Singlespeed gravelbikes...?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

ik zag nergens een topic over dit onderwerp, of heb ik niet goed gekeken? :~

In het verleden heb ik poosje met singlespeed mountainbike gereden. Door blessureleed was ik genoodzaakt daarmee te stoppen. Spijt, ja enorm, dat ik mijn Genesis toen opgeruimd heb. Maar goed, even on-topic.
Zijn er onder ons die Gravelbike singlespeed rijden? Wat is je ervaring? Welke bike? Welk verzet? Tips... Welkom. :-q
elduderino
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 22 juni 2015, 21:31
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey

Ik rijdt al een aantal jaren singlespeed op een Surly Straggler met 42 x 18. Bevalt mij supergoed! Gebruik hem ook vaak voor de UHR routes. Ik kan het je van harte aanraden!
Hague
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 24 september 2020, 10:38
Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 Pro, Canyon Grail AL 7

elduderino schreef: ma 1 november 2021, 13:51 Ik rijdt al een aantal jaren singlespeed op een Surly Straggler met 42 x 18. Bevalt mij supergoed! Gebruik hem ook vaak voor de UHR routes. Ik kan het je van harte aanraden!
Ik ben hier ook wel benieuwd naar, wat zie je zelf als voordeel aan deze setup op bijvoorbeeld de UHR?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16782
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je rijdt geen singlespeed vanwege de voordelen, je rijdt singlespeed omdat je het leuk vind!
Natuurlijk, het is iets lichter, iets minder onderhoud, maar die voordelen vallen heel snel weg als je het niet gewoon leuk vindt om te doen.

In een ver verleden heb ik even singlespeed op de mtb gereden, maar echt gepakt heeft dat me niet. Maar het minder onderhoud aspect sprak me wel aan, dus toen kocht ik een Rohloff-naaf :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

surly crosscheck bestaat al jaren ...toen was de term gravelbike nog niet eens uitgevonden

maar inderdaad singlespeed rijden is gewoon voor de fun en de voordelen zijn smoesjes om het goed te praten :winkie:
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Een van mijn Bike makkers rijdt (ook) op een Trek Crockett SSCX wel gravel rondjes met best een stevig verzet.
Op typische gravelpaden top, op Singletrack wel hard werken.

Enjoy !!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Om even duidelijk te zijn over singlespeed... Het was voor mij echt fantastisch, totdat blessure roet in het eten gooide.
Het mindere onderhoud en wat lichtere fiets was leuk, maar niet het hoofddoel. Gewoon de lol en de geweldige efficiëntie gecombineerd. Bij plassen niet er omheen maar gewoon middendoor en zonder piepen en kraken verder rijden :winkie:
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik heb een tijdje een All City Nature boy gehad. Dedicated Singlespeed crosser. Erg leuk ding maar All City's zijn wel zware frames dus zware fiets. Dus verkocht.

En nu al een aardig tijdje een Jones SS mtb. Singlespeed is wel echt mijn ding, de lol van het halen van een lelijke klim waar ook de geared mannen het moeilijk hebben vind ik leuk maar ook dat momentum fietsen.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4073
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

ijskonijn schreef: wo 17 november 2021, 20:13 Om even duidelijk te zijn over singlespeed... Het was voor mij echt fantastisch, totdat blessure roet in het eten gooide.
Het mindere onderhoud en wat lichtere fiets was leuk, maar niet het hoofddoel. Gewoon de lol en de geweldige efficiëntie gecombineerd. Bij plassen niet er omheen maar gewoon middendoor en zonder piepen en kraken verder rijden :winkie:
Denk je dat je met een singlespeed gravelbike/crosser minder blessures zou hebben? Misschien door het soort routes?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16782
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk juist dat het iets blessuregevoeliger is, doordat je soms een erg zwaar verzet moet trappen en de boel daarmee wat zwaarder belast? Dus als je bijvoorbeeld een knieblessure hebt zal dat sneller problemen geven dan op een fiets waar je altijd een licht verzetje kunt vinden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ik rijd met een Soma Wolverine 99% van de tijd singlespeed. Alle routes hier in de buurt probleemloos, allen een paar klimmetjes Lunteren af ten hoe harken of een stukje lopen. Je leert vanzelf meer momentum te houden omdat elke vertraging ook weer op gang getrokken moet worden.

Voor de rest alleen maar lol. Klimmetjes waar de anderen terugschakelen moet je doorstoempen. Je komt daardoor meestal eerder boven (weliswaar met opgeblazen benen) maar gewoon kijken of er niets aan de hand is.

En na een modderrit even in de vijver dippen en weer klaar voor de volgende rit.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4073
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Jan the Man schreef: do 18 november 2021, 14:23 Ik rijd met een Soma Wolverine 99% van de tijd singlespeed. Alle routes hier in de buurt probleemloos, allen een paar klimmetjes Lunteren af ten hoe harken of een stukje lopen. Je leert vanzelf meer momentum te houden omdat elke vertraging ook weer op gang getrokken moet worden.

Voor de rest alleen maar lol. Klimmetjes waar de anderen terugschakelen moet je doorstoempen. Je komt daardoor meestal eerder boven (weliswaar met opgeblazen benen) maar gewoon kijken of er niets aan de hand is.

En na een modderrit even in de vijver dippen en weer klaar voor de volgende rit.

Ciao,
Jan
Wat voor verzet rijd jij ? Zit aan een soort singlespeed monstercrosser te denken.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Meestal 38x16 (loop al tegen de 60.... :o ).

Een monstercrosser heb ik ook, een Genesis Vagabond. Daar kun je echt schandalig hard mee over de 'knikkerbanen', 2.4 band achter en 2.6 of 3.0 band voor, dus oneindig veel grip.
Deze rijd ik wel met versnellingen, en in de winter op Super Moto's en spatbordjes/naafdynamo om in de avonden ook nog kilometers te maken.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4073
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik zit eraan deze Karate Monkey uitvoering uit 2014 weer eens te reactiveren als Monstercrosser; inderdaad ook met 2.4 achter en 2.8/ 3.0 voor :-q
Afbeelding

Frame heeft een hele tijd dienst gedaan als stadsfiets, maar stuurtje en remmen liggen er nog inclusief brede wielset.
Twijfel of ik er de 2x9 barend shifters weer op zal zetten, of hem singlespeed ga rijden. Dat lijkt me ook wel leuk om eens te proberen voor vlak toerwerk in de bossen en boerenpaden hier in de buurt ( bij Breda) .
Ik heb een 34 voor, maar kan 14, 15,16 of 17 steken achter. Komt daarmee wel in de buurt denk ik ? NB ik reed 34-17 op de mtb routes hier.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik vind het zeer knap dat jullie zo zwaar rijden. Op Nijmegen rijd ik 34/19 en kom redelijk boven maar met 18 was het al niet meer echt leuk.

En dan ben ik pas 45 lentes jong.

Werk aan de winkel vrees ik :o
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie