Wat maakt het meeste verschil (andere gravelfiets)

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Gebruikersavatar
Puffdaddy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 15 december 2008, 21:24
Mijn mountainbike: Cube Reaction K18

klaast, zet dat lijstje eens hier in dit topic.
Is wat makkelijker om te helpen en kan ik voor mezelf ook meezoeken :-D
"Bikers are not alone"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik weet niet welke maat jij zoekt ?
Bombtrack Hook staat hier behalve L leverbaar https://www.bike-components.de/en/Bombt ... el-p79751/
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Excuses voor de onduidelijkheid: ik zoek een frameset. Ik heb van alles bij elkaar gescharreld om iets op te kunnen bouwen.

Mijn lijstje momenteel (in willekeurige volgorde):
Bombtrack Hook of Hook Ext
Cotic Escapade
Ragley Trig
Sour Purple Haze
Genesis Croix de Fer
Veloheld Icon.x
Nordest Albarda 2
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Passen er 700x45 bandjes in een Croix de Fer?
Die passen niet eens in mijn Fugio... 38mm Schwalbe G-One allround gaat net, bij hogere banden komt het mannetje van de achtervorken tegen de band (zowel bij chain- als seatstays).

Over 650b: vorige week een wegrit gemaakt met een vriend op een conventionele racefiets op 25mm racebandjes. Ik op ByWays 47mm en op 3 bar (mijn spanning voor wegritjes).
Op een lang viaduct naar beneden rolden we even snel, zowat naast elkaar dus geen slipstreamgedoe ;-)

Dat had ik niet verwacht. Uiteraard voelt de fiets wel anders, in mijn geval zitten die banden om redelijk basic en dus niet zulke lichte wielen. WTB 23mm velgen en plain spaken.
De 700c wielset in mijn Fugio weegt net over de 1.500 gram en de Schwalbes zijn dacht ik ongeveer 90gram lichter dan de ByWays (per band), dat maakt wel dat je fiets lichtvoetiger aanvoelt.

Voor terreingebruik zou ik wel de voorkeur geven aan de bredere banden, maar als die in 700c ook passen zie ik geen echte voordelen in 650b. Maar als je fiets alleen met 650b brede banden aan kan zou ik 'm daar niet om laten staan. Met de juiste druk en profiel rolt dat ook op asfalt dus heel acceptabel...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

In de huidige CdF passen idd 45mm banden. Voor zelfs 50mm. Maar die fiets is me teveel een toerfiets. Flink aan het gewicht en in alle reviews wordt eigenlijk wel aangegeven dat ie traag voelt.

650b zou voor mij niet voor op de weg zijn. Ik heb een 700c wielset die ik sowieso in de nieuwe fiets ga gebruiken. Daar zou ik dan een niet al te agressieve band op leggen en op een 650b setje ernaast een ruigere band. Dan kun je per rit de keuze maken. Maar als dat allemaal in 700c kan is dat natuurlijk ook prima.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Soms kan het snel gaan. Ik werd er op attent gemaakt dat de Veloheld vanaf vandaag weer te bestellen was. Aangezien deze hoog op mijn lijstje stond direct de knoop maar doorgehakt en een bestelling geplaatst. Verwachte levering is begin juni. Wachten duurt nu al lang... :wink:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Mooie fietsen van Veloheld, goede keus :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Fijn om te horen. Er is niet heel veel over het merk te vinden, dus het voelt wel een beetje als een gokje. Maar aangezien de geo heel erg lijkt op die van mijn huidige fiets en het een frame met een net gewicht is, ga ik er ook van uit dat het wel goed zit. Ik zal t.z.t. wel een plaatje posten.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Leuk frame, heb je 'm met de carbon vork gekozen?

Toen ik mijn Genesis kocht had ik nog niet van Veloheld gehoord, anders zou het ook zomaar op m'n lijstje gestaan hebben denk ik. Het frame zou nog binnen mijn toenmalige budget gepast hebben... :)
Hun titanium versie is ook concurrerend geprijsd moet ik zeggen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ik heb idd voor de carbon vork gekozen. Enerzijds vanwege het gewicht, maar ik vond de overgang van balhoofd op de stalen vork ook echt niet mooi. Dat doen ze bij Genesis beter :wink:

Als je voordelig titanium zoekt dan is de Sonder Camino Ti het koopje van de week. €1349,- is echt heel scherp. Beschikbaarheid is prut natuurlijk en ook verzenden naar NL lijkt daar nog geen vanzelfsprekendheid.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou ook voor de carbon vork gekozen hebben, inderdaad is de overgang bij de stalen vork niet zo mooi.

Ben niet in de markt voor titanium hoor, maar een vriend van me was toevallig recent wel op zoek naar een titanium comfort/gravelframe. Zodoende wel wat opties met bijbehorende prijzen voorbij zien komen :-D

Is die Sonder prijs rekening houdend met alle belastingen? Het meeste spul uit GB dat ik zie is na de Brexit duurder geworden als je alles telt.
Titanium en betaalbaar, dan is er ook nog een Decathlon optie... (al kan die ook best eens slecht leverbaar zijn).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Sonder site is erg onduidelijk over export naar EU. De getoonde prijs lijkt een 1:1 omrekening van ponden naar euro's. Als je daar de BTW mee verrekend en 4,7% invoerrechten erbij doet dan kom je op €1.500. Nog steeds erg scherp. Als je echter op een fiets of frame klikt die aangemerkt is als 'buy now' dan kijg je de melding dat die niet beschikbaar is.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Al zoekende naar de dropper op een gravel kwam ik hier terecht. Lijkt me beter dan een nieuw topic te openen.

Een paar maanden geleden heb ik m'n hardtail MTB verkocht. Daar is nog niets voor in de plaats gekomen aangezien ik toch de meeste tijd op zolder zit te Zwiften :winkie: Maar nu heb ik zin om weer veel buiten te fietsen. Dus een andere bike gekocht, een Cannondale Topstone Lefty met 1x11 drivetrain. De linker GRX shifter wordt vervangen voor een dropper post variant. Het frame is voorbereid voor een interne dropper post.
Ik heb de fiets nog niet en ga vooralsnog niet met een dropper rijden. Maar ik vraag me wel af of er ervaringen zijn met een dropper op een gravel bike? De Topstone Lefty heeft meer overlap met een MTB dan de meeste andere gravelbikes dus ik ga zeker leuke technische paadjes rijden. Ik heb gelezen dat technische passages met het zadel iets lager beter rijdt, iemand die daar meer over kan vertellen?

Een stijve aluminium dropper vervangen voor een carbon zadelpen met flex... :~
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Geen ervaring met een dropper op de gravelbike, wel op de mtb's ;-)

En ik ben er wel zeker van dat als je met je gravelbike echt terreinritten gaat doen een dropper -net zo goed als op een mtb- een echte meerwaarde is. Je zit al relatief diep met je stuur, op een fiets die in vergelijking met een mountainbike minder controle geeft. En dan ook nog je zadel zo hoog?

Ja het kan natuurlijk wel, kijk naar de cyclocrossers.
Maar bij mij ging er meteen een dropper in als ik 'm serieus mee het bos in zou nemen :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

suravida schreef: ma 1 maart 2021, 17:37 Mooie fietsen van Veloheld, goede keus :-q
Dit. Erg fraaie fietsen idd.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Plaats reactie