Verlichting...naafdynamo, batterijen, wielen - inspiratietopic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
VMA
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 21 december 2020, 08:16
Mijn mountainbike: 2020 Karate Monkey

Hallo forumleden.

Omdat ik mezelf er regelmatig op betrap dat ik me naar aankopen toe redeneer wil ik het forum gebruiken als klankbordgroep.

Omdat het leuk is ga ik bezig met de opbouw van een disc trucker.
Deze gaat mijn oude Koga F3 vervangen en wordt m'n woonwerk/boodschappen/graveltoertocht fiets naast mijn MTB.
Hierop wil ik graag een vaste verlichting hebben zodat ik ook in het donker zichtbaar voor anderen kan fietsen.
Mijn utopia is natuurlijk een mooie velg om een son naaf, alleen zijn daar nu de pecunia's nog ontoerijkend voor. (met bijpassende koplamp/achterlamp/bagagerek etc ben je zo weer 1K verder, zoveel kan ik momenteel niet missen.

Nu is mijn plan:
Een "goedkope" sterke wielset te laten steken, DT gr531 velgen met shimano 105 naven oid.
Dan kan ik dit jaar in ieder geval (redellijk) snel de fiets gebruiken en ook kijken of ik de gewenste naafdynamosetup wel nodig heb ;-)

Vraag 1: (woonkwerk situatie, goed zicht met koplamp nodig, achterlamp moet gewoon goed zijn om gezien te worden)
Bestaat er een koplamp/achterlamp setje die gevoed wordt door een los te koppele batterij? (powerbank idee?)
Ben er naar op zoek maar kan zo snel niks vinden. (voldoende lichtopbrengst om buitenaf in het donker goed te kunnen zien)

Vraag 2: (Binnen bebouwde kom situatie, met voldoende lantaarnpalen)
Zijn er goede batterij gevoerde kop & achterlampen (niet die aldi dingen) goed genoeg om gezien te worden.
In het geval dat ik echt goede verlichting voor woon/werk nodig heb kan ik mijn oplaadbare USB schijnwerper als extra op het stuur zetten.

Wat zijn jullie ervaringen met verlichting, en wat raad je aan, zie ik nog wat over het hoofd? naja, shoot het is als extra stof tot nadenken bedoeld om tot een betere keuze te komen
:bier:
Paul Jenner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: do 19 augustus 2021, 14:42

Ik heb een Lezyne 1100XL koplamp die zo'n puist licht geeft dat de eenden beginnen te schelden als ik in het donker langsrijd.
Lekker thuis opladen en dan aan je stuur klikken.
NAdeel: zoveel licht vergt ook veel stroom dus nogal rap weer bijladen.
Je kunt hem gelukkig wel 2 standjes lager zetten, dat spaart de batterij.

Als achterlicht een van een tientje op een knoopcel en die is prima. Gaat al heel lang mee.
Als je echt in het donker gaat fietsen zou ik om iedere arm nog zo'n hardlopersbandje doen, op de knipperstand.
Dan zien ze je wel hoor !

Mijn ervaring is dat als je maar genoeg licht voert, dat zelfs automobilisten je voorrang gaan verlenen. Dus doen !

Naafversnellingen geen verstand van.

Paul.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

VMA schreef: ma 21 februari 2022, 21:37 Wat zijn jullie ervaringen met verlichting, en wat raad je aan, zie ik nog wat over het hoofd? naja, shoot het is als extra stof tot nadenken bedoeld om tot een betere keuze te komen
Je kunt prima uit de voeten met LED verlichting, die zijn er in allerlei varianten met ingebouwde accu (dus met powerbank op te laden) of op batterijen (ook makkelijk). Ik heb een Son dynamo en bijbehorende verlichting; makkelijk omdat je niet hoeft te laden, het altijd op je fiets zit en je de output kunt gebruiken voor het aansluiten van USB apparaten, maar de lichtopbrengst haalt het niet bij een paar krachtige (en veel goedkopere) LED's. Ik geloof dat ik die van mij destijds bij https://www.mtb-led.com heb besteld.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

VMA schreef: ma 21 februari 2022, 21:37
Wat zijn jullie ervaringen met verlichting, en wat raad je aan, zie ik nog wat over het hoofd? naja, shoot het is als extra stof tot nadenken bedoeld om tot een betere keuze te komen
Zelf prima tevreden met Son. Na een exemplaar voor velgremmen naar een QR exemplaar voor schijfremmen en ondertussen 2 Boost steekas Son dynamo's voor 2 wielmaten. Als je ooit nog iets met USB opladen van electronica wil met je naafdynamo neem dan geen SonDelux, die is alleen voor verlichting.

