Gravel banden?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
EXWK
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: za 13 juli 2019, 09:21

Hi allemaal,

De banden van mijn Trek FX Sport 4 2019 (https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 4/p/27994/) zijn bijna op.

Eisen voor mijn nieuwe banden:
1. Snel en duurzaam als ik alleen fiets (woon-werk op asfalt)
2. Snel als ik naast de electrische bakfiets rijd (asfalt / gravel)
3. Grip en robustheid droog/nat tijdens tripjes incl. onze aanstaande vakantie naar Frankrijk, waarbij het fietsstoeltje (met kleine) achterop gaat (asfalt / gravel)

Vanwege deze eisen dacht ik dat gravelbanden wel eens interessant kunnen zijn.
Vooral punt 3. is belangrijk (veiligheid).

Wat is jullie gedachte hierbij?
Welke breedte moet ik hebben?

De band die ik overweeg: Vredestein Aventura TriComp Gravel Vouwband Zwart/Bruin

dank alvast!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zie dat er nu 32mm banden op liggen, weet je ook wat er maximaal in je frame en vork past?
Breder lijkt mij beter, afgezien van enkele grammen meer gewicht ga je er in veel opzichten op vooruit (grip, comfort, (stoot)lekbestendigheid).

Verder zou ik in verband met je snelheid-eis niet te grof gaan, en in verband met je robuust-eis niet de allerlichtste bandjes nemen. Die Vredesteins lijken zo op het eerste oog aardig aan je eisen te voldoen. Wel even meten of 38mm in je fiets past.... (met een beetje ruimte natuurlijk).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

Vraag me af of deze 2/3 eigenschappen in een band te vinden zijn. Een gravelband zoals de Vredestein zal altijd langzamer zijn op asfalt dan een meer raceband (eigenschap 1+2) , het word dus een compromis.
Ik weet niet hoe zwaar je kind is maar mogelijk dat je aan de limiet komt wat veilig op een achterdrager voor zo'n fiets (vaak max 25 kg of minder). Die zijn toch wat lichter gebouwd dan de achterdrager op de mama/papa- fiets.
EXWK
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: za 13 juli 2019, 09:21

Dank voor jullie reacties.

Op de fiets zit geen bagagedrager, ik heb een simpel stoeltje van Decathlon wat aan het frame vastzit (https://www.decathlon.nl/p/fietsstoeltj ... mc=8385622). Werkt prima en ook meteen als spatbord ;-)

De fiets is inderdaad niet zo 'stevig' als een speciale mama fiets

Mede daarom vind ik banden met fatsoenlijke grip belangrijk op droog/nat, asfalt/gravel, op rechte stukken maar vooral ook in de bochten.

Dat is misschien wel de hoofdreden waarom ik gravel banden overweeg ipv de normale fietsband.

De 38mm lijkt te passen in mijn voorvork, met een klein beetje ruimte over.
Plaats reactie