Wat maakt het meeste verschil (andere gravelfiets)

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ik doe momenteel mijn gravelrondjes op een Cube Nuroad, die op zich goed fietst, maar die ik qua uiterlijk niet heel inspirerend vind (indertijd gekocht omdat het een goede deal was en ik het gravelen wilde proberen). Ik ben dus stiekem een beetje aan het rondkijken naar met name een fiets met betere looks. Maar ons ben zuunig, dus om alleen voor betere kleurtjes een smal geld neer te leggen is ook zo wat. Dus ik zou ook graag op andere gebieden verschil willen merken. Vraag is dan: waar ga ik het meeste verschil merken. Ik heb grofweg drie denkrichtingen:

- fiets waar 650b wielen in kunnen; lijkt me leuk om te proberen en doet het ws goed op de singletracks die ik nog wel eens mee pak;
- stalen fiets vanwege de rijkwaliteiten; vraag is alleen of die zo wezenlijk anders zijn als je dikke banden hebt;
- carbon fiets vanwege gewicht en rijkwaliteiten; dat laatste met dezelfde kanttekening als bij staal.

Bijkomende vraag voor de stalen en carbon variant is dan nog of ik echt verschil ga merken bij een (relatief) goedkoop frame of dat je om verschil te merken echt ook een duurdere moet pakken.

Iemand ideeën?
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Het grootste verschil ga je denk ik merken bij optie nummer 4, de geometrie van de fiets. Aan de ene kant heb je de relaxte bikepacking gravel bike en aan de andere kant de race gravelaar die is gemaakt om zo hardmogelijk over paden te vlammen.

Denk dus dat je beter kan kijken naar je rijstijl en daar een passende fiets bij zoeken in een mooie kleurencombi.

Ik heb zelf gekozen voor een carbon "race" gravelbike omdat hij mijn racefiets verving (en ik gewicht toch wel een ding vind) en ik al een mtb heb (dus 650b hoeft er niet in).
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Mathijs_7 schreef: wo 24 februari 2021, 16:38 Het grootste verschil ga je denk ik merken bij optie nummer 4, de geometrie van de fiets. Aan de ene kant heb je de relaxte bikepacking gravel bike en aan de andere kant de race gravelaar die is gemaakt om zo hardmogelijk over paden te vlammen.

Denk dus dat je beter kan kijken naar je rijstijl en daar een passende fiets bij zoeken in een mooie kleurencombi.

Ik heb zelf gekozen voor een carbon "race" gravelbike omdat hij mijn racefiets verving (en ik gewicht toch wel een ding vind) en ik al een mtb heb (dus 650b hoeft er niet in).
Geometrie had ik niet opgenomen omdat ik daar wel uit ben: lekker middle of the road. De uiteinden van het spectrum vind ik wel erg interessant, maar niet om zelf te hebben :wink:
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Frame een ander kleurtje geven/ laten doen. Kost je de kop niet, garantie op het frame vervalt wel. Maar of dat boeit kan je zelf beslissen.
Voordeel, looks zijn geheel naar wens. :-q
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Alu, staal of Carbon ze zijn allemaal qua stijfheid/comfort Grotendeels hetzelfde. Comfort komt vooral van de bandjes en als je beetje souplesse wilt hebben de diverse fabrikanten zo hun eigen oplossing, iso-speed van trek, future shock van specialized etc en vaak een Carbon zadelpen waar flex in zit.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

@Jurriaan: niet te rationeel hè, we hebben het over fietsen 😉 Maar dat is idd een soort backup plan. Ik zou alleen ook graag de mogelijkheid hebben om iets grotere banden te gebruiken en dat los je met overspuiten niet op. Tenzij je heel hard gaat schuren...

@Marcel964: die conclusie had ik eigenlijk ook wel getrokken, maar je blijft meningen lezen die zweren bij het comfort van het 1 of het ander. Blijft bij carbon natuurlijk het gewicht nog wel wat verschil maakt en bij staal de looks.
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Marcel964 schreef: wo 24 februari 2021, 20:21 Alu, staal of Carbon ze zijn allemaal qua stijfheid/comfort Grotendeels hetzelfde. Comfort komt vooral van de bandjes en als je beetje souplesse wilt hebben de diverse fabrikanten zo hun eigen oplossing, iso-speed van trek, future shock van specialized etc en vaak een Carbon zadelpen waar flex in zit.
Ben ik niet met je eens. Ik heb een aluminium gravel bike gehad van Cannondale, heb 45mm banden gemonteerd om maar enigzins comfort te hebben off-road, bij het aanzetten was de fiets niet vooruit te branden. Fiets verkocht, omdat ik dacht dat het niet mijn ding was.
Ik heb nu een Giant Revolt carbon gravelfiets en dit is een wereld van verschil. Dit frame icm carbon stuur en zadelpen is een genot om op te rijden en ook nog eens enorm stijf rondom het bracket. Als ik nu aanzet ga ik ook echt vooruit.
Ik had dit grote verschil in rijervaring niet verwacht.
Probeer maar eens een proefrit te maken met verschillende fietsen op een slechte klinkerweg of een stukje off-road.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Arjan76 schreef: wo 24 februari 2021, 23:55
Marcel964 schreef: wo 24 februari 2021, 20:21 Alu, staal of Carbon ze zijn allemaal qua stijfheid/comfort Grotendeels hetzelfde. Comfort komt vooral van de bandjes en als je beetje souplesse wilt hebben de diverse fabrikanten zo hun eigen oplossing, iso-speed van trek, future shock van specialized etc en vaak een Carbon zadelpen waar flex in zit.
Ben ik niet met je eens. Ik heb een aluminium gravel bike gehad van Cannondale, heb 45mm banden gemonteerd om maar enigzins comfort te hebben off-road, bij het aanzetten was de fiets niet vooruit te branden. Fiets verkocht, omdat ik dacht dat het niet mijn ding was.
Ik heb nu een Giant Revolt carbon gravelfiets en dit is een wereld van verschil. Dit frame icm carbon stuur en zadelpen is een genot om op te rijden en ook nog eens enorm stijf rondom het bracket. Als ik nu aanzet ga ik ook echt vooruit.
Ik had dit grote verschil in rijervaring niet verwacht.
Probeer maar eens een proefrit te maken met verschillende fietsen op een slechte klinkerweg of een stukje off-road.
Je haalt precies de punten aan waar je het comfort gaat merken: carbon stuur en zadelpen. Daar kan flex in gebouwd worden icm met de banden geven die het comfort. Ik heb een canyon carbon endurace racefiets, daar zit zo'n carbon zadelpen in die uit 2 delen bestaat. Die heb ik over gezet naar mijn alu diverge. Ik kan je vertellen dat die alu diverge in eens heel anders aan voelt en veel meer comfort biedt omdat die zadelpen 2 cm flex heeft (er zijn ook diverse filmpjes op youtube van reviewers die bij het test event van specialized waren en daar een dure carbon variant testen met een dropper (die van alu is) en tevens met een carbon fiets mee kregen die een carbon zadelpen had en vervolgens aangaven dat de zadelpen een enorm verschil maakte in comfort). Omgekeerd heb ik de alu zadelpen van de diverge in de canyon gezet, nu heeft die canyon toch in eens een stuk minder comfort. Dat is voor het mooie asfalt in NL helemaal prima. Verder heeft zo'n diverge een future shock van 2 cm in het stuur, ook dat geeft veel comfort. Heb back to back op een gravel bike van een maatje gereden die had een carbon stuur en fiets en dat stuitert toch een stuk meer dan mijn alu diverge met future shock (merkte maatje ook). Natuurlijk is een carbon frame lichter, maar het comfort komt vooral uit de componenten die je aan zo'n frame hangt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16708
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je geen speciale dingen toevoegt die "vering" bieden maken wielen ook nog best wat uit. In elk geval als je je banden behoorlijk hard hebt staan (voor wegritten). Ik herinner me dat heel goed toen ik -inmiddels al wat langer geleden- mijn conventionele wielset met lage velgen verving door eentje met middelhoge velgen. Op de racefiets, dus wel met 23mm bandjes op ruim 6bar :-)

Maar het verschil in gevoel toen ik over een stuk kasseien reed waar ik vaker kwam was opvallend. Merkbaar meer gestuiter, en afgezien van de wielen was er niets veranderd aan de fiets.

Ik denk dat als je puur naar framemateriaal kijkt de verschillen in comfort minimaal zijn. Met de constructie is meer te halen, een korte compacte achterdriehoek (korte chainstays en laag aangezette seatstays) zal bijvoorbeeld harder voelen dan een met langere buizen. En zelfs dat is vaak nog verwaarloosbaar tegenover het effect van een bredere band op wat lagere druk.

Ik vind staal gewoon een mooi materiaal, maar ik heb niet de illusie dat ik daar een totaal andere rijervaring mee koop dan met alu of carbon.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Wat ik veel van (potentiele) klanten meekrijg die weinig tot geen ervaring hebben met staal, is dat ze na een proefrit onder de indruk zijn van de rust. Geen klankkasten, geen geklapper van kabels, meer trillingsdemping op slechte stukken etc. Ik denk (weet) dus dat het frame materiaal zeker wel uit maakt, net zoals de geometrie, gebruikte buizen/type materiaal, bouwwijze etc. Dat je vervolgens nog meer comfort kan toevoegen door er andere onderdelen op te zetten klopt zeker ook, maar ik zou niet klakkeloos het gebruikte framemateriaal afschrijven.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Een stalen Koga Miyata gelugde trekkingfiets met stalen voorvork. Maakte op mij een zeer goede 1e indruk in vergelijking met een Giant aluminium lite trekkingfiets met aluminium voorvork. De koga voelde gedempter en rustiger aan en was niet slap bij aanzetten.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Als je wel verschillen voelt tussen stuurtjes maar niet tussen frames heb je vergelijkbare frames vergeleken. Die voelen hetzelfde inderdaad :D

Zadelpen met flex doet veel goeds qua comfort, maar ik zit niet lang op mijn zadel bij stukken waar ik die 'vering' aan zou willen spreken. Bij een flinke kuil of wat stenen zweef ik boven mijn zadel en mag de rest van de fiets de scherpe randjes er af halen.

Van een carbon stuur merkte ik weinig qua comfort, behalve dan de temperatuur, werd niet zo snel koud. Maar ook bij carbon spul zullen er enorme verschillen zijn verwacht ik.

Fiets met titanium frame en Cannondale Save zadelpen:
https://ep1.pinkbike.org/p5pb8450656/p5pb8450656.jpg
Fiets met titanium frame en vrij stijve zadelpen.
https://ep1.pinkbike.org/p5pb7160072/p5pb7160072.jpg
Met verder dezelfde wielset, stuur, zadel en banden voelde de fiets zonder flexende zadelpen duidelijk anders. Comfortabeler durf ik wel te zeggen. Werd ook opgemerkt door anderen. Andere constructie, andere wanddikte, andere buisdiameter, ander titanium, maar volgens de reacties hier merk je daar niets van. Sterker nog, het zou allemaal hetzelfde zijn :~

Als je de rust waar Suravida het over heeft zoekt dan is staal interessant. Dat heb ik bij betaalbaar staal ervaren, en in iets sterkere mate bij luxer spul. Bij titanium hetzelfde verhaal. Ik heb nog geen carbon fiets onder me gehad die ik niet te stijf vond, maar zo'n fiets met 'oplossingen' heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Wat zijn volgens de topicstarter brede banden? Ik heb 650b met 2.2" banden (stalen frame, stalen vork). Dat is anders dan een Cube Nuroad, en dat zou het met carbon frame en vork ook zijn. Doet het erg goed op singletracks :-q
Het is hier geen ponykamp!
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Interssant filmpje wat alle effecten zijn van de diverse onderdelen op een fiets voor wat betreft comfort

https://youtu.be/Lb4ktAbmr_4
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Dat soort filmpjes ken ik dus ook en vind ik aardig logisch. Ik ken echter ook de verhalen zoals die van Suravida en ik vraag me dus af wat waar is.

@qprs: in het geval van 650b zou ik een frame willen dat 50mm aankan. Maar dat is vooral gevoelsmatig. Als 47mm prima is dan is dat ook een optie. Nog dikkere banden worden me denk ik te traag op de weg en dan kan ik ook mijn MTB pakken.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Marcel964 schreef: do 25 februari 2021, 21:12 Interssant filmpje wat alle effecten zijn van de diverse onderdelen op een fiets voor wat betreft comfort

https://youtu.be/Lb4ktAbmr_4
Beste opmerking onder het desbetreffende filmpje:
"I am pretty sure it has more to do with dampening than it has to do with deflection."

Even kort door de bocht: Des te kleiner de buisdiameter en des te minder de wanddikte des te minder een frame trillingen zal doorgeven. (Beter gezegd, des te meer trillingen worden geabsorbeerd) Een alu, carbon of titanium frame met dezelfde stijfheid en buisdiameters zal een stuk slapper zijn dan een stalen frame dus moet je daarbij met grotere buizen werken. Nou kan je in carbon wel daarmee wat spelen (zie Titici bijvoorbeeld) maar niet voor niets zijn carbon frames altijd aanmerkelijk dikbuiziger. Uiteraard speelt de afmontage ook een grote rol, samen met de exacte constructie van het frame, (Een stalen frame van goedkoop non butted buizen en 3kg rijdt merkbaar minder comfortabel)

En anders gewoon gaan proefrijden, ik heb nog wel een paar leenfietsen staan. :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie