Een (endurance) racefiets als gravelbike ?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Alien schreef: vr 15 juli 2022, 11:50[…] gravel […]
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Gravel bestaat uit van die scherpe steentjes. Hoe beter je die op afstand kan houden van de kern van je band des te beter. Gladde banden (zeker wanneer het plakkerig racerubber is) willen nog wel eens gravel oppakken en vervolgens rij je het door je band heen. Met nopjes gebeurt dat wat minder.
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Willem Altes schreef: vr 15 juli 2022, 15:21 Gravel bestaat uit van die scherpe steentjes. Hoe beter je die op afstand kan houden van de kern van je band des te beter. Gladde banden (zeker wanneer het plakkerig racerubber is) willen nog wel eens gravel oppakken en vervolgens rij je het door je band heen. Met nopjes gebeurt dat wat minder.
👍🏼
Begrip van gravel is breed en voor ieder persoonlijk
Ik gaan die pirelli cinturato velo 32mm proberen ivm rijd nu op cinturato mixed met profiel 40mm
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

userlee schreef: vr 15 juli 2022, 15:34Begrip van gravel is breed en voor ieder persoonlijk
Um, wat? Gravel is gravel. En dat betekent (letterlijk) grind. En zeker niet “MTB parcours en bos/zand”.

Gravelfietsen zijn (oorspronkelijk) bedacht om mee op half- tot onverharde wegen (wegen!) te rijden. Dat om één of andere (marketing?) reden ineens monstercrossers als gravelfietsen verkocht werden/worden, doet daar niets aan af.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Vroegah had je de Specialized Secteur Disc. Een endurance road bike.

Een jaar later had Specialized een nieuw model fiets in de catalogus, de Specialized Diverge. Een gravelbike met een mooi blahbla verkoopverhaal er bij.

Als je de geometrie tabellen van beide fietsen naast elkaar legt, exact hetzelfde... :winkie:
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Alien schreef: vr 15 juli 2022, 16:41
userlee schreef: vr 15 juli 2022, 15:34Begrip van gravel is breed en voor ieder persoonlijk
Um, wat? Gravel is gravel. En dat betekent (letterlijk) grind. En zeker niet “MTB parcours en bos/zand”.

Gravelfietsen zijn (oorspronkelijk) bedacht om mee op half- tot onverharde wegen (wegen!) te rijden. Dat om één of andere (marketing?) reden ineens monstercrossers als gravelfietsen verkocht werden/worden, doet daar niets aan af.
In Nederland zijn veel onverharde wegen, bijvoorbeeld in Noord-Brabant of De Achterhoek zandwegen. Dat vraagt om brede zachte banden. Op andere plekken heb je tractorpaden op klei met diepe gaten erin. Ook dat zijn onverharde wegen. In sommige landen is de grond grind of rotsen (grind is gewoon de grond), bij ons is het zand of klei (of veen). Dat heeft invloed op fiets die je daarvoor nodig hebt.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Inderdaad: een ATB of MTB. Monstercrosser kom je waarschijnlijk ook wel mee weg.
Vorsprung durch Pedantik.
Kipman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 23 oktober 2016, 19:59

Alien schreef: vr 15 juli 2022, 18:17 Inderdaad: een ATB of MTB. Monstercrosser kom je waarschijnlijk ook wel mee weg.
Een mountainbike in de Achterhoek, en dan is de Gravelbike een raar marketing idee :wink:
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Hoe noemde men endurance racefietsen voordat marktonderzoek duidelijk maakte dat je met die term meer ego’s streelt dan met de term ‘toerfiets voor amateurs?’ Ik geloof dat ze met de term ‘comfort racer’ veel wielrenners naar de verkeerde fiets hebben gestuurd :lol:
Alien schreef:Um, wat? Gravel is gravel. En dat betekent (letterlijk) grind. En zeker niet “MTB parcours en bos/zand”.

