Geo gravel fiets

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
dmute
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: di 18 november 2014, 15:15

Hallo,

Heb een vraag voor de kenners die een geo (stack, reach, ...) kunnen interpreteren.
Ben op zoek naar een gravel fiets en heb op basis van budget, smaak en beschikbaarheid (op +/- korte termijn) een shortlist gemaakt.
De Scott Speedster Gravel 20 of de Cube Nuroad C62 pro.
Gebruik : mix 70/30 (asfalt/gravel) op Belgische/Nederlandse paden. Niet de bedoeling om mee te nemen naar de bergen of zo.
Hecht ook wel belang aan comfort positie, dus zeker niet te racy.
Mijn lengte : 1m90 (binnenbeen 92cm). Armlengte 62cm

Hieronder de geos die in aanmerking komen (geo van Speedster 30 hieronder is identiek als de 20).
Graag adviezen mbt maat en model ?
Thanks :-q

Afbeelding
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Met je maten, moet je van Cube de XL en van Scott de XXL hebben. Die zijn ongeveer gelijk van maten.
De Scott heeft een langere wielbasis en een iets luiere balhoofdhoek. Dat rijdt dus iets relaxter.
Supermatt
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:27

Om het visueel inzichtelijk te maken gebruik ik vaak de site https://bikeinsights.com/
Daar kan je frames met elkaar vergelijken en zien wat de verschillen in stack, reach etc. zijn.

Om iets over dee fietsen te zeggen in relatie tot je maten:
Ik heb een vergelijkbare lengte (1.92) en beenlengte (91) en zou op alle vier uit de voeten kunnen.
Ik rijd zelf met een reach van 403 en een 90 mm stuurpen. De stack van mijn frame is lager maar ik rij met 10mm aan spacers.
Mijn vorige frame had een stack van ongeveer 628 en een reach van 393 en daar kad ik geen spacer meer onder zitten en reed met een 100 mm stuurpen. Verschil in reach kan je dus wel opvangen met een kortere of langere stuurpen. Verschil in stack met wel of geen spacer.
Mijn gok is dat je met alle frames wel uit komt. Maar als je precies wil weten waar je uit komt omdat je geen spacer wil en/of per sé een 110 mm stuurpen dan adviseer ik een bike-fit. E.e.a. heeft ook te maken met hoe flexibel je bent en wat je bouw is, en dat is natuurlijk voor iedereen anders.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Enne, reach kun je niet aanpassen met een stuurpen, die waarde is een vaste maat van het frame.
(Veranderd alleen met een hogere of lagere vork, maar dat is bij gravelbikes niet aan de orde).

Je kunt uiteraard wel het stuur dichterbij of verder weg krijgen dmv stuurpenlengte, maar dat is niet de reach.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Supermatt
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:27

kermit schreef: do 24 februari 2022, 11:41 Enne, reach kun je niet aanpassen met een stuurpen, die waarde is een vaste maat van het frame.
(Veranderd alleen met een hogere of lagere vork, maar dat is bij gravelbikes niet aan de orde).

Je kunt uiteraard wel het stuur dichterbij of verder weg krijgen dmv stuurpenlengte, maar dat is niet de reach.
Als dat als kritische noot op mijn bericht was bedoeld: met het verschil in reach kan je opvangen met een kortere of langere stuurpen wil ik slechts zeggen dat je compenseert voor een langere of kortere reach van het frame.
En vergeet verder de reach (ook weer) van je stuur ook niet, die kan ook weer verschillen tussen 2 exemplaren.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Omdat je aangeeft
Hecht ook wel belang aan comfort positie, dus zeker niet te racy.
Zou ik de grotere maat gaan. Want dan zit je voor wat hoger (Je zadel staat altijd even hoog) en je rijdt met een grotere wielbasis.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zo zie je maar weer dat dezelfde tekst verschillend geïnterpreteerd kan worden :)
En zeggen we eigenlijk hetzelfde...
Supermatt schreef: do 24 februari 2022, 20:30
kermit schreef: do 24 februari 2022, 11:41 Enne, reach kun je niet aanpassen met een stuurpen, die waarde is een vaste maat van het frame.
(Veranderd alleen met een hogere of lagere vork, maar dat is bij gravelbikes niet aan de orde).

Je kunt uiteraard wel het stuur dichterbij of verder weg krijgen dmv stuurpenlengte, maar dat is niet de reach.
Als dat als kritische noot op mijn bericht was bedoeld: met het verschil in reach kan je opvangen met een kortere of langere stuurpen wil ik slechts zeggen dat je compenseert voor een langere of kortere reach van het frame.
En vergeet verder de reach (ook weer) van je stuur ook niet, die kan ook weer verschillen tussen 2 exemplaren.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie