Fietsgeometrie: Gravelvork, offset, rake en trail?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Fiets geometrie blijft voor mij toch altijd een beetje raadselachtig en vooral stuurgedrag bij verschillende snelheden, ondergronden en bandenbreedtes. Nu zitten hier intussen nogal wat experts en bouwers dus vandaar deze vraag:

Waarom hanteren diverse merken een andere vork offset bij kleinere maten frames met dezelfde balhoofdhoek?
Bv mijn Surly Midnight Special met stuurhoek 73gr heeft in de grotere maten 40mm vork offset en in de kleinere 50mm ?
Ook een merk als Trek gebruikt bij zijn Emonda racer 45mm offset in de kleinere maten en 40mm in de grotere.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk dat de specifieke reden daarvoor toe-overlap is.
Bij mijn Vitus heb ik daar al last van nu er spatborden op zitten, scherp draaien terwijl je pedaal naar voren staat gaat niet meer :D

Verder is geometrie aan de ene kant duidelijk, je weet wel ongeveer wat een steilere balhoofdhoek, langere achtervorken, grotere wielbasis etc. voor effect heeft.
Aan de andere kant blijft het inderdaad raadselachtig, in die zin dat je ondanks die kennis toch niet vanaf papier precies kunt inschatten hoe een fiets in de praktijk gaat aanvoelen...

Een van de redenen daarvoor is denk ik dat iedereen weer net iets anders op de fiets zit. Als Jantje en Pietje dezelfde fiets kopen, in dezelfde maat, zal Jantje misschien een wat langere stuurpen dan Pietje monteren. Of z'n zadel wat verder naar achteren zetten. Of gewoon anders op de fiets zitten en staan.
En dan kan het zomaar zijn dat Jantje het gevoel heeft een perfecte fiets getroffen te hebben, terwijl Pietje het gevoel houdt dat het 'm nèt niet helemaal is. Of andersom natuurlijk :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik heb intussen een antwoord gevonden
Edit: sowieso interessante website

https://www.rodbikes.com/articles/phinn ... bikes.html
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat ik al zei dus ;-)

Goed uitgelegd in dat artikel. Enige wat ik een beetje mis in de voorbeelden met allerlei verschillende wieldiameters is dat in de praktijk de spatborden altijd op dezelfde plek uitkomen en daarmee bepalend zijn voor de kans op toe-overlap. Tenzij je die dingen natuurlijk laat waar ze horen, op de plank in de schuur :D

Even opgezocht:
Vitus: balhoofdhoek 71.3 graden, vork offset ("rake") 48mm.
Genesis: 70.5 graden, rake 50mm.

Wat dit voor trail/naloop geeft staat helaas niet in de tabellen, maar ik weet wel dat het probleem met toe-overlap op de Vitus groter is dan op de Genesis.

Beide vorken hebben (iets) meer rake dan de 45~47mm range die in het artikel genoemd worden.
Het XS Vitus frame heeft een vorkhoek van 70.6 graden maar dezelfde vork als de andere maten, dus daar is gedaan wat in het artikel beschreven wordt: de balhoofdhoek is slacker gemaakt om het wiel iets verder naar voren te krijgen en met de vork offset is niks gedaan.

Ik vermoed dat het probleem van toe-overlap op grotere maten dan S zelden voor zal komen.
Kortere cranks helpen trouwens ook iets ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Bij mijn Pickenflick is de balhoofdhoek 71gr en de offset maar 45mm.........gevalletje sloom sturen dus vlgs dat artikel en dat klopt ook. Nu kun je wel losse carbon vorken met 50mm offsetredelijk betaalbaar kopen, maar de vraag is natuurlijk of ie er merkbaar vlotter door gaat sturen ??
Is misschien wel de moeite, want het blijft een irritatie dingetje bij een verder erg mooie fiets.

Toe-overlap is denk ik alleen in de kleine maten een probleem. Ik heb er met large fietsen nog nooit last van gehad, ook niet bij een korte racer.

Edit: verder ook wel een interessante kijk op zaken op die site; bv de stukjes over wielgrootte en snelheid
Plaats reactie