Schoenen voor flats

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Plaats reactie
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Ik mis de Five Tens voordat Adidas ze over had genomen. Die zaten toch net wat fijner, minder krap en de binnenvoering lijkt ook minder dik.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

opties voor de herfst winter, half hoog, BOA ..... iemand ervaring met 1 van deze?


Afbeelding


Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, die bovenste / Vaude's heb ik. Gekocht omdat ik iets van profiel onder de teen en hak wilde wat mijn Five Ten's niet hadden.

Ze bevallen me goed. De grip komt in de buurt van FT, is in elk geval beter dan van de Shimano's die ik een paar jaar geleden geprobeerd heb en die dat gripniveau niet haalden. Het zijn geen winterschoenen, maar met voldoende dikke sokken prima voor voorjaar en herfst wat mij betreft. Waterdicht zijn ze zeker niet :)

Pasvorm is persoonlijk maar voor mij prettig, bij mij komt het altijd kritisch op de buitenkant van de kleine teen en de Vaude's vallen daar ruim genoeg. Zeker geen hele smalle schoen.
Bijkomend voordeel t.o.v. mijn Freeriders vind ik de sluiting zonder veters, als ik nu mijn kniebeschermers aan of uit wil doen gaat dat veel vlotter.

Wat mij betreft een prettige schoen dus, maar als warme en droge voeten in kouder weer het criterium is zijn er betere opties. De ultieme grip van FT halen ze net niet, maar voor mijn gebruik een dikke voldoende.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Recentelijk heb ik als dagelijkse schoen een paar Ride Concepts Vice Mid aangeschaft, de FT Spitfires die ik daarvoor tot nu toe had begonnen wat te slijten (na jaren gebruik).
Ik ga er dus niet mee mountainbiken, maar heb er afgelopen weekend toch een paar km mee op de mountainbike gezeten. Niet genoeg voor een long term review ;-) maar wel genoeg om te kunnen zeggen dat ze een uitstekende grip boden op mijn NC17 pedalen.

De zool lijkt wat zachter dan bij Five Ten, of misschien helpt het ruitjespatroon mee voor de goede grip op het pedaal. De pasvorm is niet zo smal als bijvoorbeeld bij Shimano, zelfs iets ruimer dan FT lijkt het. Verder hebben ze een versterkte neuskap, kan handig zijn op de mtb als je weleens een steen raakt. Voor mijn beoogde gebruik niet nodig :-)

Ik heb ze een maat groter besteld dan mijn normale schoenmaat, maar achteraf bezien is dat denk ik niet nodig.
Omdat ik voor dagelijks gebruik van een ruim zittende schoen houd en dikkere sokken draag dan op de fiets heb ik ze wel gehouden, maar voor gebruik op de mtb zou ik mijn normale schoenmaat 42 (maximaal een halve maat groter) kiezen.

Mocht je in de markt zijn voor een paar casual look schoenen voor op flatpedals heb je hier wellicht wat aan...
Kan uiteraard nog niets zeggen over de duurzaamheid van deze schoenen, de afwerking is absoluut oké.

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

schoenen met veters voor op fiets, voor mij echt nooit meer :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Geen uitgebreide review; heb nu een paar maanden de VAUDE Moab mid STX.

"Moab All Mountain Fietsschoenen halfhoog | Fietsschoenen | VAUDE" https://www.vaude.com/nl-NL/Heren/Schoe ... n-halfhoog

Dit zijn halfhoge mtb schoenen met goede steun. Grip op pedalen (hope) is uitstekend. Bescherming enkel is effectief. Zool ziet er na die tijd nog heel goed uit (was bij de vorige 5tens wel anders). Behoorlijk waterdicht, twee dagen bikepark in de regen en voeten bleven droog. Lopen prima. Heel goed afgewerkt. Niet warmer dan lage schoenen.

Nadeel? Zooltjes er terug in stoppen is enorm pielen. Vallen iets kleiner. Veters moeten goed los om ze terug aan te doen. Prijs is niet mis (kwaliteit kost dus dit zie ik niet echt als nadeel).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

yo-eddy schreef: ma 18 oktober 2021, 17:08 schoenen met veters voor op fiets, voor mij echt nooit meer :bier:
Die RC's zijn voor naast mijn fiets ;-)

Zonder veters is handiger, maar bij m'n Five Ten's doe ik een dubbele knoop in de veters en dan kunnen ze nergens meer achter blijven haken. Het is vooral wat meer gedoe als je bijvoorbeeld je knieprotectors aan/uit wilt doen (in de bergen doe ik ze uit voor langere klims, en uiteraard weer aan voor de afdalingen).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Spyder
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: do 14 juli 2005, 10:36

Iemand toevallig ervaring met deze schoenen?
https://www.bikester.be/adidas-five-ten ... cgid=37316
Gebruikersavatar
Sjoefke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 29 december 2020, 23:48

Deze week in de black Friday deal wilde ik graag mooie waterdichte schoenen voor flat pedals kopen. Eigenlijk was mijn budget rond de 50 euro dus niks fancy of super duur. Rondgekeken voor wat Shimano budget schoenen maar niet echt iets gevonden.

Totdat ik van Adidas een aanbieding kreeg voor de black Friday aanbieding in mijn andere hobby onderwerp: golf.

Nou zagen de schoenen er tof uit en bleek er ook een speciale zool onder te zitten voor extra grip. Voor regenachtig weer en waterdicht. (waterafstotend) Leek me te mooi om waar te zijn voor 66 euro. Maar wilde het wel een kans geven.

Ze komen van de week binnen en hoop dat ze genoeg grip hebben. Zo niet, dan heb ik toch een mooie black Friday aanbieding om mijn baantje te lopen in de regen :-D

Misschien hebben andere leden ook zo'n oplossing bedacht... of was het uiteindelijk toch een beetje een teleurstelling?

ADICROSS RETRO

https://www.adidas.nl/adicross-retro-go ... EE9163_640

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

yo-eddy schreef: wo 6 oktober 2021, 08:38 opties voor de herfst winter, half hoog, BOA ..... iemand ervaring met 1 van deze?


Afbeelding
..
Deze nu een krap jaar in gebruik, goeie grip en lopen ook goed. Beslist niet waterdicht maar daar geloof ik ook niet in. Makkelijk schoon en droog te krijgen, dat is dan handiger. Mij zitten ze goed zowel met dikke als dunne sokken, heb wel een maatje groter genomen. Voor alleen dunne sokken had ik een maat kleiner gekund.
Wat voor mij ook meespeelde is dat ze in Europa met zorg voor hergebruik zijn gemaakt.
Lekker fietsen!
Spyder
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: do 14 juli 2005, 10:36

Ook Peter schreef: vr 26 november 2021, 13:22
yo-eddy schreef: wo 6 oktober 2021, 08:38 opties voor de herfst winter, half hoog, BOA ..... iemand ervaring met 1 van deze?


Afbeelding
..
Deze nu een krap jaar in gebruik, goeie grip en lopen ook goed. Beslist niet waterdicht maar daar geloof ik ook niet in. Makkelijk schoon en droog te krijgen, dat is dan handiger. Mij zitten ze goed zowel met dikke als dunne sokken, heb wel een maatje groter genomen. Voor alleen dunne sokken had ik een maat kleiner gekund.
Wat voor mij ook meespeelde is dat ze in Europa met zorg voor hergebruik zijn gemaakt.
zag ze net met een leuke korting

https://www.rosebikes.com/vaude-am-moab ... baltic+sea
Spyder
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: do 14 juli 2005, 10:36

JW schreef: ma 18 oktober 2021, 19:57 Geen uitgebreide review; heb nu een paar maanden de VAUDE Moab mid STX.

