Wie rijd welke gravelbike en waarom?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

Aangezien ik ook opzoek ben naar een gravelbike ben ik wel benieuwd waarom jullie keuze is gevallen op de fiets waarop je rijd en waarom.

Ik wil opzoek naar een gravelbike voor de avontuurlijke ritjes. touren door de natuur, lange afstanden in één of meerdere dagen. een fietsvakantie met allemaal tassen aan het frame zie ik nog niet snel gebeuren.

in ieder geval niet de ritjes waarop snelheid het uitgangspunt is, daarvoor heb ik een racefiets.
heftige trails zoek ik ook niet op, daarvoor heb ik een mountainbike.

Zo bij de verschillende merken kijkende zie je toch best veel verschil. 1x, 2x blad voor, max tyre clearance waar best veel verschil in zit. en daarbij zag ik ook fietsen (scott, ridley) waarbij stond “deze fiets is gemaakt om hard mee te gaan of woorden van die strekking.

Wanneer onderscheid een gravelbike zich tussen een avontuurlijke bike en eentje die “gemaakt is om hard te gaan”?
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

niet lachen maar ik heb gewoon een Batavus Dinsdag 30 sport gekocht ...krom stuur is klote (ben toch geen wielrenner) en het ding ragd overal door en overheen :oops:

maar het is op papier gewoon een stadsfiets
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

Hilco schreef: ma 22 november 2021, 11:42 niet lachen maar ik heb gewoon een Batavus Dinsdag 30 sport gekocht ...krom stuur is klote (ben toch geen wielrenner) en het ding ragd overal door en overheen :oops:

maar het is op papier gewoon een stadsfiets
gaaf! ben benieuwd naar (actie) foto's
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De geometrie kan uiteraard wat verschillen tussen de diverse gravelaars. De meest terreingerichte opties hebben vaak de slackste vorkhoek, laagste bracket, meeste tyre-clearance en soms ook voorzieningen voor een interne dropperkabel.
Voor de wegkm's zal het allemaal niet zoveel uitmaken, of je vork nu een graadje meer of minder onderuit staat maakt voor de snelheid niet uit. Je moet vooral lekker zitten voor jouw doel (dat kan verschillen, 200km toeren of 50km volgas vraagt een iets andere zithouding).

Waar rijd ik zelf op en waarom... ik heb twee gravelbikes. De eerste heb ik gekocht omdat ik op een echte racefiets niet meer prettig kon zitten zonder last te krijgen van nek en schouders. Dus ik zocht een vervanger die wat minder diep zat en ben uiteindelijk op een Genesis Fugio uitgekomen (los frame en zelf opgebouwd). Waarom:
- de geometrie leek aan mijn wensen te voldoen (met name gelet op de maten die van invloed zijn op de zithouding).
- omdat ik hem mooi vond, dat telt voor mij flink mee. Op een saaie fiets raak ik uitgekeken en dan draait het uiteindelijk uit op verkopen en alsnog iets kopen wat meer bij mijn smaak past :D
- het is een stalen frame en ik heb een zwak voor staal.
- het is een fiets/merk dat je niet zoveel tegenkomt en dat is geen must maar wel een pré voor mij.
- het frame paste binnen mijn budget.

Vorig jaar is er een tweede bijgekomen. Reden aanschaf: voorheen had ik een vouw-mtb omgebouwd tot dropbar en dat was de fiets die ik gebruikte om mijn wegritjes te maken in de natte wintermaanden. Omdat ik verder van het station ben gaan wonen had die vouwfiets geen bestaansrecht meer (vouwfietsen mogen gratis mee in de trein) en heb ik die verkocht. Toen "moest" er dus een nieuwe slechtweer-wegfiets komen :oops: :D
Dat is een Vitus Substance V2 Sora geworden. Waarom:
- gezien de inzet wilde ik een beperkt budget uitgeven, de grens lag bij €1.000
- veel was niet leverbaar dus de keuze was niet enorm.
- de Vitus was wel leverbaar en binnen het budget ook een van de mooiste fietsen (imo).
- de afmontage was heel netjes voor de prijs, en zeker functioneel voor mijn doel.

