Opperhoofd schreef: ↑di 9 maart 2021, 11:43
Een stijve aluminium dropper vervangen voor een carbon zadelpen met flex...
Ja dat is wel een beetje een afweging. Bij mij is de afweging doorgeslagen naar een zadelpen met 2 cm flex. Had daarvoor een alu pen en dat vond ik toch wel erg veel klappen geven. Daarnaast als ik een dropper nodig heb, wordt het meer MTB-territorium en dan pak ik die wel. Jij hebt je MTB verkocht dus die keuze heb je niet. Er zijn ook youtube introductie fimpjes van specialized diverge, daar zie je die gasten precies dat zeggen: een dropper coole feature, maar een carbon flex pen geeft veel meer comfort. Kortom keuzes, keuzes, keuzes
Opperhoofd schreef: ↑di 9 maart 2021, 11:43
Al zoekende naar de dropper op een gravel kwam ik hier terecht. Lijkt me beter dan een nieuw topic te openen.
Een paar maanden geleden heb ik m'n hardtail MTB verkocht. Daar is nog niets voor in de plaats gekomen aangezien ik toch de meeste tijd op zolder zit te Zwiften Maar nu heb ik zin om weer veel buiten te fietsen. Dus een andere bike gekocht, een Cannondale Topstone Lefty met 1x11 drivetrain. De linker GRX shifter wordt vervangen voor een dropper post variant. Het frame is voorbereid voor een interne dropper post.
Ik heb de fiets nog niet en ga vooralsnog niet met een dropper rijden. Maar ik vraag me wel af of er ervaringen zijn met een dropper op een gravel bike? De Topstone Lefty heeft meer overlap met een MTB dan de meeste andere gravelbikes dus ik ga zeker leuke technische paadjes rijden. Ik heb gelezen dat technische passages met het zadel iets lager beter rijdt, iemand die daar meer over kan vertellen?
Een stijve aluminium dropper vervangen voor een carbon zadelpen met flex...
Ik heb geen ervaring met een dropper op de gravelfiets, maar ik laat hem wel geregeld uit op MTB-routes. Ik rijd er ongeveer alles mee hier in de buurt (Ede, Oosterbeek, Rhenen e.d.) op de echt technischer stukjes op b.v. Otterlo en Lunteren na. Mijn ervaring is dat ik eerder tegen de beperkingen van de fiets zelf (en mijn skills) aanloop dan dat ik naar een dropper verlang. Ik kan best wel een beetje doorfietsen op de tracks, maar je legt een gravelfiets niet zo in een bocht als een MTB, mede doordat een hobbel je veel sneller uit koers brengt dan op de MTB. In situaties waar je een MTB onder je van links naar rechts legt doe je op een gravelfiets toch wat meer in.
Ik zou persoonlijk dan ook eerder voor een zadelpen met flex kiezen. Daar heb je eigenlijk altijd wat aan qua comfort.
Er staan nog wat andere fietsen in de schuur waaronder een fully. Net als velen hier heb ik te veel fietsen en ben ik er regelmatig over aan het nadenken, iets wat bij de hobby hoort Het afgelopen jaar heb ik de nodige tijd en middelen geinvesteerd in m'n Zwift pain cave wat erg leuk was. Nu even wat anders.
En de Topstone Lefty is een gravelbike met wat MTB genen. Dat is ~30mm vering achter door een flexende achterbrug icm carbon zadelpen. En de voorkant heeft 30mm veerweg door de Lefty.
Ik denk zelf heel veel fun om o.a. MTB routes op een andere manier te ervaren.
Ik heb juist niet gekozen voor de Topstone lefty vanwege de overlap met een mtb. Het is overigens maar net waar je dat ding voor wilt gaan gebruiken; ik gebruik een gravelfiets echt zoals de naam zegt: gravel. Als het singletracks worden, pak ik de mtb, dat gaat toch wat beter. Maar nogmaals, net je wat je zoekt.
De Topstone Lefty is echt enorm gaaf. Ik heb nu een aantal keer tussen Ommen en Holten gereden. Alleen het zadel is veranderd tov origineel (Topstone Lefty carbon 3)
- De gravelpaden is echt maximaal racen, dat vliegt er overheen.
- Idem voor de "saaie" delen van MTB routes.
- De bochtige aangelegde stukken zijn dikke fun, het voelt wel als iets minder wendbaar dan een MTB.
- Klimmen is echt naar boven rammen, veel makkelijker hard dan een MTB.
- Hard naar beneden is nog wel lastig. Ja, mannen met een CX gaan harder dan ik met de Topstone, dat is de rider. Echter gaan die nog sneller naar beneden met de TopStone.
- Op asfalt gaat dit ding veel makkelijker hard dan ik dacht.
Een fiets waar je constant geniet van alles. Op de MTB uiteraard ook, maar dan is het vaak overbruggen naar MTB waardige paadjes. En hier in de buurt zijn dat er best veel buiten de routes. Dus die doe je dan tijdens wandelonvriendelijke tijden.
Voor mij zie ik het nut van een "gewone/rigid" gravelbike niet meer. M'n Diverge is voor zien van 38mm velgen en 30mm slicks voor als ik eens met anderen een rondje asfalt rij.