Tijd voor een nieuwe wielerbroek met zeem. Prijs/kwaliteit?

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Practisch voordeel is dat je bib (zeem) schoon blijft in de modder.
En als je een schuiver maakt, je dure Asos of Castelli bib beschermd wordt door je short.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Maar te warm bij 20 graden+
carbon bike, titanium collarbone...
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Nespresso schreef: ma 18 oktober 2021, 16:57 Maar te warm bij 20 graden+
Niet tè.
Ik draag het het hele jaar door, maar het kan wel warm zijn. Ik zoek de verkoeling vooral bij het bovenlijf.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 18 oktober 2021, 13:41 ... als je een schuiver maakt, je dure Asos of Castelli bib beschermd wordt door je short.
DAT is een op zich een goeie ja. 8)

Assos schrijf je trouwens met dubbel S, anders is het een nepmerk voor Tokkies. :tong
Nespresso schreef: ma 18 oktober 2021, 16:57 Maar te warm bij 20 graden+
Dat kan bij sommige merken ja, ook bij mijn Endura bv. Maar ik heb afgelopen jaar ook een aantal 'Arsuxeo' baggy's gekocht, vreemd merk maar best goed en die zijn vrij dun van stof met veel zakken met ritsen ...en ook licht dus, je voelt ze niet eens. Dus die zijn ook wel luchtig in de zomer, daarin heb ik dan dus geen last van de warmte. Ik draag ze verder ook als casual korte broek als ik niet op de fiets zit.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Dikke bip en baggy kan inderdaad wel warm worden als het heet is, maar gelukkig is daar ook weer een oplossing voor.

Alleen minder geschikt om zonder baggy te dragen. :bier:

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wiel-Maat schreef: ma 18 oktober 2021, 22:08 ....Maar ik heb afgelopen jaar ook een aantal 'Arsuxeo' baggy's gekocht, vreemd merk maar best goed en die zijn vrij dun van stof met veel zakken met ritsen ...en ook licht dus, je voelt ze niet eens...
Die heb ik ook, keertje via eBay laten komen om eens te proberen (voor minder dan drie tientjes).
Draagcomfort is prima, degelijkheid is wel wat minder dan van de bekende merkshorts in mijn kast. Er is al een rits die moeilijk loopt en het sluithaakje is half los geraakt.

Een voordeel van dergelijke dunne/soepele baggy's is dat ze je zadel niet beschadigen. Want dat merk ik wel bij de wat stuggere stoffen, bij de neus van het zadel schuren die langzaam maar zeker het randje van het zadeldek door. De zachtere stof van zo'n dunne short doet dat niet meer of minder dan een bibshort.

Ik merk overigens geen wezenlijk verschil in temperatuurbeleving :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

kermit schreef: di 19 oktober 2021, 09:41
Wiel-Maat schreef: ma 18 oktober 2021, 22:08 ....Maar ik heb afgelopen jaar ook een aantal 'Arsuxeo' baggy's gekocht, vreemd merk maar best goed en die zijn vrij dun van stof met veel zakken met ritsen ...en ook licht dus, je voelt ze niet eens...
Die heb ik ook, keertje via eBay laten komen om eens te proberen (voor minder dan drie tientjes).
Draagcomfort is prima, degelijkheid is wel wat minder dan van de bekende merkshorts in mijn kast. Er is al een rits die moeilijk loopt en het sluithaakje is half los geraakt.

Een voordeel van dergelijke dunne/soepele baggy's is dat ze je zadel niet beschadigen. Want dat merk ik wel bij de wat stuggere stoffen, bij de neus van het zadel schuren die langzaam maar zeker het randje van het zadeldek door. De zachtere stof van zo'n dunne short doet dat niet meer of minder dan een bibshort.

Ik merk overigens geen wezenlijk verschil in temperatuurbeleving :)
Hmm de degelijkheid... ik ben dan niet zo'n ontzettend frequente rijder dat ik dat nu al heb gemerkt want die van mij zijn nog goed, maar het zou best kunnen dat ze daarin wat minder zijn. Gezien de prijs-kwaliteitsverhouding vind ik ze iig wel goed genoeg.

Maar je merkt geen verschil in warmte? Ik vind het zeker in de zomer toch wel een verschil met bv die Endura Humvee (1e model) die voelt voor mij aanzienlijk warmer aan dan deze luchtige baggy. Die Endura bewaar ik nu echt voor de herfstdagen waarin je nog net met korte baggy kan rijden qua temperatuur. Maar warmtebeleving kan natuurlijk per persoon verschillen... 8)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik wissel alles uit mijn kast af, en moet toegeven :oops: dat er behoorlijk wat in die kast hangt of ligt :D
De dunne soepele shorts draag ik vooral op de gravelracer, soms ook op de mtb. Ik denk dat voor de temperatuurbeleving ook meespeelt hoe een short zit, sluit-ie strak aan of juist wat losjes, en zitten er ventilatievoorzieningen in of niet.

Zo heb ik een wat stuggere TLD short, maar daar zitten redelijk grote gaaspanden in voor de ventilatie. Ik ervaar die broek niet als veel warmer dan de andere.

Maar we wijken af, het ging hier eigenlijk over een wielerbroek met zeem en goede prijs-kwaliteitverhouding ;-)
Voor mij is dat dus de Assos Mille GT, ondanks de niet hele lage prijs van €130,-
Want met een mindere broek heb ik meer zadelpijn, en 130 euro betalen om elke rit veel minder (of geen) zadelpijn te hebben is prijs-kwaliteit-technisch gezien een hele goeie deal imo :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

kermit schreef: di 19 oktober 2021, 10:21 Ik wissel alles uit mijn kast af, en moet toegeven :oops: dat er behoorlijk wat in die kast hangt of ligt :D
De dunne soepele shorts draag ik vooral op de gravelracer, soms ook op de mtb. Ik denk dat voor de temperatuurbeleving ook meespeelt hoe een short zit, sluit-ie strak aan of juist wat losjes, en zitten er ventilatievoorzieningen in of niet.

