Wat is mijn ideale tweede fiets?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
MMTHIJS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 12 oktober 2009, 18:08

Hi All,

Waarschijnlijk ben ik bijna opzoek naar het onmogelijke, maar ik ben toch benieuwd naar jullie mening / ervaringen.

Ik wil een ideale tweede fiets naast mijn mountainbike, waarop ik flink kan trainen en ook weg / gravel ritten kan maken op dagen zoals vandaag waar je in de bossen eigenlijk niks te zoeken hebt.
Regelmatig al gelezen dat er 2 soorten gravel fietsen zijn, eentje waar je wat meer mee op vakantie gaat en 1 die meer naar een cyclocrossen nijgt, naar die laatste ben ik opzoek. Wat ik graag zou willen doen waar ik mijn mountainbike niet helemaal geschikt voor acht:

Duurtrainen over de weg, trainen op hartslag etc;
Mooie gravel tochten maken, wat langere waarbij ik wel een goed gemiddelde kan houden + 25 km per uur gemiddeld en een afstand van rond de 80 km;
Met aanpassing van de bandjes, mogelijk in de verdere toekomst een groepje wielrenners bijhouden.

Ik ben benieuwd of jullie ervaringen hebben waarmee bovenstaande kan, of ben ik toch gewoon opzoek naar een cyclecross?

Hoor graag welk model jullie zouden kopen met bovenstaande wensenlijstje voor een budget van +/- 2000 euro.

Greetz,
Mattie
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Met die insteek heb ik een Basso Palta gekocht.

Geen gravelaar om mee te bikepacken maar meer een relaxte racer die prima offroad kan. Extra setje wielen met wegbanden voor asfalt en met de gravelwielen kan ik zelfd nog op singletrack uit de voeten :-q.
Laatst gewijzigd door Mathijs_7 op ma 28 december 2020, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Met die insteek een specialized diverge gekocht. Kan er prima mee uit de voeten op de weg en gravel. Budget moet je dan wel wat oprekken ;-)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Canyon grail, specialized diverge, cannondale topstone, trek checkpoint.
Of de mooiste en erg racy: salsa warbird

Als je nog dichter op een racefiets wilt: veel endurance racers trekken tegenwoordig makkelijk 32 of 35mm banden. Denk aan salsa warroad, canyon endurace of specialized roubaix. Ik denk er sterk aan mijn gravelracer te vervangen voor een roubaix.
Waar woke is, is vuur
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Trek Domane ? Standaard 32mm racebanden. Officieel tot 35mm vrijgegeven in AL versie , SL versie 38mm (waarschijnlijk 40mm in de praktijk).
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

MonkeyRider schreef: ma 28 december 2020, 09:21 Trek Domane ? Standaard 32mm racebanden. Officieel tot 35mm vrijgegeven in AL versie , SL versie 38mm (waarschijnlijk 40mm in de praktijk).
Ook een leuke, die hou ik dan ook nog weer even in het achterhoofd. Trek is zeker in dit gebied een beetje ondergewaardeerd in NL.
Waar woke is, is vuur
RoBiteRo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: za 16 april 2011, 20:32
Mijn mountainbike: F-Si

hiervoor heb ik de Cannondale SuperX gekocht.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Makkelijk schreef: ma 28 december 2020, 09:51
MonkeyRider schreef: ma 28 december 2020, 09:21 Trek Domane ? Standaard 32mm racebanden. Officieel tot 35mm vrijgegeven in AL versie , SL versie 38mm (waarschijnlijk 40mm in de praktijk).
Ook een leuke, die hou ik dan ook nog weer even in het achterhoofd. Trek is zeker in dit gebied een beetje ondergewaardeerd in NL.
Ik heb zelf mijn OnOne Pickenflick titanium cx nu ook in gebruik als "racer" met 32mm Conti 4S banden en dat voldoet uitstekend. Zit rijklaar zonder exotisch spul ( RIVAL 1X11, Vision Team 30 wielset) op 9.7 kg en is daarmee waarschijnlijk nog lichter als een rijklare carbon Domane (?) Planet X Tempest zit in vergelijkbare hoek wat betreft geo , maar valt nu wat boven budget TS. https://www.planetx.co.uk/c/q/bikes/gra ... es/tempest

