Mechanische schijfrem vervangen voor hydraulische

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Scoupy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 19:58

Hoi,

Ik heb laatste een Trek crossrip comp gekocht voor vakantie en touren. Mooie fiets maar heeft nu mechanische schijfremmen, de Avid BB5R mechanical disc brakes met Tektro alloy lever levers. Dat remt best ruk vergeleken met de hydraulische deore op mijn mtb.

Nu zit er dus een dubbel remsysteem op, met in het midden een paar hendels waarmee je gewoon overeind kan remmen. Die zou ik gewoon kunnen vervangen voor paar hydraulische deore toch? Of zie ik iets over het hoofd? Bij de schijven/caliper, zal ik wel de juiste verlopen moeten vinden om de caliper te bevestigen.

Ik weet dat ik dan niet meer kan remmen met de andere hendels maar dat doe ik nu toch al bijna nooit, en een heel nieuw hydraulisch wielren-rem/schakelsysteem is de fiets niet waard.

Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

De remgrepen van Deore hydraulische remmen hebben 22,2mm klemmetjes, die passen niet op een racestuur.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan de BB7 road kopen.
En een paar goede kabels
(Shimano SLR of Jagwire).
De BB7's zijn beter en met goede kabels gaat er tussen de remgreep en de rem ook minder verloren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

BB7 road, of TRP Spyre zijn de beste mechanische schijfremmen. Die remmen goed maar ook die blijven nog achter bij een goede hydraulische rem.
Dus het is keuzes maken...

Ik ben gewend aan goede hydraulische mtb schijfremmen maar kan prima leven met de mechanische remmen op mijn gravelbikes. Als je dat niet wilt kun je overstappen op hydraulische road/gravelremmen, met bijbehorend prijskaartje.
Of de TRP HY/RD bekijken, hydraulische calipers die met een kabel bediend worden. Dus alles kan blijven zitten, je vervangt alleen de calipers. Geen idee of dat ook beter remt, ik zie het een beetje als de combinatie van de nadelen van beide systemen maar ook dat is niet op eigen ervaringen gebaseerd.

Los van dat mtb remgrepen niet om een racestuur passen zou ik zelf nooit de mogelijkheid om met de "echte" hendels te remmen willen missen. Lijkt mij gevaarlijk.
Als je toch altijd met de handjes bovenop zit kun je nog beter het monteren van een flatbar overwegen imo...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Scoupy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 19:58

kermit schreef: za 22 mei 2021, 11:10 BB7 road, of TRP Spyre zijn de beste mechanische schijfremmen. Die remmen goed maar ook die blijven nog achter bij een goede hydraulische rem.
Dus het is keuzes maken...

Ik ben gewend aan goede hydraulische mtb schijfremmen maar kan prima leven met de mechanische remmen op mijn gravelbikes. Als je dat niet wilt kun je overstappen op hydraulische road/gravelremmen, met bijbehorend prijskaartje.
Of de TRP HY/RD bekijken, hydraulische calipers die met een kabel bediend worden. Dus alles kan blijven zitten, je vervangt alleen de calipers. Geen idee of dat ook beter remt, ik zie het een beetje als de combinatie van de nadelen van beide systemen maar ook dat is niet op eigen ervaringen gebaseerd.

Los van dat mtb remgrepen niet om een racestuur passen zou ik zelf nooit de mogelijkheid om met de "echte" hendels te remmen willen missen. Lijkt mij gevaarlijk.
Als je toch altijd met de handjes bovenop zit kun je nog beter het monteren van een flatbar overwegen imo...
Oké bedankt voor de antwoorden. Ik denk dat ik alleen dan de optie van bb7 ga bekijken maar dan vraag ik me af of ik er heel veel op vooruit ga. Ik las al over de TRP dat er ook weer mods gedaan moeten worden als je 8/9/10 speed hebt omdat die anders niet goed aangrijpt.

Misschien gewoon het harde off road/rem werk aan mijn mtb overlaten en hier lekker mee touren en af en toe een offroad weggetje het pakken. Dan kom ik ook prima uit de voeten met deze remmen, en je hebt gelijk, het is ook nog handig als ik wel de echte hendels kan gebruiken. :D
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Als je mechanisch zou willen upgraden zou ik naar TRP Spyre overstappen, die remmen merkbaar beter als Avid bb7 road en er passen gewone Shimano remblokjes in.
Bestaande remmen keertje goed ontvetten, afstellen, schijven opschuren en remblokjes heet stoken boven een gasvlam scheelt soms ook al heel veel.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat van die mods aan TRP remmen begrijp ik niet zo?
Het maakt voor je remmen toch niet uit hoeveel kransjes de cassette heeft?

