Verende vork

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
highlander71
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 449
Lid geworden op: ma 29 november 2010, 17:07

Goedemorgen,

Zijn er ook gravelbikers die met een verende voorvork rijden?
Zag op internet een exemplaar van fox, de AX geloof ik........
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Fox heeft idd een vork voor gravelbikes, en sommige Cannondales worden met een specifiek type Lefty geleverd. Omdat de geometrie doorgaans voor een vaste vork bedoeld is hebben die verende vorken voor gravelbikes erg weinig veerweg.

Ik zie er zelf de meerwaarde niet van in, als het terrein om vering vraagt neem ik liever de mountainbike ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
highlander71
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 449
Lid geworden op: ma 29 november 2010, 17:07

Ja zo zit ik er ook in, rijd prima met vaste vork.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik deel de mening van Kermit, star is prima, zeker in NL. Maar als je wil bikepacken met af en toe een pittige alpenafdaling schijnt een tikje vering toch wel welkom te zijn. Dat was in ieder geval de insteek bij deze fiets. (En eigenlijk is alleen een ingekorte RS1 mooi op een gravelbike ;-) )

Afbeelding
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Je zou ook nog naar Lauf kunnen kijken.

https://www.laufcycling.com
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

suravida schreef: do 3 juni 2021, 10:51 Ik deel de mening van Kermit, star is prima, zeker in NL. Maar als je wil bikepacken met af en toe een pittige alpenafdaling schijnt een tikje vering toch wel welkom te zijn. Dat was in ieder geval de insteek bij deze fiets. (En eigenlijk is alleen een ingekorte RS1 mooi op een gravelbike ;-) )

Afbeelding
Ja, als je deze fiets ziet zou je alleen voor de looks al zo'n vork gaan ombouwen... schitterend apparaat!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Voor de looks is dit zeker de beste oplossing maar dan nog, staan er alpen afdalingen op de bikepack planning dan zou ik nog steeds een mtb kiezen en heeft een verende vork op een gravelracer nog steeds geen meerwaarde voor me. Misschien als je dan ook betere remmen toevoegt, een breder stuur voor meer controle, bredere banden en een meer op het terrein gerichte geometrie...


:winkie:
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

suravida schreef: do 3 juni 2021, 10:51 Ik deel de mening van Kermit, star is prima, zeker in NL. Maar als je wil bikepacken met af en toe een pittige alpenafdaling schijnt een tikje vering toch wel welkom te zijn. Dat was in ieder geval de insteek bij deze fiets. (En eigenlijk is alleen een ingekorte RS1 mooi op een gravelbike ;-) )

Afbeelding
Djeez.... prachtig!
Ik ben mij er eentje...
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Specialized Diverge kent natuurlijk de future shock met 20mm veerweg. Ik moet zeggen het is duidelijk merkbaar en comfortabeler op kasseien en slecht wegdek. Echter op de echte MTB routes schiet de vering tekort.

Maar goed dat weet je als je met een gravelbike op MTB routes gaat rijden.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Rijd zelf met een Diverge en zoals hierboven gemeld dat rijdt erg comfy haalt het continu getril uit je stuur en dus je armen en handen. Voor de grote gaten en kuilen helpt het niet, hoeft ook niet. Als je dat wilt, dan is een MTB de betere optie.

Hoewel Canyon nu de move maakt om de Grizl te voorzien van een verende vork. Ik vermoed dat er meer merken een 'mtb-light'-vork gaan steken. Als het geklapper en getril in je stuur eruit is, is het nl veel langer leuk en vol te houden.

https://www.canyon.com/nl-nl/gravel-bik ... uspension/
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Dik een kilo meergewicht voor 20 of 30 mm is dat rendabel? (Vraag ik als niet graveller). Ik meen dat een Salsa Cutthroat een geo. Heeft voor een 100mm vork, wenn schon, denn schon😉. Overigens vind ik ook dat een RS1 geweldig staat in de fiets hierboven. En zo'n vork in een Salsa Cutthroat dan heb je toch eigenlijk een harttail Mtb met dropbar,toch?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Ja lijkt me ook dat voor 30mm vering dit best wel 'overkill' kan zijn, aan de andere kant, als je veel op keien/stenen fietst (hier in NL hebben we dat niet veel, maar rest van de wereld juist wel), dan is dit best een goede keuze, en als je geen racer bent, maar vooral een explorer dan is dat kilootje ook niet z'n probleem.

Edit: Heb het ff opgezocht het scheelt ca. 700 gram een verende vork versus een starre (op de website van canyon de topmodellen vergeleken).
Laatst gewijzigd door Marcel964 op di 10 augustus 2021, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jwkeij
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 2 augustus 2021, 22:45

Ik reed zelf met een Lauf Grit, 30mm veerweg. Haalt net de oneffenheden eruit. Aanzienlijk relaxter fietsen!
Maar brede banden op lage spanning geven hetzelfde effect.
WiND 56 - 2020 - Handgebouwde stalen gravelbike
Apex Ronin - 2020 - Carbon custom Hardtail
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Toevallig vandaag een persbericht van SRAM gelezen, waarin ook een verende vork zit, voor jawel gravelbikes:

https://www.sram.com/en/rockshox/collections/xplr
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Rayb81 schreef: di 10 augustus 2021, 20:53 Toevallig vandaag een persbericht van SRAM gelezen, waarin ook een verende vork zit, voor jawel gravelbikes:

https://www.sram.com/en/rockshox/collections/xplr


Ja nieuwe vork, dropper en aandrijving specifiek gericht op gravel (xplr= explorer serie) Ze timmeren lekker aan de weg daar bij Sram :-D
Plaats reactie