Carbon gravel wielen, waar op letten?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Ik overweeg om de Dt Swiss G1800 wielen van mijn Canyon Grizl te vervangen voor een lichter carbon setje.
Maar waar moet in nu op letten?
Kan ik mountainbike wielen plaatsen in deze fiets? Niet boost neem ik aan dan.
Op gebruikte sets zit vaak een 11 speed body, ik heb er nu een Xdr body opzitten voor 12 speed, Sram. Is dat altijd te vervangen, die body?
Gebruikt kopen, nieuw of wat laten bouwen? Budget ongeveer 7 tot 800 euro's.

Wensen zijn dus lichter dan mijn huidige 1895gr wielen, ongeveer 25mm intern, tubeless kunnen gebruiken, betrouwbare naven (350?), geen hele hoge velgen omdat die te stijf worden... zoiets denk ik.
Fiets wordt gebruikt in ''t Gooi en op de Veluwe.
Ik zelf weeg 75kg.
Gebruikersavatar
hoodoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: do 8 november 2007, 16:27
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei, Evil Offering, Canyon Grizl, Scott Addict

Mountainbike wielen zal lastig zijn, je voornaaf is 12*100.
Of je moet een naaf nemen met voor beide maten beschikbare end caps
Laten bouwen voor je budget zal denk ik krap worden.
Wanneer je ze gaat gebruiken in het terrein waar de Grizl voor bedacht is, heb je een setje nodig wat tegen een stootje kan en brede banden aankan.
In mijn Grizl steek ik wel eens een setje FFWD Tyro maar dat is dan meer voor op de weg of licht terrein met 35 mm of 40 mm banden
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Die Tyro's had ik gezien maar vind 19mm intern te weinig, wil met 45mm banden blijven rijden.
Staan ook een setje Bontrager Aeolus Pro 3V wielen op MP, volgens mij kan daar een andere body op maar ik ben niet zo bekend met deze wielen en kan er niet al te veel over vinden.
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Ik heb bij lightbycicle een paar carbonvelgen besteld. Samen met Hope naven een setje van laten spaken.
Die doen het nu toch al een paar jaar prima. Volgens mij kom je dan wel een beetje aan jouw budget.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Mtb velgen kunnen soms een minder hoge luchtdruk aan als race velgen. Ook deel omdat men verwacht dat de mtb band breder is en men daar al rekening mee houdt.
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Op mijn gravelbike zit ik rond de 2 bar, dat kunnen mtb velgen ook makkelijk aan.

Zelf velgen samenstellen heb ik geen ervaring mee, koop ze liever compleet denk ik...
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

RRon schreef: zo 21 november 2021, 12:12
Zelf velgen samenstellen heb ik geen ervaring mee, koop ze liever compleet denk ik...
Dan neem je toch contact op met aantal forum leden die heel goed weten hoe je je het best een wiel kunt samenstellen :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor mijn eigen gravelbike ben ik bezig de carbon velgen die ik al had te voorzien van Hope Pro4 naven. Dat zijn in principe hun mtb-naven (de RS4 is de road naaf), maar er zijn gewoon passende endcaps voor de 12x100 voorkant en 12x142 achterkant die ik nodig heb. Dat zijn de meest voorkomende steekasmaten bij gravel- en roadbikes, heel soms zie je een 15x100 voornaaf.

Boost naven gaan niet passen, maar elke andere naaf waar je passende doppen voor jouw frame & vork voor kunt krijgen wel. Dus Hope en DT gaat eigenlijk altijd werken. Voor die merken is ook elk type body te koop, HG, Microspline, XD, XDR...
Maar alle bekende merken hebben passende naven, wat ik al zei, 12mm voor en achter is min of meer de standaard bij gravelbikes.

