Na lang denken, toch de stoute schoenen aangetrokken. Ik speel al langer met het idee om mijn gravelbike (GT grade te koop via MP trouwens) in te ruilen voor een klein projectje. Ik wil graag iets richting een beachracer. Ik zit met het idee om een mtb daar deels voor om te bouwen. Maar zit met een aantal technische vragen. De meest eenvoudige stap is om op een mtb strandbanden te plaatsen en evt een krom stuur met een grote flare. Dan moet je dus ook andere shifters kopen want anders gaat het schakelen (liefts1x) achter wel heel lastig. Moet je dan ook een andere derailleur kopen? En hoe zit het met de remmen. Veel mtb's hebben mooie hydraulische remmen, dat zal dan ook een probleem wijn lijkt mij? Moet je dan ook andere remmen kopen? Bij race/gravelbikes heb je natuurlijk shifters waar je mee schakelt en mee remt. Volgens mij zal dat bij het ombouwen de grootste uitdaging worden?
Het vinden van een vaste voorvork, zijn daar nog zaken waar je rekening mee moet houden?
Heel graag jullie input in deze aub
Beachracer (om)bouwen
Op bikepacking.com staat een mooi overzicht van compatible shifters en derailleurs: https://bikepacking.com/gear/guide-to-m ... ivetrains/
...en nog een andere optie voor een stuur: https://bikepacking.com/gear/surly-corner-bar-review/
Wat betreft de vork, hij moet natuurlijk in je frame passen. Tapered of niet, al dan niet met een adapter, de juiste lengte en sprong etc. Ik verafschuw strandracen (sorry) dus heb er geen ervaring mee maar zand en zout schijnen niet altijd lief te zijn voor hydraulische schijfremmen dus misschien zijn mechanische een betere optie. BB7 bijvoorbeeld en die zijn er in een road versie die met kabelbediende rem/schakelhendels werken.
...en nog een andere optie voor een stuur: https://bikepacking.com/gear/surly-corner-bar-review/
Wat betreft de vork, hij moet natuurlijk in je frame passen. Tapered of niet, al dan niet met een adapter, de juiste lengte en sprong etc. Ik verafschuw strandracen (sorry) dus heb er geen ervaring mee maar zand en zout schijnen niet altijd lief te zijn voor hydraulische schijfremmen dus misschien zijn mechanische een betere optie. BB7 bijvoorbeeld en die zijn er in een road versie die met kabelbediende rem/schakelhendels werken.
- Willem Altes
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2163
- Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26
Zie ook viewtopic.php?t=147857
.
.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 354
- Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
- Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021
lekker man, knallen op het strand. Vooral in de herfst/winter als het rustig is en het strand lekker hard (door de getijden en het weer). Om te kijken of je het echt leuk vind kan je wellicht eerst alleen een paar strandbanden kopen en een rondje maken. Daarna kan je helemaal los en je optimale zitpositie bepalen. Ik heb het gehouden bij een volledige MTB groep (XT) en een strandstuur van Beukers Bikecenter in Petten. Kijk daar ook vooral even rond remslijtage valt prima mee hoor, je remt vrijwel nooit en als er zand schuurt dan is 1 tikje voldoende om het af te schudden en zo duur zijn remblokjes nou ook weer niet.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 178
- Lid geworden op: di 1 april 2008, 15:02
- Mijn mountainbike: Hardenberg
- Contacteer:
Kameraad van mij heeft een app in Egmond A. Z. Als wij daar zijn laat ik de druk van mn banden zakken, maar blijft niet ideaal ivm het 2.6 formaat en de noppen op het strand.. Het is dus voor de fun en als tweede fiets erbij ipv mijn huidige gravelbike. Vandaar de gedachte om op MP een leuke mtb op de kop te tikken en deze over de tijd om te bouwen naar een meer beach-achtige racer, die ook prima gebruikt kan worden op ander terrein.
Prima idee. MTB met vaste vork, „dirt drop“ erop, en een niet al te dure racegroep met mechanische schijfremmen. Krijg je zoiets, wat dan ook op het oude model Koga Beachracer gebaseerd is.
Laat je overigens door snobs niks wijsmaken: met een Sora-groep is weinig mis, en het doet beduidend minder pijn in de portemonnee als het zout er onverhoopt tóch vat op krijgt. Claris (R2000) zou ik daarvoor zelfs ook nog wel overwegen. Mooie is, dat deze groepen ook in flat-bar uitvoeringen bestaan, mocht dat je voorkeur hebben.
Laat je overigens door snobs niks wijsmaken: met een Sora-groep is weinig mis, en het doet beduidend minder pijn in de portemonnee als het zout er onverhoopt tóch vat op krijgt. Claris (R2000) zou ik daarvoor zelfs ook nog wel overwegen. Mooie is, dat deze groepen ook in flat-bar uitvoeringen bestaan, mocht dat je voorkeur hebben.
Vorsprung durch Pedantik.
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3363
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
En Sora en Claris hebben 9 resp 8 kransjes achter, dat zijn lekker goedkope cassettes en kettingen
Everybody bought a new bike!
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 178
- Lid geworden op: di 1 april 2008, 15:02
- Mijn mountainbike: Hardenberg
- Contacteer:
Ik denk dat de oplossing van Mathijs voorlopig voor mij het meest haalbare is. Moet alleen nog een mtb zoeken die ik ombouw met strandstuur, vaste vork en strandbanden. Zat te denken aan bijv een Trek Marlin/x-caliber, Specialized Chisel. Zal MP eens goed in de gaten houden de komende tijd