Nieuwe gravelbike bouwen

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
jan-franssen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 22 december 2020, 17:18

Beste forumleden,

Ik ben nieuw hier, heb al wel een aantal keren met volle aandacht op dit forum rondgesnuffeld. Hierbij heb ik vernomen dat dit de juiste plaats is om mijn vraag te stellen.

Momenteel fiets ik op een GT grade al x uit 2016, deze heb ik via marktplaats gekocht. hier heb ik een aantal onderdelen zelf al aan vervangen. Onder anderen de wielen, ik heb er DT swiss gr1600 in geplaatst en een andere stuurpen en stuur op gemonteerd. Stuur: ritchey ergomax comp en een stuurpen ook van ritchey in 70mm. nu zit ik heel erg lekker op de fiets.

Echter ben ik nogal beperkt qua bandenkeuze bij dit frame, en graag zou ik dan toch een ander frame gaan kopen. recent heb ik een frame gevonden wat mij erg goed zou kunnen bevallen en alles bied waarin ik nu tekort schiet. dit is het frame: https://www.bike-components.de/en/bc-or ... et-p79422/.

de huidige fiets die ik heb zou ik graag willen verkopen. Met de originele wielen en stuur, van mij mogen beiden stuurpennen mee (ik heb iets anders op het oog.....)

dus ik houd dan alleen nog een stuur en wielset over. de rest moet nieuw aangeschaft worden.

voor de groep waren mij ogen gevallen op de GRX 600 groep in de 2x11 uitvoering. https://www.bike-components.de/en/Shima ... et-p72046/

voor de stuurpen had ik deze in gedachten: https://www.rosebikes.nl/redshift-shock ... FYQAvD_BwE

dan is ook de vraag welke lengte ik moet kiezen. aangezien ik nu met een 70mm fiets. is er iemand die dit zou kunnen berekenen? (https://www.wiggle.nl/gt-grade-al-x-2016) Op deze pagina zijn de maten van mijn huidige fiets te vinden, ik fiets op de Maat L.

naar mijn weten heb ik dan nog een zadelpen, zadel en trapas, stuurlint en een klem voor de aanlas voorderailleur. trappers die heb ik ook nog liggen.

Zijn er dingen die ik vergeten ben? of waar ik nog aan moet denken?

Alvast bedankt voor jullie hulp! :D
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

jan-franssen schreef: di 22 december 2020, 17:42
Zijn er dingen die ik vergeten ben? of waar ik nog aan moet denken?
Niet persé iets wat je keuze moet beïnvloeden, maar om in je achterhoofd te houden: ...de levertijden. Mijn ervaring met Bikecomponents is dat als de levertijd boven de 2-3 weken is, het al snel lang(er) kan duren, laat staan als ze zelf aangeven 'levertijd onbekend'. In mijn geval is een order na 6 weken geannuleerd door hen, omdat ze nog steeds geen zicht hadden op een levertijd.

Aangezien de groepsets overal het probleem zijn momenteel, zou ik niet snel bestellen als er lange levertijden aangegeven worden.
jan-franssen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 22 december 2020, 17:18

markje schreef: di 22 december 2020, 18:11
jan-franssen schreef: di 22 december 2020, 17:42
Zijn er dingen die ik vergeten ben? of waar ik nog aan moet denken?
Niet persé iets wat je keuze moet beïnvloeden, maar om in je achterhoofd te houden: ...de levertijden. Mijn ervaring met bike components is dat als de levertijd boven de 2-3 weken is, het al snel lang(er) kan duren, laat staan als ze zelf aangeven 'levertijd onbekend'. In mijn geval is een order na 6 weken geannuleerd door hen, omdat ze nog steeds geen zicht hadden op een levertijd.

Aangezien de groepsets overal het probleem zijn momenteel, zou ik niet snel bestellen als er lange levertijden aangegeven worden.
bedankt voor je eerste reactie! De levertijd had ik inderdaad ook al vernomen, het heeft geen haast. ik fiets al een behoorlijke tijd op deze fiets. Op een paar maanden komt het ook niet meer aan. En aangezien dat ik in het mooie Limburg woon kan ik mijn bestelling makkelijk gaan op halen in de winkel van bike components. mits dat het ooit weer mag door corona.....
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Als je stack en reach van de oude fiets weet kun je daarmee de benodigde lengte voor je nieuwe fiets redelijk inschatten; reach oude fiets plus 70mm is gelijk aan reach nieuwe fiets plus nw stuurpen, mits je stack niet teveel afwijkt.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

jan-franssen schreef: di 22 december 2020, 18:49
het heeft geen haast. ik fiets al een behoorlijke tijd op deze fiets. Op een paar maanden komt het ook niet meer aan.

Dat is wel relaxed.

Ik lees over de grx groep eigenlijk alleen maar positieve reacties... volgens mij is dat echt geen miskoop.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

mijn grabelbike heeft ook een GRX groep. Ik vind het het fijn spul, remt en schakelt goed. En ook in de modder blijft ie het goed doen.
gordon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 13 februari 2006, 12:17
Mijn mountainbike: Hapert

Check je wielset, ik heb ook een GT Grade AL van 2018, maar die heeft gewoon QR naven en geen steekassen. Weet even niet hoe dit bij jou zit, maar het frame dat je op het oog hebt maakt gebruik van steekassen.
jan-franssen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 22 december 2020, 17:18

gordon schreef: do 24 december 2020, 15:54 Check je wielset, ik heb ook een GT Grade AL van 2018, maar die heeft gewoon QR naven en geen steekassen. Weet even niet hoe dit bij jou zit, maar het frame dat je op het oog hebt maakt gebruik van steekassen.
Ja daar ben ik van op de hoogte. De DT swiss wielset die ik nu gebruik in de GT grade heb ik end caps voor de naven om deze naar verschillende as standaarden om te kunnen bouwen. Ik heb de end caps voor 12mm steekassen dus al in huis.
Dankjewel voor je oplettendheid!
Zijn er nog andere dingen op gevallen?
Plaats reactie