Zo heb ik een wat stuggere TLD short, maar daar zitten redelijk grote gaaspanden in voor de ventilatie. Ik ervaar die broek niet als veel warmer dan de andere.

Maar we wijken af, het ging hier eigenlijk over een wielerbroek met zeem en goede prijs-kwaliteitverhouding ;-)
Voor mij is dat dus de Assos Mille GT, ondanks de niet hele lage prijs van €130,-
Want met een mindere broek heb ik meer zadelpijn, en 130 euro betalen om elke rit veel minder (of geen) zadelpijn te hebben is prijs-kwaliteit-technisch gezien een hele goeie deal imo :-D
Ja het begon af te wijken van het onderwerp idd... ik heb dus zelf Castelli endurance en een voorganger daarvan waarvan ik de naam niet meer weet en die ook niet meer in het assortiment zit. Ook niet goedkoop, maar sowieso goeie kwaliteit shorts met dito zeem. :-q

Ik verkies ze zelf zonder bretels maar dat is persoonlijk. Ik vind de elastiekband iig niet hinderlijk want die knelt bij mij niet.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nespresso schreef: ma 18 oktober 2021, 16:57 Maar te warm bij 20 graden+
Valt mee, en hier is het warmer dan bij jullie :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ElTrappo
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 23 juni 2021, 23:14
Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 Race

Mijn zoon heeft een Decathlon ST900. De zeem voelt een beetje als losse schuim"blokjes" . Hij is er blij mee, maar ik vind het niks.
Afbeelding

Ik heb een broek uit de Bioracer fabriek, merk Sport2x, te koop bij wielrenner.shop voor 70 EUR.
https://www.wielrenner.shop/product/spo ... -met-zeem/

Ik was een beetje verbaasd over de dikte van de zeem. Maar toch maar geprobeerd, en het zit echt goed.

plaatje uit een blog geleend:
Afbeelding
RobertVDN
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: do 9 augustus 2012, 17:58

Even wat anders, ik heb mijn eerste wielerbroek pas besteld. Het is de Castelli Competizione bib geworden. Ik had eerst de L die was te klein en nu de XL. Die is kwa maatvoering goed alleen het valt me op dat ik zo weinig ruimte heb om "mijn zaakje" ergens te laten. Is dat normaal in elke wielerbroek en moet ik er gewoon aan wennen of moet ik even verder kijken naar een andere broek?
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dat kunnen we op afstand niet zien en foto’s worden ook niet gewaardeerd. :-D
Ik heb dezelfde broek en vind ‘m zeer prettig, maar niks zo persoonlijk als kleding.
Heb je de broek getest terwijl je op het zadel zit?
Voordeel van een wat strakker zittende broek is dat het minder gaat schuiven.
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Ik denk dat niks zo persoonlijk is als kleding , het moet goed zitten , en je moet je er goed in voelen.

Iets slanker of iets gezetter kan al het verschil maken dat het bij de ene goed zit en het zelfde merk bij de andere waardeloos.

Ik heb nu zelf ervaring met o.a. Decathlon , Rogelli , Bioracer en Kalas , waarbij je natuurlijk ook weer verschillende soorten hebt.

Wat ik nu aan heb in de kou/nattigheid is vaak de Decathlon ST500 broek met bretels en zeem , de zeem is niet erg dik maar zit wel fijn en heb bij ritjes van 50-60 tot wel 80km geen last van mijn achterste.

Rogelli korte kleren , bibshort , zeem is best goed maar op langere ritten voel ik hem wel wat meer.

Onlangs via mijn werk een setje Kalas gekregen , de bibshort is echt heerlijk! zit goed , heerlijke zeem maar daar betaal je dus ook naar.

Ook een setje Bioracer aangeschaft , deze zeem is goed , maar de kleding zelf vind ik minder goed passen met mijn lichaamsbouw.

Al met al ben ik van mening dat je gewoon zelf moet proberen wat voor jou het beste past. Ook merk ik verschil tussen mtb en racefiets , omdat je toch anders zit maar ook zadel heeft denk ik best invloed op je zeem.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

kermit schreef: di 19 oktober 2021, 10:21 Ik wissel alles uit mijn kast af, en moet toegeven :oops: dat er behoorlijk wat in die kast hangt of ligt :D
De dunne soepele shorts draag ik vooral op de gravelracer, soms ook op de mtb. Ik denk dat voor de temperatuurbeleving ook meespeelt hoe een short zit, sluit-ie strak aan of juist wat losjes, en zitten er ventilatievoorzieningen in of niet.

Zo heb ik een wat stuggere TLD short, maar daar zitten redelijk grote gaaspanden in voor de ventilatie. Ik ervaar die broek niet als veel warmer dan de andere.

Maar we wijken af, het ging hier eigenlijk over een wielerbroek met zeem en goede prijs-kwaliteitverhouding ;-)
Voor mij is dat dus de Assos Mille GT, ondanks de niet hele lage prijs van €130,-
Want met een mindere broek heb ik meer zadelpijn, en 130 euro betalen om elke rit veel minder (of geen) zadelpijn te hebben is prijs-kwaliteit-technisch gezien een hele goeie deal imo :-D
Voor die prijs is deze ook een aanrader https://www.futurumshop.nl/futurum-4-se ... lack.phtml

Effe in de gaten houden komt regelmatig in de aanbieding....
Plaats reactie