Wie rijd welke gravelbike en waarom?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

Marcel964 schreef: di 23 november 2021, 11:32 Ik rijd op een Diverge 2021 model (het nieuwste model) in Alu. Fijne fiets. Heb in bestelling staan de carbonnen variant, levertijd is zeer lang. Sinds vorige week is de nieuwe Orbea Terra gelanceerd. Ben aan het kijken of dat de opvolger kan worden van de diverge. Beide fietsen lijken qua geometrie sterk op elkaar (de oude terra was meer een veredelde racer). De nieuwe Terra heeft niet allerlei nokjes e.d. maar ik ben er achter gekomen dat ik niet van die hippe meerdaagse trips doe en mijn ritten zich meestal beperken tot ca. 2,5 uur met af en toe een uitschieter naar een langere rit van een uur of 4 of 5.
mooie bike ook!
zou je kunnen stellen dat een fiets met minder of geen nokjes voor allerlei een gravelaar voor snelheid is?
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Heb een Ridley Kanzo Fast.

Waarom? Ik rijd op die fiets graag door het PWN, zeker in de winter als de paden hard zijn. In de zomer gebruik ik de fiets meer als racefiets om vanuit huis lekker rondjes te rijden over de weg. Door de banden met iets meer volume rijd je dan op klinkers etc. ook nog lekker. Dat vind ik op de racefiets minder comfortabel (die is ook weg sinds de komst van de Kanzo). Als ik op Schoorl rijd in de winter, dan pak ik wel een normale MTB omdat ik dat prettiger vind. Zomers rijd ik minder door het PWN en op Schoorl. Dan rijd ik andere parocursen zoals Spaarnwoude etc op een echte MTB.

Dus voor mij was de Kanzo Fast de ideale aanvulling op mijn collectie.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

jeroentjuh76 schreef: di 23 november 2021, 12:25
Marcel964 schreef: di 23 november 2021, 11:32 Ik rijd op een Diverge 2021 model (het nieuwste model) in Alu. Fijne fiets. Heb in bestelling staan de carbonnen variant, levertijd is zeer lang. Sinds vorige week is de nieuwe Orbea Terra gelanceerd. Ben aan het kijken of dat de opvolger kan worden van de diverge. Beide fietsen lijken qua geometrie sterk op elkaar (de oude terra was meer een veredelde racer). De nieuwe Terra heeft niet allerlei nokjes e.d. maar ik ben er achter gekomen dat ik niet van die hippe meerdaagse trips doe en mijn ritten zich meestal beperken tot ca. 2,5 uur met af en toe een uitschieter naar een langere rit van een uur of 4 of 5.
mooie bike ook!
zou je kunnen stellen dat een fiets met minder of geen nokjes voor allerlei een gravelaar voor snelheid is?
Mmmm, dat valt denk ik wel mee. Mijn Fugio is niet van enorm veel nokjes voorzien maar toch vooral in de markt gezet als terrein-gravelbike. Genesis verkoopt hem met 47mm brede 650b banden, dat geeft wel een beetje het inzetgebied aan. Overigens heeft de nieuwe versie (mijn frame is model 2018) wel nokken op de voorvork gekregen.

Om een idee te krijgen waarvoor de fabrikant de fiets vooral bedacht heeft kun je naar de geometrie kijken, maar de reclame voor een bepaalde fiets geeft vaak ook al een richting aan. En de afmontage, met name de banden idem.

Maar ja, zoals gezegd wordt mijn Fugio in de markt gezet om er toch vooral ook wat onverhard mee te rijden maar ik rijd er met veel plezier voornamelijk wegkilometers mee.... dus wat zegt het eigenlijk :)
Als je er maar lekker op zit, dat is het belangrijkste imo. Dan kun je zelf de fiets een beetje "tunen" voor wat jij ermee wilt gaan doen. Vooral banden doen veel. Ga je voor slicks, noppen of iets er tussenin, smal of juist breed, op hoge druk of wat minder hard voor een bospad... scheelt veel in hoe zo'n fiets aanvoelt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Ik rij alweer bijna vier jaar (oei!) op een J.Guillem Atalaya, een titanium ros met twee wielsets, op de weg en op de akkers. Iets meer racy geometrie (lage stack), heerlijke alleskunner. En gewoon met dubbel Ultegra uitgerust, kan ik er alle kanten mee op :-q
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Of je pakt eerst een oude hardtail en gooit daar een vaste vork en gravelbanden op om te bekijken of het gravelen je uberhaupt bevalt.
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

