Update Retro Gravelbikes

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Trek8000slr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 5 oktober 2009, 21:02
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon 2 X0, Merida O'nine team issue 26"XO/XT, Cube GTC Agree Pro

Vooraf ik kon geen ander topic vinden waar ik de fietsen kon voorstellen als die er wel is dan vooraf excuses ik kon het niet vinden.

Wij wonen sinds ruim 2 jaar in Oostenrijk en mijn oudste zoon werkte vorige zomer bij de LBS oa Orbea dealer. Van het verdiende geld heeft hij daar een Orbea Gravelbike gekocht, een mooie Carbon bike in zwart/rode uitvoering.

Ik had al wel e.e.a. gehoord en gelezen over Gravelbikes, maar niet meer dan dat. Nadat mijn zoon deze fiets had gekocht ben ik me er meer in gaan verdiepen en oa op YouTube verschillende filmpjes gekeken waaronder retro MTB's die omgebouwd zijn tot Gravelbike.

En daar begint het eigenlijk, via MP heb ik eind augustus 2020 ongezien een MKB MTB gekocht in nagenoeg nieuwstaat. De bedoeling was dat de verkoper de fiets zou opsturen, maar dat werd uiteindelijk duurder dan gedacht. Daarom besloten dat de verkoper de fiets bij mijn ouders zou afleveren want wij hadden gepland in oktober naar Nederland te gaan. Wat er in de herfst van 2020 gebeurde hebben we allemaal in meer of mindere mate ervaren en de consequentie was dat wij niet naar Nederland konden reizen. Om een lang verhaal kort te maken zijn wij uiteindelijk een jaar later naar Nederland gereisd en heb ik de fiets Augustus dit jaar op kunnen halen. Helaas had de fiets op een aantal plekken lakschade die veroorzaakt zijn door de verkoper of bij mijn ouders in de schuur, in ieder geval kan je een jaar na dato niks meer claimen en is het risico van ongezien kopen.

Inmiddels weer thuis in Oostenrijk en de laatste week gebruikt om de fiets op te bouwen met onderdelen die ik nog had:
- Beachracer stuur
- Sora shifters 3x8 speed
- Sora 8 speed achter derailleur
- Sram 8 speed cassette en ketting
- Retro zadel
- Stuurpen 60mm met een variabele hoekinstelling (oude Merida BIG Nine)

Wat heb ik nieuw gekocht:
- Maxxis DTH banden 26 x 2.15
- Stuurlint
- Nieuwe buiten- en binnenkabels
- Vulspacer om andere stuurpen te monteren.

Omdat de fiets origineel als 3x7 speed afgemonteerd was heb ik de body vervangen door een 8/9 speed body die ik nog had liggen.
Verder alle onderdelen gemonteerd en afgesteld.
Het enige wat niet lekker schakelt is de standaard voorderailleur Shimano STX in combinatie met de Sora Shifter. Op de een of andere manier is de ratio anders terwijl ik dacht dat in die tijd alles compatibel was. Als iemand hier nog een tip heeft heel graag.

Ondanks de andere setup fietst hij erg goed en heb ik een prima zit mede door de korte stuurpen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En de tweede fiets heeft ook een verhaal dit is namelijk mijn allereerste MTB die ik in 2008 gekocht heb. Na 2 jaar heb ik deze fiets aan een vriend verkocht en die heeft er daarna een paar jaar op gefietst. Hij vroeg me een paar maanden geleden of deze fiets nog iets op zou brengen. Ik gaf toen aan dat ik hem wel wilde hebben. Omdat ze deze zomer bij ons in de buurt op de camping stonden hebben ze de fiets meegenomen en sindsdien staat hij weer bij mij in de schuur.

Ik wilde deze fiets anders opbouwen dan de MBK en heb hier wel iets meer aan uitgegeven.
- Nieuw Surly Moloko stuur
- XT Shifters en achterderailleur 3 x 10 via MP
- Magura hydraulische remmen special edition via MP
- Wielen en Voorvork via MP
- Nieuwe stuurpen 80mm
- Handvatten
- Maxxis Banden DTH 26x2.15
- Cassette en ketting
- Diverse onderdelen.

Onderdelen die ik nog had:
- Zadelpen
- Zadel

Het Moloko stuur ziet er een beetje vreemd uit, maar het stuurt erg goed en de zit is ook erg goed. Trek heeft in verhouding een wat langere bovenbuis en door montage van dit stuur is dat geen probleem. Ik wil het liefste het nieuwste Surly stuur monteren namelijk de Surly Corner Bar, maar die is pas 2022 in Nederland leverbaar. Het voordeel van beide sturen is dat je normale shifters en remgrepen kunt monteren.

