Geometrie vergelijken.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Kipman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 23 oktober 2016, 19:59

Goedemorgen,

Ik ben aan het kijken/zoeken naar een surly straggler frame. Zouden jullie kenen zeggen aan de hand van de afbeelding en de link welke frame maat het best past, een 54 of 56?

Mijn huidige racefiets is een cube, ik zou deze graag naar een surly opbouwen vanwege de brede inzetbaarheid. Maar twijfel over de geometrie door de opmerkingen hier op het Forum dat de fiets erg lang is.
Zouden jullie mij van advies kunnen voorzien

Afbeelding

https://www.bike-stats.de/en/geometrie_ ... er_2020_54
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zoals je al ziet zit de 54 Surly dichter bij de Cube, dus die zou ik eerder kiezen dan de 56.
Wat wel een ingrijpend verschil is, en dat is bij de 54 nog groter dan bij de 56, is de lage stack/korte balhoofdbuis van de Surly's. Wil je het stuur op gelijke hoogte t.o.v. je zadel hebben als met de Cube zul je met veel spacers aan de slag moeten. De balhoofdbuis van de kleinste Surly is maar liefst 75mm korter dan bij de Cube!
(daar wordt misschien iets van gecompenseerd door het balhoofdlager, heeft de Surly een externe cup en de Cube een zero-stack balhoofd?)

Maar ik denk dat dat het belangrijkste verschil zal zijn. De hoeken van Surly zijn een fractie steiler, de achtervorken daarentegen weer wat langer. Maar daar verwacht ik geen dramatisch andere fiets door. De wielbasis is bij Surly langer maar voor de stabiliteit is de naloop ook heel belangrijk en die waarde zie ik niet (wordt bepaald door balhoofdhoek en vorksprong/offset).

Voor wat betreft de lengte van de fiets: daar spelen twee zaken, de reach en de bovenbuislengte (horizontaal gemeten).
Die laatste is het belangrijkst als je op het zadel zit, want van groot belang voor de afstand zadel-stuur. Je hebt wel iets speling met een kortere stuurpen, maar niet enorm veel.
De reach is vooral van belang als je op de pedalen staat, hoe lang voelt de fiets dan nog. Als je veel in het terrein rijdt speelt dit dus meer dan op de weg. Een wat langere reach kan dan van voordeel zijn.
Dus het hangt een beetje af van wat je ermee van plan bent welke van deze twee het belangrijkste criterium is.

Ik zou persoonlijk afhaken op de lage stackwaarde, maar ik kan en wil absoluut niet diep zitten (bovenkant stuur ongeveer op zadelhoogte is wat ik wil).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Paul Jenner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: do 19 augustus 2021, 14:42

Die lagere stack is toch ook wel op te lossen met een riser stuur ?


Paul.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Paul Jenner schreef: do 25 november 2021, 16:26 Die lagere stack is toch ook wel op te lossen met een riser stuur ?


Paul.
Racebocht met rizer??
Het is een gravelbike!! :-D :-D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er zijn wel dropbars met een beetje rise (Ritchey oa) maar daar ga je niet dat hele verschil mee wegpoetsen.
Maar goed, als je wel graag diep zit is zo'n korte balhoofdbuis al niet meer zo'n zwaarwegend issue.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kipman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 23 oktober 2016, 19:59

Dan wordt het verder kijken naar een frame. Ik zit ook niet heel graag diep.
Plaats reactie