Laptop mee voor woon-werkverkeer

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
MTBambtenaar
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: za 16 juli 2011, 18:19

Update:

Dank voor de adviezen,

Ik heb bij Merida een drager gekocht waar mijn rugtas op kan, gelijk een Birzman frame tas mee besteld.
Volgende week woensdag ga ik op de fiets naar kantoor.
Het blijkt dat je bij aanschaf en registratie van de fiets van een 25% korting code krijgt, daar dus gelijk maar gebruik van gemaakt.


Goedemorgen,

Ik heb sinds vrijdag de Merida Silex 400 en wil deze ook gaan gebruiken voor woon werk verkeer.
Er zitten veel bevestiging punten voor tassen en dragers op de fiets.
Dit zal 1x per week 27 km heen reis en uiteraard ook weer terug.

Door het hybride werken van tegenwoordig ben ik 50/50 op kantoor en dus moet de laptop en wat andere spulletjes mee op de fiets.
Op kantoor kan ik douchen etc, dus schone kleding wil ik ook meenemen.
Ik wil geen rugtas op mijn rug hebben tijdens het fietsen.

Ik zit te denken aan een bagagedrager die makkelijk te monteren is o.i.d , is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Is er een winkel in Nederland waar ze veel bikepacking spullen fysiek aanwezig hebben?

Dank alvast.
Laatst gewijzigd door MTBambtenaar op wo 25 mei 2022, 07:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om iets te slopen:-)
Nooit te oud om iets te maken :-)
Bamboocha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
Mijn mountainbike: Ghost Lector fs

Ik heb hier ook een tijdje over nagedacht. Wilde ook geen rugzak. Maar zag op op tegen dingen op de fiets gemonteerd die ik er voor het trainingsrondje weer af zou moeten/willen halen.

Enkele reis is voor mij korter (19km) en rij rustig zodat ik niet hoef te douchen of om te kleden. Uiteindelijk gekozen voor een rockrider rugzak waar zonder drinkbak mijn laptop (14") net inpas met boterhammen en wat ander klein spul.

Dit bevalt goed.
Maar als je ook wilt douchen en omkleden word de rugzak wel groot denk ik ja.

Voor corona had ik spullen gewoon op kantoor liggen (handdoek, kleding, douchegel etc.) En dat widdelde ik 1x per week (1 a 2 keer per week op de fiets).

Ik heb een Cube Nuroad waar je rekjes en tassen aan de voorvork kan monteren, of een spatbord en bagagedrager achterop met tassen. Een tas onder het zadel is ook nog te klein denk ik.

Geen ervaring mee, maar er blijven wel permanent rekken of dragers gemonteerd denk ik, als je zoveel mee wilt nemen.

Maar wie weet heeft iemand de oplossing.
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine

Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Bij Bever hebben ze in de winkel wel een collectie fietstassen. Je kan online kijken in welke winkel ze wat hebben.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Het is vooral de laptop die je richting rugzak of bagagedrager met tas stuurt. Kleding en schoenen kun je vaak best wel kwijt in bijvoorbeeld een makkelijk te verwijderen bikepacking zadeltas, maar het formaat en kwetsbaarheid van zo'n laptop maakt dat je zo'n apparaat vaak wel netjes wil verpakken. Misschien dat je met een kleine laptop en een grote framemaat je een laptop nog in een frametas kwijt kunt, maar anders wordt dat toch lastiger.

Genoeg bagagedragers en tassen te koop, kijk voor de meest bekende en beproefde eens bij Tubus voor de dragers en Ortlieb voor de tassen. Als je zo'n drager qua bevestigingsstangetjes eenmaal netjes afgesteld hebt op jouw fiets dan kun je 'm met 4 inbusjes zo op je frame monteren als je daar de montagepunten voor op je frame hebt.