Misschien zijn beide bikes niet voor iedereen originele Gravelbikes, maar ik vond het leuk om 2 oude fietsen op te bouwen en een nieuw leven te geven.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Trek8000slr op zo 10 oktober 2021, 18:34, 5 keer totaal gewijzigd.
Paul Jenner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: do 19 augustus 2021, 14:42

De gravelbike scene ging oorspronkelijk over zelfbouwen, totdat de commercie zich erop storte.
Leuke projecten!
Trek8000slr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 5 oktober 2009, 21:02
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon 2 X0, Merida O'nine team issue 26"XO/XT, Cube GTC Agree Pro

Afgelopen weekend heeft mijn oudste zoon de Jeroboam Gravelbike challenge gereden, een wedstrijd van 300 km en bijna 7.000hm vanuit Velden Karinthië via Italië en Weissensee retour naar Velden via nagenoeg onverharde paden. Deze wedstrijd wordt georganiseerd door de Fabrikant 3T uit Italië.
De Gravelbike scene is in Italië veel groter dan in Oostenrijk al groeit hij hier ook hard met een bekende oude wegrenner als fervent Gravelbike rijder, Johnny Hoogerland, Johnny woont in Velden en heeft daar met zijn gezin een Pension.

Het was voor mijn zoon zijn eerste Gravelbike wedstrijd en dus best spannend, hij was goed voorbereid en had besloten om niet in 1x te rijden, maar na 180km te overnachten. Een verstandige keuze naar mijn mening zodat de eerste deelname geen deceptie wordt. Er stonden nog 2 Nederlanders aan de start die waren er zelfs speciaal voor naar Oostenrijk gekomen. Mijn zoon had de pech dat hij meerdere keren lek was gereden, latex niet meer hielp en ook zijn reserve binnenbanden op waren. Hij heeft toen gevraagd of ik hem onderweg zou kunnen treffen en nieuwe binnenbanden mee te nemen. Op een punt waar hij zo'n 25km van ons huis voorbij kwam hadden we afgesproken.

Ik ben toen op mijn Retro gravelbike vanuit Spittal an der Drau, waar wij wonen, via de Alpe Adria Radweg zijn kant op gereden. Een route die ik nog nooit had gereden en heel erg mooi is met veel Gravel.

Tijdens deze rit kwam bij mij de realisatie dat wij in een ongelofelijk mooie omgeving wonen en dat fietsen geweldig is. Het plezier in het fietsen was er het afgelopen jaar namelijk niet echt. Na onze emigratie in Juli 2019 is er veel gebeurd en wij hebben onze emigratie niet cadeau gekregen. Uiteraard heeft Corona een grote rol gespeeld, zoals bij heel veel mensen over de hele wereld. Er zijn veel dingen gebeurd, maar de beslissing van onze jongste zoon om weer terug naar Nederland te gaan heeft wel de grootste impact gehad. We hebben hem half Augustus van dit jaar verhuisd naar Nederland en dat is een groot gemis. Je weet als ouders dat je kinderen een keer het huis verlaten, maar in zijn geval was het vooral dat hij Nederland en zijn vrienden teveel miste anders had hij deze keuze niet gemaakt. Het lastige is dat mijn vrouw, oudste zoon en ik hier wel heel gelukkig zijn en dat zorgt voor een ongelofelijk spagaat waar je als ouders in zit. Gelukkig heeft hij het bij mijn ouders goed naar zijn zin en dat verzacht de pijn. Als je in zo'n situatie zit zie je soms de positieve dingen niet meer zoals de natuur en hoe mooi fietsen is.
Deze tocht was voor mij dus een eye opener om vooral weer te gaan genieten.

Ik heb mijn oudste zoon getroffen in Feistritz an der Drau en heb hem de banden gegeven zodat hij de laatste 60km kon rijden. Hij heeft hem uitgereden en toen ik hem na de afterparty in Velden ging halen was hij moe, maar heel trots. Daar viel me ook op hoe relaxed deze scene is iedereen heeft in zijn/haar eigen tempo gereden en na afloop heerste er een groot gevoel van saamhorigheid. Dat is ook wat mijn zoon naast de tocht zo mooi vond aan zijn eerste deelname.

Hieronder wat foto's van de Alpe Adria Radweg.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Trickie66
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 23 december 2021, 20:09

"Omdat de fiets origineel als 3x7 speed afgemonteerd was heb ik de body vervangen door een 8/9 speed body die ik nog had liggen.
Verder alle onderdelen gemonteerd en afgesteld.
Het enige wat niet lekker schakelt is de standaard voorderailleur Shimano STX in combinatie met de Sora Shifter. Op de een of andere manier is de ratio anders terwijl ik dacht dat in die tijd alles compatibel was. Als iemand hier nog een tip heeft heel graag."



