Een (endurance) racefiets als gravelbike ?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Herrick schreef: wo 14 april 2021, 18:04 Grappig dat er zo'n topic is. Ik heb zelf sinds februari een Trek Domane AL5 die standaard is uitgerust met 32mm banden. Waar ik aanvankelijk nog dacht om hier wat smallere banden in te plaatsen merk ik dat ik hier op de weg, maar ook offroad prima mee uit de voeten kan. Misschien dat voor het wat ruigere offroad werk en mul zand wat bredere banden (met wat meer profiel) wel fijn zijn, maar ook nu is het al genieten. Ongemerkt pak ik toch wel heel vaak wat offroad mee. Ik moet mijzelf "dwingen" om op de weg te blijven.

Qua snelheid heb ik op de weg ook niet echt ingeboet aan snelheid. Dus wat mij betreft is zo'n endurance fiets een aanrader.
Die alu versie heb ik ook al een tijdje op het oog :-q Veel goede reviews ook.
Ik begrijp dat daar zelfs tegen 40mm banden in zouden passen? Zou dan met bv Schwalbe G-one of Conti Terra Speed een erg fijne gravel allrounder kunnen zijn, evt zelfs met 2e wegwielset

Ik vind de al5 in oranje versie heel erg mooi, maar helemaal nergens meer leverbaar.
Ik ben nu een al3 met Sora/Tektro op het spoor die leverbaar is in mijn maat. Zelfde frame-set en maar liefst 850€ goedkoper. Voor dat prijsverschil zet ik er tzt wel een andere groepset op als ie goed bevalt.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Intussen heb ik dus mijn Domane al3 binnen en gereden en dat bevalt uitstekend viewtopic.php?p=2596211#p2596211

Waar ik bij de Cube Attain heel beperkt ben met bandenkeuze ( de Challenge Gravelgrinder 33 is intussen ook al opgerekt tot 36-37mm en past niet meer) gaat bv Schwalbe G-one 40 nog gewoon in de Domane. Verder is de aluminium Domane met zelfde wielset wel krap 1/2 kg zwaarder (?) en stuurt ie wat relaxter, maar daardoor is ie ook merkbaar comfortabeler op ruwe ondergronden.

Als gravelbike is de Domane voor mij heel erg geschikt voor mix road-offroad met 35-38mm banden en blijft in de stal.
De Attain rijdt ook heerlijk, maar kan duidelijk minder offroad aan.
Gaat misschien in de verkoop of blijft evt nog in de stal als disc (slechte)weg racer naast mijn velgrem Emonda, maar daar ben ik nog niet uit.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

MonkeyRider schreef: wo 21 april 2021, 10:00 Intussen heb ik dus mijn Domane al3 binnen en gereden en dat bevalt uitstekend viewtopic.php?p=2596211#p2596211

Waar ik bij de Cube Attain heel beperkt ben met bandenkeuze ( de Challenge Gravelgrinder 33 is intussen ook al opgerekt tot 36-37mm en past niet meer) gaat bv Schwalbe G-one 40 nog gewoon in de Domane. Verder is de aluminium Domane met zelfde wielset wel krap 1/2 kg zwaarder (?) en stuurt ie wat relaxter, maar daardoor is ie ook merkbaar comfortabeler op ruwe ondergronden.

Als gravelbike is de Domane voor mij heel erg geschikt voor mix road-offroad met 35-38mm banden en blijft in de stal.
De Attain rijdt ook heerlijk, maar kan duidelijk minder offroad aan.
Gaat misschien in de verkoop of blijft evt nog in de stal als disc (slechte)weg racer naast mijn velgrem Emonda, maar daar ben ik nog niet uit.
Als ik de geo van die Domane naast die van mijn gravelfiets leg dan zijn de verschillen ook wel minimaal. Millimetertje hier en een halve graad daar en dan heb je het wel gehad. Alleen de wielbasis is door die kleine verschillen wel een paar cm kleiner. Waarschijnlijk voel je dat wel. Ik vraag me dan wel af waarom je dit ziet als een goede combinatie van een wegracer en een gravelfiets. Met dat gewicht en die geo lijkt het meer een gravelfiets waar niet zulke dikke banden in kunnen?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@klaast
Klopt eigenlijk wel wat je zegt over de Domane. Hij wordt verkocht als endurance racer, maar komt eigenlijk op erg slechte wegen, kasseien en licht offroad het best uit de verf.
Ik vind hem wel fijner (vlotter) sturen op de weg als bv een Arkose of Pickenflick en daarbij is ie ook wat korter in ett en reach en zit hij voor mij fijner.
Ik heb een paar jaar geleden een iets ouder model velgrem Domane gehad als wegfiets, naast mijn Emonda en dat vond ik behalve ietsje meer comfort niks toevoegen op de weg. ( zo'n alu Emonda op 28mm banden rijdt met 90kg erop ook behoorlijk comfortabel) Ik had toen ook mijn Arkose er nog bij als gravelbike.
De nieuwe disc versie met mogelijkheid voor bredere banden lijkt voor mij nu een stuk beter te voldoen.
In de praktijk reed ik toch al niet meer breder als 38-40mm , omdat ik dat voor mij de fijnste balans geeft tussen asfalt en offroad. Wat ik met 45mm of 650B 50mm won offroad, verloor ik weer op de weg, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk en afhankelijk van je woongebied.
Ik kan me voorstellen dat je bv op de Veluwe andere keuzes maakt en liever breder rijdt.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Toen ik deze week een gravelrondje wilde rijden bleek mijn achterband lek te zijn. Ik had geen zin/tijd om dat te verhelpen dus toen heb ik snel de wielen met 28mm bandjes onder de fiets gezet en een route bedacht die niet zozeer qua ondergrond, maar wel qua karakter een soort gravelroute was. Waar de meeste racefietsers hier de brede en rechte fietspaden naast de doorgaande wegen gebruiken voor hun rondjes heb ik mijn best gedaan om deze juist te vermijden. Veel toeristische paden dus en uiteindelijk nog 35 van de 100km over makkelijk gravel. Op zich kun je je hier op de Veluwe dus ook prima vermaken met dunnere banden. Je moet het alleen wat zorgvuldiger plannen :lol:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Scheelt ook welke banden; ik heb nu met Challenge Gravelgrinders in 33 gereden. Die vallen al breder, maar zijn ook enorm soepel. Stuk meer comfort als de oudere G-one 40 op dezelfde fiets/wielset met lagere druk.

ik heb even het idee gehad de Cube erbij te houden met Challenge Strada Bianca 33 ......maar om nou voor elk tochtje een andere fiets te hebben staan :roll:
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ik had de G-ones er onlangs ook weer op gezet, maar het viel me ook op dat ze behoorlijk stug zijn. Was me vorig zomer eigenlijk nooit opgevallen (wellicht omdat ik van 35 naar 40 was gegaan), maar ik ga, als deze versleten zijn, wel op zoek naar iets soepelers. Maakt toch een behoorlijk verschil...
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

klaast schreef: do 22 april 2021, 22:46 Ik had de G-ones er onlangs ook weer op gezet, maar het viel me ook op dat ze behoorlijk stug zijn. Was me vorig zomer eigenlijk nooit opgevallen (wellicht omdat ik van 35 naar 40 was gegaan), maar ik ga, als deze versleten zijn, wel op zoek naar iets soepelers. Maakt toch een behoorlijk verschil...
Was mij ook niet opgevallen bijmde G-one voordat ik die Challenge banden had. Ik heb nu de 33mm gravelgrinder gevulcaniseerde tlr versie ( 36-37 op 19mm velg) , dan moet de handgemaakte open pro en/of 38mm versie helemaal top comfortabel zijn op een gravelbike.
Edit: ik zal eens een berichtje plaatsen in het gravel banden topic
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik neem aan dat je dat soepele alleen merkt op minder hoge druk?
Omdat ik nagenoeg alleen verharde ondergrond rijd pomp ik de banden ook hard op, 4 bar voor de G-One allround in 38mm. Kan me moeilijk voorstellen dat je dan nog voelt of een karkas wat stugger of minder stug is.

De 47mm Byways reed ik op 3 bar en ik kon geen dramatische verschillen in comfort tussen die twee setups vaststellen.
Dat zal natuurlijk wel veranderen als je de druk laat zakken, maar ik stuiter liever 3% van de tijd dan dat ik 97% van de tijd met teveel rolweerstand rondtuf :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

4.0 / 3.5 bar voor de Challenge en toch echt voelbaar meer comfort tov G-one. Die reed ik met wat offroad rond 3.5 /3.0
Het is natuurlijk maar een indruk, maar het viel me wel gelijk op
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dus je rijdt een smallere band, met een halve tot hele bar meer erin en toch voelt-ie comfortabeler?
Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik daar toch wat sceptisch over blijf want dat is op geen enkele manier te verklaren tenzij Schwalbe een karkas van geweven betonstaal gebruikt ;-)
(Waar bij de mountainbikebanden juist veel mensen Schwalbe slapjes vinden qua karkas).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

kermit schreef: vr 23 april 2021, 14:11 Dus je rijdt een smallere band, met een halve tot hele bar meer erin en toch voelt-ie comfortabeler?
Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik daar toch wat sceptisch over blijf want dat is op geen enkele manier te verklaren tenzij Schwalbe een karkas van geweven betonstaal gebruikt ;-)
(Waar bij de mountainbikebanden juist veel mensen Schwalbe slapjes vinden qua karkas).
Het vuistregeltje ‘bredere band met lagere druk is comfortabeler’ gaat inderdaad niet altijd op. Precies wat Monkeyrider aangeeft heb ik ook ervaren bij sommige banden, volgens mij toevallig ook met Challenge en Schwalbe banden maar dat is al lang geleden..

Ik ben om andere redenen skeptisch. Clement X’plor bandjes bijvoorbeeld werden na een km of 300 ineens soepeler, volgens mij heeft Monkeyrider een fiets dan al lang en breed weer verkocht. Kan het zijn dat zijn Schwalbe bandjes nog soepel moesten worden? :D
Het is hier geen ponykamp!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Banden overleven bij mij vaak de fietsen :winkie:
Die Schwalbes zijn een oudere non-tubeless versie en hebben er al minstens 500km op zitten.
Challenge wordt overal geprezen om zijn soepele banden, dat zal niet voor niks zijn. Nu ging dit om de goedkopere "vulcanized" versie ....maar ik denk dat ik toch echt veel verschil voel met oa Vittoria Terreno 33 of genoemde G-one 40........maar ja ....er zijn ook mensen die beweren dat tubeless voelbaar is tov biba's op dit soort fietsen :D
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik heb besloten een Canyon Endurace te bestellen. Daar past "maar" 32mm in, dus echt een gravelracer zal het nooit worden, maar de realiteit is dat er in Zuid-Holland maar weinig gravel is en een vergelijkbare Domane 1000 euro duurder en 1,5 kilo zwaarder is.

Maar het zou goed kunnen dat 1 van de wielsetjes die ik nu over heb wordt voorzien van Vittoria Terreno Dry (31mm).
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Herrick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 09:03
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro (2018)

@Makkelijk: met 32mm banden kan ik op heel veel onverharde paden prima uit de voeten. Bij mul zand wordt het uiteraard een ander verhaal, maar ik denk dat je een prima keuze hebt gemaakt
Plaats reactie