Mocht je die montagepunten op je frame niet hebben dan kun je bijvoorbeeld kijken naar een zadelpenklem met twee extra montagepunten voor de drager aan de bovenkant, in combinatie met een montagemogelijkheid op een QR achteras voor de onderkant van de drager.

En als je gewicht en volume beperkt zou je bijvoorbeeld ook nog aan een dragertje aan je zadelpen kunnen denken. Die zal er wat makkelijker op en af gaan. Net als bijvoorbeeld een drager op de staande achtervork van bijvoorbeeld Thule.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Zo een Silex 400 heeft volgens mij gewoon bevestingspunten voor een achterdrager. Die zou ik gewoon gebruiken.
Risico is inderdaad dat je ook in het weekend een rondje maakt met bagagedrager erop. Lijkt mij beter dan ergens (wanneer je haast om een bepaalde afspraak te halen) erachter te komen dat je tas met laptop er af is komen zetten.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Even helemaal omdenken: kun je de laptop op kantoor laten en thuis met een eigen laptop/desktop werken? Met alle bestanden online/in de cloud zodat je op beide plekken aan de slag kunt zonder het zeulen met de laptop?

Op ons werk werken we via RDS en kan ik vanaf elke locatie inloggen mits ik daar beschik over het inlogprogramma. Deze heb ik online voor mezelf beschikbaar gemaakt, waardoor ik niet meer afhankelijk ben van mijn laptop van kantoor om mee te nemen mocht ik de fiets naar kantoor pak.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Fourteen schreef: zo 22 mei 2022, 10:01...Als je zo'n drager qua bevestigingsstangetjes eenmaal netjes afgesteld hebt op jouw fiets dan kun je 'm met 4 inbusjes zo op je frame monteren als je daar de montagepunten voor op je frame hebt...
Dit dus, als de drager (stangetjes) eenmaal op je fiets zijn afgesteld is het vier inbusjes in- of uitdraaien. Dat gaat waarschijnlijk sneller dan een forse bikepacking zadeltas netjes vastsnoeren :D

Ik heb best wat verschillende dragers liggen, ook bijvoorbeeld een Thule Pack'n Pedal die je met riempjes op nagenoeg elke fiets kunt monteren. Maar dat ding op de achtervork vastzetten kost denk ik meer tijd dan vier inbusjes aandraaien.

Ook de Topeak zadelpendrager heb ik liggen, met snelspanklem. Monteert snel, maar is denk ik qua gewicht-capaciteit onderbemeten voor een laptop + kleding. Nog even los van je zadelpen, als je een fancy carbon pen hebt zou ik zo'n drager daar niet aan willen hangen.

Voor laptops zijn er specifieke tassen, daar zou ik naar kijken. Dan zit je laptop iig netjes beschermd.
Aan de andere kant kun je een ander model tas hangen. Als je dat geestelijk tenminste aankunt, twee verschillende tassen op je fiets ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Fietsen met kantoorkleding en laptop vond ik altijd maar gedoe. De oplossing voor mij was de fiets mee in de auto te nemen en dan 's avonds naar huis te fietsen. Volgende ochtend weer terug op de fiets naar kantoor waar de kleding en de laptop al op mij aan het wachten waren.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik heb jarenlang met een laptop naa het werk gefietst

Fijnste oplossing voor mij was een traditionele buis bagagedrager (met de 4 inbussen) en dan een commuter tas met haken die je in seconden daarop klikt/haakt. Ik heb er verschillende gebruikt van bv Cordo. Fiets trouwens al een jaar of 4 niet vaak meer voor werk, maar gebruik de laptoptas ook in de auto is een prima ding.

Geen foto van de mijne, die is wat kleiner maar zoiets als dit:
Afbeelding

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
marcski
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 8 juli 2019, 19:45
Mijn mountainbike: Sonder Transmitter

Ik fiets al een paar jaar met rugzak met laptop, kleren en eten, maar zag van de week deze drager en ik ben er wel van gecharmeerd;

https://www.cube.eu/nl/equipment/bagage ... vel-black/

hoop geld alleen voor een rekje dat niet eens echt op mijn fiets past en nog een extra beugeltje nodig heeft, dus ik ben nog een beetje rond aan het kijken voor alternatieven
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

MarkMeisner schreef: zo 22 mei 2022, 11:21 Even helemaal omdenken: kun je de laptop op kantoor laten en thuis met een eigen laptop/desktop werken? Met alle bestanden online/in de cloud zodat je op beide plekken aan de slag kunt zonder het zeulen met de laptop?

Op ons werk werken we via RDS en kan ik vanaf elke locatie inloggen mits ik daar beschik over het inlogprogramma. Deze heb ik online voor mezelf beschikbaar gemaakt, waardoor ik niet meer afhankelijk ben van mijn laptop van kantoor om mee te nemen mocht ik de fiets naar kantoor pak.
Dit lijkt me verreweg de meest praktische oplossing - mits de baas het ondersteunt. De mijne wel, en ik ben ook ambtenaar.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Kapitein Iglo schreef: ma 23 mei 2022, 15:24
MarkMeisner schreef: zo 22 mei 2022, 11:21 Even helemaal omdenken: kun je de laptop op kantoor laten en thuis met een eigen laptop/desktop werken? Met alle bestanden online/in de cloud zodat je op beide plekken aan de slag kunt zonder het zeulen met de laptop?

Op ons werk werken we via RDS en kan ik vanaf elke locatie inloggen mits ik daar beschik over het inlogprogramma. Deze heb ik online voor mezelf beschikbaar gemaakt, waardoor ik niet meer afhankelijk ben van mijn laptop van kantoor om mee te nemen mocht ik de fiets naar kantoor pak.
Dit lijkt me verreweg de meest praktische oplossing - mits de baas het ondersteunt. De mijne wel, en ik ben ook ambtenaar.
Of je bent heel slim, en regelt gewoon met je werkgever dat je thuis én op kantoor een laptop/pc-werkstation hebt staan.
Niet dat ik op mijn fiets naar het werk ga (met een enkele reis van 80 km is dat iets teveel van het goed).
Enig nadeel is, dat je ongeveer 1x per maand die thuislaptop mee moet nemen naar kantoor voor eventueel updates en aanpassing wachtwoord, tenminste zo is het systeem bij ons ingeregeld.
Gebruikersavatar
rondjesrijder
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 juli 2018, 22:51
Mijn mountainbike: wordt goed gebruikt.

MTBambtenaar schreef: zo 22 mei 2022, 08:15 Ik wil geen rugtas op mijn rug hebben tijdens het fietsen.
Heb je het wel eens geprobeerd met een goede rugtas? Zo niet, probeer het eens een paar keer voor je je fiets optuigt.
Ik vind dat voor een laptop verreweg de beste oplossing.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Mijn dochter fietst naar school op haar mtb met een afneembare achterdrager (van XLC, maar er zijn ook andere modellen) en een rugzak met haken voor de bagagedrager (Decathlon). Dat werkt goed zolang de lading niet te zwaar is. Maximaal 10 kg volgens de drager maar ik heb de indruk dat het boven een kg of 8 al niet meer echt lekker fietst. Die drager gaat er in een paar tellen op en af. Het is natuurlijk minder robuust dan een vast gemonteerde drager maar voldoende voor een moderne laptop en toebehoren.
marcski
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 8 juli 2019, 19:45
Mijn mountainbike: Sonder Transmitter

Na wat zoekwerk kwam ik op de Ortlieb quick rack light, maar inclusief tas geeft dat toch een aardig prijskaartje. Ik heb nu de budgetversie van Decathlon besteld, ik heb er oogjes voor op mijn fiets;

https://www.decathlon.nl/p/bagagedrager ... R-p-324366

Bijpassende waterdichte tas van decathlon is ook maar 42 euro
Plaats reactie