Welke gravel wielsetje bouwen?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

Helaas is de velg van het achterwiel van mijn Topstone gescheurd. Dat was natuurlijk te verwachten, een 28 spaaks instap setje (WTB i23 op Formula naven) combineert niet zo goed met mijn 95kg. Ben eigenlijk blij dat de set het nog 1,5 jaar heeft uitgehouden. Maar ik denk dat ik zelf wat nieuws ga maken (eerste zelfgebouwde set is redelijk goed gelukt)

Ik heb hele goede ervaringen met DT naven, dus ga maar weer voor de DT350 waarschijnlijk, en wil dat dan combineren met een DT RR421db velg, 32 spaaks met DT Revo spaken en messing nippels. Iemand nog tips of suggesties? Ik vind degelijkheid wel prettig, en het helpt ook als de velgen wat makkelijk rond te houden zijn voor mij als beginnende wielbouwer.

O ja, ik rijd nu op 37mm WTB Riddlers, wil eventueel nog wel een keer iets breder (40-42mm) gaan rijden, dus hoor ook graag wat jullie denken van de velgbreedte.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met de velg lijkt mij weinig mis. Als je veel terrein rijdt en graag met lagere druk rijdt zou je iets breder kunnen overwegen, 22/23mm. Met hogere druk hoeft de velg de band niet zo te ondersteunen en gaat het er vooral om dat de bolling van de band goed is, dat is geen probleem met deze velgbreedte.
En ik zou niet volledig Revo spaken gebruiken maar aan de kant waar de spaken het strakst staan gewoon Competition nemen.

Ik zit zelf ook te dubben wat ik ga doen, ben ook recentelijk met zelf wielen bouwen begonnen :)
Als het goed is komt er een set Shimano RS770 naven aan (RCZ, dus even afwachten) en ik twijfel nog tussen wat opties:
- set bouwen met Chinese carbon velgen van ~45mm hoog, die zou ik graag in mijn Fugio ("zomerfiets") willen rijden. Maar daar zit nu al een high-end wielset in en die wil ik dan eerst verkopen. Wordt me te gek om twee relatief dure sets te hebben.
- een set bouwen met DT RR511 db velgen voor m'n Vitus ("winterfiets") en de basis set die daar nu in zit verkopen.
- een wielset bouwen om routine op te doen en verkopen... Daarvoor zou ik dan ook een leuke DT velg gebruiken denk ik.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

De 421 is mij door wielbouwers niet geadviseerd met mijn 77kg in combi met de wens om wedstrijden te rijden.

Dt 481 db velgen zijn fool proof 22 mm intern en nog redelijk licht. Heb ze zelf in de cyclo en ze geven geen krimp. Ik rij niet voorzichtig.

https://www.bike24.com/p2296412.html

Ik heb ze zelf 32 spaaks, er was even niets anders voorhanden en aluminium nippels moeten geen probleem zijn.
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

Dank voor de suggesties. Ik zag de 421db bij Ernie op de site aangegeven als tot 100kg, dus dacht dat wel kon. Aan de andere kant, de gravelaar moet misschien ook nog eens mee op fietsvakantie en dan is het wel fijn als je iets meer reserve hebt. Dus de 481 is een veiliger keus.

Alu nippels zijn voor mij no-go. Wel irritant dat de DT 350 voornaaf in 32 gaats alleen te koop is als 15*100, dus om dat geschikt te maken moet er weer een adaptertje in of andere einddoppen. DT vraagt daar bijna 3 tientjes voor, dus wellicht een Halo adapter scoren.

O ja, spaken worden inderdaad Competition. Zijn net wat sterker dan Revolution en met mijn 95 kg maakt die paar gram extra niet veel uit.
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Ik ga die rr421’s met 32 spaken gebruiken als wegset. Normaal, zonder wintervet 75kg.
Ik zou met jouw gewicht toch een iets stevigere velg kiezen voor het gravelen.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Ik heb net een nieuwe set gemaakt, betreft de DT Swiss GR531 29". Die kan je in 28 en 32 spaaks krijgen.
Laatst gewijzigd door Michel.nl op zo 7 maart 2021, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

Dank voor deze tip. Ziet er lekker robuust uit.
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Zijn tot 130 kg te gebruiken. Niet dat ik zo zwaar ben hoor :wink:
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

gertjant schreef: za 6 maart 2021, 15:00 O ja, spaken worden inderdaad Competition. Zijn net wat sterker dan Revolution en met mijn 95 kg maakt die paar gram extra niet veel uit.
Goede beslissing. Ernie vond dat voor mijn 85kg 50% revo de max was. Daarnaast bouwen Comp spaken gemakkelijker dan Revo's. Die willen snel torderen. Daarom mag je ze niet gebruiken icm met prolock nippels.

Qua nippels: Kijk voor Sapim nippels, die laten zich iets gemakkelijker de goede richting in bewegen dan de DT's.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

WTB i scheurt op de mtb ook, dus waarom zou het op een gravel fiets anders zijn ? :D

Helemaal op Revo vertrouwen lijkt me niet slim bij 95kg, wat Kermit en Jan al zeggen.
Half om kan wel. Blijft bij mij al jaren heel op de mtb, en ik weeg de laatste jaren evenveel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

In mijn Vitus zitten WTB ST i23 TCS 2.0 velgen volgens de speclist.
Wel 32 spaaks en op Alex Bearpawl naven, dus dan blijven ze heel toch? ;-)

Of zou het nog schelen dat ik 70kg weeg en er alleen verharde wegen en eenvoudige paden mee rijd... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

Jan the Man schreef: ma 8 maart 2021, 09:50 Qua nippels: Kijk voor Sapim nippels, die laten zich iets gemakkelijker de goede richting in bewegen dan de DT's.

Ciao
Jan
Dank voor deze tip. Twee vraagjes. Kan ik voor het berekenen van de spaaklengte vanuit gaan dat de Sapim nippels even lang zijn als de DT nippels bij gelijke 16mm lengte? En kan ik door de Polyax vorm dan ook de washers achterwege laten die DT adviseert bij hun velgen?
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

gertjant schreef: ma 8 maart 2021, 22:04
Jan the Man schreef: ma 8 maart 2021, 09:50 Qua nippels: Kijk voor Sapim nippels, die laten zich iets gemakkelijker de goede richting in bewegen dan de DT's.

Ciao
Jan
Dank voor deze tip. Twee vraagjes. Kan ik voor het berekenen van de spaaklengte vanuit gaan dat de Sapim nippels even lang zijn als de DT nippels bij gelijke 16mm lengte? En kan ik door de Polyax vorm dan ook de washers achterwege laten die DT adviseert bij hun velgen?
Kan ik voor het berekenen van de spaaklengte vanuit gaan dat de Sapim nippels even lang zijn als de DT nippels bij gelijke 16mm lengte? Ja, die zijn even lang. Maar waarom 16mm lengte? Wordt dit geadviseerd door DT? Ik gebruik bijna altijd 12mm (messing), muv sommige carbon velgen waar uitdrukkelijk minimaal 14mm geadviseerd wordt.

En kan ik door de Polyax vorm dan ook de washers achterwege laten die DT adviseert bij hun velgen? Nee. Bij Newmen velgen helpen de washers de nippel wel de goede kant op, bij DT is het volgens mij alleen een versteviging. (het zijn gewoon schijfjes een beetje in de vorm van het velgbed gebogen).

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Washers en sapim nippels zijn voor dt swiss wel het beste inderdaad. Heb deze beide ook gebruikt voor mijn set.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

Dank voor jullie tips. Sapim nippels dus in 12mm met washers.
Plaats reactie