Wie rijd welke gravelbike en waarom?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
XT-driver
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: di 17 november 2015, 20:35

Heb sinds kort een Cube nuroad race fe gekocht ( complete GRX groep , spatborden , verlichting en 40 mm bandjes )
Redelijk goedkoop fietsje voor de wat slechtere wintermaanden om toch regelmatig een tochtje te maken. Op harde ondergrond rijdt het best goed en af en toe eens een bospaadje mee pikken.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

userlee schreef: di 14 december 2021, 01:46 Afbeelding

Dit was mijn eerste Gravel machine DIV3RG3 Sport Carbon van Specialized
En waarom : omdat mijn eerste voorkeur gravel nooit aan is gekomen 😢 en ander merken en modellen waren niet in mijn maat voorradig 🥺
toevallig de diverge op mn pad en impulsive koop 😅
Hoop dit keer wel een nieuw gravel…
waar ik 100% achter sta en met veel plezier op 🚴
Precies zelfde fiets voor mij maar dan model 2019/2020 (rood zwart).

Wat mij betreft mijn beste keuze sinds ik ben gaan sportfietsen (25jr geleden). Heerlijk als gewone woon werk verkeer fiets maar ook na werktijd nog even over fiets en gravelpaden. Of over de MTB routes als ik er toevallig zin in heb. Zoals gisteren had ik ineens de smaak te pakken en nam ik daarom route Otterlo en Area51 even mee. Het kan allemaal. En dat is wmb zo ideaal aan een gravelbike.

Deze zomer fietsvakantie gedaan 550km in 3 dagen. Alles meenemen op 1 fiets. Heerlijk zo door Gelderland te cruisen.

Afbeelding
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

hanjovdberg schreef: za 18 december 2021, 21:41
userlee schreef: di 14 december 2021, 01:46 Afbeelding

Dit was mijn eerste Gravel machine DIV3RG3 Sport Carbon van Specialized
En waarom : omdat mijn eerste voorkeur gravel nooit aan is gekomen 😢 en ander merken en modellen waren niet in mijn maat voorradig 🥺
toevallig de diverge op mn pad en impulsive koop 😅
Hoop dit keer wel een nieuw gravel…
waar ik 100% achter sta en met veel plezier op 🚴
Precies zelfde fiets voor mij maar dan model 2019/2020 (rood zwart).

Wat mij betreft mijn beste keuze sinds ik ben gaan sportfietsen (25jr geleden). Heerlijk als gewone woon werk verkeer fiets maar ook na werktijd nog even over fiets en gravelpaden. Of over de MTB routes als ik er toevallig zin in heb. Zoals gisteren had ik ineens de smaak te pakken en nam ik daarom route Otterlo en Area51 even mee. Het kan allemaal. En dat is wmb zo ideaal aan een gravelbike.

Deze zomer fietsvakantie gedaan 550km in 3 dagen. Alles meenemen op 1 fiets. Heerlijk zo door Gelderland te cruisen.

Afbeelding
Wat leuk Hanjo 👍🏼 deed/ doen ik ook mtb-pacourtje mee pakken lekker overal en nergens cruisen met de gravelbike en zeker fijn voor woon/werkverkeer en dat is ook de reden dat ik weer terug naar en op een gravelbike wil maar eerst mn mtb verkopen voordat ik wat leuks op de kop kan tikken 😅 maar helaas voor zal dat dit keer geen diverge meer worden.

nog veel plezier en veilige Km met je diverge 👍🏼
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Ni29er
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 3 mei 2017, 11:51