Er bestaat een oplossing om een race-shifter van Shimano te combineren met een 3-speed mtb-voorderailleur : de shiftmate 7 van JTEK.
Kan je aankopen via oa. volgende website: https://www.bike-components.de/en/Jtek- ... -7-p56487/
Heb ik zelf met succes toegepast bij het ombouwen van een vintage 26-inch MTB naar een soort gravelbike.
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Wat een toffe fietsen en wat een gaaf verhaal. Ik heb veel vakanties daar in de regio gehouden en ook met mijn gravelbike en mtb stukken van de alpe adria trail gereden.
Prachtige regio, volgende tripjes naar Karintie zou ik graag met de motor doen, want ook dat kun je daar fantastisch doen.
Ik keek iig ieder jaar jaloers naar al die moto’s
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik had dit topic blijkbaar gemist.
Erg leuke fietsen, inderdaad zijn die aangepaste projecten eigenljjk leuker als kant-klaar gravelbikes.
Jaloersmakende en inspirerende tocht en omgeving :-q
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Leuk topic.

Hier wat van mijn creaties, lang voordat gravel een ding was.

Marin Palisades trail
Afbeelding
Specialized Sequoia
Afbeelding
Koga Miyata forest
Afbeelding
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Gravel is al een tijdje een ding :winkie:

Afbeelding
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Afbeelding

Hiermee werd de eerste tour de France gewonnen in 1903.........en toen was er nog nauwelijks asfalt en alles "gravel"
Wel dropbar, framebag, stuurtas en 1x set-up ( overigens verder ook gewoon singlespeed )

Volgens overlevering won hij de helft van de ettappes en reed ie gemiddeld 25 km/uur.........dat haal ik nu nauwelijks :oops:

Dus een gravelbike is een "marketing hype" ????? :bier:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zullen we het dan gewoon toerfiets noemen?
Dekt ook de lading, alleen klinkt het minder stoer dan gravelbike (sowieso de reden dat er zoveel verengelst wordt denk ik, het moet stoerder klinken :roll: ).

In feite zijn die fietsen van Maverick qua gebruiksmogelijkheden hetzelfde als de huidige gravelaars, alleen zijn die wat doorontwikkeld: schijfremmen, wat aangepaste geo zodat je niet met een steile stuurpen het stuur op comfortabele hoogte hoeft te brengen etc.

Maar goed, op mechanisch-technisch gebied is er sowieso weinig echt nieuws onder de zon. Ik kom uit de motorhoek en daar is het net zo. Schijfremmen, monovering, waterkoeling, zelfs ovale zuigers: het was er allemaal al eerder. Alleen waren de materialen en/of productietechnieken destijds niet goed genoeg om een aantal van die ideeën goed uit te voeren (bijvoorbeeld die ovale zuigers, de afdichting was een groot probleem tot Honda het in de jaren '80 werkbaar kreeg).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Natuurlijk zijn "gravelbikes" niet echt groot nieuws. Feitelijk zijn dit soort fietsen voor gematigd on-offroad gebruik er al een eeuw en gaat de technische ontwikkeling in banden, frames, schakelen en remmen gewoon door.

Wat "gravel" toevoegt is aandacht voor "gewone" bruikbare fietsen op "gewone" fietsbare paden en wegen......of je daar nou met baggy kleding, lycra pakjes of hipster blokhemd op wil zitten.
Was je vroeger een sukkel die nergens bijhoorde als je geen mtb of racefiets had, met bijbehorende outfit en hippe ( of juist underground) merken.........nu ben je een "gravelbiker" en krijg je ook eens aandacht en keuze uit mooie hippe spullen.

Leuk dat je nu ineens weer kunt aanhaken met je oude toerfiets, die het waarschijnlijk vrijwel net zo goed doet op 99% van alle graveltochten.....baard& blokhemd, bier&burger erbij en je telt weer mee :winkie:
Paul Jenner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: do 19 augustus 2021, 14:42

@Trek8000slr:
Wij hebben een paar jaar terug ook de Alpe Adria (grotendeels gereden) op gehuurde hybride fietsen, startend vanuit Salzburg.
Dat was errug leuk !
Behalve dan een stuk waar we op een soort N-weg zonder fietspad een eind moesten rijden, waar de Audi's met 100 kmh langs je heen daverden :(
IK kan me eerlijk gezegd niet herinneren dat er een deel onverhard bij zat.
Zijn er misschien vercshillende versies van de route ?

Aandoenlijk verhaal van je zoon.
Tsja, emigreren is natuurlijk niet nix.


Paul.
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Afbeelding
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Afbeelding
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Ik vond nog een oude Wheeler catalogus uit 1992 met de Wheeler 6000 die ik toen had. Die werd als cross bike verkocht.700x43c banden, Shimano XT/DX STI 21 speed, balhoofd was al 1.1/8, Eigenlijk al een soort Gravelbike.
Was een fantastische fiets, maar toch snel weer verkocht. Al mijn vrienden reden een 26"MTB. Als ik sneller was dan lag het aan de fiets. Als ik gelost werd door zandstroken, dan werd er niet gewacht....... :D Echte vrienden!

Afbeelding
Plaats reactie