Wat is mijn ideale tweede fiets?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Interessant leesvoer: Trek Domane vs Checkpoint https://www.bikeforums.net/general-cycl ... point.html
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met elke gravelracer kun je toch over de weg knallen?
Kwestie van bandenkeuze en aerodynamisch zitten. Of die vork nou een graadje steiler of slacker staat rol je echt niet sneller of langzamer door.

Als snelheid op straat prio 1 is kun je fietsen met een grote stackwaarde wellicht links laten liggen ivm die zithouding. Aan de andere kant gaat dat dan wel ten koste van controle in het terrein.

Maar ook met een hoger balhoofd kun je nog diep zitten in de drops, zeker als je geen compact stuur kiest. Doorgaans doe je dat wel op een gravelaar, maar met een diepere drop creëer je meer verschil tussen de houding op de hoods (terrein) en onderin (bij hoge snelheden op asfalt).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

MonkeyRider schreef: di 29 december 2020, 22:24 Interessant leesvoer: Trek Domane vs Checkpoint https://www.bikeforums.net/general-cycl ... point.html
Ik heb hem eens gelezen en de fietsen vergeleken. De domane heeft een hogere stack, een kortere reach, een slackere balhoofdhoek en een iets lagere bottom-bracket. Ik kan eigenlijk alleen maar concluderen dat de domane meer comfort-racer is dan de checkpoint en prima compatible met wat gravel. Erg leuk om te zien en ik ben sowieso enorm gecharmeerd van de Domane op looks, isozone en de interne storage. Ik heb al een offerte opgevraagd voor een SL5 met een ander wielsetje en een wat leuker stuur. Ik ben al een tijdje aan het twijfelen aan het vervangen van de Arkose en dit kan hem wel eens worden. Maar goed, dit is niet het Domane topic :bier:
Waar woke is, is vuur
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Makkelijk schreef: wo 30 december 2020, 16:14
MonkeyRider schreef: di 29 december 2020, 22:24 Interessant leesvoer: Trek Domane vs Checkpoint https://www.bikeforums.net/general-cycl ... point.html
Ik heb hem eens gelezen en de fietsen vergeleken. De domane heeft een hogere stack, een kortere reach, een slackere balhoofdhoek en een iets lagere bottom-bracket. Ik kan eigenlijk alleen maar concluderen dat de domane meer comfort-racer is dan de checkpoint en prima compatible met wat gravel. Erg leuk om te zien en ik ben sowieso enorm gecharmeerd van de Domane op looks, isozone en de interne storage. Ik heb al een offerte opgevraagd voor een SL5 met een ander wielsetje en een wat leuker stuur. Ik ben al een tijdje aan het twijfelen aan het vervangen van de Arkose en dit kan hem wel eens worden. Maar goed, dit is niet het Domane topic :bier:
Bontrager carbon gravelwielsetje erin ? :winkie: https://www.mantel.com/uk/bontrager-aeo ... vel-wheels
Trekdealers kunnen daar forse kortingen op geven icm met aanschaf fiets,
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Horsthil schreef: di 29 december 2020, 14:24 Wat jij zoekt is een Superior X-Road. Dit is een wegfiets en gravelfiets, maar leent zich ook nog eens voor cyclocross (als je daar zin in hebt). Gevaar van een alleskunner is dat het in niks goed is, maar dat is hier absoluut niet het geval. Op de weg echt een racemonster, maar ook op het gravel houdt hij uitstekend stand. Fiets is scherp geprijst en voor iets meer dan 2000 euro heb je een hele leuke carbon fiets met gravel afmontage. Voor ietsje duurder heb je exact dezelfde fiets, maar dan met weg afmontage. Ik heb zelf de duurdere wegfiets vanwege de afmontage, maar direct de banden verwisseld voor cross en gravel banden. Er passen overigens banden tot 40mm in, breder dan 40 gaat niet, maar heb je ook absoluut niet nodig in NL. En helemaal niet als je al een MTB hebt
Was ook mijn plan, super gave fiets. Echter toen ik voor de keuze stond was ie helaas niet beschikbaar.
Zou hem blind kopen :-q
Uiteindelijk voor een Giant Revolt gegaan, ook geen straf
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

At1 schreef: do 31 december 2020, 02:21
Horsthil schreef: di 29 december 2020, 14:24 Wat jij zoekt is een Superior X-Road. Dit is een wegfiets en gravelfiets, maar leent zich ook nog eens voor cyclocross (als je daar zin in hebt). Gevaar van een alleskunner is dat het in niks goed is, maar dat is hier absoluut niet het geval. Op de weg echt een racemonster, maar ook op het gravel houdt hij uitstekend stand. Fiets is scherp geprijst en voor iets meer dan 2000 euro heb je een hele leuke carbon fiets met gravel afmontage. Voor ietsje duurder heb je exact dezelfde fiets, maar dan met weg afmontage. Ik heb zelf de duurdere wegfiets vanwege de afmontage, maar direct de banden verwisseld voor cross en gravel banden. Er passen overigens banden tot 40mm in, breder dan 40 gaat niet, maar heb je ook absoluut niet nodig in NL. En helemaal niet als je al een MTB hebt
Was ook mijn plan, super gave fiets. Echter toen ik voor de keuze stond was ie helaas niet beschikbaar.
Zou hem blind kopen :-q
Uiteindelijk voor een Giant Revolt gegaan, ook geen straf
Jammer, maar gelukkig is de giant ook goed.