De betere Chinese merken van carbon velgen hebben allemaal mooie velgen in het assortiment, Lightbicycle, Nextie, EIE, Yishun bijvoorbeeld. De prijzen zullen onderling niet heel veel verschillen, reken grofweg even rond de €500 incl. verzending. De prijzen kun je op hun sites wel vinden, ik zou altijd de tax-prepaid optie nemen als die er is, dan heb je geen verrassingen meer achteraf.

Indicatie gewicht: mijn velgen zijn 44mm hoog, 25mm breed (inwendig), 420 gram per stuk, ingespaakt met half DT comp, half DT revo, messing nippels en de Hope naven kom je ongeveer op 1.680 gram. Met lagere velgen kom je ietsje lichter uit, mijn set heeft 32 spaken per wiel.

Ik zou zelf niet minder dan 28 spaken willen, maar ik ben veel meer van wat extra reserves dan van het grammenjagen (ondanks mijn eigen gewicht van 70kg :-D ).

Hookless velgen of met randje hangt af van de druk die je wilt rijden, hookless wordt geadviseerd bij minder hoge drukken. Keihard opgepompte banden voor weggebruik combineren beter met een randje.

Prijsindicatie: als je dus voor Chinese carbon velgen zou kiezen en je telt daar 500 voor heb je nog 300 voor de rest, dat wordt krap maar met bijvoorbeeld Novatec of Shimano 105 naven zou het kunnen. Uiteraard ook afhankelijk van wat de bouwer vraagt voor het werk.
Een set DT350 naven kost wat meer dan 200 en met Hope zit je al ruim aan je budget zonder dat je spaken hebt ;-)
Ik ga hier even uit van de prijzen die je in webshops tegenkomt.

In een ander topic zag ik Superstar naven getipt worden, die komen tegenwoordig uit Engeland (dat kwamen ze eerder ook al, maar nu worden ze daar ook geproduceerd ;-)). Dan blijf je onder de 200 voor een set V3 naven.
En wellicht nog een optie, Koozer is een Chinees merk van betaalbare naven waar je zo stiekem toch wel positieve dingen over leest.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Kermit, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ga eens speuren op het www en kijken wat er mogelijk is. Het idee om inderdaad zelf iets te gaan samenstellen en laten bouwen begint al te groeien door alle reacties hier!!! :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je het aandurft wil ik best een keer een set voor je bouwen, stuur me dan maar een keer een pb-tje.
En als ik het zelf niet aandurf zal ik het eerlijk zeggen ;-)

Gisteren nog even op een paar Nextie velgen gegoogled en dan zit je al tegen de €550 om twee velgen op je deurmat te krijgen, beetje afhankelijk van het exacte type. De verzendkosten vanuit China zijn de laatste tijd uiteraard gestegen... :roll:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik zit erover te denken om ook nog maar een gravel wielset te gaan spaken.

Zag op de site van EIE erg mooie velgen :kiss:

Misschien nu met dt swiss naven.

Mijn huidige 470db velgen zijn leuk om mee te beginnen maar verdienen wel een upgrade.

Iemand nog tips tav bestelling bij EIE? Neem aan dat de 350 naven goed genoeg zijn? Of zijn de 240 een echte meerwaarde bij gravel gebruik?

Of toch andere naven? Hoe moet ik de novatec uit China inschatten? Zijn dat neppers? Of mindere kwaliteit? Waar zijn die evt te bestellen?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij is er weinig mis met de 350 hoor, gewoon een betrouwbare naaf. Een paar gram zwaarder dan de 240 maar qua prijs/kwaliteitverhouding ben je met de 350 waarschijnlijk beter af. Het binnenwerk is gelijk en de rvs lagers waarmee de 240 pronkt zijn functioneel eigenlijk geen voordeel. Als het goed is is de boel dermate afgedicht en ingevet dat roest sowieso geen kans maakt, en rvs is minder hard dan het staal voor een normaal kwaliteitslager.

Geen eigen ervaring, maar je leest wel dat de Novatecs die je op AliExpress ziet niet altijd dezelfde kwaliteit hebben als de "Europese" Novatecs. Omdat ze ook via Europese webshops redelijk betaalbaar te vinden zijn zou dat mijn voorkeur hebben.

