Gravelbike? Waarom niet gewoon andere banden op je MTB?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik heb een starre stalen 29er MTB het hele Corona jaar al in gebruik om te gravelen met Race Kings eronder. Voor wie hier langer is het is mijn roze IF, ik heb ook wel gepost Daarmee pak ik dus ook onderweg nog MTB routes mee, ook de meer technische singletracks. Al met al bevalt dat prima en met andere banden is hij ook meer voor de weg geschikt te maken.

Zoals hij nu is merk ik wel dat op ritten langer dan 2 uur ik toch wat “mis” in de mogelijkheden om te gaan verzitten. En dus loop ik loop al een tijdje met het om een drop bar te monteren en de 53?mm Race Kings te vervangen door iets van 40mm.

Ik heb nog ergens een Salsa Cowchipper liggen, kwestie van uitwerken welke stuurpen de goede zit oplevert. De IF heeft een 615 bovenbuis en mijn racert heeft bijna dezelfde stuurpen met 575, dus een 60-70mm stuurpen maakt de lengte goed. Waarschijnlijk moet de pen wel wat omhoog, mooi is anders.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Heckler40 schreef: za 16 januari 2021, 20:20 Ik heb een starre stalen 29er MTB het hele Corona jaar al in gebruik om te gravelen met Race Kings eronder. Voor wie hier langer is het is mijn roze IF, ik heb ook wel gepost Daarmee pak ik dus ook onderweg nog MTB routes mee, ook de meer technische singletracks. Al met al bevalt dat prima en met andere banden is hij ook meer voor de weg geschikt te maken.

Zoals hij nu is merk ik wel dat op ritten langer dan 2 uur ik toch wat “mis” in de mogelijkheden om te gaan verzitten. En dus loop ik loop al een tijdje met het om een drop bar te monteren en de 53?mm Race Kings te vervangen door iets van 40mm.

Ik heb nog ergens een Salsa Cowchipper liggen, kwestie van uitwerken welke stuurpen de goede zit oplevert. De IF heeft een 615 bovenbuis en mijn racert heeft bijna dezelfde stuurpen met 575, dus een 60-70mm stuurpen maakt de lengte goed. Waarschijnlijk moet de pen wel wat omhoog, mooi is anders.

Enjoy!!
Offtopic; waarom geen (evt nep) Jonesbar erop? Ik rijd ook met mijn starre Surly KM met Racekings als "toer"mtb , met Salsa Bend2 backsweep bar ( W vormig stuur) en zit vaak voorin die W . Ik zat ook al eens aan zo'n OnOne "Geoff" te denken, geeft nog wat meer handposities. Scheelt in ieder geval veel gedoe met ombouw naar road of barend shifters.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Heckler40 schreef: za 16 januari 2021, 20:20 Ik heb een starre stalen 29er MTB het hele Corona jaar al in gebruik om te gravelen met Race Kings eronder. Voor wie hier langer is het is mijn roze IF, ik heb ook wel gepost Daarmee pak ik dus ook onderweg nog MTB routes mee, ook de meer technische singletracks. Al met al bevalt dat prima en met andere banden is hij ook meer voor de weg geschikt te maken.


Enjoy!!
Ach ja, raceking. Dat waren nog eens tijden. Die liepen lekker.
In het voorjaar weer eens een setje kopen.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

MonkeyRider schreef: zo 17 januari 2021, 17:51

Offtopic; waarom geen (evt nep) Jonesbar erop? Ik rijd ook met mijn starre Surly KM met Racekings als "toer"mtb , met Salsa Bend2 backsweep bar ( W vormig stuur) en zit vaak voorin die W . Ik zat ook al eens aan zo'n OnOne "Geoff" te denken, geeft nog wat meer handposities. Scheelt in ieder geval veel gedoe met ombouw naar road of barend shifters.
of marybar ?
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik vind een Marybar toch niet kunnen tippen aan een dropbar op wat langere wegritten. Ik zat daarmee of met de handen in het midden, of op de grips maar met de handen op de "bochten" zat ik veel te gestrekt.
Het is wel iets comfortabeler dan een standaard mtb-riser of flatbar en je kunt inderdaad je mtb-remhendels en shifters gebruiken.