Mijn Son naafdynamo's heb ik allemaal gebruikt gekocht, misschien is dat voor jou ook een optie? Zeker in Duitsland kom je ze best regelmatig tegen, maar ook op marktplaats komen ze af en toe voorbij. Mocht er wat mis mee zijn dan zijn ze vaak nog te servicen door de importeur, voor Nederland is dat M-Gineering.

Betaalbaarder zou je ook kunnen kijken naar Shutter Precision, en ook Shimano maakt mooie naafdynamo's.

In lampen is er ook genoeg te koop. Let wel op bij gebruik op de openbare weg dat je iets neemt met een lichtbeeld wat je medeweggebruikers niet verblindt. Een Edelux van Son, maar ook bijvoorbeeld de diverse lampen van Busch & Müller zijn hier prima op aangepast. Ook kun je nog kijken naar bijvoorbeeld Spanninga, die het fietsverlichtingsonderdeel van Philips heeft overgenomen.
Supermatt
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:27

Ik gebruik een Son in mijn gravelbike en in mijn mtb en ben daar zeer tevreden mee. Altijd licht bij je en tijdens bikepacken kan je een accu of device opladen. Ik hoef mij dan geen zorgen te maken over een kampeer plek met stroom of mijn spullen in een toilet gebouw in het stopcontact steken.
Wat hierboven staat over de Son delux herken ik niet. In mijn mtb heb ik een Son 18, in de gravelbike heb ik een sondelux. Ze hebben verschillende optimale snelheden waarbij ze laden, dat is het verschil.
Maar je hebt ook een omvormer nodig als je wil laden en dat is ook weer wat geld.

Ik gebruik de voorlamp van Son. Als achterlicht heb ik een oplaadbaar knipper lampje.
De tip van bundel van de lamp kan ik bevestigen. Veel lampen knallen er wel een partij licht uit maar verblinden alles en iedereen. Vooral de offroad lampen en goedkopere Ali lampen hebben hier last van. De offroad lampen doen dat omdat die niet alleen de weg moeten verlichten maar ook overhange takken etc.
Neem voor het verkeer dus een lamp met een spiegel die een asymmetrische en afgeplatte bundel produceert die het wegdek verlicht.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Behalve naafdynamo's van SON, bestaan er ook van andere merken met disk, etc. Zie bijvoorbeeld op hollandbikeshop.

Ook lampjes heb je met geïntegreerde en losse accu in zeer veel prijsklassen. Zelf heb ik ook voor en achter met USB en vooral voor veel mogelijkheden om m zachter te zetten.

Voor woon-werkverkeer wil je natuurlijk niet elke dag bezig zijn met opladen
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Afbeelding
Ik gebruik deze twin pack van knog usb oplaadbaar :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Kijk eens bij Decahlon. Daar heb ik mijn oplaadbare set vandaan. Ik denk dat ze ook best direct aan een powebank kunnen mogen ze leeg raken onderweg.

Ik twijfel ook al lang over een SON wiel maar wat me tegenhoud is dat je 90% van de tijd geen licht nodig hebt maar wel de weerstand van de dynamo hebt (Tuurlijk is die bij SON niet zo hoog maar toch)

En Natuurlijk is het leuk dat je je accessoires ook kan opladen maar in de praktijk voldoet een powerbank meer dan voldoende.

Powerbank en verlichting 50 euro
Hele SON setup 1000 euro.