Inmiddels de nodige km's gemaakt met beide bikes en dus ook wel wat verschillen geconstateerd. Belangrijkste is de maat, beiden zijn maatje S maar als ik naar de geometrietabellen kijk komt de Genesis S veel meer overeen met de Vitus in maat M.
Logischerwijs voelen de fietsen dus wat anders qua karakter, maar met beiden rijd ik erg prettig. De Vitus is en voelt compacter, nadeel voor mij is de lage stackwaarde waardoor ik een stuurpen met rise moest monteren om comfy te zitten. Wellicht had ik achteraf gezien de M moeten nemen, maar die was er misschien wel niet op dat moment (dat weet ik dus niet meer).

De Vitus heeft 650b wielen, de Genesis 700c. Ga je voor pure snelheid (op verharde wegen) zijn de grotere wielen een voordeeltje, maar rij je alleen of niet op de klok maakt het niet zoveel uit als sommigen je willen doen geloven. 650b slicks op voldoende druk rollen ook erg licht.
Toch zou 700c mijn voorkeur hebben tenzij je vooral het terrein in wilt: door de kleinere wieldiameter kun je bredere banden kwijt en zoals we allemaal weten is breed in het terrein een voordeel :D

Samenvattend zou ik vooral afgaan op wat jij een leuke fiets binnen je budget vindt. Heb je ook terreinplannen is het een voordeel als er wat bredere banden in passen, dan zou ik iig 40mm banden willen kunnen monteren. Blijf je op de weg maakt dat niet zoveel uit.
Tenzij je vooral terreinplannen hebt zou mijn voorkeur lichtjes naar 700c wielen uitgaan.

Montagepunten voor tassen, bidonhouders, toptube tasje e.d. kunnen handig zijn maar als je weet dat je die toch nooit gaat gebruiken hoef je er niet veel waarde aan te hechten. Mooier wordt een fiets niet van al die ongebruikte nokken vind ik.

Ik zou eerst eens een budget vaststellen en dan wat rondneuzen wat er zo'n beetje te koop is voor dat geld. Dan krijg je vanzelf ook wat voorkeuren binnen de fietsen die je gevonden hebt. Dan kijk je vervolgens naar of die fiets(en) aan de criteria voldoen die jij belangrijk vindt, je hebt niks aan een mooie fiets die niet past of anderszins wat mist voor jouw doel.
En dan koop je de mooiste van de opties die overblijven, hopelijk is die dan ook leverbaar... ;-)

Mijn mooi-weer fiets:
Afbeelding

En het gereedschap voor de natte herfstwegen en -paden:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

O ja, schakel- en remspul...

Wat mij betreft werken Shimano en Sram allebei fijn. Zelfs de Sora groep doet het al erg goed, en dat is Alivio-level als je het met mtb's vergelijkt. Sram klikt wat harder en schakelt op en af met dezelfde hendel, bij Shimano schakel je naar een groter blad met de remhendel en naar een kleiner met het kleine hendeltje erachter.
Ik moet altijd twee keer schakelen om te wennen als ik overstap en daarna gaat het weer op de automatische piloot. Zou niet de fietskeuze op het merk van de drivetrain baseren in elk geval.

Remmen: hydraulisch is natuurlijk de top, maar een goed afgestelde mechanische TRP Spyre remt ook goed. Al moet ik zeggen dat de Spyres op de Genesis (die ik bedien met een Sram hendel) lichter werken dan de exemplaren op de Vitus die met Shimano hendels werkt. Misschien ligt het aan de kwaliteit van de kabels, die is wel belangrijk bij mechanisch remmen.
Ik ben er nog niet toe gekomen er dieper in te duiken hoe dat verschil ontstaat maar het valt me wel telkens op als ik van fiets wissel.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

dank je wel voor je uitgebreide antwoord Kermit.

op mijn mtb rijd ik met sram op de race met shimano, in mijn zoektocht naar een gravelbike heb ik deze bij de zoekfilters ook niet ingesteld.
lood om oud ijzer..
eveneens het frame materiaal, staal, alu of carbon zijn wat mij betreft allemaal mogelijk. maar waar ik nou wel naar opzoek was onduidelijk.

