Een (endurance) racefiets als gravelbike ?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik rij met 2 wielsets; 40mm gravel en 32mm wegbanden, maar gebruik in de praktijk vrijwel altijd de 32mm set op asfalt en mixed routes en alleen de 40mm als ik specifiek offroad routes zoek. Met de 32mm ( Bontrager R3 op Bontrager 23mm inw carbon wielset) rijdt het toch wat lekkerder op de (slechte) weg en kom ik op normale bos/grindpaden ( "boswielren" routes) eigenlijk niks te kort en lijkt het op Strava zo'n 1-2km/u sneller (lichter) te lopen. Brede velg scheelt veel in de praktijk, er zit nogal wat verschil offroad tussen bv 28mm op 19mm velg en 32mm op 23mm velg terwijl je dat op asfalt nauwelijks merkt.
Mijn Marin Headlands (gravelbike) voldoet zo met 32mm uitstekend als endurance/allroad racer naast bv een mtb . Met 40-45mm op ruigere paden en mtb routes zit ik al vlug in situaties waar ik liever mijn starre 29er bij me heb....maar dat is natuurlijk heel persoonlijk en afhankelijk van waar je rijdt. Ook van de droogte ivm mul zand, in de winter kom ik hier ( regio Breda) beter rond met een gravelbike offroad dan in de zomer.
Ik denk eerlijk gezegd dat je met een moderne endurance/allroad bike met clearance van 32-38mm in de praktijk een hele fijne allrounder hebt voor alles op de weg en offroad naast een mtb. Dat wil niet zeggen dat een "echte" gravelbike met 40-50mm clearance onzin is ( dat is mijn Marin ook) , maar het hoeft niet altijd.
Skoezie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 556
Lid geworden op: za 7 mei 2005, 09:33
Mijn mountainbike: Giant Contend AR2

Rij mijn Giant Contend AR2 met de standaard 32mm bandjes en die bevallen me beter dan verwacht. Had gedacht dat ik ze eigenlijk direct zou gaan vervangen door wat breder, maar dat kan nu wel even wachten totdat ze aan vervanging toe zijn. Hoef dan ook niet direct naar 40mm+, ook al zou dat volgens mijn meetlint prima passen. Denk dat iets als 38mm zoals de Pathfinder of Gravelking wel een mooie tussenweg is. Merk nu alleen dat wanneer het echt mul is dat het allemaal wat minder makkelijk gaat dan op de MTB, maar die paar meter per rit die ik daarvan tegenkom boeit ook weinig. En anders maar even lopen.
marcski
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 8 juli 2019, 19:45
Mijn mountainbike: Sonder Transmitter

Ik heb na 5 jaar mijn CaadX (meer een cx fiets natuurlijk) vervangen door een Titus Roadrunner, een titanium fiets met endurance geometrie en ruimte voor 40mm banden.
De stack is iets lager dan de meeste gravelfietsen, maar dat vind ik juist comfortabeler, en hij heeft een iets slackere balhoofdhoek dan de meeste gravelfietsen

Ik gebruik hem ook echt als allroad fiets met 40mm panaracer gravelkings. Woon-werkverkeer waarbij ik ook veel over de klinkers door delft moet, rolt lekker op asfalt en in het bos voldoet hij ook echt prima.
Ik heb ook nog een setje 32mm gp5000's om te wisselen als we langere toertochten maken

Afbeelding
Plaats reactie