NB: het komt er toch op neer dat je een voldoende diepe en lange zit , laag gewicht en snelle lichte banden moet hebben om "echte" racefietsen bij te kunnen houden. Aero frame en stuurgeo doen er pas toe als je serieus hard gaat ( > 30-35 km/u ) . Het viel mij de laatste vakantie in de Alpen al op dat klimmen met mijn carbon Cube Attain van rond 9kg echt niet merkbaar beter gaat als op mijn 10kg Pickenflick, mits je zitpositie niet te "toerderig" is, dus voldoende lange stuurpen en redelijk diepe zit.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Ik heb gewoon een paar keer zitten denken wat ik zou willen en of dat het antwoord zou zijn op mijn vraag. De vraag die ik me een aantal keren heb gesteld was: waarvoor ga ik hem gebruiken? Uiteindelijk een gravelracer gekocht met niet teveel nop en niet te brede banden: WTB Riddler in 37mm. Op het asfalt trapt dat nog prima en onverhard kan dit ook nog. Onverhard is voor mij vooral semi-verhard of aangereden zandpaden. Als het serieus off-road wordt, pak ik de mtb wel.
bk1985
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 21:41

MonkeyRider schreef: ma 28 december 2020, 09:21 Trek Domane ? Standaard 32mm racebanden. Officieel tot 35mm vrijgegeven in AL versie , SL versie 38mm (waarschijnlijk 40mm in de praktijk).
Ik lees even mee: waar heb je dit kunnen vaststellen?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Staat gewoon op de site die 38mm, ik vind het nu een serieus interessante fiets. Met een fatsoenlijk wielsetje is de 105 afgemonteerde domane waarschijnlijk behoorlijk goed en licht voor een aardige totaalprijs.
Waar woke is, is vuur
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik zou de nieuwe carbon Cube Nuroad ook meenemen in je keuze. Die heeft ook meer een endurance dan gravel geo en zou het goed op de weg moeten doen. Deze GRX 1x11 versie valt binnen budget.
https://www.cube.eu/nl/2021/bikes/road/ ... arbonnred/

Ik heb een carbon Cube Attain met velgremmen en 28mm max banden, maar het is verbazend wat je daar al aan bospaden mee kunt doen. Verder ook een heerlijke fiets. Jammergenoeg heeft de nieuwe Attain schijfremversie nauwelijks meer bandenruimte, maar de carbon Nuroad wijkt niet eens zo veel af in geo.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Wat jij zoekt is een Superior X-Road. Dit is een wegfiets en gravelfiets, maar leent zich ook nog eens voor cyclocross (als je daar zin in hebt). Gevaar van een alleskunner is dat het in niks goed is, maar dat is hier absoluut niet het geval. Op de weg echt een racemonster, maar ook op het gravel houdt hij uitstekend stand. Fiets is scherp geprijst en voor iets meer dan 2000 euro heb je een hele leuke carbon fiets met gravel afmontage. Voor ietsje duurder heb je exact dezelfde fiets, maar dan met weg afmontage. Ik heb zelf de duurdere wegfiets vanwege de afmontage, maar direct de banden verwisseld voor cross en gravel banden. Er passen overigens banden tot 40mm in, breder dan 40 gaat niet, maar heb je ook absoluut niet nodig in NL. En helemaal niet als je al een MTB hebt
MMTHIJS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 12 oktober 2009, 18:08

thanks voor jullie reacties allemaal, eigenlijk is er gewoon teveel keus..
Hopen dat 19 januari de winkels weer open mogen, wel zin om op verkenning te gaan en wat fietsen te proberen.
MarktN
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 18 juni 2010, 20:32
Mijn mountainbike: getalenteerd

MMTHIJS schreef: zo 27 december 2020, 17:30 Hi All,

Waarschijnlijk ben ik bijna opzoek naar het onmogelijke, maar ik ben toch benieuwd naar jullie mening / ervaringen.

Ik wil een ideale tweede fiets naast mijn mountainbike, waarop ik flink kan trainen en ook weg / gravel ritten kan maken op dagen zoals vandaag waar je in de bossen eigenlijk niks te zoeken hebt.

Hoor graag welk model jullie zouden kopen met bovenstaande wensenlijstje voor een budget van +/- 2000 euro.

Greetz,
Mattie
Hoi Matti,

Ik was vorige winter ongeveer naar hetzelfde opzoek. Geen gravelbike die een half afgeleide is van een mountainbike. Als ik wil mountainbiken pak ik..idd de mountainbike. Persoonlijk wilde ik vooral een gravelbike om onverharde wegen te kunnen fietsen en te kunnen commuten. Ik ben uitgekomen bij een Trek Checkpoint ALR5. Je kan het omschrijven als een race fiets met dikke banden en een grx groep. Voor mijn gebruik past het perfect. Pikepack tochtjes kun je er ook prima mee, doen.

Groet,
Mark
Plaats reactie