Aanpassing wielset Cannondale Topstone Lefty 3

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Op dat terrein dat jij rijdt: banden en bandenspanning. Geen andere oorzaken. Gewicht maakt bij jouw gewicht niks uit en ook op vlakke bospaden maakt gewicht niks uit, sterker nog, zwaarder zou zelfs beter kunnen zijn (vliegwieleffect!).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
jwkeij
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 2 augustus 2021, 22:45

Faro schreef: vr 15 oktober 2021, 12:28
Ik heb inderdaad het probleem dat ik met de 650b /45 Pirelli's Cinturato niet mee kan op de rechte bosstroken.
Het voelt alsof er veel kracht verloren gaat (2.03 m/105 kg )
andere banden is een stuk goedkoper dan een nieuwe wielset :wink:
Je had een ebike moeten kopen......of je moet harder fietsen.... Dan blijf je bij je fietsmaten. Of rijd solo. heb je dat 'probleem' niet.

Maar, even serieus: welke versie Cinturato's heb je? M of H? Dat maakt nogal wat verschil.
Een setje 650x47 slicks (Gravelking/Byway/Horizon's) rolt over alle gravelstroken heen en op asfalt lever je niets in.
WiND 56 - 2020 - Handgebouwde stalen gravelbike
Apex Ronin - 2020 - Carbon custom Hardtail
Faro
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 11 oktober 2021, 11:24

Ik heb de M versie.
Gebruikersavatar
jwkeij
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 2 augustus 2021, 22:45

De H versie is een pak vlotter als je het offroad niet te wild maakt. De WTB byway of een andere slick (al dan niet met noppen aan de zijkant) ga je veel plezier van hebben.
WiND 56 - 2020 - Handgebouwde stalen gravelbike
Apex Ronin - 2020 - Carbon custom Hardtail
Faro
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 11 oktober 2021, 11:24

Met de meegeleverde set WTB was het slippen en glijden in een modderig bos. Op aanraden van de fietsenmaker de Pirelli’s aangeschaft .
Gebruikersavatar
jwkeij
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 2 augustus 2021, 22:45

Tsjaa.. het één of het ander. Dan zul je wat harder moeten trappen. Maar dat had je al ondervonden. Dan zou je ook nog voor een Sendero van wtb kunnen gaan.😉 We willen alleen maar meedenken, hè?

Zelf rijd ik óf 700x40 Terra speed of 650x48 Teravail Cannonballs. Beiden niet heel veel profiel, maar rijdt prima.
WiND 56 - 2020 - Handgebouwde stalen gravelbike
Apex Ronin - 2020 - Carbon custom Hardtail
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het zal hoe dan ook een compromis zijn, met een hele snelle band lever je grip in en met veel grip lever je snelheid (op rechte paden) in.
Maar ik denk dat de bandenkeuze meer invloed heeft dan een ander wiel, dat zit wat betreft jouw probleem -snelheid op rechte paden- echt in de marge.

Net als bij mountainbikes zie ik wel voordeel in een bandje met iets meer nop voor en een snellere versie achter. Maar dat hangt ook weer af van wat je vooral rijdt, als dat vooral modderige winterse toertochten zijn ga je inderdaad niet blij worden van een Byway :)
Dan is het accepteren dat je een iets minder licht lopend bandje moet monteren om niet de bocht uit te vliegen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Faro
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 11 oktober 2021, 11:24

Bedankt voor alle adviezen👍🏻
Ik zet het project nieuwe wielset nog even in de koelkast.
Eerst nieuwe banden aanschaffen met iets minder profiel dan de pirelli’s.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, of alleen achter wat snellers monteren kan ook.
Voor wil je toch wel iets meer grip dan achter, en voor tikt de rolweerstand ook wat minder aan (omdat er minder gewicht op de band rust en hij niet aangedreven wordt).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Faro schreef: wo 20 oktober 2021, 20:55 Met de meegeleverde set WTB was het slippen en glijden in een modderig bos. Op aanraden van de fietsenmaker de Pirelli’s aangeschaft .
Dan leg je toch zo'n WTB op het achterwiel? Of heb je die niet meer?
Plaats reactie