Mechanische schijfrem vervangen voor hydraulische

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

kermit schreef: zo 23 mei 2021, 19:51Op de 9-speed fiets met de Spyres zit een Shimano Sora groep […]
Een geweldige combinatie, kan ik beamen. Ja, hydraulische (schijf)remmen zijn superieur aan mechanische. Maar als je remkracht tekort komt, doe je zelf iets fout. Élke moderne mechanische rem, mits technisch in orde en goed afgesteld, kan een wiel volledig blokkeren, en heeft (dus) remkracht te over. Het lukte mij zelfs met Shimano 105 dual-pivotremmetjes in een voorwielslip te komen, toen ik nog boven de honderd kilo plús bagage in de weegschaal legde.
MonkeyRider schreef: zo 23 mei 2021, 20:03Goede velgremmen remmen ook helemaal niet slecht, […]
Inderdaad, maar ze vreten je velgen op en verhitten je (binnen)banden.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
BikerX
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: do 16 september 2010, 21:40
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 6, Canyon Stoic 2, Giant XtC 860

Mijn ervaring met TRP Spyre op een racefiets met 2x9 Sora groep was ook niet geweldig, alleen achter vervangen voor TRP HY/RD. Vooral het sponzige werdt minder (wat natuurlijk meer is dan voor doordat de remkabel naar achter langer is dus meer rek). Bij de voorrem toch (nog) niet gedaan toen bleek dat andere remblokken dan die er standaard inzaten wel voldoende remde. Dat waren / zijn de semi-organic blokken van de Decathlon, redelijk goedkoop. Misschien dat ik de voorremklauw ook nog ga vervangen ivm met het hier eerder beschreven extra bijhouden / afstellen ivm de slijtage. Maar duidelijker gevoel in de hendel wanneer de blokken de schijf raken, minder sponzig dat is wel fijn..
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Alien schreef: zo 6 juni 2021, 12:10.
MonkeyRider schreef: zo 23 mei 2021, 20:03Goede velgremmen remmen ook helemaal niet slecht, […]
Inderdaad, maar ze vreten je velgen op en verhitten je (binnen)banden.
Dat merk je hooguit als je lange afdalingen in de bergen doet of enorm in de bagger rijdt......schijfremmen op de racefiets zijn bedacht icm slecht remmende carbon velgen en worden ons vooral aangepraat ( net als tubeless racebanden op 6bar :~ ) en omdat goedkope mechanische remmen icm met bestaande remgrepen niks oplevert, dan moet het maar gelijk hydrolisch .
Daarom zijn we door de "vooruitgang" zo maar 2000€ verder en 1/2 kg zwaarder om precies hetzelfde te fietsen als 10jr geleden met gewone velgremmen. :winkie:

Ik vind het ook mooier met velgen zonder remranden en kekke schijven......maar we moeten de "noodzaak" natuurlijk niet te serieus nemen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En zeer essentieel, we kunnen met schijfremmen ook eindelijk fatsoenlijke banden kwijt ;-)
Met 28mm was het toch wel op icm velgremmen, vaak paste dat zelfs niet eens.

Ik zou zelf absoluut geen fiets met velgremmen meer overwegen, buiten een paar gram minder fiets zie ik geen voordelen meer.

En de Spyres, tsja. Het spijt me maar ik ben er zeer tevreden over :D
Ook vorige week op de hellingen in Zuid-Limburg geen klachten.

Desondanks sluit ik hydraulisch in de toekomst niet uit, maar dan wordt het wel Shimano. Ben over Sram schakelen dik tevreden, maar hun reputatie op het gebied van mtb-remmen en het feit dat ze DOT gebruiken maakt dat hun remmen voor mij niet in aanmerking komen voor de racer.
Voorlopig heb ik echter weinig zin om veel geld in een switch naar hydraulisch te steken. Als je ook een beetje shifters op niveau wilt ben je honderden euro's kwijt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Scoupy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 19:58

kermit schreef: ma 7 juni 2021, 15:33 En zeer essentieel, we kunnen met schijfremmen ook eindelijk fatsoenlijke banden kwijt ;-)
Met 28mm was het toch wel op icm velgremmen, vaak paste dat zelfs niet eens.

Ik zou zelf absoluut geen fiets met velgremmen meer overwegen, buiten een paar gram minder fiets zie ik geen voordelen meer.

En de Spyres, tsja. Het spijt me maar ik ben er zeer tevreden over :D
Ook vorige week op de hellingen in Zuid-Limburg geen klachten.

Desondanks sluit ik hydraulisch in de toekomst niet uit, maar dan wordt het wel Shimano. Ben over Sram schakelen dik tevreden, maar hun reputatie op het gebied van mtb-remmen en het feit dat ze DOT gebruiken maakt dat hun remmen voor mij niet in aanmerking komen voor de racer.
Voorlopig heb ik echter weinig zin om veel geld in een switch naar hydraulisch te steken. Als je ook een beetje shifters op niveau wilt ben je honderden euro's kwijt.
Dat was ook mijn probleem, de gehele groep vervangen zou te duur worden aangezien dan alles vervangen moet worden inclusief de derailleurs/cassettes. Nu ben ik euro of 160 kwijt voor de set trp hy/rd inclusief nieuwe schijven. De spyres, als je ze nog kan vinden bij een betrouwbare website, zijn niet veel goedkoper. Ik zag ook dat de duurste versie van de trek crossrip comp, de fiets in kwestie, geleverd werd met de hy/rd dus het moet wel gaan lukken. :D
gordon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 13 februari 2006, 12:17
Mijn mountainbike: Hapert

Ik had de TRP hy/rd op m'n gravelbike, icm 105 levers, heerlijke remmen, nooit problemen mee gehad, geen gedonder met afstellen en toch wel veel beter gevoel dan met mechanische remmen.

EDIT: maar dat wist je al, want jij stelde me de vraag in m'n verkooptopic zie ik nu!
Scoupy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 19:58

Klopt! :D

Ik heb nu alleen weer een adapter probleempje. Voor paste zonder probleem, alleen achter niet dus heb ik het tijdelijk aangepast met ringetjes. Niet een permanente oplossing natuurlijk maar de afstand van de ringen is ongeveer 1,3cm. Ik dacht eerst aan een zelfde adapter als nu maar dan wat groter alleen 160+13 bestaat niet :tong

De mechanische rem die hiervoor erop zat was ook 160mm dus snap niet helemaal waarom deze caliper niet past…

Heeft iemand het verlossende antwoord welke adapter ik hiervoor kan gebruiken?

Hier een foto van de situatie:

Afbeelding
gordon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 13 februari 2006, 12:17
Mijn mountainbike: Hapert

Daar moet naar ik aanneem gewoon een IS naar PM adapter in voor 160mm.
Bv deze https://www.mantel.com/magura-qm12-voor ... ec[]=11684
Scoupy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 19:58

gordon schreef: vr 18 juni 2021, 15:49 Daar moet naar ik aanneem gewoon een IS naar PM adapter in voor 160mm.
Bv deze https://www.mantel.com/magura-qm12-voor ... ec[]=11684
Dank! Intussen gevonden en besteld, nu nog installeren. Wel vreemd want de vorige caliper was ook een 160mm maar die liep niet aan in dezelfde setting.
Stokkie
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: ma 14 maart 2011, 22:52

gordon schreef: do 10 juni 2021, 15:55 Ik had de TRP hy/rd op m'n gravelbike, icm 105 levers, heerlijke remmen, nooit problemen mee gehad, geen gedonder met afstellen en toch wel veel beter gevoel dan met mechanische remmen.

EDIT: maar dat wist je al, want jij stelde me de vraag in m'n verkooptopic zie ik nu!
Zelfde positieve ervaring. Ik heb ze op mijn crossfiets (dat heet nu gravel toch?). Die is inmiddels omgebouwd naar elektrisch met een Bafang DIY setje. Ook met die snelheid (40+) doen ze het prima.
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

was het hier al een keertje genoemd? (misschien niet voor TS, maar wellicht iemand anders)
https://surlybikes.com/parts/corner_bar
'drop'bar voor mtb remmerij/shifters
Plaats reactie