Gravelfietsen zijn (oorspronkelijk) bedacht om mee op half- tot onverharde wegen (wegen!) te rijden. Dat om één of andere (marketing?) reden ineens monstercrossers als gravelfietsen verkocht werden/worden, doet daar niets aan af.
Wanneer zijn gravelfietsen oorspronkelijk bedacht? Was dat voor of na de uitrol van het wereldwijde asfalt netwerk?
Het is hier geen ponykamp!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Gravel is niet gravel, er zijn veel varianten gravel. Vandaar ook een woud aan verschillende types gravelbikes, en evenveel soorten gravelbanden. En behalve gravel kom je onderweg vaak ook nog wel wat asfalt of bospad tegen in Nl.
Zie bv https://www.bikeradar.com/advice/buyers ... vel-tyres/.

't Is net als met MTB-en: voor elk soort terrein is er een best passende (gravel) bike, een best passende (gravel)band.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Gravel is gemalen baksteen en na het gravelseizoen begint het grasseizoen :bier:
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Het is wel belangrijk om duidelijkheid te krijgen over al die hokjes en fietscategorieen. Mijn cyclocrosser worstelt nu al enige tijd met een identiteitscrisis en dat begint uit de hand te lopen. Laatst identificeerde die fiets zich ineens als waterfiets, ik kon een nat pak nog net voorkomen. Iemand tips voor goede 33mm zwembanden? :)

Afbeelding
Het is hier geen ponykamp!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Geen idee... maar ik zou ze rijden met tubes, dat drijft beter!

Afgelopen weekend weer wezen gravelen bij Lanaken, Maasmechelen, As. Op een Canyon Endurace, met 38mm Pathfinder Pro bandjes.
Ook de MTB-routes meegepikt... op sommige steilere afdalingen die verworden waren tot grindbakken was het behoorlijk uitdagend naar beneden, hier en daar ook stukken mul wit zand waar het flink ploeteren was om erdoor te komen.
Het is erg leuk om relatief simpele MTB-rondjes te doen met een Endurance racer met geschikte gravelset, je bent continu op scherp aan 't rijden, met een grotere snelheidskick. 38mm Pathfinders waren breed en comfortabel genoeg, 70kg, nu met biba, 2,7 bar A en 2,2 bar V. Een maat met cyclocross-bandenmaat 32mm met grof profiel (en 2,5cm vering) kwam in die grindbakken/geulen amper nog naar beneden, terwijl die op zijn MTB normaal ook overal naar beneden vliegt.
Bandmaatje breder en meer volume verbreden het inzetbereik van je gravelaar duidelijk. Belangrijker nog dan nopjes. De Pathfinder pro heeft een glad loopvlak, met nopjes aan de zijkant. Met droog weer prima bochtengrip grip en tractie (in de modder zal dat anders zijn met dat loopvlak, maar dan pak ik wel een MTB).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Skoezie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 556
Lid geworden op: za 7 mei 2005, 09:33
Mijn mountainbike: Giant Contend AR2

Afgelopen weekend de Anthem verkocht en er is een andere Giant voor in de plaats gekomen. 1 jaar oude Contend AR gevonden hier in de buurt en daar een eerste gravelrondje op gedaan. Ondanks de 32mm bandjes prima te doen. Mul zand is even wat meer werken en de zandpaden met gaten en kuilen was vooral veel stuiteren met 3.5 bar in de bandjes, maar verder prima vermaakt.

Wil alleen de banden nog even vervangen door een iets bredere set, maar dat komt nog wel.
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Skoezie schreef: di 19 juli 2022, 11:59 Afgelopen weekend de Anthem verkocht en er is een andere Giant voor in de plaats gekomen. 1 jaar oude Contend AR gevonden hier in de buurt en daar een eerste gravelrondje op gedaan. Ondanks de 32mm bandjes prima te doen. Mul zand is even wat meer werken en de zandpaden met gaten en kuilen was vooral veel stuiteren met 3.5 bar in de bandjes, maar verder prima vermaakt.

Wil alleen de banden nog even vervangen door een iets bredere set, maar dat komt nog wel.
Mag ik vragen op of met welke banden je rolt..?
nl wilde de pirelli cinturato velo 32mm graag eronder helaas even niet te verkrijgen dus nu wordt het vittoria rubino pro g2
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Plaats reactie