Bij mij kostte het ook moeite. Fietsenmaker heeft uiteindelijk een van de laatste die in september op voorraad was in heel Nederland bij een andere fietsenmaker weten los te peuteren (kan via importeur, omdat die andere fietsenmaker de fiets pas achteraf betaalde). Nu is er veel meer te krijgen. Bij Broers staan ze ruim op voorraad
MMTHIJS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 12 oktober 2009, 18:08

At1 schreef: do 31 december 2020, 02:21
Horsthil schreef: di 29 december 2020, 14:24 Wat jij zoekt is een Superior X-Road. Dit is een wegfiets en gravelfiets, maar leent zich ook nog eens voor cyclocross (als je daar zin in hebt). Gevaar van een alleskunner is dat het in niks goed is, maar dat is hier absoluut niet het geval. Op de weg echt een racemonster, maar ook op het gravel houdt hij uitstekend stand. Fiets is scherp geprijst en voor iets meer dan 2000 euro heb je een hele leuke carbon fiets met gravel afmontage. Voor ietsje duurder heb je exact dezelfde fiets, maar dan met weg afmontage. Ik heb zelf de duurdere wegfiets vanwege de afmontage, maar direct de banden verwisseld voor cross en gravel banden. Er passen overigens banden tot 40mm in, breder dan 40 gaat niet, maar heb je ook absoluut niet nodig in NL. En helemaal niet als je al een MTB hebt
Was ook mijn plan, super gave fiets. Echter toen ik voor de keuze stond was ie helaas niet beschikbaar.
Zou hem blind kopen :-q
Uiteindelijk voor een Giant Revolt gegaan, ook geen straf

Hoe bevalt de Revolt? Ik had deze inderdaad ook op het lijstje staan, maar dit lijkt op het eerste oog wel meer een "comfort" gravel dan een gravel die richting de racefiets gaat. Mede ook door de houding van deze fiets lijkt (beetje rechtop zitten) me dat. Misschien zie ik het overigens wel helemaal verkeerd hoor.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ik heb daarvoor deze fiets, een Giant Toughroad. Grote voordeel vind ik het rechte stuur. Dat sluit veel beter aan op mijn mtb zithouding.
Afbeelding
Sudlon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 17 oktober 2018, 18:10

Giant TCX SLR
Zit je ook mooi onder budget.

Kunnen ook bandjes in tot +/- 45mm
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Die bestaat al jaren, een cyclocrosser!
Voor mij de Scott Addict CX/gravelracer, is een gravelracer met de geometrie van de Addict CX.
De gravelversie komt met 2 bladen voor, de CX versie met 1 blad voor, ik wilde 2 bladen voor...
Perfect geschikt als 2e of 3e fiets, heb 'm afgelopen jaar mee naar Italie genomen en er 38mm carbon wegwielen ingezet.
Heerlijke fiets, in de gravelmodus rijd ik met WTB Riddlers op FFwd wielen van 30mm hoog.
Stuurt en rijdt als een racer! :-q
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

MMTHIJS schreef: do 31 december 2020, 10:45
At1 schreef: do 31 december 2020, 02:21

Was ook mijn plan, super gave fiets. Echter toen ik voor de keuze stond was ie helaas niet beschikbaar.
Zou hem blind kopen :-q
Uiteindelijk voor een Giant Revolt gegaan, ook geen straf

Hoe bevalt de Revolt? Ik had deze inderdaad ook op het lijstje staan, maar dit lijkt op het eerste oog wel meer een "comfort" gravel dan een gravel die richting de racefiets gaat. Mede ook door de houding van deze fiets lijkt (beetje rechtop zitten) me dat. Misschien zie ik het overigens wel helemaal verkeerd hoor.
De revolt (advanced 2) bevalt goed, heb er direct na aankoop een fulcrum raceset bijgekocht voor op de weg.
Moet zeggen dat ik hem wel redelijk zwaar vind. De houding is niet te rechtop, lijkt aardig op mijn vorige ( race) fiets.

Heb naar aanleiding van onder andere dit artikel de fiets aangeschaft:
https://ridersguide.nl/giant-revolt-advanced-2019-test/
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Vanmorgen de 1e rit gemaakt met een Giant Revolt Advanced 2, ik ben positief verrast.
In vergelijking met mijn vorige Gravelbike Cannondale Topstone 105 (aluminium) is de Giant veel stijver, maar toch veel comfortabeler.
Ik moest met de Cannondale echt met 45mm banden en lage druk rijden om een beetje fatsoenlijk over de slechte puinpaden hier in de buurt te kunnen stuiteren. Met de Giant nog standaard 38m banden en 2,5 bar gaat het veel beter.
De D-Fuse zadelpen en stuur filteren veel weg en bij flink aanzetten ga je echt vooruit.
Eerste indruk van het stuurgedrag is goed, maar vanmorgen niet echt hard door de bochten gegaan ivm gladheid en modder.
Ook raak ik met mijn schoen het voorwiel niet meer, erg handig op krappe single trails.
bk1985
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 21:41

Mede door dit topic zojuist een Trek Domane AL3 Disc 2021 aangeschaft :-q
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

bk1985 schreef: ma 4 januari 2021, 11:03 Mede door dit topic zojuist een Trek Domane AL3 Disc 2021 aangeschaft :-q
Mooie fiets hoor :-q :-q helemaal niks mis mee en prijs-kwaliteit top natuurlijk. Wit of grijs ?
bk1985
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 21:41

MonkeyRider schreef: ma 4 januari 2021, 12:08
bk1985 schreef: ma 4 januari 2021, 11:03 Mede door dit topic zojuist een Trek Domane AL3 Disc 2021 aangeschaft :-q
Mooie fiets hoor :-q :-q helemaal niks mis mee en prijs-kwaliteit top natuurlijk. Wit of grijs ?
De grijze! Ik twijfelde tussen de AL4 en AL3 om de afmontage. maar voor het recreatieve gebruik is dit echt zat!
Plaats reactie