zelf wrsch eerder voor 700C (28") kiezen als "eerste" wielset als je van een wegracer komt er er geen mtb-achtige routes mee wilt doen, maar 650B rijdt ook lekker.
Verkrijgbaarheid is het grootste probleem nu en daardoor liggen ook de prijzen vrij hoog.
Batistoeten
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 15 december 2020, 20:34

Thanks mensen, dit helpt mij echt verder. Ik vind het ook tof om in de loop der tijd mijn fiets stukje bij beetje te upgraden. Ik ben mij er van bewust dat Claris niet perse een topschakelgroep is. Maar ik denk dat ik er dan voor kies om deze eerst aan gort te fietsen, en vervolgens een keer een wat betere groep er op zet.

Ik heb ook jouw Vitus gezien trouwens, zoiets zoek ik ook. Een degelijke fiets om m'n racer schoon te houden voor de Morirolo ;) En ook een fiets waarmee je, liever niet overigens, een keer onderuit kunt gaan zonder dat een krasje op het frame al te veel zeer doet.
Batistoeten
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 15 december 2020, 20:34

Marcel964 schreef: do 17 december 2020, 13:39 Mijn carbonnen racer komt het voorjaar van zolder en gaat eind herfst weer in winterslaap. Heb bewust een Gravelaar gekocht, naast mijn MTB.

Afgelopen jaren toen er nog geen gravelbike was ging ik in de herfst/winter op de mtb. Alleen er zijn perioden dat het zo nat is in het bos, dat of de mtb-singletrails (waarvan er steeds meer zijn) 1 grote modder poel is of afgesloten om ze niet allemaal kapot te rijden. Dan blijven de brede paden goed begaanbaar en open. Ook mag je op veel plekken na zonsondergang niet in de bossen komen. Dan is het heel fijn dat ik een gravelbike heb waarmee ik prima mee op straat kan (pomp dan de bandjes wat harder op van ca. 2 naar ca 3 bar) en kan dan daardoor toch lekker buiten fietsen. Sommige mensen stappen liever op een tacx, maar dat is niet mijn ding, na een half uur ben ik er dan al klaar mee.
In de zomer maanden gebruiken ik hem minder, en rijd ik vooral met de racer. Hoewel ik hem voor de afwisseling ook wel pak.

Kortom wat ik zo prettig vind, dat ik kan kiezen. Ik vind het nl niks om met nat wegen in de zomer of lente de racefiets te pakken. Vind MTB-en ook heel leuk, doe ik ook graag. Maar zo'n gravel-bike valt er zo mooi tussen in waar je alle kanten mee op kan. Zowel op straat als op het zand/bos/gravel. Heb daarom voor de gravel ook een relatief instapper gekocht, alu, geen fancy groep of wielen. Zit niks duurs op, kan weinig aan kapot en 'spaar' daarmee mijn mtb op de slechte dagen en dat scheelt een boel knaken aan onderhoud.
Voor mijn idee, welke gravelbike heb je gekocht? Wat ik lees van jou is namelijk precies het geval waar ik ook mee zit.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Mijn ‘instap’ gravelbike is een specialized diverge alu. Die was van de zomer 2k. Nu inmiddels 2,5. Das wellicht niet helemaal jou instap-prijs ;-). Maar wilde een goede basis qua geometrie en groep. Zo’n GRX groep is toch wel erg fijn spul en hydroliek voor de remmetjes ben ik al jaren gewend op mtb en racefiets daar wilde ik niet op inleveren.

En wat je zegt, tis alu een krasje meer of minder is niet zo’n punt. Ook de wielen zijn redelijk basic. Maar die future shock is echt fijn voor net dat beetje demping. Anders is op onverhard bijna net zo’n stuiter gevoel als een racer. Kortom hij moest echt wat toevoegen op mijn racer en niet alleen een paar brede banden.
Batistoeten
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 15 december 2020, 20:34

haha wow, nee een fiets van 2,5K is niet echt instapbudget wat mij betreft...Maar ik kan mij goed voorstellen dat het een heel fijne fiets is om op te fietsen..Ik wil wel echt onder de 1k blijven. Mocht je nog goede tips hebben die hierboven niet staan.. Ik houd mij aanbevolen. Of als je van je Diverge af wil voor sub €1000 mag je het ook zeggen :tong :-q
Batistoeten
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 15 december 2020, 20:34

hmmm bet lastig om iets te bestellen inderdaad, overal leveringsproblemen helaas..
Gebruikersavatar
hoodoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: do 8 november 2007, 16:27
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei, Evil Offering, Canyon Grizl, Scott Addict

Welke frame maat heb je nodig?
Ik overweeg mijn triban 520 gravelbike te verkopen
Maat daarvan is XL
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Batistoeten
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 15 december 2020, 20:34

hoodoo schreef: zo 20 december 2020, 18:01 Welke frame maat heb je nodig?
Ik overweeg mijn triban 520 gravelbike te verkopen
Maat daarvan is XL
Thanks voor het meedenken, maar ik ben 178 ongeveer. Dus XL is te groot voor mij. Waarom doe je hem weg? Ontevreden?
Plaats reactie