Carbon gravel wielen, waar op letten?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

RRon schreef: vr 19 november 2021, 22:59 Die Tyro's had ik gezien maar vind 19mm intern te weinig, wil met 45mm banden blijven rijden.
Staan ook een setje Bontrager Aeolus Pro 3V wielen op MP, volgens mij kan daar een andere body op maar ik ben niet zo bekend met deze wielen en kan er niet al te veel over vinden.
Met beide gravel gedaan met 45mm banden. Geen problemen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

hanjovdberg schreef: do 6 januari 2022, 19:51
kermit schreef: do 6 januari 2022, 10:47 Volgens mij is er weinig mis met de 350 hoor, gewoon een betrouwbare naaf. Een paar gram zwaarder dan de 240 maar qua prijs/kwaliteitverhouding ben je met de 350 waarschijnlijk beter af. Het binnenwerk is gelijk en de rvs lagers waarmee de 240 pronkt zijn functioneel eigenlijk geen voordeel. Als het goed is is de boel dermate afgedicht en ingevet dat roest sowieso geen kans maakt, en rvs is minder hard dan het staal voor een normaal kwaliteitslager.

Geen eigen ervaring, maar je leest wel dat de Novatecs die je op AliExpress ziet niet altijd dezelfde kwaliteit hebben als de "Europese" Novatecs. Omdat ze ook via Europese webshops redelijk betaalbaar te vinden zijn zou dat mijn voorkeur hebben.

Uiteindelijk bewijst een naaf zijn kwaliteit pas op langere termijn, zijn de afdichtingen goed, is het freewheelmechanisme betrouwbaar. Dus met een paar km rijden kun je nog geen echte conclusies trekken. DT en Hope zijn wel boven elke twijfel verheven natuurlijk, overal kan een keer wat mis mee zijn maar gemiddeld genomen zijn dat bewezen naven.

De Novatecs (bij Duitse shop gekocht) die ik even gereden heb (wielset recent verkocht) maakten een prima indruk maar wat zegt dat na een paar honderd km. De ZTTO's waarmee ik net een set gebouwd heb lijkt in de hand ook niks mis mee. Die ga ik in de hardtail monteren als "test wielset", misschien daarna ook nog een paar ritten in de e-mtb van mijn vriendin om te kijken hoe het freewheel die extra power verteert. Maar voor ik daar iets zinnigs over kan zeggen zijn we zeker een seizoen verder...

Overigens ben ik net bezig met het bouwen van een wielset met Nextie velgen van 335 gram (22mm inw.), dat is echt wel lekker licht spul :tong
Met Hope's, Sapim Race en messing nippels kom je dan op 1.530 gram uit (32 spaken achter en 28 voor).
Klinkt goed. Maar dat setje was toch al klaar? Of ben je alweer met een nieuw setje bezig :o

En hoe hoog zijn die velgen dan? Hoeveel was je totaal kwijt als ik vragen mag voor de velgen?
Dit is een setje voor iemand anders, die heeft de spullen aangeleverd en ik zet het in elkaar :)
Het zijn deze velgen, maar dus wat lichter dan hier bij de specs wordt aangegeven:
https://www.nextie.com/premium-gravel-700C-NXT30GRX (30mm hoog en 22mm inwendig).

Mijn eigen velgen zijn deze, die zaten nèt boven de opgegeven 420 gram (versie met "hook"):
https://www.nextie.com/2020-all-road-31mm-NXT44ARX (44mm hoog en 24mm inwendig).

Nextie levert bij elke velg een kaartje mee met het exacte gewicht en de toleranties tov de specs.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
SFrits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: wo 9 april 2014, 17:22
Mijn mountainbike: Mach 4SL V2, Diverge comp

Goeie tip Kermit.

Ik rij nu met de Hope 20five en Pro4 naaf. Lekker degelijke set maar ik zou wel iets breder willen.
https://www.hopetech.com/dut/products/w ... ive-pro-4/ ( 20mm intern )
De Nextie 36AGX zou een kandidaat kunnen zijn
https://www.nextie.com/gravel-AGX-700C-NXT36AGX
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Inwendig 30mm is wel erg breed voor gravelbanden, dan zit je meer in de mtb-breedtematen. Zou ik minimaal een 2.25 band op willen en zelfs die vallen soms niet optimaal op 30mm.
Dat merk je het eerst op straat icm gematigde bandendruk, dan gaat het wringen. Wordt beter met hogere druk maar daar kies je juist geen brede banden voor.

Ik zou iig de velgbreedte af laten hangen van de banden die je wilt rijden. 22~25mm binnenbreedte lijkt mij voor het gros van de gravelbanden een mooie maat.

Deze bijvoorbeeld?
https://www.nextie.com/2020-all-road-31mm-NXT39ARX
Hookless of met hook hangt een beetje af van de druk die je wilt rijden, hookless is meer geschikt voor lage druk en met "haak" voor hoge. Ik heb een paar (alu) Mavic hookless velgen van 21mm en daar zit een stickertje op: max. 3 bar.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
SFrits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: wo 9 april 2014, 17:22
Mijn mountainbike: Mach 4SL V2, Diverge comp

Je hebt helemaal gelijk. Ik had op de site nog niet echt naar de binnen breedtes gekeken van de verschillende velgen.
De banden zijn nu 40C van Tufo, mogelijk zoek ik ze nog iets breder.

Hier geen lichtgewicht, rond de 90kg, bijna 2m :wink: , en dan de bepakking er nog bij.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik zou de voor gravel echt wel richting 25mm gaan als je iets kiest. Genoemde carbon Bontrager Aeolus Pro 3V gravel wielset is 25mm inwendig, maar zit ook standaard op de duurdere Trek Domane endurance race modellen met 32mm wegbanden. Ik heb zelf nu een set Aeolus Pro 51 wegwielen die met 23mm inwendig zijn geoptimaliseerd voor 28mm wegbanden, maar natuurlijk ook met 40mm gravelbanden kan worden gereden. Je zit met 25mm dus zeker niet te breed voor moderne begrippen en met 22mm al aan de onderkant van de range voor gravelbanden.
Niks mis met Bontrager carbon wielen trouwens; veel goede reviews, DTSwiss 350 binnenwerk in lagers, onbeperkt bereiders gewicht en goede garantie.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Zelf rijd ik met Nextie carbon velgen welke ook voor MTB geschikt zijn, in een 22mm uitvoering. Banden zijn 42mm en die combi vind ik meer dan uitstekend. Ik zou niet weten waarom ik nog bredere (en zwaardere) velgen zou moeten nemen.

Voorwaarde voor MTB velgen is dan wel dat de max. bandendruk niet te hoog mag liggen (de mijne max 70 psi/4,8 bar) en de velgen wegen 270g. Nu rijd ik voor gravel nooit boven de 2 bar, dus kom niet in de buurt van de max.
Ben nu ook een set aan het bouwen met een set Nextie gravel velgen, 35mm hoog en 22mm intern. die mogen max 100psi/6.9 bar druk hebben.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie