alternatief dropbar op gravelbike

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Bij de meeste gravel bikes zie ik natuurlijk de standaard en of geheel op gravel toegespitste Dropbars met de "racefiets" remgrepen.
Omdat ik zelf aan het denken ben om wellicht het een en ander om te bouwen wil ik kijken naar opties.
Een dropbar is voor mij eigenlijk niet een hele goede optie omdat ik door mijn rug niet heel diep kan zitten.
ik zie dat op sommige gravel bikes dropbars gemonteerd zijn die een hele korte of minimale drop hebben. ook zijn er de "strandfiets sturen en triathlon versies.
Wat zou jullie advies zijn als ik niet zo diep wil zitten en dus geen diepe dropbar wil gaan gebruiken, wat zijn mijn alternatieven.

ter info . 1x 11 speed. shifters en remhendels kan nog alle kanten op. schijfremmen kunnen ook mechanisch zijn.

alvast dank voor jullie input.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Je kunt beginnen met het stuur omhoog te brengen, op de meeste gravelbikes zit de stuurpen 'racefiets stijl' gemonteerd, dus met negatieve rise zodat ze ongeveer horizontaal staan. Draai de pen om en je zit weer een stukje hoger. Een stuurpen met nog meer rise is ook een optie natuurlijk en een stuur met een minder diepe drop ook. Een stuur met meer flare (naar buiten gebogen aan de uiteindes) heeft ook minder diepe drop maar is ook breder, misschien heb je dan weer een kortere stuurpen nodig. Er zijn ook dropbars met rise en je kunt ook een ander stuur monteren, een riserbar of een Jonesbar bijvoorbeeld. Die laatste zie je regelmatig op 'adventure' fietsen zoals de Salsa Fargo die ontworpen zijn voor een dropbar. Je komt dan sowieso korter te zitten maar wel rechterop.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

George noemt het meeste al. Maar ik lees "ombouwen" in je vraag.
Bedoel je dan een flatbar-frame (mtb, hybride) voorzien van een dropbar?

Dat kan uiteraard, maar je zit dan met een bovenbuislengte die langer is dan bij een frame dat voor een dropbar bedoeld is. Dat betekent dat je bovenop het stuur al wat gestrekter zit als bij een "echte gravelracer", en dat wordt nog versterkt als je op de hoods of in de drops wilt rijden. De enige manier om dit tegen te gaan is een hele korte en meestal ook steile stuurpen gebruiken (en veel spacers als je vorkbuis lang genoeg is).

Over de sturen zelf, bij een dropbar wordt de reach en de drop vaak als maat genoemd. Een klassiek racestuur had een vrij grote drop, dus het verschil tussen de bovenkant van het stuur en onderin de beugel is dan behoorlijk groot. Dat werkt voor de echte racers, dan kunnen ze nog dieper zitten en de aerodynamica optimaliseren. Maar comfortabel is anders...
Hetzelfde geldt voor de reach, zeg maar hoever de beugel naar voren komt. Met een grote reach komen je remmen verder weg te staan.

Ik zou je dus zeker aanraden naar een zogenaamd "compact" racestuur te kijken. Vergelijk de reach en dropwaardes van sturen onderling en dan zie je wel hoe die waardes ongeveer liggen.
Naast reach en drop heb je nog flare, in hoeverre loopt de beugel naar buiten. Ik rijd zelf vooral verhard op mijn gravelbike en een klein beetje flare (12 graden) bevalt mij zeer goed, ergonomisch is dat prettiger dan de ouderwetse racesturen zonder flare. Met de beachracer sturen die helemaal naar buiten staan heb ik geen ervaring. Ik vermoed dat dat in het terrein prettig kan zijn, maar op straat zie ik er geen meerwaarde in (en ik vind ze niet mooi... ;-)).

Er bestaan inmiddels ook dropbars met een beetje rise, als je de gewenste hoogte niet kunt bereiken met spacers en stuurpen een prima optie.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Heren , dank , dat is al heel veel info meer !

er dwaalt een plan in mijn hoofd om mijn vers gebouwde hardtail te strippen en daar onderdelen voor te gebruiken om een XC fully van te bouwen.

Dit laat een prachtig carbon XC hardtail frame over waar ik naar mijn mening een prima gravel beest van kan bouwen met eenvoudige wielen en 2.0 bandjes.
Ik denk dat ik het meest comfortabel op een fiets zit met een 65 cm flatbar met bar end ik vind de houding met lange bar ends erg prettig rijden .. Ik vind het alleen echt niet mooi en dus dacht ik aan een bull horn bar met de mooie remmen aan het einde van de grips, of aan een soort van minimale drop bar. ik wil eigenlijk de "racefiets" remmen vermijden omdat ik ze ook niet heel mooi vind maar wat is een mooi alternatief ..
probleem zit waarschijnlijk meer in mijn hoofd over wat ik mooi vind en niet over wat er goed werkt...

In het verleden heb ik een prachtige racer gehad waarbij ik heel diep moest zitten om in de drops te rijden.. ik hield dat gewoon niet vol.
de -17 stem omgedraaid en het probleem was verdwenen, reed prima, echter ik vond het spuuglelijk zn hoge stem dus weer terug gedraaid, dan maar pijn lijden .
Ik ben bang dat ik hier ook weer in ga terecht komen vandaar dat ik me nu wat beter wil verdiepen in de mogelijkheden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

In de praktijk rijd je met een dropbar ook heel veel bovenop het stuur. Alleen met lekker doorknallen ga je op de hoods of in de drops rijden. Uiteraard is dat altijd minder comfy dan de handjes bovenop :)

Maar een dropbar monteren heeft weinig zin als je de hoods en drops niet of nauwelijks kunt gebruiken omdat ze te ver weg staan. Als je ook geen race rem/shifters wilt (die zijn nog eens duur ook) zou ik een dropbar links laten liggen.
Een bullhorn of flatbar met barends is dan de betere optie denk ik. Maar ook dan zit je met het feit dat je op de barends gestrekter zult zitten dan met de handen op het stuur. Bovendien, als je die "mooie remmen" (ik denk dat je tijdrit-remgrepen bedoelt?) wilt monteren zitten de remgrepen eigenlijk op het stuk stuur waar je de minste controle hebt.

Welke optie je ook kiest, een dropbar, barends, inner barends of een opzet-/tijdritstuur, ik zou altijd proberen je (flatbar) stuur dichterbij te krijgen met een korte stuurpen. Dan wordt de langere zit op een van die "extensies" minder extreem en beter vol te houden.

Mocht je de route van andere remgrepen gaan, let erop dat mechanische schijfremmen voor MTB en road een andere kabeltrek hebben. Dus kies de versie die bij je remhendels past. Populaire mechanische schijfremmen als de Avid BB7 en TRP Spyre zijn er dan ook in MTB en road versie.
MTB kabeltrek: V-brakes en mechanische MTB schijfremmen.
Road kabeltrek: race velgremmen, cantilever remmen, mini V-brakes en road schijfremmen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Dank voor de tips !

Gisteren tijdens een mtb rit nog wat verschillende grips en houdingen geprobeerd op mijn flatbar en ik den kdat ik het meest blij ga worden van een bull horn. nu nog nadenken over welke remmen enz.. dank voor de tip over kabeltrek bij de remmen , daar wist ik niets van en ga ik me in verdiepen. Merci !
Frank Z
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 21:58

Vorige reacties zijn volledig. Mss is een Surly Truckstop of Soma Condor een goed alternatief voor je, zg. dropbar met rise en sweep. :-D
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Ha Frank .. Ik had jouw sugesties ook al gezien, wellicht een zeer goed alternatief, ik moet het nog even door mijn design afdeling in mijn hoofd laten goedkeuren. dank voor je input.
grindweg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 27 maart 2021, 16:19

Voor wat het toevoegt..

5 jaar geleden eens begonnen met fietsen op een hybride met een flatbar, ook wel fitness bike genoemd omdat ik ook niet heel diep kan zitten. Echter, nog steeds wel last van klachten en de beperkte houding op de flatbar was niet ideaal, dus ik heb toen al vrij snel bullhorns gemonteerd.
Inmiddels jaren later zie ik, wist ik nooit, dat je echt heel veel kan doen met stuurpennen etc, om je stuur omhoog te krijgen. In dat geval zit je wellicht nog hoger en lekkerder met je dropbar dan een flatbar. Ander groot nadeel van de flatbar vind ik zelf is dat je super breed bent op het fietspad. Al dat electrisch fiets verkeer heeft dat slecht in de gaten.
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Dank voor je reactie.

Ik ben intussen nog flink aan het zoeken naar alternatieven en kom een dropbar tegen waar ik erg van gecharmeerd ben.
Het gaat om de ritchie Beacon, deze heeft een flare van 36 en een shallow drop van maar 80 mm . met een "normale" -6 stuurpen zou ik dan een eind moeten komen. Ik heb nog geen dropbar gevonden met een kleinere drop van 80 mm , bestaat dit wel ?

Jeroen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Dat denk ik eigenlijk niet, als je handen er niet meer in passen heeft een dropbar niet zoveel zin meer ;)

Goede info over dat stuur:https://eu.ritcheylogic.com/eu_en/bike/ ... -handlebar het enige dat ik zo 1-2-3 niet kan vinden is hoe ze de breedte meten. Aan de bovenzijde of aan de onderzijde tussen de uiteinden van de drops, ik vermoed het eerste, dat is volgens mij gebruikelijk bij dropbars.

Houd wel in gedachten dat je een mtb frame gebruikt dat niet is ontworpen voor een dropbar. Het zal dus langer en lager zijn dan een race- of gravelframe. Let dus op je reikwijdte, korte stuurpen en niet te gek ver gaan qua breedte.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

jeroentune schreef: di 30 maart 2021, 11:12 Bij de meeste gravel bikes zie ik natuurlijk de standaard en of geheel op gravel toegespitste Dropbars met de "racefiets" remgrepen.
Omdat ik zelf aan het denken ben om wellicht het een en ander om te bouwen wil ik kijken naar opties.
Een dropbar is voor mij eigenlijk niet een hele goede optie omdat ik door mijn rug niet heel diep kan zitten.
ik zie dat op sommige gravel bikes dropbars gemonteerd zijn die een hele korte of minimale drop hebben. ook zijn er de "strandfiets sturen en triathlon versies.
Wat zou jullie advies zijn als ik niet zo diep wil zitten en dus geen diepe dropbar wil gaan gebruiken, wat zijn mijn alternatieven.

ter info . 1x 11 speed. shifters en remhendels kan nog alle kanten op. schijfremmen kunnen ook mechanisch zijn.

alvast dank voor jullie input.
Recht stuur. Bevalt mij uitstekend. Inmiddels innerbars gemonteerd, top uitvinding is dat.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

jeroentune schreef: di 6 april 2021, 09:49 Dank voor je reactie.

Ik ben intussen nog flink aan het zoeken naar alternatieven en kom een dropbar tegen waar ik erg van gecharmeerd ben.
Het gaat om de ritchie Beacon, deze heeft een flare van 36 en een shallow drop van maar 80 mm . met een "normale" -6 stuurpen zou ik dan een eind moeten komen. Ik heb nog geen dropbar gevonden met een kleinere drop van 80 mm , bestaat dit wel ?

Jeroen.

Ritchey heeft ook de VentureMax. Iets meer drop dan de Beacon nm 102mm, maar ook iets minder flare nm 24gr.

Sturen met meer flare geven de polsen een, voor mij, te scheve stand waardoor je niet lekker in de beugels kunt rijden. De VentureMax is heerlijk in de beugels te rijden en geeft ook de controle die een stuur-met-flare geeft. Ik heb er alle parcours bij ons in de buurt meegereden, voor wat het waard is.

K had eerst een Kona Beachracer stuur maar die stond dus zo breed uit dat het onprettig werd. Zij heeft nu ook een VentureMax. 37,- voor de comp versie val je je ook geen buil aan.

Het stuur is te passen hoor. :-q
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Ha Marcel , Thanx voor de info .. Zeker een mooi alternatief. De Reba zal uit het frame gaan, er komt een starre vork voor terug , dus ik kan opnieuw met de hoogte van de stem werken en zo met de drop bar wat spelen. Ik vind zn hoge toren niet zo mooi maar het zal wel moeten tenzij ik naar een +17 stem ga ofzo..
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

jeroentune schreef: di 6 april 2021, 12:34 Ha Marcel , Thanx voor de info .. Zeker een mooi alternatief. De Reba zal uit het frame gaan, er komt een starre vork voor terug , dus ik kan opnieuw met de hoogte van de stem werken en zo met de drop bar wat spelen. Ik vind zn hoge toren niet zo mooi maar het zal wel moeten tenzij ik naar een +17 stem ga ofzo..
Ik heb er nu een +17 stem opzitten. Het zit wat relaxter. Maar als je wat sportiever gaat rijden wil je toch al snel weer wat lager gaan zitten. (Vandaar dat ik 2 setups op de crosser heb)
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Plaats reactie