Ik heb een Koga Colmaro Allroad.
De geometrie is meer gericht “endurance-race”
Voor de wintermaanden de Schwalbe G-one 37mm banden voor op de weg en de gravel-paden
En in de zomer leg ik er 28mm race-banden op.
Moet ik wel zeggen dat ik nog een Santa Cruz Chameleon voor het MTB/ off-road heb.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4076
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik zal mijn Marin Headlands 1 hier ook eens posten.
Full carbon en GRX 1x11
Online besteld op basis van reviews, geo, leverbaarheid en het feit dat ik wel iets met Marin heb als merk.
Ik wilde een speelse fiets die voelt als endurance-racer en het ook op weg goed doet.
Intussen ben ik zo'n 1000km verder, zit er een Ere Research GR20 wielset op, sinds kort Conti Terra Speed 40mm skinwall banden afgewisseld met Vredestein Aventura 45mm, Crankbrothers Candy 1 pedalen en knutsel ik nog wat met zadels en stuurpen lengte.......maar het lijkt nu al de perfecte all-road / gravelbike waar ik naar op zoek was.
Panaracer Gravelking slicks in 35mm zijn onderweg voor de tweede wielset op de weg en er zitten regelmatig SKS speedrocker spatborden op tegen de bagger.
Rijdt, stuurt en zit heerlijk, zowel op de weg als offroad.

Foto is van tijdje terug

Afbeelding

Iets recenter ; 45mm G-one bites zijn verkocht ( niet mijn band, als ik breed wil gaat de 45mm Aventura erop) en toptube tasje is er af ( overbodig )

Afbeelding
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Hilco schreef: ma 22 november 2021, 18:34 je kunt ook een oude Trek ombouwen ...................

ga er even lekker voor zitten :

https://www.youtube.com/watch?v=m1p1ScJQ6Y4
Goed project. Geen hipster bike die dankzij de unieke paintjob gezien kan worden :-q

Persoonlijk zou ik mijn tuin niet onder de verf spuiten.
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

MonkeyRider schreef: zo 19 december 2021, 15:00 Ik zal mijn Marin Headlands 1 hier ook eens posten.
Full carbon en GRX 1x11
Online besteld op basis van reviews, geo, leverbaarheid en het feit dat ik wel iets met Marin heb als merk.
Ik wilde een speelse fiets die voelt als endurance-racer en het ook op weg goed doet.
Intussen ben ik zo'n 1000km verder, zit er een Ere Research GR20 wielset op, sinds kort Conti Terra Speed 40mm skinwall banden afgewisseld met Vredestein Aventura 45mm, Crankbrothers Candy 1 pedalen en knutsel ik nog wat met zadels en stuurpen lengte.......maar het lijkt nu al de perfecte all-road / gravelbike waar ik naar op zoek was.
Panaracer Gravelking slicks in 35mm zijn onderweg voor de tweede wielset op de weg en er zitten regelmatig SKS speedrocker spatborden op tegen de bagger.
Rijdt, stuurt en zit heerlijk, zowel op de weg als offroad.

Foto is van tijdje terug

Afbeelding

Iets recenter ; 45mm G-one bites zijn verkocht ( niet mijn band, als ik breed wil gaat de 45mm Aventura erop) en toptube tasje is er af ( overbodig )

Afbeelding
👍🏼 nice bike
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

jeroentjuh76 schreef: ma 22 november 2021, 11:39 Aangezien ik ook opzoek ben naar een gravelbike ben ik wel benieuwd waarom jullie keuze is gevallen op de fiets waarop je rijd en waarom.

Ik wil opzoek naar een gravelbike voor de avontuurlijke ritjes. touren door de natuur, lange afstanden in één of meerdere dagen. een fietsvakantie met allemaal tassen aan het frame zie ik nog niet snel gebeuren.

in ieder geval niet de ritjes waarop snelheid het uitgangspunt is, daarvoor heb ik een racefiets.
heftige trails zoek ik ook niet op, daarvoor heb ik een mountainbike.

Zo bij de verschillende merken kijkende zie je toch best veel verschil. 1x, 2x blad voor, max tyre clearance waar best veel verschil in zit. en daarbij zag ik ook fietsen (scott, ridley) waarbij stond “deze fiets is gemaakt om hard mee te gaan of woorden van die strekking.