Ik heb ze op een fiets met 9-speed en op een met 11-speed zonder enige aanpassingen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

MonkeyRider schreef: zo 23 mei 2021, 14:01 Als je mechanisch zou willen upgraden zou ik naar TRP Spyre overstappen, die remmen merkbaar beter als Avid bb7 road en er passen gewone Shimano remblokjes in.
Bestaande remmen keertje goed ontvetten, afstellen, schijven opschuren en remblokjes heet stoken boven een gasvlam scheelt soms ook al heel veel.
Ik vond de mechanische TRP Spyre remmen compleet ruk. Ik bleef afstellen.
Hydraulische remmen zijn zelfstellend.

Bij de TRP's moet je elke zijde van de rem met een inbussleuteltje zelf bijstellen. Dat zijn vier blokjes.

Ik kreeg het ook niet goed afgesteld (deels mijn gebrek aan fijne motoriek) en daardoor weinig remkracht. Door te weinig remkracht heb ik in de Dolomieten een camper die een noodstop moest maken niet kunnen ontwijken en vloog ik er met mijn restsnelheid tegenop. (Geen erg, maar wel naar het hospitaal vervoerd).
Voordeel van het nadeel was dat ik een nieuwe fiets mocht uitzoeken. Die kwam met hydraulische remmen en nu rijd ik weer met twee werp-ankers en staat de fiets in een flits stil. Afstellen gaat vanzelf en wisselen van wielset kost nu 1 minuut in plaats van tenminste 10 minuten passen, meten en krachttermen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Scoupy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 19:58

kermit schreef: zo 23 mei 2021, 18:12 Dat van die mods aan TRP remmen begrijp ik niet zo?
Het maakt voor je remmen toch niet uit hoeveel kransjes de cassette heeft?

Ik heb ze op een fiets met 9-speed en op een met 11-speed zonder enige aanpassingen ;-)
Niet zozeer met de kransjes maar met oudere systemen van Shimano en sram. Iets met optimaliseren van de lever pull. Zie hieronder:

https://youtu.be/8aBa3sGUUhs

Maar als jij aangeeft dat het ook goed werkt zonder deze aanpassing is het ook een goede optie om te overwegen. Zeker als ze ook gewoon werken met Shimano blokjes.

Maar de spyre is dus weer een andere versie als de hy/rd en dus in de caliper niet hydraulisch? Of zijn ze beide hydraulisch? :~
Scoupy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 19:58

MonkeyRider schreef: zo 23 mei 2021, 14:01 Als je mechanisch zou willen upgraden zou ik naar TRP Spyre overstappen, die remmen merkbaar beter als Avid bb7 road en er passen gewone Shimano remblokjes in.
Bestaande remmen keertje goed ontvetten, afstellen, schijven opschuren en remblokjes heet stoken boven een gasvlam scheelt soms ook al heel veel.
Dat ga ik sowieso eerst even doen voor een weekje fietsvakantie maar was alvast aan het kijken voor opties voor betere remmen. Met mijn racefiets met Dura Ace velgremmen sta ik nu eerder stil dan met die mechanische schijfremmen. :D
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

bert l. schreef: zo 23 mei 2021, 18:31
MonkeyRider schreef: zo 23 mei 2021, 14:01 Als je mechanisch zou willen upgraden zou ik naar TRP Spyre overstappen, die remmen merkbaar beter als Avid bb7 road en er passen gewone Shimano remblokjes in.
Bestaande remmen keertje goed ontvetten, afstellen, schijven opschuren en remblokjes heet stoken boven een gasvlam scheelt soms ook al heel veel.
Ik vond de mechanische TRP Spyre remmen compleet ruk. Ik bleef afstellen.
Hydraulische remmen zijn zelfstellend.

Bij de TRP's moet je elke zijde van de rem met een inbussleuteltje zelf bijstellen. Dat zijn vier blokjes.

Ik kreeg het ook niet goed afgesteld (deels mijn gebrek aan fijne motoriek) en daardoor weinig remkracht. Door te weinig remkracht heb ik in de Dolomieten een camper die een noodstop moest maken niet kunnen ontwijken en vloog ik er met mijn restsnelheid tegenop. (Geen erg, maar wel naar het hospitaal vervoerd).
Voordeel van het nadeel was dat ik een nieuwe fiets mocht uitzoeken. Die kwam met hydraulische remmen en nu rijd ik weer met twee werp-ankers en staat de fiets in een flits stil. Afstellen gaat vanzelf en wisselen van wielset kost nu 1 minuut in plaats van tenminste 10 minuten passen, meten en krachttermen.
Dan doe je met afstellen toch iets niet goed(?) Ik monteer de Spyre met de bevestigings boutjes iets los, trek de rem aan en zet de boutjes vast. Doordat hij aan beide zijden beweegt zit hij zodoende gelijk gecentreerd vast ( dat is het verschil met Avid) Als er iets aanloopt bij een wielwissel, zelfde procedure: boutjes iets los, rem aan en boutjes vast. Kost ook 1 minuut.
Aan de beide inbusboutjes kom je alleen als je blokjes een stuk zijn versleten en je ze wat strakker moet zetten.....dat laatste doet een hydrolische rem inderdaad automatisch.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb er ook geen moeite mee, bij een wiel erin-eruit verandert er verder niks aan de afstelling.
Wat bij elke mechanische schijfrem wel een dingetje is is dat je de boel zo moet afstellen dat de hevel op de caliper optimaal staat om de maximale remwerking te krijgen. Als de blokjes aangrijpen moet de hevel min of meer haaks op de kabel staan.
Klinkt wellicht ingewikkeld maar er zijn handleidingen voor ;-)

