Wielset Cube Nuroad Ex

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Graav
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: za 6 februari 2021, 08:47

Hallo,
Ik heb een vraag over mijn Cube Nuroad Ex.
Ik wil graag een extra set wielen aanschaffen voor wanneer ik alleen op de weg rijd.
Het liefst met een racecassette erop, ik dacht aan een shimano 11-32, omdat daarin de stappen tussen de versnellingen niet zo groot zijn.
Alleen vind ik het geheel wat verwarrend.
De wielen van de nuroad (ra 0.8 cx) kan ik nergens vinden, is het uberhaupt wel mogelijk wat ik wil. Ik weet dat de velgen van alexrims zijn, maar de naven zijn weer anders, en ik kan dus (online) nergens vinden waar ik een set zou kunnen bestellen .
Ik zou een wiel willen kunnen wisselen zonder daarna nog de boel af te stellen, moet ik dan per se exact hetzelfde wiel hebben of kan ik ook bijv. remschijven met centerlock ipv 6-gaats nemen.

Misschien dat iemand hier een antwoord op heeft, anders ga ik de lbs lastigvallen 😬

Mvg

Graav
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Ik gok dat dr Nuroad standaard komt met goedkope OEM naafjes (Formula?).

Je kunt op zoek gaan naar exact dezelfde naven, of gewoon een ander setje nemen en met microshims je schijven goed positioneren.
Everybody bought a new bike!
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je kunt wielen/naven/velgen van nagenoeg elk merk kopen voor je Cube, zolang de naven maar passend voor je frame en vork zijn.
Als ik op de Cube site kijk zie ik voor een 12x100mm steekas en achter een 12x142mm steekas. Dat is de meest voorkomende maat voor (gravel)racers. 12mm is de diameter van de steekas, de andere waarde is de breedte van de naaf.

Dus elke wielset met een 12x100 voornaaf en een 12x142 achternaaf past. Dan bestaan er kleinere wielen (650b) maar die zijn vooral gericht op terreingebruik (met kleinere wielen passen er bredere banden in het frame).
Jij wilt ze voor het asfalt dus dan moet je kijken naar wielen met de maat 700c / 622 / 28" (dat zijn drie verschillende aanduidingen voor dezelfde maat velg, racefietsmaat). Als er 622x23 staat betekent dat bijvoorbeeld dat het een velg is met een diameter van 622mm en een binnenbreedte van 23mm. Voor wegbanden heb je geen hele brede velg nodig, iets van 18-22mm is een mooie breedte (en dan bijvoorbeeld banden van zo'n 28-32mm).

Let er verder op dat de body voor de cassette van het type is dat je nodig hebt. Voor een 11-speed Shimano racecassette heb je een "Shimano road" freewheelbody nodig. De mtb-versie van de Shimano HG body ziet er hetzelfde uit maar is een fractie smaller waardoor er geen racecassette op past. Als er specifiek wordt aangegeven dat de body voor 11-speed road is is het goed.

Zowel voor zesbouts schijven als voor centerlock bestaan er flinterdunne onderleg ringetjes (shims). Als je dan twee wielsets hebt waarvan de schijven net niet hetzelfde uitgelijnd zijn leg je onder de schijven die het meest naar binnen zitten een of meerdere onderlegringetjes. Zo kun je beide wielsets exact gelijk krijgen en hoef je je remklauwen niet steeds opnieuw te centreren.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Graav
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: za 6 februari 2021, 08:47

Bedankt voor de reacties!
Dat maakt e.e.a. een stuk duidelijker.
Graav
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: za 6 februari 2021, 08:47

paulus1981 schreef: do 10 juni 2021, 20:55 viewtopic.php?f=20&t=142640&hilit=Nukeproof

Zoek je deze wielen?
Die zijn perfect, maar zou daar bijv ook een 11-32 racecassette op kunnen? Of zijn dit dan de verkeerde naven?
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Graav schreef: ma 14 juni 2021, 15:45
paulus1981 schreef: do 10 juni 2021, 20:55 viewtopic.php?f=20&t=142640&hilit=Nukeproof

Zoek je deze wielen?
Die zijn perfect, maar zou daar bijv ook een 11-32 racecassette op kunnen? Of zijn dit dan de verkeerde naven?
De wielen komen van deze fiets; https://www.cube.eu/nl/2021/bikes/r

En daar zit deze cassette op; Shimano 105 CS-HG700, 11-34T daarvan is vziw ook een 11/32 versie van.
Plaats reactie