Wanneer onderscheid een gravelbike zich tussen een avontuurlijke bike en eentje die “gemaakt is om hard te gaan”?
het heeft even geduurd maar vooral door de tips over geometrie kon ik wat gerichter zoeken. mijn oog was gevallen op een Ribble maar door brexit geneuzel kwamen daar nogal hoge kosten bij. kosten die ik wel mocht maken :wink: maar dan is het alsnog zonde. kunnen ze beter in een upgrade dacht ik zo.
onderstaande bike is het geworden. qua geo gelijkend met mijn endurance racer welke al meer op comfort was afgesteld. iets spelen met een stuurpen lengte en dit was wat ik zocht :D
3T Exploro TEAM Rival AXS 1x

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vette bak :-q

Ik zou zeggen, tweede setje banden (of wielset) erbij en die racer eruit ;-)
Die kan niks wat deze fiets niet ook kan...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

Thnx! Ja reed een stukje langs de weg en voelde als een racer, daarna offroad weer lekker vertrouwd door het zand. De racer blijft nog even maar wat je zegt is wel even door mn hoofd geschoten. Überhaupt maar even aankijken of ik de racer én mtb nog aanraak
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

jeroentjuh76 schreef: ma 14 februari 2022, 19:56 Thnx! Ja reed een stukje langs de weg en voelde als een racer, daarna offroad weer lekker vertrouwd door het zand. De racer blijft nog even maar wat je zegt is wel even door mn hoofd geschoten. Überhaupt maar even aankijken of ik de racer én mtb nog aanraak
Met alle respect voor deze verder hele mooie fiets :-q , maar wat is hier nu nog gravelbike aan behalve dat er iets meer clearance is voor bredere banden? Qua Geo is dit een fiets die ik zou scharen onder aero racer. De drop van zadel/stuur is ruim 15-20cm? Dat is gewoon super racy.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4076
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

hanjovdberg schreef: di 15 februari 2022, 16:25
jeroentjuh76 schreef: ma 14 februari 2022, 19:56 Thnx! Ja reed een stukje langs de weg en voelde als een racer, daarna offroad weer lekker vertrouwd door het zand. De racer blijft nog even maar wat je zegt is wel even door mn hoofd geschoten. Überhaupt maar even aankijken of ik de racer én mtb nog aanraak
Met alle respect voor deze verder hele mooie fiets :-q , maar wat is hier nu nog gravelbike aan behalve dat er iets meer clearance is voor bredere banden? Qua Geo is dit een fiets die ik zou scharen onder aero racer. De drop van zadel/stuur is ruim 15-20cm? Dat is gewoon super racy.
Als je bv de Dirty Kanza er op kan winnen is het toch echt wel een "gravelbike" lijkt me? Daar is ie ook voor ontworpen vlgs mij.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Uhm nee. Een wedstrijd winnen op een bepaalde fiets zegt meer over de berijder en of omstandigheden dan over de fiets.

Als ik puur naar deze fiets kijk en er even wegbanden onder zie, zie ik niets anders dan een keiharde aeroracer die niet misstaat in het weg peloton.

Nogmaals hele mooie fiets maar niet mijn definitie van een gravelbike.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

hanjovdberg schreef: di 15 februari 2022, 16:25
jeroentjuh76 schreef: ma 14 februari 2022, 19:56 Thnx! Ja reed een stukje langs de weg en voelde als een racer, daarna offroad weer lekker vertrouwd door het zand. De racer blijft nog even maar wat je zegt is wel even door mn hoofd geschoten. Überhaupt maar even aankijken of ik de racer én mtb nog aanraak
Met alle respect voor deze verder hele mooie fiets :-q , maar wat is hier nu nog gravelbike aan behalve dat er iets meer clearance is voor bredere banden? Qua Geo is dit een fiets die ik zou scharen onder aero racer. De drop van zadel/stuur is ruim 15-20cm? Dat is gewoon super racy.
qua geo indd meer een race georiënteerde gravelaar. op mijn verzoek afgesteld als mijn racer. maar er is nog ruimte voor comfort instellingen dat zal de tijd leren
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

MonkeyRider schreef: di 15 februari 2022, 19:47
hanjovdberg schreef: di 15 februari 2022, 16:25

Met alle respect voor deze verder hele mooie fiets :-q , maar wat is hier nu nog gravelbike aan behalve dat er iets meer clearance is voor bredere banden? Qua Geo is dit een fiets die ik zou scharen onder aero racer. De drop van zadel/stuur is ruim 15-20cm? Dat is gewoon super racy.
Als je bv de Dirty Kanza er op kan winnen is het toch echt wel een "gravelbike" lijkt me? Daar is ie ook voor ontworpen vlgs mij.
volgens 3t is hij dat zeker
Plaats reactie