"Moab All Mountain Fietsschoenen halfhoog | Fietsschoenen | VAUDE" https://www.vaude.com/nl-NL/Heren/Schoe ... n-halfhoog

Dit zijn halfhoge mtb schoenen met goede steun. Grip op pedalen (hope) is uitstekend. Bescherming enkel is effectief. Zool ziet er na die tijd nog heel goed uit (was bij de vorige 5tens wel anders). Behoorlijk waterdicht, twee dagen bikepark in de regen en voeten bleven droog. Lopen prima. Heel goed afgewerkt. Niet warmer dan lage schoenen.

Nadeel? Zooltjes er terug in stoppen is enorm pielen. Vallen iets kleiner. Veters moeten goed los om ze terug aan te doen. Prijs is niet mis (kwaliteit kost dus dit zie ik niet echt als nadeel).
Deze Moab STX uiteindelijk ook gekocht op Amazon voor 130eur. Voor de rest weinig in stock voor de winter :O
Had eigenlijk de Freerider pro gekocht bij B/F maar bikester besloot om ze na 2weken gewoon te annuleren...

Veters moeten idd redelijk los, spande aan de bovenkant, maat in lengte komt overeen met mijn echte schoenen.
Nu nog wachten op de fiets die hopelijk snel mijn richting uitkomt :)
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Iemand ervaring met de O'Neal Pinned Flat?
https://www.oneal.eu/en/o-neal-pinned-f ... 2-gray-red

Grip?
Hoe groot/klein ze uitvallen?
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
ElTrappo
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 23 juni 2021, 23:14
Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 Race

FreedomRanger schreef: zo 2 januari 2022, 19:43 Iemand ervaring met de O'Neal Pinned Flat?
https://www.oneal.eu/en/o-neal-pinned-f ... 2-gray-red

Grip?
Hoe groot/klein ze uitvallen?
Ik heb ze aangehad en weer teruggestuurd. Niet mee gefietst.

Maatvergelijk: ik heb mt45 "normale" schoenen, soms 44 omdat ik wat smalle voeten heb. Draag op MTB fiveten pro mt46.

Plastic.
Ik kreeg bij de schoenen een echt "cheapo" gevoel, alsof je een gympie had uit de goedkope serie van de Scapino.
Schoen vouwt bij lopen over de perforaties op de wreef, en wreef knikt dan naar binnen. Dat irriteert nogal snel, ik heb al vaker schoenen om deze reden terug moeten sturen.
Verder is de zool erg raar afgerond, alsof je een soort skippybalafronding onder je schoen hebt. Ik begreep van de pubers alhier dat dat bij hun gympen wel vaker het model is, maar ik wil een klassieke vlakke zool.
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

ElTrappo schreef: ma 3 januari 2022, 02:48 Plastic.
Ik kreeg bij de schoenen een echt "cheapo" gevoel, alsof je een gympie had uit de goedkope serie van de Scapino.
Schoen vouwt bij lopen over de perforaties op de wreef, en wreef knikt dan naar binnen. Dat irriteert nogal snel, ik heb al vaker schoenen om deze reden terug moeten sturen.
Dit plastic vermoedde ik al, gezien de prijs. Hoeft echter geen bezwaar te zijn. Ik moet er uiteindelijk mee fietsen en hoef er niet mee te pronken in de disco. :wink: Dat naar binnen knikken kan wel een dingetje zijn.
ElTrappo schreef: ma 3 januari 2022, 02:48 Verder is de zool erg raar afgerond, alsof je een soort skippybalafronding onder je schoen hebt. Ik begreep van de pubers alhier dat dat bij hun gympen wel vaker het model is, maar ik wil een klassieke vlakke zool.
Ik rijd momenteel met cheap-ass (€40 bij Aktiesport) Puma Smash Vulc sneakers. Die hebben een vlakke zool en hebben grip, maar slijten ook als een malle op de pinnen van mijn flats. Daarnaast is de zool nogal dun. Ben op zoek naar een goedkoop alternatief.

Dank voor je input. :-q
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Plaats reactie