Voor mijn MTB rijd ik een 21"
Voor mijn stadsfiets een 65 cm
En voor een gewone racefiets zou ik een 61 cm frame moeten hebben.
Toch zie ik bij sommige merken ( o.a. Kona ) dat hun hoogste gravelbike een 58 cm frame is.
Terwijl er ook genoeg merken zijn die bij hun gravelbikes wel tot 61 cm gaan..
Wie kan me het uitleggen...ik ben niet zo'n voorstander/liefhebber van (te) kleine frames..
Framehoogte Gravelbike
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3363
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
Stack & reach is where it's at.
Een frame kan meer of minder sloping zijn.
Een frame kan meer of minder sloping zijn.
Everybody bought a new bike!
-
- Extreme Biker
- Berichten: 878
- Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
- Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike
Nee, dat weet ik maar een racefiets staat dichter bij een gravelaar en daar is 61 cm bij elk merk het advies.. Ik zou iemand van tegen de 2.00 meter niet op een Kona 58 cm zetten..lange reach of niet....dan steekt die zadelpen er als een bezemsteel uit.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4056
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
https://konaworld.com/rove.cfm
Maat 58 heeft bij Kona Rove een ett van bijna 60cm en gaat vlgs hun advies tot 196 , zie link.
Ben je nog langer dan wrsch geen Kona ?
Maat 58 heeft bij Kona Rove een ett van bijna 60cm en gaat vlgs hun advies tot 196 , zie link.
Ben je nog langer dan wrsch geen Kona ?
-
- Extreme Biker
- Berichten: 878
- Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
- Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike
Thnx, ik ben geen 1.96 maar heb vrij lange benen en voorbij de maxstreep op de zadelpen of een extra lange zadelpen is een no go voor mij. Ziet er niet uit en de drop wordt ook best groot, tenzij het een sloping frame is..MonkeyRider schreef: ↑do 4 februari 2021, 23:06 https://konaworld.com/rove.cfm
Maat 58 heeft bij Kona Rove een ett van bijna 60cm en gaat vlgs hun advies tot 196 , zie link.
Ben je nog langer dan wrsch geen Kona ?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4056
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Ze geven ook beenlengte aan in het schema. Max 91cm bij grootste maat (58) Hoe diep je zit ligt mn aan de stack en die is met 626 ook niet echt laag.gijsje schreef: ↑do 4 februari 2021, 23:31Thnx, ik ben geen 1.96 maar heb vrij lange benen en voorbij de maxstreep op de zadelpen of een extra lange zadelpen is een no go voor mij. Ziet er niet uit en de drop wordt ook best groot, tenzij het een sloping frame is..MonkeyRider schreef: ↑do 4 februari 2021, 23:06 https://konaworld.com/rove.cfm
Maat 58 heeft bij Kona Rove een ett van bijna 60cm en gaat vlgs hun advies tot 196 , zie link.
Ben je nog langer dan wrsch geen Kona ?
NB ik zit normaal gesproken met 185 op maat 58 / Large, maar zou bij Kona zeker een maat kleiner kiezen. Maatvoering is anders.
Belangrijkste maten zijn stack en reach.gijsje schreef: ↑do 4 februari 2021, 21:52 Voor mijn MTB rijd ik een 21"
Voor mijn stadsfiets een 65 cm
En voor een gewone racefiets zou ik een 61 cm frame moeten hebben.
Toch zie ik bij sommige merken ( o.a. Kona ) dat hun hoogste gravelbike een 58 cm frame is.
Terwijl er ook genoeg merken zijn die bij hun gravelbikes wel tot 61 cm gaan..
Wie kan me het uitleggen...ik ben niet zo'n voorstander/liefhebber van (te) kleine frames..
Ik heb toen ik mijn gravel racer kocht een tabelletje gemaakt.
Een paar bevindingen om je een idee te geven:
Kona Sutra, maat 58 heeft stack 640mm en reach 395
Cube Nuroad, maat 61 heeft stack 632mm en reach 398
Kortom dit zijn bijna dezelfde fietsen, kwa zit.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 878
- Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
- Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike
Duidelijk, thnx !MonkeyRider schreef: ↑do 4 februari 2021, 23:41Ze geven ook beenlengte aan in het schema. Max 91cm bij grootste maat (58) Hoe diep je zit ligt mn aan de stack en die is met 626 ook niet echt laag.
NB ik zit normaal gesproken met 185 op maat 58 / Large, maar zou bij Kona zeker een maat kleiner kiezen. Maatvoering is anders.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 878
- Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
- Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike
Dat zijn nou net de 2 merken waar ik naar aan het kijken was !Swieber schreef: ↑do 4 februari 2021, 23:53Belangrijkste maten zijn stack en reach.gijsje schreef: ↑do 4 februari 2021, 21:52 Voor mijn MTB rijd ik een 21"
Voor mijn stadsfiets een 65 cm
En voor een gewone racefiets zou ik een 61 cm frame moeten hebben.
Toch zie ik bij sommige merken ( o.a. Kona ) dat hun hoogste gravelbike een 58 cm frame is.
Terwijl er ook genoeg merken zijn die bij hun gravelbikes wel tot 61 cm gaan..
Wie kan me het uitleggen...ik ben niet zo'n voorstander/liefhebber van (te) kleine frames..
Ik heb toen ik mijn gravel racer kocht een tabelletje gemaakt.
Een paar bevindingen om je een idee te geven:
Kona Sutra, maat 58 heeft stack 640mm en reach 395
Cube Nuroad, maat 61 heeft stack 632mm en reach 398
Kortom dit zijn bijna dezelfde fietsen, kwa zit.
Wat een onzin. Mijn XL jeffsy heeft een seattube van 45cm, daar steekt de zadelpen ook als een bezemsteel uit. Die 3 centimeter gaat echt het verschil niet maken. Er zijn gravelframes met VEEL kortere seattubes. Neem een BMC URS One. Prachtige fiets, de XL heeft een seattube van 53cm! Een Trek Domane in "maat 62" heeft dan weer ook een seattube van 58cm, dus het is maar wat de fabrikant opgeeft (echte maat, of iets virtueels)
Dat gezegd hebbende, het zou goed kunnen dat de Kona ook te kort is. Of niet, ik heb geen idee. Ik zie wel dat een 58cm Rove langer is dan een 62cm Domane. Een BMC URS One is nog langer, evenals bijvoorbeeld aan Sonder Camino XL (seattube 55cm!)
Ik ben 1.85, mijn BBL is 91cm en zadelhoogte 84cm. Ik weet dus een beetje hoe het is om lange benen te hebben. Ik kan je garanderen dat je het niet moet compenseren met een te groot frame, omdat je stuur dan veel te ver weg is. Een stuurpen van 45 graden is ook geen porem helaas. Oplossingen: frame kopen met lange headtube, een stuur kopen met rise (bijvoorbeeld het supertoffe stuur van specialized) of wél een te groot frame kopen maar de stuurpen drastisch inkorten. Dat laatste is op een gravelbike helemaal niet zo'n slecht idee, mijn Arkose doet het prima met een 7cm stuurpen i.p.v de 11 die er op hoort.
Waar woke is, is vuur
-
- Moderator
- Berichten: 16709
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Precies, of een frame ontworpen is met een sloping toptube en daarmee een kortere zitbuis, of klassieker met een horizontale toptube en langere zitbuis maakt niets uit voor hoe je op de fiets zit.
De (horizontaal gemeten!) bovenbuislengte en de stack zijn de belangrijkste maten. De reach wat minder, tenzij je veel het terrein in gaat en dus veel op de pedalen staat. Die reach bepaalt namelijk hoe lang de fiets voelt als je op de pedalen staat, zit je in het zadel is de bovenbuislengte veel belangrijker.
Als je een fiets hebt met de juiste lengte, en die is toevallig met een kortere zitbuis gebouwd moet je gewoon voor een zadelpen zorgen die ver genoeg in het frame steekt. Dus tot onder de onderste las waarmee de bovenbuis aan de zitbuis zit, het streepje op de zadelpen zegt alleen iets over de minimale insteekdiepte die de pen zelf nodig heeft.
De fabrikant heeft het frame met dat idee ontworpen. Of je het mooi vindt of niet als een zadelpen ver uitsteekt is smaak, vind je het niks zul je naar frames moeten kijken die niet of nauwelijks sloping zijn.
Ik houd voor de bovenbuislengte de waarde aan die ik voor mijn racefiets had, of een fractie langer. Dat compenseer ik eventueel met een kortere stuurpen, op mijn beide gravelbikes heb ik een 70mm en een 60mm pen en dat is geen enkel probleem. Die fietsen zijn nog steeds een stuk minder nerveus dan een gewone racefiets.
De lengte van een fiets met flatbar/riser moet je niet als leidraad aanhouden, daarbij heb je een veel langere bovenbuis nodig. Zou je die lengte met een dropbar gebruiken kun je amper nog op de remmen of onderin de drops rijden, zit dan veel te ver weg.
De (horizontaal gemeten!) bovenbuislengte en de stack zijn de belangrijkste maten. De reach wat minder, tenzij je veel het terrein in gaat en dus veel op de pedalen staat. Die reach bepaalt namelijk hoe lang de fiets voelt als je op de pedalen staat, zit je in het zadel is de bovenbuislengte veel belangrijker.
Als je een fiets hebt met de juiste lengte, en die is toevallig met een kortere zitbuis gebouwd moet je gewoon voor een zadelpen zorgen die ver genoeg in het frame steekt. Dus tot onder de onderste las waarmee de bovenbuis aan de zitbuis zit, het streepje op de zadelpen zegt alleen iets over de minimale insteekdiepte die de pen zelf nodig heeft.
De fabrikant heeft het frame met dat idee ontworpen. Of je het mooi vindt of niet als een zadelpen ver uitsteekt is smaak, vind je het niks zul je naar frames moeten kijken die niet of nauwelijks sloping zijn.
Ik houd voor de bovenbuislengte de waarde aan die ik voor mijn racefiets had, of een fractie langer. Dat compenseer ik eventueel met een kortere stuurpen, op mijn beide gravelbikes heb ik een 70mm en een 60mm pen en dat is geen enkel probleem. Die fietsen zijn nog steeds een stuk minder nerveus dan een gewone racefiets.
De lengte van een fiets met flatbar/riser moet je niet als leidraad aanhouden, daarbij heb je een veel langere bovenbuis nodig. Zou je die lengte met een dropbar gebruiken kun je amper nog op de remmen of onderin de drops rijden, zit dan veel te ver weg.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After