Breedte band op gravelbike

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Johan1971
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 231
Lid geworden op: di 7 februari 2006, 16:43
Mijn mountainbike: Kona Kuhuna DLL, 29 inch
Contacteer:

Hallo allemaal, ik heb dit forum net ontdekt. Hoewel ik vroeger veel op het forum mountainbike.nl zal. Ik heb een gravelbike gebouwd. Een Lynskey. Ik rijd met redelijk smalle banden, 33mm of 35mm. Ook niet tubeless, dus ik rijd nog wel eens een stootlek. Nu wil ik breder gaan, maar ik vraag me af, hoe breed kan ik gaan? Mijn frame en voorvork hebben ongeveer 6 cm ruimte. Nu lijkt me het mogelijk om een 40mm band te monteren. Of zie ik dat verkeerd? Mijn frame is, denk ik, van origine een cyclocross frame een ook al wat ouder en toen waren die brede banden niet echt gangbaar. Breder dan 40 mm hoef ik niet echt te gaan, want ik rijd stiekem toch wel veel op de weg (en dat hoeft dan niet hard te gaan) en als het ruiger wordt dan pak ik wel de MTB. Echter ik rijd ook weleens een toertocht en dan heb ik de ondergrond niet voor het kiezen. Zo heb ik de Dirty Boar gereden op 33mm banden en een pittige tocht in Limburg op 35 mm banden. Wel met stootlekken natuurlijk.

Mijn vraag is dus; zou ik 40mm banden kunnen monteren?

groet, Johan
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je frame en vork 6cm ruimte hebben zouden 40mm banden geen probleem moeten zijn.
Uiteraard wel meten op de juiste plek ;-)

Wat ook nog een rol kan spelen is de inwendige breedte van je velgen. Als je nog de echt ouderwetse breedte van een racevelg hebt vallen 40mm banden niet optimaal, maar als je velgen 20mm of ietsje breder zijn is dat perfect.
Een 40mm band past dus wel op smallere velgen, maar de band staat misschien wat erg bol. Verschilt ook per band nog wat.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Johan1971
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 231
Lid geworden op: di 7 februari 2006, 16:43
Mijn mountainbike: Kona Kuhuna DLL, 29 inch
Contacteer:

Beste Kermit,

Bedankt voor je reactie. Ik dacht al zoiets. En met mijn velg moet ook wel lukken.

Groet, Johan
Plaats reactie