het geheim zit hem dus in de geometrie, daar zou het grote verschil in moeten zitten. logisch natuurlijk want die bepaalt een hoop zo niet alles in je comfort en dus rijplezier.

de fietsen die voor meerdere terreinen inzetbaar zijn (niet een dedicated gravelaar) onderscheiden zich vooral op de max tyre clearance? (lage/normale bracket, ook de recht weglopende chainstay) deze hebben dan ook vaak een 1x aandrijving?

overigens, hele vette fietsen zijn het! kan wel een beetje het verschil zien. :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je kunt wel wat aflezen aan de geometrie tabellen, niet alleen een balhoofdhoek of bb-drop maar het totaalplaatje. Vooral als je ze naast elkaar legt komen er wat verschillen naar boven waarmee je een beetje gaat zien welke fietsen wat meer voor terreingebruik bedacht zijn en welke meer racefietsen met wat meer bandenvrijheid zijn.

Maar naar mijn idee ligt het allemaal wat dichter bij elkaar dan bij mountainbikes, waar je een enorm breed spectrum qua inzetgebieden van xc-race tot downhill hebt. Vaak gaat het om een iets ander rijgevoel dan dat het effectief nou zoveel verschil maakt. En je went overal aan :)

Mijn gravelbikes sturen minder nerveus dan mijn vroegere racefiets. Als ik dus aan zo'n racer gewend ben en ik stap op de gravelaar zal die heel stabiel (negatiever benoemd log) aanvoelen. Maar ik rijd al jaren niet meer op die racer en wel op mountainbikes. Als ik nu op de gravelaar stap voelt die heel scherp en lichtvoetig.
De gravelbike is dan exact dezelfde fiets, maar mijn referentiekader is opgeschoven en daarmee mijn gevoel op die fiets ook.

Als je voor jezelf duidelijk hebt wat je wilt gaan rijden kun je misschien de uitersten wegstrepen. Als je amper terreinplannen hebt zou ik bijvoorbeeld geen Ragley Trigg kiezen :)
Maar als je wel af en toe het bos induikt zijn de fietsen waar hooguit 32mm bandjes in passen weer niet de beste keus. Het gros zal er een beetje tussenin hangen en ik denk dat de meeste gravelbikes prima kunnen voldoen. Want het zijn juist hele veelzijdige fietsen! Beetje afhankelijk van de banden en zithouding kun je er zowat alles mee tussen volle bak asfaltknallen, een stuk bos mee pikken of met tassen eraan een self supporting tripje maken.

Mijn Genesis neigt iets meer naar de terreinkant, Genesis levert de complete fietsen met brede 650b banden. Maar ik rijd er bijna alleen verhard mee, op een stel 700x40c slicks. Ritten tot vijf uur mee gedaan, in Limburg de bekende klimmetjes gereden, gaat allemaal hartstikke lekker :)

Ik denk niet dat je snel echt verkeerd kiest met een gravelaar, die dingen dekken gewoon een breed inzetgebied af.

Oja, een enkel of dubbel voorblad: met een enkel blad zul je vrijwel zeker grotere stappen in de cassette hebben. Dat is op de weg lastiger als in het terrein. Zelf rijd ik wel met enkele bladen, maar ik heb geen zware versnellingen meer nodig (toch geen kracht voor) en heb de cassettes en bladen doordacht gekozen afgestemd op mijn gebruik. Een dubbel geeft altijd een passend verzet met kleinere stappen, een enkel vereist iets meer nadenken over wat bij jouw gebruik past.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

je kunt ook een oude Trek ombouwen ...................

ga er even lekker voor zitten :

https://www.youtube.com/watch?v=m1p1ScJQ6Y4
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

In mijn ervaring zit er nogal wat verschil in geo (en rijgevoel) tussen diverse gravelbikes. Ik heb er een 6tal gehad. Bv een alu Trek Domane voelde voor mij nogal als "toerfiets" ( terwijl dat een racefiets is met optie gravelbanden) en mijn huidige carbon Marin Headlands voelt als vlot sturende racefiets (terwijl het een "mountainbike" georienteerde geo zou hebben). Ik ben juist fan van een beetje "speels" sturende fiets, dus erg blij met de laatste......maar dat zegt niks voor iemand anders.......proefrijden dus ( of wat vaker van fiets wisselen :winkie: )

Kies ook een maat die bij je past, gestrekt/racy zitten fietst heel anders en als korter/hoger.