En meer terug naar de startvraag, waarom niet gewoon andere banden op je mtb in plaats van een gravelracer.
In feite is dat ook weer gerelateerd aan in welk hokje je een fiets wilt kunnen plaatsen. Met de juiste banden is een mtb een uiterst veelzijdige fiets. Terrein, weg, bagage erop of erachter, het kan allemaal.
Met een gravelaar in feite ook, alleen liggen de accenten anders.

Het allergrootste verschil voor mij is wel of geen dropbar en de bijbehorende zithouding.
In enigzins technisch terrein (daarmee bedoel ik in dit geval ook al veel Hollandse mtb-routes) is een flatbar/riser voor mij het beste stuur. Geeft gewoon meer controle dan een dropbar, daar kun je niet omheen.

Op straat is het precies andersom voor mij. Ben dat brede stuur altijd snel beu als ik wat km's over asfalt moet, terwijl dat met een dropbar prima lang vol te houden is. Comfortabeler vind ik, en efficiënter (dus met dezelfde inspanning toch net wat sneller).

Dus, waarom niet gewoon andere banden onder je mtb? Prima, als je dat platte stuur prettig vind voor de ritten die je van plan bent lekker doen.
Als we het over hokjes hebben is het dan in feite gewoon een mtb met snellere bandjes wat mij betreft, bij de naam/het hokje "gravelracer" hoort een dropbar :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Kermit, jij had toch zo'n lollig filmpje gepost dat een gravelbike niet bestaat?
Een oudere man die 20 minuten lekker los ging op het hele begrip gravelbike.
Was uiterst vermakelijk en sluit ook wel enigszins aan bij de OP.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Hoe het heet is eigenlijk totaal niet boeiend. Dat het nu een hype is eigenlijk ook niet. En of een CX-er en een gravelbike nou hetzelfde of verschillend zijn ook niet.

Voor mezelf (en een bekend gravel-forumlid dat vrijdag iets bij me kwam ophalen) geldt (daar waren we het vlot over eens, zelfs zonder vrijdagmiddagpint):

je bereik is groter (je rijdt bepaalde stukken bij dezeflde inspanning gewoon vlotter door met een dropbar en lichtere bike),
de verbindingsstukken zijn daardoor niet zo'n worsteling tegen de noppen/gewicht/positie als windvanger op de mtb,
je bent (niet geheel onbelangrijk in corona tijd) sneller op plaatsen waar het minder druk is dan de geijkte en platgetreden paden van de mtb-routes,
je ziet op die manier stukken van ons kleine kikkerland waar je normaliter om alle bovengenoemde redenen niet snel terechtkomt,
Er zit minder op wat stuk kan,
Als je een keer een NLs mtb rondje wil meepakken moet je nog gewoon 'werken' ipv op een soort geveerde hovercraft rond te gaan, hetgeen de lol weer wat vergroot,

MAAR VOORAL(en dat geldt voor mezelf),

Ik zit mezelf niet meer in het rood te jagen op m'n mtb omdat VOOR MIJ hard rondgaan zo'n beetje de enige uitdaging is op de NLse tracks, dus is rijden door bos en veld, over polderwegen, grindpaden en puinstroken, etc etc een bezigheid waar gezond buiten genieten voorop staat. De hele insteek van fietsen is voor mij veranderd. En uiteindelijk rij ik op die basis dan bijvoorbeeld een lastige marathon dagetappe uit de BEMC op mn mtb ook gewoon nog steeds vlot rond (vorige week nog even getest), dus het mtb-en op plekken waar het wél zo mag heten blijft ook gewoon leuk.

