Een dropper op m'n Topstone Lefty => klein probleem

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Tijd voor iets nieuws, daarom heb ik een dropper gekocht voor m'n Topstone Lefty. MTB routes met deze fiets rijden is echt dikke pret, je knalt omhoog maar dat wordt teniet gedaan door de afdaling. Uiteraard kan de afdaling veel sneller, een crosser met skills gaat harder naar bendeden dan menig MTBer. Echter heb ik die skills niet en het verhoogde risico is mij de snelheid niet waard.

Nou heb ik een Crankbrothers Highline XC/gravel gekocht, een 30 cm zadelpen met 60mm drop.
Qua gewicht is het inclusief kabel ruim 200 gram extra.

Afbeelding
Afbeelding

De lengte van de zadelpen is perfect, precies op de aanduiding van minimale insert :-q (dat had ik vooraf berekend uiteraard)

Afbeelding

Het monteren van de kabel was een leuke uitdaging. Ik heb eerst een schroefje aan een draad in het frame laten zakken. Daarna via de zadelpen een draad met magneet contact gezocht. Dat lukte! :D Vervolgens een volgende uitdaging, de schroef met magneet langs de Kingpin bevestiging krijgen. Dat heeft wat moeite gekost en is uiteindelijk gelukt. Na wat verder prutsen de kabel er bijna door, wederom tot de Kingpin. Daarna in een onoplettendheid, na het terugtrekken van de kabel, was ik het draad kwijt, die was mee het frame in gegaan :-{ :(( Na meerdere nieuwe pogingen van schroef en magneet dat gestaakt en het crankstel gedemonteerd. Uiteindelijk via die weg de kabel door het frame gekregen. Ik heb het frame op de kop moeten houden, via een moertje aan het draad kon ik zo de kabel naar het uiteinde van het frame trekken.

Maargoed, het leven is vol obstakels. Nu de volgende. Bij aankoop van het frame heb ik meteen een Shimano GRX ST-RX810-LA shifter laten monteren. Deze is om een dropper te bedienen. Zowel de shifter als de dropper post verwacht een shifter cable end, zie foto.

Afbeelding

Nu moet ik dus een stopper op de kabel monteren. Googlen op "solderless barrel nipples" en "knarps", dan vind ik vooral van die stoppers die dwars op de kabel staan.
Iemand een idee welke ik kan gebruiken en waar ik deze kan kopen?

Bij aankoop van de dropper wist ik dat deze standaard niet compatible was met de GRX shifter. Maargoed, standaard niet compatible wil niet zeggen dat het niet kan. Een kleine uitdaging kan geen kwaad, alleen maar leuk imho :D
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Let op als je zo'n Kindshock tonnetje besteld dat er misschien geen madeschroefje bij zit.
Die nippeltjes hoorden bij de oudere KS droppers, met externe kabels. Die had ik vroeger en toen heb ik ook eens zo'n nippel als reserve besteld nadat ik er onderweg een verloren was (en weer teruggevonden had tussen de Alpiene keien!)
Maar daar zat toen dus geen schroefje bij... en dat heb je echt nodig om de kabel te kunnen klemmen.

Ook eerst even checken of je dropper of je remotehendel met de vorm van dat tonnetje overweg kan.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Bedankt voor de tips. Vanmorgen even in de schuur gekeken want ik heb ergens nog een niet goed werkende Kindshock dropper liggen (externe kabel) waar zo'n kabelnippel op zit. En je raadt het al, gevonden maar de kabelnippel zat er niet meer op... :roll: Dat is nog even 5 minuten beter zoeken en vinden of zo'n ding bestellen...
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Nou, gevonden hoor. Het was niet zo moeilijk, de kabelnippel zat gewoon aan de kabel. Het was nogal vroeg vanmorgen... :-{ :lol:

Anyway, het ding is te groot en past niet. Dat scheelt wel even een onderdeeltje bestellen en de relatief hoge verzendkosten :-q

Afbeelding

Nou heb ik maar even wat geprutst. Een shiterkabel endcap afgeknipt, kabel er door en dubbelvouwen en met wat ijzerdraad er voor gezorgd dat de kabel niet terug kan. Voor de dropper, in de zadelbuis, zit nog een inline cable adjuster voor de fijnafstelling. Nu kan ik met de shifter de dropper bedienen.

Maar, ja daar komtie, een volgend probleem. De shifter is geen dropper shifter. Check de verschillen:

ST-RX810-LA op de site van Shimano.
https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... 10-LA.html

Een foto van een review op road.cc
Afbeelding

En mijn shifter:
Afbeelding

Deze week maar even langs de LBS en regelen dat dat ding er wel op komt, wat volgens afspraak bij aankoop was. Gelukkig staat dat zwart/wit op de factuur.

NB: Voor wie wat beter naar de foto kijkt. De kabels worden tzt nog ingekort. Zonder dropper is het stuur wat hoger prettiger offroad rijden. Met dropper verwacht ik dat ik het stuur iets lager kan rijden. Maar een praktijktest, of meerdere, moet dat uitwijzen.
Plaats reactie