Aanschaf nieuwe gravelbike steel of titanium?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Tjco
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 4 april 2021, 13:57

Ik ben opzoek naar een nieuwe gravelbike.
Was eerst aan het kijken naar een niner rlt steel, maar mij toch een beetje verdiept in de titanium bikes.
Mijn budget zou 2500/3000 euro liggen.

Zou het mogelijk zijn om met dit budget een deftige titanium gravelbike te vinden? Want er zijn 1001 makers maar zou wel liefst een goed frame hebben!

Welke titanium gravelbikes raden jullie aan? Of toch maar voor de niner rlt steel gaan!

Met vriendelijke groeten
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ligt er aan wat je onder deftig verstaat, maar deze is erg fijn en veel waar voor je geld.
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXTEMV3 ... ravel-bike
grindweg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 27 maart 2021, 16:19

Volgens mij komt daar helaas nog wel BTW en invoerkosten bij. Dit alles vanwege de Brexit.

Edit: Je kunt ook eens kijken naar een waltly titanium frame uit china. Die doen ook custom voor hele mooie prijs. Zelf durf ik dat niet aan.

Meeste titanium fietsen die ik heb gezien zijn helaas toch stukje duurder rond de 4k minimaal.
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Toevallig heb ik net een titanium (gravel) bike binnen gekregen.
Ik begon ook met het budget wat je noemt, dat is bepaald niet gelukt... :winkie:

Voor dat geld moet je op zoek naar een Chinees denk ik of niet meer dan Shimano 105 willen hebben.
Technisch natuurlijk helemaal niks mee, maar een beetje uit verhouding met je frame is het wel.

Vroeger kon je in het VK mooie fietsen krijgen voor dat bedrag.
Ribble is ook een merk om zeker te bekijken. Ik heb getwijfeld, maar heb uiteindelijk bijgelegd voor iets anders.
Het voelt heel vervelend om 15-20% bij te betalen vanwege Brexit voor hetzelfde product.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik zou voor custom staal gaan (en dan natuurlijk van Project12). Een titanium fiets wordt toch zo'n saai grijs ding waar er al 100den van rondrijden.
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

zonoskar schreef: di 6 april 2021, 11:39 Ik zou voor custom staal gaan (en dan natuurlijk van Project12).......
+1 :-q

Wellicht minuscuul onbetekenend voordeeltje van tita t.o.v. staal: de opspattende kiezels kunnen lak mogelijk makkelijk beschadigen? Of valt dat wel mee met bijv. poedercoating?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Niks dat niet met een stukje goedgeplakte beschermingstape kan worden opgelost ;-)

Tita, staal, allebei mooi materiaal voor een (gravel)frame. Voor de prijs van een beetje titanium frame laat je inderdaad in staal een custom frame bouwen, helemaal naar je wens en in de kleur die jij mooi vindt...
Uiteindelijk is het toch weer een kwestie van smaak waar je op uit komt.

In het geval van staal, er zijn natuurlijk redelijk betaalbare stalen confectie frames te koop. Maar zodra je voor een frame uit het rek in dezelfde prijsregionen uitkomt als wat een custom gebouwd frame kost zou ik altijd iets speciaals laten bouwen.
Geeft toch een veel mooier gevoel als je telkens zo'n bijzondere fiets uit je schuur pakt dan wanneer je weet dat er nog vijfduizend dezelfde fietsen op deze aardkloot rondrijden...?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Tjco schreef: zo 4 april 2021, 15:52 Ik ben opzoek naar een nieuwe gravelbike.
Was eerst aan het kijken naar een niner rlt steel, maar mij toch een beetje verdiept in de titanium bikes.
Mijn budget zou 2500/3000 euro liggen.

Zou het mogelijk zijn om met dit budget een deftige titanium gravelbike te vinden? Want er zijn 1001 makers maar zou wel liefst een goed frame hebben!

Welke titanium gravelbikes raden jullie aan? Of toch maar voor de niner rlt steel gaan!

Met vriendelijke groeten

Nordest Albarda. Volgens mij binnen budget ook nog aan te passen in geo.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Tommie82
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: do 6 juni 2019, 12:08

Chesini heeft ook een betaalbare stalen variant, zeker de moeite waard om even te checken.

Niner is natuurlijk ook een super mooi frame, de Alu variant mag er ook zijn trouwens.

Succes!
rheijma
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 5 oktober 2020, 20:51

Ik heb een stalen niner, Top fietsje. Beetje zwaarder maar dat staat niet in verhouding tot mijn coronakilos.
Philippos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 10:39

grindweg schreef: zo 4 april 2021, 22:36 Volgens mij komt daar helaas nog wel BTW en invoerkosten bij. Dit alles vanwege de Brexit.

Edit: Je kunt ook eens kijken naar een waltly titanium frame uit china. Die doen ook custom voor hele mooie prijs. Zelf durf ik dat niet aan.

Meeste titanium fietsen die ik heb gezien zijn helaas toch stukje duurder rond de 4k minimaal.
Bij PlanetX moet je afrekenen zonder Britse btw. Je betaalt immers hier btw en je mag als consument niet 2 keer btw betalen.

Voor fietsen en fietsartikelen hoef je geen invoerrechten te betalen, deze zijn gevrijwaard. Je moet wel BTW betalen (op zich prima, moet je toch altijd doen) en inklaringskosten (iets van 15,-).

Probleem is dat PlanetX dit te omslachtig vind, gewoon de Britse btw rekent en je het zelf mag uitzoeken. Zij moeten namelijk de juiste coderingen invullen bij de export documenten en dat is teveel werk voor de. Een Wiggle die een grote afzetmarkt heeft binnen de EU heeft dit wel goed geregeld.

Het is wel zo, los van btw en inklaringskosten, dat alles uit het VK duurder is geworden. Britse bedrijven rekenen de extra administratieve lasten door in hun prijzen richting EU burgers.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Gebruikersavatar
hoodoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: do 8 november 2007, 16:27
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei, Evil Offering, Canyon Grizl, Scott Addict

Decathlon heeft deze fiets al zo lang op de site staan ( net als de Alu bike packing fiets) maar nog nooit ook maar 1 op voorraad geweest
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Plaats reactie