@Scoupy, de Spyre is volledig mechanisch, de HY/RD is een hydraulische caliper die door een kabel bediend wordt. Ik weet niet hoe die remwerking zich verhoud tot de Spyre.
Op de 9-speed fiets met de Spyres zit een Shimano Sora groep (de 11-speed is met Sram Rival).

Een volledig hydraulische rem is doorgaans beter doseerbaar en lichter te bedienen dan een mechanische. Maar de maximale remkracht is met een mechanische schijfrem (of goede velgrem) vrijwel gelijk, want die wordt als eerste begrensd door de grip van je banden.
Ik heb tijdens een noodstop(je) een keer het achterwiel van de grond geremd met de Spyre, da's voor mijn doelen goed genoeg :)

Een goede hydraulische rem zal ongetwijfeld nog wat kunnen toevoegen.
Alleen is dat voor mij de investering niet waard. Het is niet als bij een mtb-schijfrem dat je voor minder als 100 euro klaar kunt zijn...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Scoupy schreef: zo 23 mei 2021, 18:42
MonkeyRider schreef: zo 23 mei 2021, 14:01 Als je mechanisch zou willen upgraden zou ik naar TRP Spyre overstappen, die remmen merkbaar beter als Avid bb7 road en er passen gewone Shimano remblokjes in.
Bestaande remmen keertje goed ontvetten, afstellen, schijven opschuren en remblokjes heet stoken boven een gasvlam scheelt soms ook al heel veel.
Dat ga ik sowieso eerst even doen voor een weekje fietsvakantie maar was alvast aan het kijken voor opties voor betere remmen. Met mijn racefiets met Dura Ace velgremmen sta ik nu eerder stil dan met die mechanische schijfremmen. :D
Goede velgremmen remmen ook helemaal niet slecht, ik kom met Tiagra op mijn velgrem Emonda ook uitstekend naar beneden in de Alpen. Ik heb Tektro/TPR Spyre mechanische schijfremmen op mijn alu Domane, maar die gebruik ik als gravelbike met 38mm banden en die komt nog wel eens in de bagger/regen en dan heb je er wel voordelen aan.
De HY-RD remmen zijn hydrolisch met mechanische bediening via je gewone rem-schakel grepen. Zouden harder moeten remmen, maar ik heb er geen ervaring mee.
Het worden nooit Shimano 4piston mtb- remmen natuurlijk....maar heb je dat nodig op 40mm bandjes ???
provo
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 22 augustus 2010, 12:34

Ik gebruik ook al jaren TRP Spyres. Op de weg en in het veld ben ik daar nog nooit remkracht tekort gekomen.
Ik heb ze ook op een dropbar 29er gereden met van die oude shimano remhendels met externe kabel en daar vond ik ze net tekort komen op stijle technischere afdalingen. Om daar de remkracht ten volle te kunnen benutten moest ik te hard knijpen. Naar mijn ervaring werken ze iets beter met recentere (shimano) remhendels.

Ik heb nu een setje Juintech R1's op de gravelbike en die geven meer remkracht maar de remblokjes komen iets dichter tegen de schijf waardoor ze sneller slepen en slijten in de modder en het natte zand.

Buiten af en toe wat bijregelen heb ik met mechanische schijfremmen nog geen problemen gehad of heb ik er geen werk aan. Misschien heb ik pech gehad maar in de 20 jaar dat ik MTB heb ik nog geen enkele set hydraulische remmen gehad waarbij ik geen problemen heb gehad met lekken of vastgelopen pistons.
Scoupy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 19:58

Heb nu het setje hydraulische trp hy/rd besteld. Zijn nog niet binnen maar zal wel het resultaat laten weten als ze erop zitten. :-D

Waren bijna nergens te bestellen voor een redelijke prijs maar decathlon had ze dus gewoon op voorraad. Zag ook dat decathlon ze nog gewoon monteert op een middelsegment racefiets.
Plaats reactie