Randonneursfiets

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
rognic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 22:14

Gravel en nog eens gravel,ze maken ons zot met zo een koersfiets met wat dikker banden.
Wanneer komt er nog eens een fabrikant met een prachtige randonneursfiets. Zo eentje met blinkende spatborden,reistas vooraan en natuurlijk ook licht waar je dynamo kunt opzetten vanaf zitbuis.
Heb de mijne van 60 jaar hier nog staan,weet alleen niet hoe ik een foto moet plaatsen.
In Parijs is er nog Alex Singer.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door rognic op vr 1 april 2022, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hoodoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: do 8 november 2007, 16:27
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei, Evil Offering, Canyon Grizl, Scott Addict

Stttt niet verklappen maar Gravelbikes zijn randonneurs zonder spatborden en achterdrager. :wink:
Je moet nu bike packen anders hoor je er niet bij.
Ik heb voor de winter op mijn Grizzl spatborden gezet en ik wil woonwerk verkeer doen maar dan heb je niets aan een rugzak voor kleren en laptop. Frame tassen zijn ook te klein voor je laptop dus ben ik nu naar een drager aan het kijken.
Oeps heb ik opeens een randoneur.
Maar als je zoekt zie je dat Cube, Focus Rose,Lapierre en meer merken nu al "aangeklede" Gravelbikes aanbieden.
https://www.bike-discount.de/de/focus-atlas-6.7-eqp is een mooi voorbeeld.
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

rognic schreef: vr 1 april 2022, 09:31
Wanneer komt er nog eens een fabrikant met een prachtige randonneursfiets. Zo eentje met blinkende spatborden,reistas vooraan en natuurlijk ook licht waar je dynamo kunt opzetten vanaf zitbuis.
Kijk bijvoorbeeld eens bij Gilles Bertoud en Velo Orange voor het klassiek ogend opbouwen van een fiets:

https://berthoudcycles.fr/

https://velo-orange.com/

In Nederland kun je bijvoorbeeld kijken bij M-Gineering en Liberté Cycles:

http://www.m-gineering.nl/

https://www.libertecycles.nl/
Laatst gewijzigd door Fourteen op vr 1 april 2022, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4132
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

rognic schreef: vr 1 april 2022, 09:31 Gravel en nog eens gravel,ze maken ons zot met zo een koersfiets met wat dikker banden.
Wanneer komt er nog eens een fabrikant met een prachtige randonneursfiets. Zo eentje met blinkende spatborden,reistas vooraan en natuurlijk ook licht waar je dynamo kunt opzetten vanaf zitbuis.
Heb de mijne van 60 jaar hier nog staan,weet alleen niet hoe ik een foto moet plaatsen.
In Parijs is er nog Alex Singer.
Zoiets?

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Inderdaad, op veel gravelbikes passen dragers en dan heb je toch gewoon een moderne randonneur?
Alleen als je de echte klassieke look wilt moet je wat verder zoeken maar je ziet aan de RIH hierboven dat er zeker mogelijkheden zijn.

Ik heb mijn eigen gravelbike van spatborden voorzien voor de wintermaanden, daar zitten ook nokken voor een drager op. En ik denk dat dat frame een stuk stijver is dan een frame van ouderwets dunne stalen buisjes, geen nadeel als je er wat kilo's bagage aan wilt hangen.

Je moet de gravelbike niet als een hype zien, maar gewoon kijken naar de eigenschappen die een specifieke fiets heeft en of die passen bij wat je wilt. Gravelbike is ook maar een naam, de mijne ziet ondanks die naam niet veel gravel :D
hoodoo schreef: vr 1 april 2022, 09:41 Stttt niet verklappen maar Gravelbikes zijn randonneurs zonder spatborden en achterdrager. :wink:
Je moet nu bike packen anders hoor je er niet bij.
Ik heb voor de winter op mijn Grizzl spatborden gezet en ik wil woonwerk verkeer doen maar dan heb je niets aan een rugzak voor kleren en laptop. Frame tassen zijn ook te klein voor je laptop dus ben ik nu naar een drager aan het kijken.
Oeps heb ik opeens een randoneur.
Maar als je zoekt zie je dat Cube, Focus Rose,Lapierre en meer merken nu al "aangeklede" Gravelbikes aanbieden.
https://www.bike-discount.de/de/focus-atlas-6.7-eqp is een mooi voorbeeld.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Paul Jenner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: do 19 augustus 2021, 14:42

