stuurtje

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik heb sinds een tijdje een Cube Nuroad voor de dagen dat ik wat wil fietsen en geen tijd heb om naar de heuvelrug of verder te rijden.

Vorige week 2 rondjes Broekpolder gedaan, dat stuitert behoorlijk (ik moet sowieso best wennen aan de gewichtverdeling tov mijn mtb's met >140mm vering en 40mm riser stuurtje). De rem / schakelgrepen gingen ook verdraaien onder het gewicht/druk, dat is niet bepaald de bedoeling (ze zitten overigens gewoon goed vast)

Daarnaast lees ik hier wel over offroad in de doopbar rijden ipv er bovenop (klinkt logisch dat de remgrepen dan blijven zitten), dan kom ik niet lekker bij de remgrepen, dus dat werkt niet.

Doe ik iets verkeer / zou een ander stuurtje helpen?
* Want tov de wat lompe mtb's is het wel leuk hoe de fiets vooruit schiet als je aanzet.
** Ik vind het ook gewoon leuk wat te proberen, bewijs te vinden in mijn verkooptopic :D

Afbeelding

2e foto toegevoegd omdat de eerst wat vertekend en het stuur raar omhoog lijkt te staan.

Afbeelding
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Wellicht gezichtsbedrog, maar zitten jouw remgrepen/schakelunits niet erg hoog gemonteerd ? Omdat je zegt slecht bij de remgrepen te kunnen als je in de beugel hangt ?
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Voorover kantelen: eventueel wat carbon montage pasta tussen stuurbocht en pen gebruiken, en nooit proberen op te lossen door maar lomp strak aan te draaien. Dat werkt soms averrechts.

En je zou stuur wat hoger kunnen zetten (spacer onder de pen) en weer iets voorover draaien. Of evt een kortere stuurpen. Je moet op een gravel toch redelijk ontspannen onderin kunnen rijden. Op de race mag het wat gestrekter.

Maar normaal pak ik alleen in steile afdalingen het stuur onderin, om beter controle over het remmen te krijgen en beter vast te kunnen houden, anders eigenlijk altijd bovenop. En voor hobbels hebben ze gewoon een mtb uitgevonden :D :D
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik zou ook eerst de pen omdraaien en hoog zetten. Te zien aan je zadel zit je erg voorover en voorwaarts op je fiets en dat geeft erg veel druk op je armen/stuur (?) Ik zit offroad liever met wat meer gewicht op het achterwiel ivm hobbels en klappen. Draaiende schifters kun je evt ook oplossen met carbonpaste, stuurklem zeker doen.
Wat voor maat Nuroad heb je en hoe lang ben je?
NB: ik zit nooit onderin de drops met afdalen, daar ben ik veel te stijf voor :-{
Supermatt
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:27

Iedereen heeft zijn eigen ideeën maar...
Check eens of je je handen op je rug kan leggen zonder dat je voorover kukelt. Zo niet, dan je zadel wat naar achteren zetten en eventueel een pen met setback gebruiken. Voor steeds meer bikefitters is de gewichtsverdeling belangrijker dan kops (knee over pedal spindle), een regel die niet bestaat bij triathlon (en MTB) en dat levert geen problemen op.
En zet je zadel eens horizontaal.
Als je vervolgens te lang zit, dan je stuurpen vervangen door een kortere. En spelen met de hoogte van je stuur kan ook nog wat opleveren.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Dank voor de input, ga ff wat proberen eerstvolgende keer dat de gravelracer weer het mtb parcours op mag, op mijn korte wegritjes ermee is eigenlijk alles wel best :D
Plaats reactie