Een (endurance) racefiets als gravelbike ?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Herrick schreef: wo 5 mei 2021, 14:34 @Makkelijk: met 32mm banden kan ik op heel veel onverharde paden prima uit de voeten. Bij mul zand wordt het uiteraard een ander verhaal, maar ik denk dat je een prima keuze hebt gemaakt
:-q dat dacht ik ook. Uiteindelijk rijdt ik 95% van de tijd over asfalt door de polder, en als het te gek wordt heb ik een hardtail.
Waar woke is, is vuur
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Makkelijk schreef: wo 5 mei 2021, 11:32 Ik heb besloten een Canyon Endurace te bestellen. Daar past "maar" 32mm in, dus echt een gravelracer zal het nooit worden, maar de realiteit is dat er in Zuid-Holland maar weinig gravel is en een vergelijkbare Domane 1000 euro duurder en 1,5 kilo zwaarder is.

Maar het zou goed kunnen dat 1 van de wielsetjes die ik nu over heb wordt voorzien van Vittoria Terreno Dry (31mm).

Daar passen ook 35mm schwalbe alround in. Weet ik uit eigen ervaring. :-D
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Marcel964 schreef: wo 5 mei 2021, 19:01
Makkelijk schreef: wo 5 mei 2021, 11:32 Ik heb besloten een Canyon Endurace te bestellen. Daar past "maar" 32mm in, dus echt een gravelracer zal het nooit worden, maar de realiteit is dat er in Zuid-Holland maar weinig gravel is en een vergelijkbare Domane 1000 euro duurder en 1,5 kilo zwaarder is.

Maar het zou goed kunnen dat 1 van de wielsetjes die ik nu over heb wordt voorzien van Vittoria Terreno Dry (31mm).

Daar passen ook 35mm schwalbe alround in. Weet ik uit eigen ervaring. :-D
Ik heb het gelezen, maar ben wel fan van mud clearance
Waar woke is, is vuur
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Endurace stond ook op mijn lijstje ( ook ivm die 35mm ) maar geen zin om te wachten en uiteindelijk voor een "budget" Domane gegaan ( die ik nog ergens te koop vond).
Niks mis met zo'n Endurace :-q Carbon besteld?

Nb : mudclearance in de polder ? :wink:
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

MonkeyRider schreef: wo 5 mei 2021, 19:31 Endurace stond ook op mijn lijstje ( ook ivm die 35mm ) maar geen zin om te wachten en uiteindelijk voor een "budget" Domane gegaan ( die ik nog ergens te koop vond).
Niks mis met zo'n Endurace :-q Carbon besteld?

Nb : mudclearance in de polder ? :wink:
Hehe, nee maar als er noppen op gaan is het waarschijnlijk niet voor een polderrondje, en dan is 31 of 33 denk ik toch iets verstandiger dan 35.. maar ik zie het wel als hij er is (carbon ja)
Waar woke is, is vuur
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zo… eindelijk binnen, een alu Canyon Endurace, Shimano 105 afgemonteerd.
Morgen inwijden.
Dan een lichter racewielsetje regelen, en de huidige stockset uitrusten met 35mm gravelbandjes.
De 36/52 crank evt nog veranderen in 34/50 voor de steilste klimmetjes, daar kom ik morgen wel achter.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Leuk :-q ben benieuwd of die Endurace bevalt als "light" gravelracer ? Er wordt er nu ook een aangeboden met 35mm begreep ik (?)

NB: Ik zit intussen op een carbon Marin Headlands gravelracer met 3/4 vd tijd een Bontrager carbon wegwielset met 32mm banden. Opvallend hoe veel je met 32mm wegbanden ( max 4 bar) nog offroad kan meepakken.
De originele 40mm gravelbanden en wielset gaan er eigenlijk alleen maar op als ik voornamelijk offroad ga. Voor de rest van alle (mix) ritten functioneert ie met goede wegwielset gewoon als erg fijne endurance racer en staat mijn oude racefiets stil.
Er zit gewoon erg veel overlap tussen endurance en gravel racers.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Met de Endurace 7 een trip gedaan via Zuid L - Voerstreek - H Chapelle - Moresnet - Aachen kant omhoog naar Drielandenpunt, en terug naar Eijsden.
Op het regelmatig notoir slechte Blg asfalt was het genieten op de stille kleine weggetjes. Wat gravelstroken gingen prima met 30-32mm bandjes. En een trap af rijden kon er ook mee. (Bewust een alu modelletje aangeschaft, daar hoef je wat minder bij na te denken bij dit soort fratsen dan bij een carbon modelletje).
Kwam aan verzetten nergens echt te kort, maar er gaat toch een 34-50 op… liever bergop wat spinnen dan af en toe dat gestoemp op een lange rit (vandaag 100km 1400hm). Spaart de broodnodige krachten! Scheelt krampgevoeligheid…
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Dag allemaal 👋🏼

Ik heb niet alle pagina’s gelezen 🙇🏻‍♂️
maar ik plaats een bericht ipv dat ik nieuw topic open
nl mijn vraag en of topic gaat hierover of sluit hierbij aan.

Omdat mijn nieuwe gravel tog net een maatje te groot is…
ben ik alweer opzoek en aan’t kijken voor nieuwe fiets.
nu kom of loop ik tegen aan…
om een endurance fiets te nemen met tire clearance 32-33mm of weer een gravel waarbij 40mm sws past wordt zelfs standaard geleverd met 40mm
nu ik niet meer over mtb parcours ga met m’n gravel vind ik 40mm of groter overbodig (maar 40mm staat mooi daar niet van)

Wat denkt/ vindt men persoonlijk hierover en of mening…een nieuwe gravel inruilen en met 32-33mm proberen, maar tog die brede tire clearance range kunnen behouden.
Of voor een endurance gaan met maximale tire clearance?
nl ik denk met 28-32mm is het nog steeds comfortabel zoveel snelheid lever je niet in?
en nog steeds goed om als stadfiets te gebruiken en tram rail ook geen groot probleem is.
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Die maximale bandbreedte is (vaak) gebaseerd op 28” wielen. Wellicht kun je met een setje 27.5” ook gewoon 40mm kwijt.

Persoonlijk vind ik 30 à 32mm zat (meer dan, zelfs) voor een gravelfiets.
Vorsprung durch Pedantik.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mijn nieuwe alu Canyon Endurace 7 rijd ik inmiddels met 38mm Specialized Pathfinder Pro banden op de originele wat zwaardere alu wielset, 40mm brede band had ook nog gepast.

En een nieuwe lichte set alu Huntwielen aangeschaft a 1450gr, die rijd ik met de originele Schwalbe 30-32mm wegbanden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

denk dat ik er wel uit ben gekomen…
28-33mm max wel voldoende is voor mijn tour-ritjes
en de fiets goed, comfortabel te gebruiken ook als stadfiets.
nieuw gravel met grote tire clearance range misschien leuk..maar breder dan 40mm gaan ik tog niet rijden. en als ik op nieuwe gravel tog met 32-33mm misschien zelf 28mm gaan rijden tja…

Afbeelding

pirelli cinturato velo 32mm race
en michelin gravel 33mm mocht ik wat nopjes willen.
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Gebruikersavatar
thja14
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: di 17 juni 2014, 11:55
Mijn mountainbike: Idworx SM met starre voorvork.

Deel mijn ervaringen hier dan ook maar even. MTB al een aantal jaren geleden opgegeven, om verschillende redenen, maar daar gaat dit topic niet over. 6 jaar geleden gravelracer gekocht maar dat was geen gelukkig huwelijk, we werden geen vrienden, daarom daar woon-werk fiets van gemaakt met spatborden 20km enkel (dus 40 totaal) ieder dag door weer en wind. Daarnaast een CX gekocht om te gebruiken als gravelbike met hier een daar eens een ATB tochtje op zondag of een stukje route als het zo uitkwam. Dit beviel perfect. De eerste gravelracer is een jaar geleden onbruikbaar geworden en ik was klaar met deze fiets. Toen de CX ingezet als Woon-werk fiets met spatborgen en 28mm bandjes. Bevalt uiteraard prima, maar toen had ik geen gravelbike meer, want spatborden steeds verwijderen is niet echt prettig en gravelen met spatborden (zeker als je af en toe een ATB route meepakt) is niet echt handig. Daarom een endurance racer gekocht om als ww fiets in te gaan zetten. Deze gekocht en, omdat het voorjaar was en ik vooral in de winter gravel, eerst maar eens op de weg gaan gebruiken. Ik zou ze later wel wisselen, spatborden omzetten van de CX naar de endurance en de bandjes van de endurance naar 28 ipv 25 en op de CX weer 35/36 mm gravelbanden. Tot ik een maand of drie geleden met de endurance (op 25mm) onderweg was en lang een onbekend gravelpad kwam, wat met gewoon riep. Och, moet kunnen toch, 25 mm op gravel. En jawel, het ging en eigenlijk ging het gewoon net zo lekker als op de cx met 35-36. Vanaf dat moment regelmatig stukjes gravel en zelfs een stukje (bekende niet te gekke) ATB-routes genomen en dat gaat eigenlijk gewoon prima op 25mm op de endurance, iets minder comfort, iets meet opletten voor een stootlek (ik rijd met binnenbanden). Heb beslist om op de endurance 28 mm te gaan leggen en deze gewoon als endurance/gravelbike te gaan gebruiken en met CX als woon werk fiets te houde. Dus om terug te komen op de topic titel, voor mij zeker wel!
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

userlee schreef: vr 15 juli 2022, 11:06[…] michelin gravel 33mm mocht ik wat nopjes willen.
Nopjes op gravel vind ik overigens ook lulkoek. 😎
Vorsprung durch Pedantik.
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Alien schreef: vr 15 juli 2022, 11:50
userlee schreef: vr 15 juli 2022, 11:06[…] michelin gravel 33mm mocht ik wat nopjes willen.
Nopjes op gravel vind ik overigens ook lulkoek. 😎
🤔 en waarom..? geeft nopjes niet meer grip op mtb parcours of bos/zand terrein?
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Plaats reactie