streetracer schreef: di 23 november 2021, 18:29 Of je pakt eerst een oude hardtail en gooit daar een vaste vork en gravelbanden op om te bekijken of het gravelen je uberhaupt bevalt.
Ik vind het verschil tussen mijn beach/duin MTB en mijn gravelbike toch wel heel groot. Richting het voorjaar en met zachtere ondergrond ben ik met de Conti Speedkings sneller op de MTB sneller. Maar in alle andere gevallen rol ik toch sneller op mijn gravelbike. Bovendien is het gevoel van een recht stuur met MTB bediening vs. krom stuur met bijbehorende set-up toch echt anders. Als ik mijn duinrondje na 10.30 wil combineren met een aantal wegkilomers, dan is de gravelbike toch wel erg fijn.
Supermatt
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:27

Ik kocht vijf jaar geleden gravel frame (Kinesis Tripster AT) en had een aantal eisen/wensen zoals: steekassen (je zag nog best veel qr), Carbon vork, kortere reach hogere stack (minder racey), bevestiging voor spatborden en bagagedrager.
Heel tevreden mee maar de bevestiging voor een bagagedrager heb ik nooit gebruikt.
Ik maak regelmatig meerdaagse tochten met een bikepacking setup en wilde ook cargo mounts op de vork hebben.

Dus heb ik net een nieuw frame gekocht: een Brother Cycles Mehteh.
Staal en met een vork met mounts. En ook niet racey. Als ik hele dagen op de fiets zit word ik daar niet blij van.

Aan het begin van de winter gaan de sks longboard spatborden er op met een 38 mm band. Heerlijk! Geen natte voeten/reet meer en belangrijker nog, het scheelt veel poetsen van de drivetrain.
RoBiteRo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: za 16 april 2011, 20:32
Mijn mountainbike: F-Si

Ik heb een Cannondale SuperX, waarom.....?. Ik vind het een mooie fiets. Ik gebruik de SuperX als woon- en werkfiets, crosser/gravelbike. Bevalt erg goed.
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Hilco schreef: ma 22 november 2021, 11:42 niet lachen maar ik heb gewoon een Batavus Dinsdag 30 sport gekocht ...krom stuur is klote (ben toch geen wielrenner) en het ding ragd overal door en overheen :oops:

maar het is op papier gewoon een stadsfiets
Niets mis mee. Zijn best degelijke fietsen dus rammen met die handel.

Hier overigens ook nog geen kromstuur. Doe alles met een trekkingbike die lomp en zwaar is maar ook heel veel vertrouwen geeft en daarnaast ook nog ruimte heeft voor reparatiemeuk, camera en proviand (en evt. kampeerspullen). Ik ben bang dat als ik er een (dure want liefst met rohloff) gravelbike naast koop die dan weinig gebruikt gaat worden.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Keuzes om met "andere" fietsen te gravelen zijn natuurlijk ook prima, het is maar net wat je fijn vindt, wat je budget is, hoe groot de ruimte in je schuur etc...

Wat ik al zei, ik gravel amper met mijn gravelbike :D
Voor mij is het gewoon een comfortabele wegfiets waarmee ik niet hoef om te draaien als ik eens een stuk onverhard tegenkom.

Het mooie van wat we nu gravelbikes noemen vind ik de veelzijdigheid. Met een paar snelle slicks eronder zijn ze bijna net zo rap als een echte racer, met een paar noppenbanden kun je er het terrein mee in en met een zootje tassen eraan (al dan niet aan een rekje) doe je een kampeertrip. Met een echte racefiets gaat dat niet allemaal.

Alternatieven met een vergelijkbare veelzijdigheid zijn sommige hardtail mtb's en hybride-/trekkingbikes. Maar allebei zijn die wat langzamer als je echt wilt racen, vooral omdat je met een dropbar gewoon minder wind vangt. In het terrein heb je dan weer wat meer controle met die flatbars.
Dus zoals altijd, gewoon kiezen wat bij jou (en je situatie) past...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

het is natuurlijk heel fijn als er wat veranderd in je leven waardoor gravelen minder wordt of misschien als je interesse veranderd je nog steeds dezelfde bike kunt gebruiken voor dingen die je nog wel kan en leuk vindt
Of als je wel besluit die lange fietsvakantie te maken wat je eerder nooit voor mogelijk hield, je gewoon die ene fiets kunt pakken die je al hebt staan in de schuur.

dat is wel een beetje allesomvattend aan een gravelbike te zien aan een aantal reacties.

ik heb nog een paar weken voordat ik een keuze maak welke het wordt (en daarna waarschijnlijk nog lang wachten voor ik echt kan fietsen ermee :oops: )
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Voor relaxed gravellen is de Giant Revolt wat Arjan 76 al aan gaf heel geschikt.
Ik heb er 1 gehad, erg relaxed en comfortabel.
Iets te relaxed vond ik. Daarom een Superior aangeschaft die beter geschikt is om hard mee te fietsen/ op de weg te racen. Uiteindelijk past dit beter bij mij.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Sudlon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 17 oktober 2018, 18:10

Heb een Giant TCX SLR uit 2019. Zon groen/zwarte.

Zitten nu 44mm Vredestein bandjes op.
Het is mijn woon-werk fiets.
Maar ook gravel, bos of waar de weg ophoudt.

Ook al is het een redelijk simpele alu fiets met budget Sram Apex erop, gaat dat allemaal prima. (Nu dikke 6dkm gefietst)
Vorig jaar nog tijdelijk gereden met mtb stuur, maar na 4 maand toch maar weer een dropbar erop.

Gr. Arnoud
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Afbeelding

Dit was mijn eerste Gravel machine DIV3RG3 Sport Carbon van Specialized
En waarom : omdat mijn eerste voorkeur gravel nooit aan is gekomen 😢 en ander merken en modellen waren niet in mijn maat voorradig 🥺
toevallig de diverge op mn pad en impulsive koop 😅
Hoop dit keer wel een nieuw gravel…
waar ik 100% achter sta en met veel plezier op 🚴
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Gebruikersavatar
hoodoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: do 8 november 2007, 16:27
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei, Evil Offering, Canyon Grizl, Scott Addict

Sinds de gravelbike als gravelbike bestaat, daarvoor reed ik gewoon op een fiets over al en nergens, ben ik voorzichtig begonnen bij de Decathlon.
Als eerste een aluminium Triban RC520, eigenlijk hun shimano 105 racer maar dan met iets bredere bandjes. Diverse bike packing tochtjes mee gedaan en veel gebruikt als slecht weer fiets. Best een leuke kennismaking maar loeizwaar en de geometrie is niet helemaal mijn ding.Ook te beperkt in de mogelijkheid om bredere banden te gebruiken.
Daarna (eigenlijk overlappend, ik woon op 2 adressen dus meerdere fietsen :-) ) een Van Rysel EDR offroad GRX. Ook Decathlon, carbon, lekker licht en heel reactief. Eigenlijk gewoon een crosser. ook hier weer net een maatje te klein.
En toen kwam de Canyon Grizl. Voor mij alles wat ik zoek. Ik zit er lekker op, brede banden, genoeg nokjes en lekker stabiel met alle gevulde tassen er op en er aan.
Nu overigens als wintertraining fiets met 35mm banden en de speciale Canyon spatborden. Beter buiten dan binnen op de Tacx.

Voor mij is belagrijk: 1) Hoe zit ik op de fiets?, 2) Brede banden genoeg om ook op echte boswegen en slechte omstandigheden grip en comfort te hebben, 3) kan ik al mijn tassen en tent kwijt? Ik maak graag weekend tripjes met tent en fiets.
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Plaats reactie