stuurpenlengte gravel bike

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik heb een "racey" graveler gekocht die ik eigenlijk ook als racefets ga gebruiken.
Nu is de afstand van zadel tot stuur iets langer dan mijn oude racer, en de 2 ritten testen voelt het niet lekker,
Ik heb het nagemeten en hart zadelpenklem tot hart stuurklem is 2cm langer, met een ouderwetse 120mm stuurpen.

Wat ga ik doen, gewoon stuurpen 2cm korter of de zadelpen met setback vervangen door een kaars (ook 2 cm)
Ik heb ook nog ruimte op met spacers het stuur omhoog te brengen, het is per slot een gravelbike, wat zou dat doen?

Bij voorbaat dank
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ben niet zo op de hoogte van 'gravellers' maar een stuurpen van 120mm is volgens moderne Mtb begrippen erg lang. Als je op je fiets ook een 'gravelstuur' hebt is dat waarschijnlijk ook breder dan op je oude racer? Dan zou de pen korter mogen zijn. Wat je ook kan proberen is of je je zadel nog 2 cm verder naar voren kan zetten,of je pen omdraaien(setback naar voren) ziet er waarschijnlijk niet uit,maar dan kan je zonder kosten proberen of het je wat brengt.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Paul Jenner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: do 19 augustus 2021, 14:42

Ik zou een kortere stuurpen nemen.
Als je het zadel te ver naar voren schuift, dan kan het zijn dat je met je benen niet meer juist boven de trappers zit en dus niet meer optimaal kracht kunt zetten.


Paul.
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Paul Jenner schreef: di 24 augustus 2021, 18:00 Ik zou een kortere stuurpen nemen.
Als je het zadel te ver naar voren schuift, dan kan het zijn dat je met je benen niet meer juist boven de trappers zit en dus niet meer optimaal kracht kunt zetten.


Paul.
+1
Mijn ervaring met mijn racy gravellaar is dat het door de diepere zit helemaal niet zo lekker/leuk "gravelt", zeker als het bumpy singletracks zijn. Dan heb ik toch liever de HT onder de bips met de juiste banden (en jij hebt toch al zo'n strakke HT met van die inner barends er op? vraag me dan af of je er blij van gaat worden..........) :-q
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

12cm stuurpen vond ik al lang op mijn Cannondale racefiets die echt voor diepzitten en pure snelheid is ontworpen. Heb de stuurpen teruggebracht naar 11cm. Nog steeds lang, maar heb ook een lang bovenlichaam.

Aan de andere kant, het concept set back is ook wat achterhaald... Dus de kaars zou zeker een optie zijn, afhankelijk van je frame (slooping).

Toch zou ik eerst ff met de spacers aan de gang gaan ! Da's de meest veilige en goedkoopste optie en kan echt een wereld van verschil maken mbt je zithouding.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Dank voor de input zover, en nogmaals voor de duidelijkheid, ik ga hem gebruiken als weg-fiets.
Diepe zit is dus niet de issue, eigenlijk moet hij dat juist kunnen, voor eh 1x per jaar echte racefiets tocht
Dat is meteen de enige keer per jaar dat ik in de beugels rijd. NU zijn de hoods gevoelsmatig "te ver weg"

licht gravel gaat hij wel eens zien, schelpenpad en zandpaden, singletracks niet bewust, daar heb ik (veel) beter voor.
Er zitten nu 30mm bijna weg bandjes onder, een vlakke streep in het midden en iets vijtjes profiel aan de zijkanten.

Dus ik kan mijn oude lengte met 100mm pen exact repliceren. Maar het kan dus ook met de rechte zadelpen.
En ik kan ook een beetje van alles doen1 cm van de pen en zadel 1 cm naar voren. Hoe te kiezen.
Het argument van de efficiente trap positie herken ik, maar er is ook al gezegd dat zadel setback achterhaald is.

Toch maar wat experimenteren. Ik denk nu eerst zadel 2cm naar voren in de klem, ken net.
En dan een ritje om te voelen of de lengte klopt, het stuur is al iets hoger dan de oude racert.
Dan terug zetten en met de spacers onder het stuur spelen wat dat doet in vergelijking.

Ook gewenning niet uitvlakken, ik heb nog nooit zo vaak in korte tijd op de wegfiets gereden :lol:

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Gevoelsmatig "te ver weg"... Meestal klopt dat gevoel wel hoor ! Los van gewenning, "voel" je vaak ook of je goed op de fiets zit of niet. Althans, bij de meeste ervaren fietsers werkt dit wel zo.

Maar grotendeels op de weg rijden ? Dan zeker niet de spacers omhoog doen, dan ga je teveel in je stuur "hangen" ipv steunen. Dat ga je ook niet fijn vinden.

Eerlijk gezegd... Zou ik het zadel één centimeter dan voren plaatsen en de stuurpen één centimeter korter nemen. Dan zit je wat uitgebalanceerder op je fiets, ook mbt je trappositie en de geometrie van je fiets.

Vaak heeft je LBS wel wat losse stuurpennen liggen en kan je die zo omruilen zonder bijkomende kosten.
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

For what is is whorth..

Ik heb een cyclocross fiets te leen van een vriend. Een of misschien wel twee maatjes kleiner dan ik zelf zou kopen. Het zadel kan voldoende hoog maar als ik uitdagender paadjes rijdt (zeker naar beneden) voelt de fiets te kort voor me. Hij is vreselijk zenuwachtig. Als ik wat meer gravel paadjes pak zit ik er heelijk op en verbaas me over de grip die ik op de fiets heb. Ik kan m'n kracht goed kwijt hier

Als ik dat naar jouw gebruik vertaal zou ik zeker een kortere stuurpen steken. De setback zou ik als leek niets aan veranderen en/of de fabrikant volgen
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik rijd op een mijn Domane als racer meestal zonder setback en wat langere stuurpen. Om te gravelen op wat ruwer terrein gaat er een kortere ( evt iets hogere) stuurpen op en evt het zadel wat naar achteren. Geeft minder druk op je handen, zodat je makkelijker klappen op vangt.
Je zou je zadel eens naar voren kunnen schuiven om te proberen als racer?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ok, dus stuur omhoog moet ik niet te veel van verwachten en hij is al iets hoger dan de oude racer.

En dat van een kortere pen (fiets) voor offroad en lang en laag op de weg klinkt logisch,
Omdat ik dus voor een weg set up ga wilde ik eerst het zadel naar voren zetten

Live Update, veel meer dan krap 1 cm zat er toch niet in de klem voor de bocht in de rails
Dus ik heb net ook een 100mm pen uit de oude doos gehaald en erop gezet.

Nu een proefrit en dan met de spacers hoog laag en zadel voor achter de fit fine tunen.
En bedankt voor jullie adviezen, ik post nog wel een keer een plaatje van het resultaat.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Live update 2, 100mm is een blijvertje

Vanavond een rustig rondje van 46km over de Drentse wegen gereden, met wat wind en regen ook. Met de 100mm pen is het gevoel van "te lang" echt weg en tegen de wind in kan ik goed laag en op de hoods rijden. Dus in de basis is hij er nu wel ook al omdat de drop naar de beugels wel klopt, hij gaat zeker niet lager worden.

En dan maar eens kijken als "new bike syndrome" is uitgewerkt of er nog wat kleine aanpassingen komen. De zadelpen heeft veel setback en het zadel staat helemaal naar voren, dus misschien komt er ooit iets met minder setback. Alternatief is 90mm pen proberen en het zadel weer naar achteren in de gedachte van efficient trappen.

Ook tevreden over de GRX disc remmen die het dus ook gewoon doen als het regent. 8)
En niet verwonderlijk, de 30mm bandjes op 3,5 bar rijden lekkerder dan 25mm op 6 bar

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Paul Jenner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: do 19 augustus 2021, 14:42

Top !
Wat voor fiets, plaatje ?


Paul
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Heckler40 schreef: wo 25 augustus 2021, 21:42 Live update 2, 100mm is een blijvertje

...... Alternatief is 90mm pen proberen en het zadel weer naar achteren in de gedachte van efficient trappen......

Enjoy!!
Dat is intussen erg achterhaald, net als touwtje knieschijf-pedaal as regel. Zie bv tijdrijders en triathlon fietsers die vaak een stuk verder voorwaarts zitten. Er zijn veel individuelere aanpassingen nodig. Voor mij is de eerste aanpassing op een racer/gravelbike een zadelpen zonder setback omdat ik dan veel minder rugproblemen heb met wat dieper zitten (open heuphoek).....maar dat is voor iedereen weer anders.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Sorry nog geen plaatjes, te druk met fietsen

Deze even maar geleend uit het te koop topic waar ik hem vond
Afbeelding

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Mooi carbon, ziet er toch wel echt strak uit! :-q Wat mij betreft wel SYS waardig.
Plaats reactie