Het enige waar ik in de hele hype dan wel mn vraagtekens bij heb: waarom moeten self-proclaimed gravelaars ten alle tijde hun fiets volhangen met allerhande tassen, ook bij hun rondje om de kerk? 8) :wink: :lol:
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Met een fully haal je nooit de snelheid en afstand van een gravelbike. En ja, het is een beetje overdreven hype, maar toch overweeg ik ook wel een graveller als mooie tussenoplossing winterfiets weg & gravelbike. 2 wielsetjes en je bent superflexibel. Ook leuk voor vakanties in de Alpen waarbij er maar 1 fiets mee kan; extra setje wielen en je kunt zowel de cols klimmen als een stukje de bergen in. In mijn uppie ga ik toch geen vette Alpen-trails doen, te groot risico zonder backup.
Van een OPEN UP frame kan ik inmiddels toch wel heel hebberig worden, alleen 3K vind ik nog ff iets te gek.
Bicycle, bicycle, bicycle
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

daniel1975 schreef: ma 18 januari 2021, 11:39 Met een fully haal je nooit de snelheid en afstand van een gravelbike. En ja, het is een beetje overdreven hype, maar toch overweeg ik ook wel een graveller als mooie tussenoplossing winterfiets weg & gravelbike. 2 wielsetjes en je bent superflexibel. Ook leuk voor vakanties in de Alpen waarbij er maar 1 fiets mee kan; extra setje wielen en je kunt zowel de cols klimmen als een stukje de bergen in. In mijn uppie ga ik toch geen vette Alpen-trails doen, te groot risico zonder backup.
Van een OPEN UP frame kan ik inmiddels toch wel heel hebberig worden, alleen 3K vind ik nog ff iets te gek.
In de Alpen/Bergen doe ik dat intussen al jaren met de gravelracer om dezelfde redenen. Weg van de "bikepark" achtige stukken, op gematigde offroad paden en weggetjes lekker rondzwerven en het klimt op asfalt echt niet merkbaar veel slechter als op de racer. Vooral op dat soort wegen en bij klimwerk legt de mtb het voor mij af tov 10kg gravelbike met goede klimhouding. Natuurlijk kom je wel eens een stukje tegen dat je liever ff loopt of hoopt op "gods zegen" als je eroverheen stuitert.......maar je kunt veel meer met een goede gravelbike op 40mm bandjes dan je denkt.
Overigens heb je geen 3K€ UP frame nodig om dat te kunnen :winkie:

Afgelopen zomer bij de Alpe d'Huez .......500hm omhoog op de col en volgende 700hm via afslagje richting rust.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op ma 18 januari 2021, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
B@rry
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 11:13
Mijn mountainbike: Scott Genius 930 (2013)
Contacteer:

Is toch ook gewoon "ieder het zijne" toch? Op de meeste NL'se routes kun je ook op de cyclocrosser rond dus zeker ook met een gravelracer. Eén gravelaar met meerdere wielen/banden is dus mogelijk wel voldoende om alles te kunnen doen in NL. Maar ik rij gravel routes op mijn woon-werkfiets die inmiddels eigenlijk gelijk is aan een (budget) strandracer met recht stuur. Dit wil zeggen, vaste vork, Big One's, mech schijfremmetjes, omgekeerde (low)rizer. Ik probeer zoveel mogelijk offroad in de gravelroutes te krijgen en ik vermaak me prima. Het gemiddelde ligt hoog genoeg voor mij en voor wie het weten wil: de Big One's gaan als een malle op de weg :winkie: . Een dropbar zou misschien wel leuk zijn om eens te proberen maar die ombouw kost ook weer wat. Ik hou van mijn 'strandracer' dus voor mij is die perfect :lol: En zo zal iedereen goed naar zichzelf moeten luisteren :-q
Be nice :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Da's gezegd hè, je kunt "alles" op een mtb of op een gravelaar. Kwestie van voorkeur, budget etc. zoals altijd.