Ik weet het dan wel.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Wanneer je met de knog over verlichte fiets/gridpaden rijd, dan heb je niet meer nodig dan het minimum vd lichtsterkte en dan gaat zowel voor als achter een goede 40uur mee....wat zal dat betekenen woon/werk 20km, 40km per dag = 2uur max = batterij duur 20dagen = 1x in de maand opladen :-q
En wil je het zekere voor het onzekere bv buitenverlichting valt uit of je neemt zo nu en dan een onverlichte route....laad je steevast 1x 3weken, is nog :-q lijkt mij :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
VMA
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 21 december 2020, 08:16
Mijn mountainbike: 2020 Karate Monkey

Dank voor de reacties!

Toch zinvol om de overwegingen te delen en de reacties te lezen.
Het is nu nog niet nodig is om een SON setup aan te schaffen. ( eerst maar eens de km's maken met een simpele setup) Misschien valt het woonkwerk verkeer wel gruwelijk tegen en wordt die straks alleen maar voor 't cafe/boodschappen gebruikt en dan hangt er een dure set te verstoffen ook jammer.

Ik heb toendertijd een setje goede oplaadbare verlichting aangeschaft, alleen voor supermarkt gebruikt heb ik geen zin om elke keer de verlichting er op te knuppen. Ga nu voor wat batterij verlichting op de standaard stadsfietsplek. Als ik ga woon/werken weet ik dat de dag van te voren al wel omdat ik een uur eerder op moet staan, dan kan de extra verlichting ook wel aan de lader. (en die is in de zomer niet eens nodig)
:bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Volgens mij heeft Shimano ook goede naafdynamos. Met QR.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik heb er een in m'n stadsfiets, een xt versie denk iets van m780-serie ofzo.
Doet het al jaren zonder gedoe.
Krijgt natuurlijk niet zoveel te verduren op de verharde weg alleen.
VMA
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 21 december 2020, 08:16
Mijn mountainbike: 2020 Karate Monkey

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 25 februari 2022, 22:05 Volgens mij heeft Shimano ook goede naafdynamos. Met QR.
Heb nu een QR setje met nexus 8 achternaaf in de koga hangen en velgremmen.
De nexus naaf is wel stuk, (trapt door in de 5, 6, en 7. De naafdynamo doet het echter nog prima Fiets is ongeveer 1 groot gebruikersspoor.

De Disc trucker lijkt qua geo haast een kopie van de koga f3. iets kortere achterbrug. Heb een zwak voor staal/surly en zocht een hobbie voor 2022 :-). Heb besloten nu een wielset er in te hangen zonder dynamo, om budgetaire redenen. Tevens kan die later straks over naar de racefiets. Om verdere budgetaire redenen besloten dat ik de wielset zelf ga vlechten, samen met musson :-). Setje gr531/dt350 weten te ritselen die zijn onderweg als die binnen zijn de spaken uitzoeken, nippels bestellen, lezen en gaan :-) Kijken of we bij een wielset uit komen :-)

Kan in de toekomst alleen maar van pas komen dit ambacht.
:bier:
stormeporm
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 17 april 2018, 07:16

Ik rij met een shutter precision naaf. Een stuk goedkoper en tot nog toe betrouwbaar. Word elke dag het hele jaar door gebruikt over schelpen paden in het bos.. Icm met een Busch and Muller koplamp van de IQ serie deze hebben een supergoed lichtbeeld. Oftewel licht op de plekken waar het ook nut heeft. Daarmee kom je bij lange niet in de buurt van de 1k. Ik denk dat je son wel iets soepeler loopt dan die shutter precision. Maar of je daar heel veel last van heb durf ik te betwijfelen. Die busch en muller lampen zijn in mijn ogen de beste die je krijgen kunt. Zeker voor het geld.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Shimano DH-UR705 in mijn stads/ vakantie/ gravel fiets.
Het feit dat ik altijd verlichting heb zonder gehannes met accu leeg/ bijna leeg vind ik ideaal omdat ik de fiets veel gebruik.
Ik hoef er niet meer over na te denken. Een keer ergens later weg en dan o jeeh lampjes liggen nog thuis/ standaard in de tas maar accu’s zijn leeg verleden tijd.

Op mijn vorige fiets draaide ook een Shimano, vandaar wederom de keuze voor een Shimano.
Plaats reactie