Rognic,

Daar zijn ze mee gestopt omdat die oude randonneurs eeuwig meegingen. Plus ze waren te mooi. Kijk maar naar die Rih van hierboven. Als je daar op rijdt, loop je het risico van goede smaak beticht te worden. Sta je dan, met je hele bek vol botox, je gouwe voortand enzovoort, steekt er iemand z'n duim op "mooie fiets meneer"..... Nee, dat moeten we niet hebben.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Bij Rose kan je deze ( maar dan in carbon ipv staal) kopen:
Afbeelding

Ze noemen het zelfs een randonneur. Het is inderdaad een gravelfiets met spatborden en een dragertje en verlichting
https://www.rosebikes.nl/rose-backroad- ... KcQAvD_BwE
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

What's in a name? Lees "randonneur met schijfremmen" bij een "gravelbike" en je komt een heel end. Overigens zou ik schijfremmen geen reden vinden om een mooie oude randonneur te vervangen. Ik reed twee jaar geleden rond de Alpe d' Huez met de gravelbike offroad tussen een Zaterdag groepje Franse locals op randonneurs en lol was daar niet minder om.
rognic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 22:14

De RH is inderdaad zo een fiets. Spijtigvan de kleuren maar deze volledig in Chrome kan mij bekoren.
Hoe kan ik een foto van de mijne plaatsen. Hij staat op mijn iPhone onder foto’s?
rognic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 22:14

HuibMM
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 11:21
Mijn mountainbike: Pole Taival

Specialized deed het ook al een tijdje, prachtig in staal en nu in alu.
https://99spokes.com/en-EU/bikes/specia ... awol-elite
anders ga ik wel op de fiets
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

rognic schreef: vr 1 april 2022, 13:37 De RH is inderdaad zo een fiets. Spijtigvan de kleuren maar deze volledig in Chrome kan mij bekoren.
Hoe kan ik een foto van de mijne plaatsen. Hij staat op mijn iPhone onder foto’s?
Je moet de foto('s) die je wilt laten zien eerst uploaden naar een zogenaamde hosting site. Die is namelijk openbaar toegankelijk, in tegenstelling tot jouw eigen Google Photo account.

Zo'n hosting site is bijvoorbeeld www.postimage.org

Dan zie je een keuze voor het formaat van je foto, ik kies meestal 19" monitor.
Vervolgens kies je de foto('s) die je wilt uploaden. Daarna krijg je een pagina te zien met links. Je kiest de link "hotlink for forums" en die kopieer je en plak je in je forumpost.

Daarna zou er hier een plaatje te zien moeten zijn... ;-)

(Klinkt als wat werk, maar als je het drie keer gedaan hebt blijkt dat reuze mee te vallen).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zie hier bijvoorbeeld de foto van de fiets waar Huib het over heeft. De link naar die foto heb ik gekopieerd en in mijn post tussen de IMG-tags gezet waardoor hij zichtbaar wordt:
Afbeelding

(Smaken verschillen dus, in tegenstelling tot de RIH vind ik dit maar een saaie fiets :oops: )
HuibMM schreef: vr 1 april 2022, 14:11 Specialized deed het ook al een tijdje, prachtig in staal en nu in alu.
https://99spokes.com/en-EU/bikes/specia ... awol-elite
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

De voordragers vind ik nogal onhandig (zeker als je offroad gaat rijden), dan liever compacte achtertassen en een framebag.
Gebruikersavatar
hoodoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: do 8 november 2007, 16:27
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei, Evil Offering, Canyon Grizl, Scott Addict

baron062 schreef: vr 1 april 2022, 10:09
rognic schreef: vr 1 april 2022, 09:31 Gravel en nog eens gravel,ze maken ons zot met zo een koersfiets met wat dikker banden.
Wanneer komt er nog eens een fabrikant met een prachtige randonneursfiets. Zo eentje met blinkende spatborden,reistas vooraan en natuurlijk ook licht waar je dynamo kunt opzetten vanaf zitbuis.
Heb de mijne van 60 jaar hier nog staan,weet alleen niet hoe ik een foto moet plaatsen.
In Parijs is er nog Alex Singer.
Zoiets?

Afbeelding

Ook met schijfremmen verkrijgbaar 😉
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Plaats reactie