Dat een gravelaar wat beter geschikt is voor (lange) wegstukken is denk ik geen discussie, net als dat de mtb het al snel gaat winnen in terrein met wat meer uitdaging.

Of gravelbikes een hype zijn, ik weet het niet. Wat mij betreft niet, omdat ze vrijwel even snel (kunnen) zijn als een echte racer, maar daarnaast wel mogelijkheden brengen waar een racefiets niet geschikt voor is: het bos in en/of bagage mee is op een echte racefiets ernstig behelpen.
Omdat je qua snelheid amper inboet tov een racefiets denk ik dat voor veel mensen een gravelbike eigenlijk de betere keuze is. Minder extreem en breder inzetbaar, zonder wezenlijk in te leveren op snelheid, what's not to like?
Net zoals bij mountainbikes ook veel rijders beter af zijn met een niet hardcore-xc-racebak maar met een fiets die zich wat gemakkelijker op de (persoonlijke) grens laat rijden. Het is dat de boswielrencultuur die in NL nu eenmaal heerst dat inzicht nog in de weg staat bij veel mensen...

De gravelbike met tasjes behangen is denk ik wel een hype, een relatief klein percentage zal dat blijven doen, degenen die toch al op die manier van hun fiets genoten. Waren er geen gravelbikes gekomen hadden ze dat gedaan met een aangepaste mtb of oldskool randonneur.
De rest van de "wannebee" bikepackers komt er snel achter dat het toch niet helemaal biedt wat ze op de marketingfilmpjes afgaande hadden verwacht... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Op de mtb route van Lage Vuursche kom je wel eens fietsers tegen op een stadsfiets. Verlichting aan, banden op 4 bar en trappen maar. Ik reed rond met een smile van oor tot oor. Inclusief home made frametas.

Denk dieper in het hokje en gebruik de fiets waar jij die geschikt voor vindt :-q Meerwaarde is als je in de betreffende fiets ruimte heb voor een bredere band. Mijn vriendin gravelt met haar racefiets maar dat is met 25mm bandjes net te weinig breedte.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Hmmm ieder het zijne inderdaad,

Wat neem ik mee naar de Alpen is de omgekeerde vraag van andere banden voor de weg in NL.
En als ik helemaal naar de Alpen ga denk ik er geen moment over om een graveler mee te nemen.
Altijd de (1) MTB mee en ja ik rijd ook wel eens langere schotterpaden, maar de weerstand neem ik voor lief.

Ik heb dan wel weer eens een paar jaar voor hardtails gelkozen ipv de dikke fully. Maar dat was een reactie op een 13voudige armbreuk in een high speed "incident" met een fully. Met meer ervaring, skills en vertrouwen gaat al jaren de fully weer mee en tracks worden ruiger en jumps gaan elk jaar hoger ook al ben ik de 50 ruim gepasseerd :winkie:

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

En ik maar denken dat jij voor altijd 40 was gebleven :tong

Maar juist vanwege jouw voorbeeld ga ik niet alleen serieus de bergen in. Je zult maar ergens op een achteraf stuk vallen en je been breken zonder gsm bereik. Ik ben niet bang of extreem voorzichtig aangelegd, maar dit soort risico's neem ik liever niet in mijn uppie. En ik kan ook erg genieten van een mooie gravelweg naar the middle of nowhere.
Bicycle, bicycle, bicycle
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Voor mij is gravelen lekker rijden over asfalt, semiverharding en onverharde paden. Als het echt wortelpaden, klapzand ofsingletracks worden, pak ik de mtb. Ik heb dit een tijdje gedaan met een mtb met Thunderburts, maar dat was het voor mij net niet.

Een gravelbike is hiervoor prima geschikt. Het is maar net wat je zoekt in een fiets.
Plaats reactie