Ik zou wel voor ruime bandenclearance gaan ( 45mm ) . Frame-materiaal (alu, titanium, carbon, staal) 1x11 of 2x11 , mech of hydrolische remmen, Shimano of Sram is kwestie van "smaak" en werkt allemaal wel. Wielsets zijn zelden top ( maar werken wel natuurlijk).
Banden zijn heel bepalend voor snelheid, grip en comfort, maar vrij makkelijk aan te passen.
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Ik heb een aluminium Cannondale Topstone gehad en heb nu een Giant Revolt carbon. De Giant bevalt mij veel beter, zowel de geometrie, stuurgedrag en comfort zijn in mijn beleving veel beter. Ik rij er zoveel mogelijk offroad mee en alleen maar asfalt om van het ene bos naar het volgende bos te komen, singletracks neem ik ook gewoon mee.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En ik heb er eentje staan (zie SYS in onderschrift) die ik heb gekocht omdat ik a) onmeunig lang op een garantieframe moest wachten dat nooit kwam en b) ik iets wilde om ook 's avonds nog wat onverhard mee te kunnen pakken in de wintermaanden. Maar ja... a) is met dubbel staal inmiddels geen issue meer (zie SYS-en in onderschrift) en sinds corona heeft thuiswerken b) opgelost, want we fietsen gewoon bij daglicht.

Gravelracer kopen, anyone :D
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

toch heel waardevol om het een keer te vragen hier!

denk ook wat kermit zegt je kunt niet heel snel verkeerd kiezen vanwege de brede inzetbaarheid van dit type fiets. en aan veel dingen is te wennen.

Giant was voor mij een beetje afgevallen omdat ik ergens gelezen had dat deze lomp zou zijn, nu lees ik een hele goede ervaring van arjan wat meer betekend als een review op een (gesponsorde?) website.

wat monkeyrider zegt, de tyre clearance is belangrijk dat geeft mss nog wel het meeste "vrijheid"

zelfbouw is me goed bevallen bij mijn xc bike. maar ga nu voor iets kan en klaars.

mijn oog is gevallen op https://www.ribblecycles.co.uk/bikes/gravel-bikes/ alu of carbon. tyre clearance genoeg zeker met 650b wielen.
even de geo vergelijken met wat andere merken.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Leuke fietsen! (informeer wel vooraf even goed naar de eventueel bijkomende kosten omdat GB geen EU land meer is).

De geo lijkt me redelijk "middle of the road", zie niet echt uitschieters in de getallen.
Engeland heeft meer leuke merken voor gravelbikes, waar Ribble er een van is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Ik rijd op een Diverge 2021 model (het nieuwste model) in Alu. Fijne fiets. Heb in bestelling staan de carbonnen variant, levertijd is zeer lang. Sinds vorige week is de nieuwe Orbea Terra gelanceerd. Ben aan het kijken of dat de opvolger kan worden van de diverge. Beide fietsen lijken qua geometrie sterk op elkaar (de oude terra was meer een veredelde racer). De nieuwe Terra heeft niet allerlei nokjes e.d. maar ik ben er achter gekomen dat ik niet van die hippe meerdaagse trips doe en mijn ritten zich meestal beperken tot ca. 2,5 uur met af en toe een uitschieter naar een langere rit van een uur of 4 of 5.
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

kermit schreef: di 23 november 2021, 11:22 Leuke fietsen! (informeer wel vooraf even goed naar de eventueel bijkomende kosten omdat GB geen EU land meer is).

De geo lijkt me redelijk "middle of the road", zie niet echt uitschieters in de getallen.
Engeland heeft meer leuke merken voor gravelbikes, waar Ribble er een van is.
ja :oops: :oops: dacht er later aan inderdaad. even uitzoeken hoe dat zit. kan nogal oplopen. geloof dat ze geen VAT (btw) rekenen maar douane e.d.
Plaats reactie