Gravelbike? Waarom niet gewoon andere banden op je MTB?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Ik weet niet wat ik over het hoofd zie, maar ik begrijp die Gravelbike hype niet zo. Als je gewoon een extra setje wielen met andere banden koopt bij je MTB, dan ben je toch al een heel eind? Of je oude MTB hier voor inzetten, die toch niet veel meer waard is?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik snap die hele mtb-hype juist niet zo ? Met een paar stevige noppenbanden in je gravelbike kom je hier overal lekker rond en er is hier verder geen berg of bergachtige ondergrond te vinden :winkie:
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik snap die hele racefiets hype niet zo, je kan toch gewoon slicks onder je MTB doen?

^ als je het probleem met deze stelling ziet snap je waarom mensen een gravelbike hebben.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Voor hetzelfde doeleinde als waar ik mijn gravelracer gebruik, gebruikte ik voorheen een (starre) mtb met strandbanden.
Ik ben er nog steeds niet uit wat beter is.
Tot nu toe denk ik dat de strandbanden beter presteerden dan de gravelbanden waar ik nu mee rijdt.

Houding is een voordeel van de gravelracer en ze zijn cool.
Bij mij doet ie ook dienst als racefiets en dat kan een mtb weer niet.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Ik bedoel eigenlijk te zeggen, liggen MTB'en en Gravellen zo ver uit elkaar dat je hier 2 fietsen voor nodig hebt? Als je beide veel doet en je hebt genoeg budget, dan snap ik wel dat je 2 fietsen koopt. Maar als je veel met de MTB rijdt en af en toe gravelt, kun je dan niet met één fiets uit de voeten? Is geen kritiek, ik wil graag meer leren over Gravelriding (ik weet niet eens wat het juiste woord is)
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik heb alleen voor het mtb’en al twee verschillende mtb’s nodig!
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

Classic Biker schreef: za 16 januari 2021, 16:25 Ik bedoel eigenlijk te zeggen, liggen MTB'en en Gravellen zo ver uit elkaar dat je hier 2 fietsen voor nodig hebt? Als je beide veel doet en je hebt genoeg budget, dan snap ik wel dat je 2 fietsen koopt. Maar als je veel met de MTB rijdt en af en toe gravelt, kun je dan niet met één fiets uit de voeten? Is geen kritiek, ik wil graag meer leren over Gravelriding (ik weet niet eens wat het juiste woord is)
Lijkt mij toch best zwaar gravel en met een enduro bike
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

iedere smoes waarmee je thuis kunt hard maken dat je een extra fiets nodig hebt is rechtsgeldig .

gravelbiken kun je echt niet met een mtb :winkie:
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Makkelijk schreef: za 16 januari 2021, 16:10 Ik snap die hele racefiets hype niet zo, je kan toch gewoon slicks onder je MTB doen?

^ als je het probleem met deze stelling ziet snap je waarom mensen een gravelbike hebben.
+1 :-q :winkie:
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Gravelbike is bij mij gekomen ter vervanging van de racefiets. Op gravelpaden vind ik een mtb erg saai (te makkellijk) en met een gravelbike (en slicks) kun je ook prima uit de voeten op asfalt.
rognic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 22:14

Dit heb ik gedaan met mijn oud titanium 26inch frame,oogt mooier dan met een 29 frame.Achterwiel komt korter bij zitbuis,dit met
35mm bandjes lijkt het bijna een gravelbike.Heb zelfs mijn Fox vork laten staan.
Dus gooi je 26inch niet weg,ideaal om er een gravelbike van te maken.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

rognic schreef: za 16 januari 2021, 17:05 Dit heb ik gedaan met mijn oud titanium 26inch frame,oogt mooier dan met een 29 frame.Achterwiel komt korter bij zitbuis,dit met
35mm bandjes lijkt het bijna een gravelbike.Heb zelfs mijn Fox vork laten staan.
Dus gooi je 26inch niet weg,ideaal om er een gravelbike van te maken.
Heb je daar foto's van toevallig ? Ben wel benieuwd naar het resultaat.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Classic Biker schreef: za 16 januari 2021, 16:25 Ik bedoel eigenlijk te zeggen, liggen MTB'en en Gravellen zo ver uit elkaar dat je hier 2 fietsen voor nodig hebt? Als je beide veel doet en je hebt genoeg budget, dan snap ik wel dat je 2 fietsen koopt. Maar als je veel met de MTB rijdt en af en toe gravelt, kun je dan niet met één fiets uit de voeten? Is geen kritiek, ik wil graag meer leren over Gravelriding (ik weet niet eens wat het juiste woord is)
Ik denk dat een gravelbike dichter bij een racefiets / cyclocrosser ligt dan bij een mtb. Het ligt er aan waar je optimaal wilt rijden.

Vaak heb je geen mtb nodig hebt op relatief simpele routes en je moet er soms veel asfalt kmrs mee maken om ergens te komen.
Dat kan natuurlijk met een mtb, maar daarvoor sleep je wel onnodige kilo's, vering, droppers en brede banden mee in een niet echt optimale zitpositie om snelheid te maken. Een trailbike is daarvoor nog minder geschikt als XC bike

Natuurlijk kun je dieper zitten, er een hoop gewicht en onnodig spul af gooien en er snellere banden op zetten, zeker als je er een mtb "over" hebt. Met dropbar conversie kom je dan zelfs een heel eind richting gravelbike en kun je vlgs mij net zo lekker offroad rijden als op een gravelbike, maar ook met vlak smaller stuurtje kom je een heel eind in de buurt.

Offroad kun je zowel met starre 29er, beachracer, fitnessbike of gravelbike allemaal wel lekker rijden, pas richting asfalt gaat de gravelbike het weer wat beter doen (maar ook daarin zitten forse verschillen).

Het is dus allemaal niet zo zwart-wit meer als tussen racefiets vs mountainbike vroeger ( maar ook toen had je al cyclocrossers, randonneurs, flatbar"hybrides" en 26" toerfietsen die er tussen vielen )

Ikzelf ben al vrij vroeg richting gravelbike gegaan omdat ik vooral het klimmen in het buitenland op een trail mtb een drama vond . Met de gravelbike kwam ik een stuk vlotter (en leuker) omhoog en kon ik lekker door berg/heuvelachtige gebieden toeren op mooie afgelegen paden. ( met de lift omhoog en met kamikaze snelheden naar beneden is nooit mijn ding geweest) .
In Nederland ontloop ik er de drukke mtb-routes mee, worden saaiere bospaden een stuk leuker en doe ik met veel meer plezier asfalt kmrs.
Met de huidige Corona drukte rijd ik ermee over rottige asfalt en modderige klinkerweggetjes naar kleine stukjes "natuur" waar de wandelaars (nog) niet komen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Dit bovenstaande stukje is hetgeen mij nieuwsgierig maakt naar een gravelbike "erbij".
Werd afgelopen zomer een keertje voorbijgestoven door een graveler met wel heel brede banden ( denk 2.00 ) en dat vond ik wel een heel stoere bike. Er zijn hier volop "harde" bospaden waar een gravelbike tot z'n recht komt lijkt me.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Mathijs_7 schreef: za 16 januari 2021, 17:01 Gravelbike is bij mij gekomen ter vervanging van de racefiets. Op gravelpaden vind ik een mtb erg saai (te makkellijk) en met een gravelbike (en slicks) kun je ook prima uit de voeten op asfalt.
Hier idem, race setje aangeschaft voor op de weg en je hebt een racefiets + .
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Plaats reactie