Uiteindelijk bewijst een naaf zijn kwaliteit pas op langere termijn, zijn de afdichtingen goed, is het freewheelmechanisme betrouwbaar. Dus met een paar km rijden kun je nog geen echte conclusies trekken. DT en Hope zijn wel boven elke twijfel verheven natuurlijk, overal kan een keer wat mis mee zijn maar gemiddeld genomen zijn dat bewezen naven.

De Novatecs (bij Duitse shop gekocht) die ik even gereden heb (wielset recent verkocht) maakten een prima indruk maar wat zegt dat na een paar honderd km. De ZTTO's waarmee ik net een set gebouwd heb lijkt in de hand ook niks mis mee. Die ga ik in de hardtail monteren als "test wielset", misschien daarna ook nog een paar ritten in de e-mtb van mijn vriendin om te kijken hoe het freewheel die extra power verteert. Maar voor ik daar iets zinnigs over kan zeggen zijn we zeker een seizoen verder...

Overigens ben ik net bezig met het bouwen van een wielset met Nextie velgen van 335 gram (22mm inw.), dat is echt wel lekker licht spul :tong
Met Hope's, Sapim Race en messing nippels kom je dan op 1.530 gram uit (32 spaken achter en 28 voor).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
endorfin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 11 december 2006, 14:53

Zipp 353 nsw
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

kermit schreef: do 6 januari 2022, 10:47 Volgens mij is er weinig mis met de 350 hoor, gewoon een betrouwbare naaf. Een paar gram zwaarder dan de 240 maar qua prijs/kwaliteitverhouding ben je met de 350 waarschijnlijk beter af. Het binnenwerk is gelijk en de rvs lagers waarmee de 240 pronkt zijn functioneel eigenlijk geen voordeel. Als het goed is is de boel dermate afgedicht en ingevet dat roest sowieso geen kans maakt, en rvs is minder hard dan het staal voor een normaal kwaliteitslager.

Geen eigen ervaring, maar je leest wel dat de Novatecs die je op AliExpress ziet niet altijd dezelfde kwaliteit hebben als de "Europese" Novatecs. Omdat ze ook via Europese webshops redelijk betaalbaar te vinden zijn zou dat mijn voorkeur hebben.

Uiteindelijk bewijst een naaf zijn kwaliteit pas op langere termijn, zijn de afdichtingen goed, is het freewheelmechanisme betrouwbaar. Dus met een paar km rijden kun je nog geen echte conclusies trekken. DT en Hope zijn wel boven elke twijfel verheven natuurlijk, overal kan een keer wat mis mee zijn maar gemiddeld genomen zijn dat bewezen naven.

De Novatecs (bij Duitse shop gekocht) die ik even gereden heb (wielset recent verkocht) maakten een prima indruk maar wat zegt dat na een paar honderd km. De ZTTO's waarmee ik net een set gebouwd heb lijkt in de hand ook niks mis mee. Die ga ik in de hardtail monteren als "test wielset", misschien daarna ook nog een paar ritten in de e-mtb van mijn vriendin om te kijken hoe het freewheel die extra power verteert. Maar voor ik daar iets zinnigs over kan zeggen zijn we zeker een seizoen verder...

Overigens ben ik net bezig met het bouwen van een wielset met Nextie velgen van 335 gram (22mm inw.), dat is echt wel lekker licht spul :tong
Met Hope's, Sapim Race en messing nippels kom je dan op 1.530 gram uit (32 spaken achter en 28 voor).
Klinkt goed. Maar dat setje was toch al klaar? Of ben je alweer met een nieuw setje bezig :o

En hoe hoog zijn die velgen dan? Hoeveel was je totaal kwijt als ik vragen mag voor de velgen?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

endorfin schreef: do 6 januari 2022, 18:31 Zipp 353 nsw
:~
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie